Sapphire Radeon X1950 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11103-00-20R Review

Cpt.Iglo 19 november 2007, laatste update op 21 november 2007, 10.647 views

Sapphire Radeon X1950 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11103-00-20R

Pluspunten

• Prijs van een budgetkaart
  • Zeer goede prestaties
  • Zeer goed overklokbaar
  • Wordt niet te warm, ook niet na overklokken
  • Lekker stil in idle of weinig belastende toestand
  • Uitgebreide featureset

Minpunten

• Ietwat luidruchtig op momenten dat de kaart vrij intensief gebruikt wordt

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Inleiding:
Omdat mijn Aopen GeForce 6600 niet meer aan mijn eisen voldeed, ben ik gaan zoeken naar een andere videokaart. Ik kwam uit op de XpertVision Radeon HD2600XT. Echter voldeed deze nog niet helemaal aan mijn verwachtingen, dus heb ik de kaart teruggebracht.

Volgende kandidaat; de X1950PRO. Komt goed uit reviews en ook de prestaties zijn geweldig voor wat je ervoor betaalt. Echter was deze kaart net iets boven mijn budget, ik moest het dus iets goedkoper zoeken.

Na veel zoeken kwam ik op de Sapphire Radeon X1950GT uit. Een kaart met dezelfde core als de X1950PRO, alleen de core is 80MHz lager geklokt en het geheugen 200MHz (100MHz DDR)

Dus de Sapphire X1950GT genomen voor ¤80,- (was een plaatselijke aanbieding, plus dat ik korting kreeg vanwege een stage die ik daar gelopen heb), met in m'n achterhoofd dat ik een poging wilde gaan doen om deze kaart op X1950PRO speeds te krijgen.

Featureset:
Zoals we van Sapphire gewend zijn: weer dik in orde!
De kaart wordt geleverd in een heel klein doosje waar de kaart qua lengte nog maar net in past.
De kaart zelf is behoorlijk lang, maar dit gaf gelukkig geen problemen ondanks dat ik een mATX kast heb.

Features die je erbij krijgt zijn onder andere:
  • driver CD
  • coupon voor gratis Half Life 2 Deathmatch en Lost Coast
  • Verloopstukje om de videokaart van stroom te voorzien
  • 2x DVI -> VGA convertors
Op het plaatje zie je de AGP variant, het gaat me echter erom dat je zo een beetje een beeld krijgt van wat er bij de kaart meegeleverd wordt

En nog een heleboel kabeltjes waarvan ik de functie niet eens weet. :P
Kortom: Sapphire heeft het weer prima voor elkaar!

Prestaties
Om te laten zien hoe de kaart presteerd heb ik verschillende tests gedaan.
Ze zijn allemaal uitgevoerd met dezelfde setup:
  • AMD Athlon X2 4200+ Toledo @ 2.5GHz
  • Asus A8R-MX SV
  • 2x 1GB PC3200 Kingston dualchannel
  • Acer AL1916WAs (19" widescreen TFT, 5ms, 1440x900)
  • Chieftec Smart 450W
@ 655/770: 10500
  • 3Dmark'06
@ stock: 4000
@ 655/770: 5200

NB. Bij de score's zijn zoals je kunt zien ook de scores te zien van als de kaart overgeklokt is. Bij het kopje “overklokbaarheid” zal ik er wat meer over vertellen.

Prestaties in verschillende games:
  • Command & Conquer 3: Tiberium Wars:
Een constante FPS van de maximale 30 (C&C3 heeft een FPSlock) met alles op “ultra high” in 1440x900. Af en toe een drop naar 25 als er veel units tegelijk op het scherm zijn, maar dit is absoluut niet storend.

Met dezelfde settings maar dan AA/AF op maximaal eigenlijk hetzelfde verhaal, maar uiteraard vaker een drop. De minimale framerate die ik op deze settings haalde is 19. Dit was op een moment met zeer veel en verschillende units in beeld. Zo gauw het weer wat “rustiger” wordt stijgt de framerate weer naar 30.
  • FarCry
Alweer een wat oudere game, maar toch nog behoorlijk zwaar.
Met alle settings op z'n hoogst haal ik in een kwartiertje spelen een gemiddelde framerate van zo'n 30 in 1440x900. AA/AF op max, en HDR geactiveerd.
  • Medal of Honor: Airborne demo
Dit spel heb ik alleen nog maar getest in -hoe kan het ook anders- 1440x900 met alle details op high zonder AA/AF. Dit gaat echter prima! Meestal een framerate rond de 50FPS, af en toe een drop naar 35.
  • Age of Empires 3
Op 1440x900 met de instellingen op de hoogst mogelijke details en 3x AA, haal ik een framerate van minimaal 36 en maximaal 45 FPS.
  • Battlefield 2 + Special Forces & Battlefield 2142 demo
Helaas is het in de demo niet mogelijk om te spelen in een breedbeeldresolutie, dus alles maar op 1400x1050 gezet. AA/AF op max.

