Sennheiser RS 125 (Zwart) Review

krvabo 27 januari 2012, laatste update op 27 januari 2012, 3.735 views

Sennheiser RS 125 (Zwart)

Pluspunten

• Grote oorkussens
  • Glijdt niet van lader

Minpunten

• Duur, onhandig, nodeloos drukkend, dof / flets geluid

Nadat enkele weken geleden mijn trouwe Philips SHC8525 de geest gaf door doormidden te breken, besloot ik op zoek te gaan naar een nieuwe koptelefoon. Hij moest draadloos zijn, op FM werken en grotere oorschelpen (Dat krijg je, met grote oren :P ). Mijn budget was iets tussen de 60 en 100 euro en ik had ook de gedachte dat je hiervoor iets meer dan fatsoenlijks zou kunnen krijgen. De Philips kostte immers ~60 euro en heeft het 5 jaar goed uitgehouden. Vanuit een korte beoordeling voor deze koptelefoon heb ik uiteindelijk gekozen voor de RS125 van Sennheiser. Des te meer omdat Sennheiser voor mij enigszins gelijk staat aan kwaliteit.

Eerste indruk
Het uiterlijk van de koptelefoon is behoorlijk stylish en ziet er goed uit. Het oplaadsysteem is zoals het staat afgebeeld en ziet er gewoon stoer uit. Echter, zodra ik de koptelefoon voor het eerst opdeed viel hij me heel erg tegen, zowel qua feeling als qua geluid. De batterijen hadden overigens genoeg lading om de koptelefoon even te testen of hij werkt en of hij goed geluid geeft, wat positief was.

Oplader
De oplader is zoals gezegd erg stylish en ziet er ook in het open zicht gewoon prima uit. Om de koptelefoon op te laden werkt het systeem uitstekend. De contactpunten vallen prima op elkaar en de koptelefoon glijdt er niet gemakkelijk vanaf.
Er zijn echter twee nadelen bij deze oplader. De eerste is dat je de koptelefoon 'open' moet trekken om hem op de lader te leggen, dus je kunt hem niet met 1 hand aan de oplader hangen, maar je moet per sť het ding over het metaal hangen. Het tweede nadeel heeft ook betrekking op de eerste, namelijk dat de oplader veel te licht is en makkelijk schuift. Als hij zwaarder was geweest was het wellicht mogelijk geweest om de koptelefoon met 1 hand weg te leggen.
Qua overigen is er verder weinig te vertellen. Het groene ledje brandt als hij signaal krijgt van de geluidsbron, het rode als hij oplaadt. Zodra de koptelefoon vol is gaat het rode ledje weer uit. Wat dat betreft is dat wel handig.

Koptelefoon
Hier wordt het natuurlijk pas echt interessant. De koptelefoon is voor mij een grote teleurstelling. Het geluid ga ik bij het volgende onderdeel dieper op in, maar ik vind dit enigszins tegenvallen, ook valt de hoofdtelefoon niet lekker op het hoofd.
De koptelefoon heeft zoals zovelen een mogelijkheid de oorschelpen wat verder van de hoofdband te schuiven indien je een normaal hoofd hebt. Op de kleinste stand is het wellicht een koptelefoon voor een klein kind, maar zodra je enige herseninhoud krijgt moet hij toch echt op het hoogste standje. Zelfs op deze stand is er alsnog weinig ruimte, dus mensen met een hoger hoofd zouden er goed aan doen hem eerst ergens te passen of op zoek te gaan naar een alternatief.

Tevens zit de koptelefoon heel vervelend bij de oren. Hij heeft wel grote oorschelpen die prima over zelfs de grootste oorschelpen vallen (yay for me), maar ze drukken echt in op het hoofd. Bij vergelijkbare reviews zul je vaak zien dat andere koptelefoons uit dezelfde serie hier positieve reacties op krijgen in de trant "dat ik hem nieteens meer voelde na een tijd". I call Bullshit, sir. Het ding heeft een drukkende werking van je jukbeen tot boven de helft van je hoofd. Ter illustratie: buig de bovenste twee kootjes van je middelvinger en buig je duim zo ver mogelijk open als je kunt zodat je een C-vorm krijgt. Plaats het puntje van je duim op het bovenste puntje van je kin waar je nog bot voelt. De oorschelp neemt het hele deel van de 'opening' van je hand in. Stel je nu voor dat je heel de avond twee handen vlak tegen je hoofd aan hebt met lichte druk. Precies, zo voelt het aan.

De band met kussentjes bovenaan is verdeeld in drie stukken zodat de oplader er tegenaan kan komen. Dit maakt het zo dat je in plaats van 1 drukgebied er meteen 3 op je hoofd hebt. Ik heb de koptelefoon opgedaan toen ik begon met het schrijven van deze review, en ik heb er nu al hoofdpijn van gekregen, zo'n vervelende druk geeft hij op je hoofd.
De kracht van de klemming kan mooi worden aangegeven door het volgende: Ik kan de koptelefoon op z'n kop (onder mijn kin) tegen mijn hoofd hangen en dan mijn hoofd heen en weer bewegen zonder dat hij begint te schuiven. Overigens voelt de koptelefoon zelf wel solide en sterk aan.

Geluid
Bij Sennheiser verwacht je goede kwaliteit geluid. Als ik eerlijk ben kan ik niet met volle overtuiging zeggen dat dit ook bij deze koptelefoon het geval is. Mijn indruk is dat er een doffe diepe bass over het geluid ligt. Indien je bij de source de treble verhoogt dan komt er juist een flets geluid uit de speakertjes. Bij mijn vorige koptelefoon had ik hier absoluut geen last van. Het lijkt er op dat al het geluid afgevlakt wordt.
De isolatie van het geluid is niet te best. Er is een overduidelijke bleeding te horen. Als je de koptelefoon afdoet, op normaal volume, en een meter van je vandaan legt dan hoor je het geluid nog.

