Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Alcatel OT-819 Soul Zwart (Telfort-prepaid) Review

bas-r 27 januari 2012, laatste update op 27 januari 2012, 1.787 views

Alcatel OT-819 Soul Zwart (Telfort-prepaid)

Pluspunten

• Goedkope qwerty
  • Bluetooth
  • Simlock houdt enkel non-KPN en dochters buiten de telefoon
  • Mysterieus notificatieledje

Minpunten

• GEEN ANDROID, tuin hier niet in
  • Niet handig om mee te internetten
  • Geen Exchange email mogelijk

Ik heb deze telefoon als prepaid kitje van Telfort gekocht. Voor 35E bij de Kijkshop. Het simlock is voor allerhande KPN achtigen, dus sluit KPN, Simyo etc niet uit van de telefoon. Handig, aangezien ik een KPN abbo heb.

Android 2.1
Volgens de Specs draait deze telefoon Android 2.1, wat ik ook op verschillende websites ben tegengekomen. In de praktijk blijkt dit niet zo te zijn. Niets wijst op Android, er is geen ADB connectie met de telefoon te maken, en een firmware upgrade gaat via een Alcatel tool die zegt dat de firmware ongeveer 35MB groot is. Dat kan echt geen Android zijn...
Jammer, want ik had er graag wat apps op willen zetten: Whatapp en een Exchange client. Helaas dat werkt dus niet. Er in de firmware nergens een spoor van Android te bekennen.

Algemene indruk
Handzaam toestel van matzwart plastic. De resolutie van het scherm is voor deze grootte best ok. Toestel reageert snel. Menu's zijn redelijk eenvoudig te doorgronden. Een leuk budget toestelletje met een zakelijke uitstraling is mijn eerste indruk.

Keyboard
Het keyboard is van bagger Chinese kwaliteit. De knopjes lijken op die van een Blackberry, maar typen is geen feest. Regelmatig klik ik er twee tegelijk in, en ook zijn de toetsjes stroef.

Touchscreen
Het is een resistief touchscreen, wat duidelijk te merken is. Hard duwen zul je, anders gebeurt er weinig.

Connectiviteit
Gprs, Wifi (b/g), en Bluetooth. Voor zo'n goedkope telefoon prima.

Email
Mijn email van Gmail of hotmail instellen gaat prima. Kan via pop3 of imap. Het toestel ondersteunt helaas geen pushmail, dus zul je handmatig moeten syncen. Exchange instellen gaat helaas niet.

Apps
Er staan wat apps op die ik niet ga gebruiken. Facebook, Twitter, Palringo (??), en nog wat dingetjes. Je kunt blijkbaar java apps installeren. Ik zou niet weten hoe ik daaraan moet komen. En wat voor Java apps kan ik installeren? Daar is het toestel niet duidelijk over.

Belkwaliteit
Prima. Ik hoor mensen goed en vice versa.

Bonus
Als bonus zit er een door mij geliefd notificatieledje boven het scherm. Een beetje fel blauw, maar een leuke bonus. Licht ook op om onduidelijke redenen, niet alleen als je gebeld bent of een bericht hebt gekregen. Geen idee wat daar de reden van is. Lekker mysterieus.
Nog een bonus is het laden via microusb kabel. Handig, want daar heb ik er tientallen van rondslingeren.

Algemeen oordeel
Koop dit niet als je denkt een leuke Android voor weinig te kopen. Want, of het nou een Android is of niet, je kunt kunt er niks Android waardigs mee. Dit is voor mij een toestel wat weer in een la verdwijnt. Weer een reserve toestel. Een handig budgettoestel met qwerty. Ga er aub niet mee het internet op, want dan waan je je weer in 2001, met heeeele kleine schermpjes en WAP sites.

Heb jij ook een Alcatel OT-819 Soul Zwart (Telfort-prepaid)?

Hey Bas, goede review. Ik zit naar dit toestel te kijken omdat ik een telfort sim only heb, maar mijn huidge goedkope nokia bijna af is. Ik zoek gewoon een goedkoop toestel waarmee ik kan bellen en waar ik af en toe een afspraak in kan zetten of kan checken. En daar heb ik een vraag over. Mijn ouwe nokia verbindt automatisch via bluetooth zodra ik thuis kom en synchroniseert dan automatisch mijn afspraken in outlook. In die zin werkt Nokia suite erg handig.

Dat de ot-819 kan synchroniseren met outlook kan ik overal lezen, maar nergens kan ik vinden of dit ook via bluetooth kan. Ik lees alleen maar over dat kabeltje. Weet jij of dit wel of niet kan?

Alex

ps toevallig ook enig idee of verstuurde en ontvangen sms bewaard blijft in de alcatel suite als ze op het toestel gewist zijn? Nokia is eindelijk zo ver dat ze het bewaren. Thanks!
Sorry, geen idee.
Ik heb dit toestel twee dagen als reserve gebruikt, en was blij dat ik snel weer een Android in mijn handen had.

Ik zou persoonlijk ver weg blijven van dit toestel, en lekker voor een echte smartphone gaan.
Hm, zo te zien ben je niet erg te spreken over dit toestel. En als ik het zo lees, dan is het wel terecht. Ik ben blij dat ik een Huawei X1 heb gekocht...
Ik ben blij dat ik in het dagelijks leven een Sony Ericsson Xperia Arc kan gebruiken :)