iRiver S10, 2GB (USB 2.0) Review

Thinuss 21 september 2007, 931 views

iRiver S10, 2GB (USB 2.0)

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • formaat
  • gebruiksgemak

Minpunten

• mist hold-button

Geluidskwaliteit Score: 5
- Inleiding
Ik heb mijn s10 nu bijna 6 maanden en ben er nog steeds erg tevreden over. Ik was opzoek naar een kleine Flash MP3 speler met een goede geluidskwaliteit die OGG kon afspelen, te gebruiken bij het joggen of op de fiets. De eerst volgende concurrenten waren de ipod-mini en de ipod-shuffle. beide kunnen geen OGG afspelen. Daarnaast was de ipod mini veel groter dan de s10, en de shuffle heeft het nadeel dat hij geen schermpje heeft en ”shuffelt” (dus standaard alle liedjes ad random na elkaar speelt).

- Features
De s10 biedt simpelweg veel meer. Er past 2GB data op. De s10 wordt geleverd met een adaptertje (zo groot als een fietssleutel) van 4-pole mini-jack naar USB. Ik gebruik hem dan ook het meest als USB-stick, die ook muziek kan afspelen. Daarnaast heeft hij radio, voice en radio-recorder in mp3 tot 192 kbps, radio presets, speellijst samenstellen, verschillende randomiser-functies, foto(tjes), kan OGG formaat afspelen en heeft een heel uitgebreide equalizer met SRS-WOW geluidseffecten.

- Gebruikservaring / positieve punten
Over het gebruiksgemak ben ik zeer tevreden. Het oled-schermpje is zeer helder, en de menu’s en user-interface zijn heel intu´tief. De zijkanten van het scherm kun je indrukken om zo door de menu’s te navigeren; als je het eenmaal door hebt is het echt super simpel. Het laden van muziek of bestanden is ook geen probleem. Als je hem in een USB-poort steekt herkent elke computer het als een standaard USB stick. Slepen en droppen van mp3tjes kan iedereen, je hebt dus geen opdringerige programma’s nodig.
Verder is i echt klein!!!, zo klein als een sleutelhanger, en bijna zo klein als een postzegel. 17,5 gram is ook erg licht; tijdens het hardlopen heb ik er geen last van. Hij is al een paar keer gevallen, gelukkig zit er nog geen krasje op, waarschijnlijk doordat de S10 zo klein en compact is. De geluidskwaliteit is prima, de equalizer is zeer uitgebreid, waardoor iedereen wel zijn optimale setting moet kunnen vinden. Ik heb verder nooit spijt gehad van de 129 euro die ik ervoor neertelde, zelfs niet nu hij voor 20 euro minder te koop is.

- Minder positieve punten.
Het formaat is gelijk ook het enige nadeel. Als je de S10 op ‘hold’ wil zetten moet je de + en – volume knopjes tegelijk indrukken voor ong. 3 seconden. Redelijk vervelend dat ze geen hold-knopje erop hebben gezet. Ik kan nu met m’n duim de twee knopjes tegelijk indrukken, wat het gemis van een hold-knopje minder irritant maakt. De accuduur is ook maar 8 uur. Dat lijkt kort, maar geeft echter zelden problemen. Elke keer als je hem in een USB-poort duwt laadt hij namelijk op. Twee keer heb ik met een lege batterij gezeten. Beide keren had ik waarschijnlijk de radio aan laten staan. Zonder radio gaat i gelukkig na een halve minuut vanzelf uit. Helaas doet de S10 niet ook niet aan film... jammer, en foto’s moeten in BMP formaat. Die zijn op het scherm natuurlijk erg klein (96X128 !?!). Het zou mooi zijn als de S10 ook JPG foto’s zou kunnen weergeven.

- concluderend
Tsja, Van de minpunten heb ik eigelijk geen last, maar als je ook films wil kijken moet je toch opzoek naar iets anders. Als je daar in tegen klein fijn vindt, kan ik je hem zeker aanraden op basis van zijn geluidskwaliteit, extra’s en formaat. Ik heb in tijden niet zo’n leuk ding gekocht.

Heb jij ook een iRiver S10, 2GB (USB 2.0)?

Hoe lang duurt het bij die speler voordat hij van leeg naar vol is geladen met een USB poort?
Even ter correctie de Shuffle heeft (ook al doet zijn naam anders vermoeden) ook een 'normale' lineare afspeelmodus.

Verder nette review.