Klipsch RF-52 (Zwart) Review

blub84 28 januari 2012, laatste update op 30 januari 2012, 1.178 views

Klipsch RF-52 (Zwart)

Pluspunten

• helder en gedetaileerd hoog
  • mooi strak laag
  • tijdloos design
  • magneet voetjes frontjes
  • Voor de prijscategorie zeer goede speakers

Minpunten

• midden mischien iets wat ondervertegenwoordigt, per persoon verschillend.

Mid- en hoogweergave Score: 4
setup: 2-Weg
tweeter: 1x Tractrixhorn
woofers: 2x 6,5" / 13,3 cm
impedance: 8 Ohm
vermogen: 100 watt (400watt shortterm)
aansluiting: Bi-Wiring mogelijk
gevoeligheid: 96 Db 1w/1m
bereik: 34 - 23.000 hz
Crossover-frequentie: 1900 kHz

Aankoop
Na jaren geluisterd te hebben naar een jamo boekenplank setje, deE410, was het tijd voor iets anders met meer kaliber. De eis was dat ze helder en transparant klonken en dat ze genoeg laag kunnen weergeven zonder dat een sub nodig is. Op mijn lijstje stonden meerdere luidsprekers waaronder, Focal 716v, Jamo s606 en Klipsch RF-52. De focals vielen eigenlijks meteen af vanwege de prijs. Bij hifi corner in groningen hadden ze een setje RF-52 staan en heb deze samen met mijn vriendin beluisterd. Waar haar reactie eerst was van "wat een grootte dingen en ik weet niet of ik dat wel zo mooi vind" was het tijd om ze eens te gaan luisteren.

Geluid
Nadat de eerste klanken uit de RF-52 speakers kwamen waren we meteen verkocht. Wat een helderheid wat een open karakter. Als referentie toch nog even de jamo s606 aangeloten, waar je meteen merkte dat de yamaha versterker waar ze opaangesloten zaten behoorlijk moest werken om bij de jamo's de muzikale klanken te produceren. Dit komt doordat de Klipsch een hoog rendement hebben van 96db en de jamo's maar 89db. Bj de jamo's was het laag bonkerig en bij de Klipsch was dat kort krachtig en soepel. Door de tractrixhorn van de Klipsch was het hoog helder en erg goed gedetaileerd.
Het midden is iets wat ondervertegenwoordigt bij de Klipsch, maar ik mis het tot nu toe nog niet. Mischien was het midden juist te veel aanwezig bij mijn vorige speakers.
Door het hooge rendement zullen de Klipsch ook op een versterker met minder vermogen erg goed presteren.

Design
Qua design kan ik kort zijn. Dit is per persoon verschillend. Ik zelf vind ze een strak en tijdloos design hebben, al vond ik dat de RF-52 II een mooier en strakker design heeft. Maar een meerprijs van 100 per speaker vond ik toch te veel van het goede. Ze zijn mooi smal wat wel weer resulteerd in de diepte. 95cm hoog, 17cm breed en 36cm diep.
De frontjes zitten met magneetvoetjes vast. Dus geen klik systeempje wat kan afbreken.

Aansluitingen en achterkant
De Klipsch hebben de mogelijkheid voor bi-wiring. zelf gebruik ik het niet en kan je daar verder ook niks over vertellen. Aan de achterkant bevind zich ook de bass-reflex poort. houd er dus rekening mee dat de Klipsch een eindje van de muur af moet staan voor de bevordering van je lage tonen.
Ook worden er spikes meegeleverd met de Klipsch die je er onder kan schroeven ter behordering van je geluid.

Bij mij zijn de klipsch aangeloten op een Denon PMA-210 stereo versterker uit '96. deze levert 2x100watt op 4Ohm en heeft totaal geen moeite om de Klipsch aan te sturen.

Voor de prijscategorie zeer goede speakers

Heb jij ook een Klipsch RF-52 (Zwart)?