Sapphire HD2600XT (21110-00-20R) Review

Chiel340 21 september 2007, laatste update op 17 november 2015, 4.474 views

Sapphire HD2600XT (21110-00-20R)

Pluspunten

• Stil
  • Direct X 10 (als verkoop truuk, niet voor de snelheid)
  • HD Gaming
  • HDMI
  • HD Audio

Minpunten

• Tja, Dirext X 10... (daar is ie toch niet snel genoeg voor)
  • Maar 256 Mb ram....

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Het begin:

Een nieuwe PC… en dus ook een nieuwe videokaart! Wat ik zocht, was een goedkope, goed presterende videokaart. Een 8800 GTS/GTX zou ik wel willen hebben maar is mij gewoon weg te duur, dus moest ik verder gaan kijken. Verder was de vraag Direct X 9 of Direct X 10? Op dit moment zijn er nog weinig (of zelfs geen) spellen uit voor Direct X 10 en de nieuwe kaarten van dit moment kunnen toch niet goed overweg met Direct X 10 qua snelheid dan ;-). Dus wat zou het dan gaan worden? Ik heb lang lopen twijfelen tussen een Radeon 1950 Pro/XT, Geforce 8600 GT/GTS of een Radeon HD 2600XT.

De keuze:

Na lang wikken en wegen is het toch een Radeon HD 2600XT geworden. Waarom? Nou hij heeft Direct X 10 (waar ik toch niks aan heb ;)) , is snel genoeg voor mijn behoeften (games op 1024*768 met alles op high) en heeft ondersteuning voor HD gaming in 1080p. Verder ben ik een beetje rebels… ik vond de reviews online zo onduidelijk, dat ik het zelf maar gewoon wou proberen!

Merk:

Op het moment dat ik deze kaart ging kiezen was Sapphire de goedkoopste bij Azerty en direct leverbaar. Qua merk maakt het mij nooit zoveel uit, want in principe zijn alle merken met de standaard kaarten vrijwel hetzelfde. Alleen de extra’s verschillen per kaart. Ik heb in het verleden alle merken wel zo een beetje gehad en ze bevielen allemaal prima.

De doos:

Doos + kaart

Bevat standaard dingen
- Sapphire Radeon 2600XT
- DVI naar analoog splitter.
- TV-Out kabel

- Crossfire

De kaart zelf

Prestaties:

- ATI Drivers: Catalyst 7.9

Ik heb de kaart getest met Half-Life 2 Lost Coast, Call Of Duty 2 en Battlefield 2.
- Half-Life 2 (1024*768 alles op high): 95 fps
- Call Of Duty 2 (1024*768 alles op high): 75 fps
- Battlefield 2 (1024*768 alles op high): 60 fps

3Dmark05: 8569 3Dmarks. (standaard settings)
3Dmark06: 5175 3Dmarks. (standaard settings)
3Dmark05: 8844 3Dmarks. (standaard settings na OC CPU)

Ik heb snel nog even de Quake ET wars demo geinstalleerd, het aantal FPS weet ik niet, maar de game liep super soepel! Ik durf niet te zeggen hoe goed deze kaart presteert op hogere resoluties maar om daar een fatsoenlijke FPS te halen zul je toch echt een betere kaart moeten kopen. De games die ik heb geprobeerd zijn natuurlijk allemaal Direct X 9, Direct X 10 games heb ik nog niet getest, aangezien deze nog niet veel aanwezig zijn.

Op dit moment lijkt de 256 Mb niet een belemmering te zijn voor het gamen, vanwege mijn lage resoluties… voor hogere resoluties zal het wel te weinig zijn.

Beeldkwaliteit:

Ik werk nog met “oud” TFT scherm een Samsung SynMaster 151s deze wordt via een VGA poort analoog aangestuurd. Het beeld is scherp en kleurrijk, de instelling via de drivers zijn prima!

OC:

Doe ik nooit aan, alleen het kietelen van mijn CPU wil ik nog wel eens doen, maar de GPU laat ik met rust. Dus hierover kan ik jullie weinig vertellen.

Prijs:

Op het moment dat ik deze kaart kocht was hij 98,56 euro dus dat viel me dik mee. Maar op dit moment zijn ze in de pricewatch 89,95 euro.

HDMI gaming:

Op het moment van schrijven heb ik nog geen monitor die hiermee overweg kan… dus dit zal ik ook nog moeten uittesten. Als ik in de toekomst het benodigde materiaal hiervoor heb zal ik deze review even bijwerken!

HD audio:

De geluidskaart wordt netjes weer gegeven in de hardware lijst van mijn PC. Onder WinXP is het nog even lastig om de driver ge´nstalleerd te krijgen. De PC ziet de hardware onder overige hardware als een PCI device. De driver is te downloaden op de ATI site, maar ik heb hem gewoon van de meegeleverde driver CD gehaald. Ik heb de HD audio nog niet getest.

Noise:

In idle stand is de standaard koeler erg stil! Bij zwaar gamen blijft het geluid ook prima binnen de perken. Mijn PC is met deze kaart niet meer geluid gaan produceren dan dat hij al deed. De temperaturen heb ik nog niet uitgelezen maar hij is met de hand prima vast te houden na het gamen dus meer dan 50 graden zal dit niet zijn.

