Specificaties 3,5" • 320x480 • 150MB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG Optimus Hub Zwart Review

d-guru 14 februari 2012, 1.218 views

LG Optimus Hub Zwart

Pluspunten

• Snel, redelijk mooi scherm (voor de resolutie), alles werkt zoals het moet, heel complete feature set. Veel waar voor je geld.

Minpunten

• Accu snel leeg, glad en licht toestel maakt een antislip hoesje bijna onmisbaar.

Op zoek naar een voordelige telefoon met Andriod, gps en een compas met een resolutie niet lager dan 320x480 kwam ik op Pricewatch de LG Optimus Hub E510 tegen. Merkwaardig genoeg is was deze op dat moment maar bij één leverancier te krijgen, belsimpel.nl. Inmiddels staan er geen leveranciers meer bij (14 februari). Ten onrechte, want het is een uitstekend toestel!

Uitpakken
In de verpakking zaten de volgende zaken:
  • telefoon
  • accu
  • micro usb kabel
  • ladertje met usb uitgang (prettig dat het usb snoertje niet aan de adapter vast zit)
  • oordopjes
  • handleiding (kort en lang)
Als er meer in zat sloeg de verveling toe, want ik heb het niet gezien. Het doosje zag er verder keurig uit, sjiek zwart.

Installeren
Na het uitpakken van het toestel en het inklikken van de accu werd ik in het Duits welkom geheten. In een handomdraai waren tijd, taal en locatie ingesteld. Toen heb ik het direct op m'n laptop (Windows 7, 64bit) aangesloten dat het niet herkende. Op de Nederlandse/Duitse/Engelse site van LG is het toestel niet te vinden. Dus via de Amerikaanse site generieke Optimus drivers gedownload. Die herkende het toestel wel direct en installeerde allerlei drivers, maar controleert ook of de firmware up to date is. Achteraf blijkt de installatie software gewoon op het meegeleverde micro usb kaartje te staan.
Vervolgens via bluetooth verbinding gemaakt met m'n Nokia E90. In één keer alle contacten geselecteerd en verzonden naaar de LG, ook dat werkt. Daarna aangemeld bij m'n netwerk. Wifi werkt zoals het hoort, ingesteld zonder problemen.

Ergonomie
Schermpjes wisselen gaat lekker vlot, het scherm reageert goed, soms een beetje heel erg snel. Maar ik ben dan ook een qwerty-keyboardje gewend en ik heb me er bij neergelegd dat fabrikanten geen linkshandige Westerse vingers in gedachten hebben als ze dit soort toestelletjes ontwikkelen. Gelukkig kan je tril-feedback krijgen, dat maakt invoeren van tekst een stuk prettiger.
De plastic behuizing is erg glad, het ding glijdt dan ook regelmatig uit mijn vingers. Misschien gaat het allemaal wat beter met een siliconen hoesje er omheen, alleen dat lijkt nergens te krijgen. Afgezien van het scherm en de 3 Andriod knopjes er onder zit bovenop een aan/uit knop (ook voor vergrendeling van het scherm). Aan de linker zijkant zitten knopjes voor het volume, handig tijdens het bellen.

Accu
Ik had slechte verhalen gehoord over de accu-duur van smartphones. Helaas is dat bij dit toestel niet anders. Na 2-3 uur intensief spelen ben je 50-60% van de capaciteit kwijt. Nu, een paar weken later ben ik er aan gewend. Het toestel moet gewoon regelmatig bijgeladen, dus standaard laders bij laptop, in de auto en naast m'n bed.

Camera
De camera is 5mega pixel. Dat dit niets zegt over de opname kwaliteit is wel bekend. Toch is het beeld niet onaardig. Alleen met wat minder licht is het snel gedaan. Er zit geen flitser op dus 's avonds een plaatje schieten zal waarschijnlijk weinig opleveren. Voor andere toepassingen voldoet de camera wel.

Market
De Android Market werkt prima, het toestel wordt direct herkend. Ik kan vanaf zowel het toestel als laptop app's installeren. Misschien ben ik paranoia, maar het idee dat m'n toestel zo gemakkelijk vanaf buiten te benaderen is bevalt me niet echt, maar dat geldt voor alle Andriod toestellen. Het is super gemakkelijk natuurlijk, maar wèl een beveilgingsrisico.

Telefoon
Bijna vergeten, maar het is natuurlijk ook een telefoon! De geluidskwaliteit is uitstekend. Ik heb niemand aan de andere kant van de lijn horen vragen of ik een ander toestel had, dus dat zit wel goed. Contacten met foto zie je direct in beeld, jammer dat hij de naam van de beller niet uitspreekt (zoals mij Nokia doet), daar is vast een appje voor.

Tenslotte
Inmiddels gebruik ik m'n Optimus Hub alweer wat langer. Door de apps wordt het steeds leuker. Inmiddels heb ik me ook meer verdiept in de meegeleverde app's. Sommige zijn heel handig, zoals de navigatie, applicatiemanager, maar sommige had ik liever niet voorgeïnstalleerd gehad, zoals de muziekspeler, smartshare en Google appjes. Al met al kan ik dit toestel aanraden aan iedereen die een niet al te duur Android toestel zoekt met veel functionaliteit.

Als je nog vragen hebt reageer dan even, ik zal de review dan proberen aan te vullen :)

Heb jij ook een LG Optimus Hub Zwart?

Denk maar niet dat het market probleempje een beveiligingsrisico is, Google weet echt wel waar ze mee bezig zijn :) zolang jij je Google account voor jezelf houdt is er niets aan de hand. En dan nog, het enige wat ze kunnen doen is apps uit de market installeren.
PM, bij iedere installatie word je gevraagd toestemming te geven voor bepaalde toegang (opslaan, locatie etc.) Heel normaal voor Andriod app's, maar je hebt geen idee wat die bedrijfjes allemaal uitvreten. Ik blijf het tricky vinden, de combinatie van telefoon (bellen/sms-en naar dure nummers, overheden die potentieel toegang hebben tot je adresboek) en dit soort autorisatie. Maar goed, dat nog altijd liever dan Apple die naar Amerikaanse standaards bepaalt wat we wel of niet mogen :(

Meer on topic, ik moet ook nog maar eens opzoek naar een app om de batterij te sparen. Eind van de ochtend was ie vol, nu 10 uur later op 30%.