De koptelefoon heeft een volumeknop, een aan/uit-knop en een "Tune"-knop. De layout van de knoppen is vast en zeker door een 78-jarige steenwerker ontworpen, want er is niet direct een "over nagedacht"-gevoel uit te halen. Links zit de aan/uit-knop, en rechts zit de volumeknop. 3 millimeter onder de volumeknop zit de Tune-knop. Jawel, er onder. Dus de eerste knop die je tegenkomt als je met je vingers op zoek bent naar de volumeknop is de Tune-knop. En uiteraard voelt deze niet enorm anders aan dan de volumeknop. Het is me in 5x gebruiken al 2x overkomen dat ik op de Tune-knop duwde.

Ook deze koptelefoon heeft dynamische compressie op het geluid. Dat houdt simpelweg in dat het bronvolume zo hard kan als je wil, maar dat het geluid "equalized" uit de koptelefoon komt. Harde knallen worden dus zachter weergegeven en het spaart zo je gehoor. Wellicht is het hier foutgelopen en is het de reden van het fletse geluid. Mijn oude koptelefoon had deze functionaliteit ook, maar daar geen last van. Verder werkt de dynamische compressie best aardig, en kun je het beste je brongeluid behoorlijk hard zetten zodat je geen ruis krijgt. En dat brengt me dan mooi naar het volgende punt:

Storingen in het geluid
Sennheiser claimt een bereik van 150 meter. De derde keer dat ik de koptelefoon opdeed loop ik er mee naar beneden, sta in de gang, en hij begint te storen als de neten. Nou, dan druipt het gevoel dat je kwaliteit hebt gekocht toch echt zeker weg. Bij het verhogen van het bronvolume is er ook een duidelijk gekraak te horen uit de linkeroorschelp (niet de rechter) wat zeer storend (edoch korte tijd) is.

Voor het geld heb je veel betere (en ook nog eens oudere) koptelefoons, en dit geldt zeker als een miskoop voor mij. Meer dan 70 euro voor koptelefoon die minder is dan mijn 60 euro kostende koptelefoon 5 jaar geleden, van een merk dat niet direct bekend staat om zijn audiokwaliteit (Philips). Mijn advies: Als je iemand bent met een groter of hoger dan gemiddeld hoofd: niet kopen. Als je iemand bent die echte geluidskwaliteit zoekt: Niet kopen. Als je iemand bent die houdt van veel geld uitgeven voor een drukkend gevoel op je hoofd: kopen.

Voor extra informatie kun je ook de reviews lezen van de RS 120, waarmee hij veel gelijkenissen vertoont. Het verschil tussen de twee is me absoluut niet duidelijk, afgezien van de 20-25 euro meerprijs.

Heb jij ook een Sennheiser RS 125 (Zwart)?

Het fletse geluid kan misschien komen omdat hij nog "ingespeeld" moet worden.
Laat hem 24 uur wat muziek spelen op een redelijk volume (meestal is 80% van een mp3 speler afdoende) Maar vooral niet TE hard.
Meestal hoor je na een aantal uren wel een positief verschil. Hoeveel dit scheelt is bij elke koptelefoon anders.
Dat zal ik inderdaad eens proberen.

Over enige tijd zal ik mijn review aanpassen, of uiteraard een nieuwe reactie plaatsen, of het beter is geworden.

Bedankt voor de tip :)
Het is geen auto die je moet inrijden. Heb nog nooit zo'n vreemd en niet waar verhaal gehoord. Ik weet waar ik het over heb maar dit gaat nergens over.
Philips is qua audio over het algemeen helemaal niet zo slecht en staat vrij aardig bekend zover ik weet. Spijtig dat de Sennheiser niet bevalt, zelf heb ik goede ervaringen met Sennheiser. Goed om jouw andere ervaringen eens te lezen.
Mijn ervaring met de RS130, een vergelijkbare draadloze koptelefoon van sennheiser, is ook dat het geluid wat vlakjes is. De dynamische compressie is waarschijnlijk om ruis te voorkomen die ontstaat bij de signaaloverdracht. Wat je schrijft klink allemaal erg herkenbaar. Qua prijs liggen deze rondom de bedraadde HD555/HD558 maar doen kwalitatief zeer onder.
Heb zelf de RS-180 gekozen . dit is een digitaal model , en die heeft geen van deze problemen. is een stuk duurder, maar kan zich met gemak meten met mijn Beyerdynamic DT-600 bedraade koptelefoon van 160 euro. hij klinkt zelfs beter. totaal geen ruis, heerlijke pasvorm (velours) en zeer lange batterijduur. echt een aanrader!
De RS-160 en 170 gebruiken de zelfde Kleer technologie en zijn wat goedkoper.
De geluidskwaliteit valt inderdaad tegen. Dat is ook mijn ervaring. Dat verhaal over inspelen is gewoon een "broodje aap" verhaal. En inderdaad zit die tune knop echt fout.
Wat jij een broodje aap verhaal vindt. Ik heb het zelf met goedkope in-ears geprobeerd. En daar merkte IK dan wel een positief verschil in. Maar ieder z'n oren zijn anders. En leeftijd heeft daar heel veel mee te maken.

Denk dat je iets meer research moet doen voordat je dat soort opmerkingen maak.
Is deze koptelefoon beter dan de Sennheiser RS 120 II, zo ja, waarom is deze beter?