In de demo map komt ik niet onder de 38FPS. Gemiddelde FPS zal rond de 60 á 70 zitten.

Ongeveer hetzelfde geldt voor Battlefield 2142. Ik haal een framerate van minimaal 32FPS met dezelfde instellingen als BF2. De gemiddelde framerate ligt tussen de 55 en 65 FPS.

Al met al prima speelbaar dus!
  • Crysis demo
Zoals menig tweaker/gamer weet is dit op moment van schrijven de zwaarste game dat er is. Zoals te verwachten was kan ik met de X1950GT dit spel niet met de hoogste instellingen spelen.

Echter als ik AA/AF uitzet (dus ook in de drivers) en alles op high (alleen shaders op low) heb ik in 1440x900 een acceptabele framerate. Ik zit dan constant tussen de 35 en 20 FPS. Die 20FPS heb ik overigens alleen op zeer drukke plekken.

Overklokbaarheid:
Hier kan ik kort over zijn: zeer goed! Zonder moeite en met de standaard koeler haal ik met gemak de 650MHz core. (500MHz is stock). Bij 675MHz begint hij te 'hangen' in 3Dmark, dus een stapje terug van 25MHz leek mij het veiligst.

Het geheugen kreeg ik echter geen megahertz omhoog tot ik de Catalyst 7.9 drivers verwijderd had en de nieuwste Omega drivers had geďnstalleerd. Ik kan het geheugen nu zonder problemen op 700MHz krijgen!. (600MHz is stock). 750MHz is ook geen probleem, alleen lijkt het mij niet slim om dit als 'vaste' instelling te houden.

Kortom, hij is nu sneller dan een X1950PRO @ stock!

De snelste stabiele waarde die ik heb kunnen halen met de stock cooler is 655/770. Als ik hoger ga gaat het systeem hangen in 3Dmark en verschillende games. Misschien dat ik binnenkort eens een andere koeler ga halen om te kijken hoe ver hij dan komt.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is goed te noemen, maar het is niet zo scherp en helder als mijn vorige HD2600XT. In games zie je het verschil natuurlijk niet zo goed, maar met het bekijken van films, maar ook tijdens “normaal” werk in Windows is de beeldkwaliteit iets minder.

Modbaarheid:
Het schijnt dat je de Radeon X1950GT kunt flashen naar een X1950PRO dmv een biosflash omdat ze dezelfde core hebben.

Als ik genoeg tijd heb ga ik me hier eens in verdiepen, maar tot nu toe heb ik dus nog “geen mening” ingevuld.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit:
De driver op de meegeleverde cd heb ik nooit geďnstalleerd. Toen ik de kaart binnenkreeg heb ik gelijk de Catalyst 7.8 drivers geďnstalleerd. Daarna Catalyst 7.9.

Momenteel heb ik de nieuwste Omega drivers erop staan omdat ik anders het geheugen van de videokaart niet omhoog kan krijgen.

Werkt allemaal prima!

Warmte- en geluidsproductie:
Over de geluidsproductie ben ik iets minder tevreden, maar het is nog steeds acceptabel.
Als ik de pc aanzet gaat de fan even volop draaien, dit komt ook goed boven mijn -behoorlijk stille- pc uit. Tijdens gamen heb je natuurlijk geen last van het geluid van de fan omdat m'n speakers het wel overstemmen, maar toch vind ik het wel een belangrijk punt.

Over de warmteproductie kan ik korter zijn: prima! Als ik de kaart niet belast, wordt deze volgens ATiTool 0.27 maximaal 50 graden. Na een 3Dmark te hebben gedraaid of een game hebben gespeeld wordt deze maximaal 75 graden. Dit vind ik acceptabel voor een videokaart als deze.

Prijs en conclusie:
Perfect! Voor ¤80,- heb je (op moment van schrijven) geen betere nieuwe kaart die ook nog eens goed te overklokken valt. Ik ben dan ook erg tevreden over deze videokaart en ik zal hier nog veel plezier aan gaan beleven :)

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1950 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11103-00-20R?

Echt wel, top kaartje. Ik heb de X1900 GT gehad en ik vind dat die kaart meer dan 200% bied voor wat hij kost. Prestatie is goed zat, voor weinig geld en hij was ook nog vrij goed te overklokken, buiten dat wassie ook nog eens stil! Deze blijkbaar iets minder? Of jou pc is gewoon te stil ;). Veel plezier ervan!
goede revieuw, duidelijk in de plus en min punten en niet te veel bla,bla. voor ¤80,- een zeer goede bang for buck kaart.

zijn er van deze kaarten ook xfire edition's?
Leuke review van een leuk kaartje.

Tja, wat betreft het geluid, volgens mij is dat een 'probleem' waar de hele X19x0 serie mee zit. Zelf heb ik een X1950XT en als ik mijn pc aanzet, houd ik 'm altijd stevig vast, anders stijgt ie zo op. :+
Maar dat vind ik wel vervelend aan die videokaart, zo'n stofzuiger. :X

Maar die X1950GT loopt stock op core 500MHz en mem 600MHz? Dan heb je de core verhoogt naar 650MHz, maar het geheugen klokt niet verder. Dan is ie toch niet zeer goed overklokbaar? ;) :P
@ hieronder: hmm... daar zeg je wat :P Aan de scores te zien wel ja. Maar dan nog staat mijn statement nog wel, dat hij niet zeer goed overklokbaar is, omdat het mem niet mee omhoog wil ;)

[Reactie gewijzigd door FereiDON op 21 september 2007 22:00]

overklokken van de core is toch het belangrijkste!
EDIT

hmmm, weet wel dat de x1900gt een r580 core had, maar weet niet zeker of de x1950gt dat ook heeft

[Reactie gewijzigd door pcgek op 21 september 2007 22:15]

Ik geloof dat er geen X-Fire versies van zijn, want dat is voor of vanaf nu af aan niet meer nodig. Dat is wat ik erover weet.

Bij hem is dat, aan de plaatjes te zien, zowieso niet mogelijk met dit model. Het is namelijk een model welke werkt op een AGP poort.
tja, die eerste pro,s was ook niks mee te beginnen kwa overklokken, maar met de latere versies is dat geen probleem meer ;) (althans die ik in gebruik heb) ;)
Dit is wel fijn om te lezen, ik heb op het moment een pc in de bestelling staan en daar zit deze kaart in. De rest van die pc is redelijk high-end en de videokaart is duidelijk de bottleneck, maar als ik dit zo lees maak ik me daar geen zorgen meer over. Best behoorlijke resultaten in die benchmarks. Alleen jammer van het geluid, maar veel erger dan de GF ti4600 die ik nu heb kan het niet zijn, die zoemt echt als een gek.

(ik had de x1950gt erin besteld omdat ik rond november/december een echte dx10.1 kaart wil kopen voor games als HL ep2 en Crysis die dan uitkomen, maar niet met mn oude pc tot eind november wil doorklooien)
Nou wil ik wel eens het verschil weten tussen de PCI versie en AGP. Hoe groot is het verschil daadwerkelijk?
je bedoelt de PCI-Ex versie vs de AGP.

AGP kan max 2133 MB/s versluizen, PCI-Ex 8000MB/s (8GB/s dus)
da's zo het belangrijkste.
Als je kaart zo snel is dat je AGP niet vlug genoeg gegevens kan doorgeven, heb je niets aan de snellere core...
Bedankt voor de positieve reacties en feedback! :)

Heb de survey inmiddels wat aangepast mbt het overklokken. Heb de Catalyst drivers verwijderd en de nieuwste Omega drivers geďnstalleerd. Het geheugen krijg ik nu zonder problemen op 700MHz. (600MHz is stock) :) Waarschijnlijk wil hij nog wel harder.

@peakaboo:
M'n PC is redelijk stil inderdaad, daardoor is die koeler op sommige moment goed hoorbaar. Ik stoor me er alleen niet aan verder :)
Overigens is de X1900GT nét een fractie sneller dan de X1950GT. De X1950GT zal wel iets zuiniger zijn denk ik.

@Annihilator17:
Dat heb ik niet getest maar ik neem aan dat ze wel gelijk zullen presteren. Hou er alleen wel rekening mee dat de AGP variant duurder is, waarschijnlijk net zo duur als de X1950PRO. Dan kun je beter voor deze laatste gaan.

@Lennart_: Leuk om te horen dat je nog wat aan deze review hebt gehad! Als jij je kaartje binnen hebt, zal je er dan ook een review van willen maken? Ben wel benieuwd naar wat jij er nou van vindt.

[Reactie gewijzigd door Cpt.Iglo op 22 september 2007 17:24]

Oh dat wist ik niet eens? Ik dacht dat de nieuwere versie wel sneller en beter zou zijn. Maar ach, die GT's doen echt goed hun werk voor wat ze kosten en dat zul jij ook wel vinden. Leuk dingetje veel plezier ervan :).