Conclusie:

Voor mijn doeleinden is deze kaart prima te gebruiken, als je wilt gamen in normale resoluties onder de 1280 *1024 kan deze kaart prima meekomen. Het geluid dat de kaart produceert is verwaarloosbaar in idle stand. HDMI moet ik jullie nog even schuldig blijven, maar zodra de kans zich voor doet om dit te testen mogen jullie een update verwachten. Direct X 10 heb ik nog niet getest (ik zal dit nog even doen met Company Of Heroes Direct X 10 patch als ik tijd heb).

Als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag!

[7 April 2008 Update]

De kaart is momenteel omgeruild voor een Club3D variant met 512 MB geheugen. Verder zijn er foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Sapphire HD2600XT (21110-00-20R)?

bij positieve eigenschappen dx10 zetten maar ook bij negatieve eigenschappen? lol... als ie er niet snel genoeg voor is dan is het dus een negatieve eigenschap en neit allebei ;)

verder nette review
Ik neem even aan: 3dmark 06=05 en 07=06?
3Dmark06: 8569 3Dmarks. (standaard settings)
3Dmark07: 5175 3Dmarks. (standaard settings)

Ik neem aan dat je 3dmark05 en 06 bedoeld? :P Goede review verder ;).
Tja... daar kan ik je wel gelijk in geven! Direct X 10 heb ik nog niet echt goed kunnen testen, maar waarschijnlijk is die daar niet snel genoeg voor :) . Het is alleen wel een goede verkoop truuk om mensen over de streep te trekken die niet veel van GPU's en computers afweten!

@ R420R & Pyrrhus... jullie hebben gelijk, het was 3Dmark 05 en 06... zal ik even aanpassen! ;)

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 20 september 2007 19:42]

hd gaming? weergeven van hd videomateriaal zul je bedoelen
bedankt voor deze review

ik zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje: twijfel ook wat tussen dezelfde kaarten...
dankzij jou heb ik wat een beter beeld :)

is deze kaart een aanrader met een 15" CRT-scherm?

misschien domme vraag, maar ik stel ze toch :P
Ik wou deze kaart ook hale voor onze pc beneden, wel goede keus dus ( me pa nog ff overhalen :P)

zit je outtaken fan niet verkeerd te om?
@ Bardirella, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel :P Ik denk dat ook prima werkt op een CRT... monitor is monitor! Aangezien een 15" inch monitor 1024*768 ondersteunt is deze kaart helemaal perfect! Proberen dus!

@ KiPKaKDutcH: De kaart is voor simpel gamen, en HD dingen perfect! En outakefan blaast idd in de kast... maar qua warmte heb ik hier nog geen last van gehad!

@ Timo Abbing, HD Gaming bestaat zeker wel, kijk maar naar de XBOX 360 die kan ook game's weergaven in 1080p. Deze kaart dus ook! Alleen de snelheid zal hier wel te wensen over laten!
thnx

op die pc, doe ik wel eens CoD2 maar op een 6100 onbaord willen de instellingen niet zo hoog:P
en voor films en basic spul wordt die gebruikt
** offtopic misschien **

maar waarom heb jij je geheugen niet in dual mode ? :o

**edit**

zie reactie hieronder voor uitleg ^^

** Ontopic **

Nettte review!
zat er zelf ook over te denken om deze kaart te nemen en hierdoor stuk wijzer geworden! thx!

[Reactie gewijzigd door Zanzibar-1337 op 21 september 2007 09:38]

Hmmm.. je ziet het steeds vaker.. Dat mensen foto's hier bij de Reviews neerzetten en dat dan ontdekt wordt dat het geheugen op Single ipv Dual staat ;)

Even voor de duidelijkheid Chiel340, Dual channel is dat het geheugen in de 't zelfde kleur slot zit, dus bijv 2x groen of 2x oranje, dit komt ten goede voor de samenwerking van het geheugen.

Voor de rest een nette review wilde deze 1 maand geleden overmoedig ook kopen.. Maar aangezien ik van high gaming hou ben ik blij dat ik dat toen niet heb gedaan maar voor de 8800 ben gegaan :)

Keep up the good work!
MSI wijkt hier een beetje vanaf. Zijn geheugen staat weldegelijk in dual channel.

De ventilator aan de achterkant zou overigens best wel naar buiten blazen :P
Als dat het geval is my bad, ik heb niks gezegd ;)
De ventilator aan de achterkant zou overigens best wel naar buiten blazen :P
haha inderdaad.. is in iedergeval wel zo handig.. goed opgemerkt.. :Y)
Heb hier de HD 2600 XT van club3D inzitten met DDR4 geheugen op.
Ben ook wel tevreden van de kaart op zich want hij is echt onhoorbaar als je niet aan het gamen bent en mijn PC is een 0 Db computer volledig pasief gekoeld (op de 2600 na) met waterkoeling die in de kelder is geplaatst.
Maar op mijn 21" syncmaster 215 tw met een resolutie van 1680 x 1050 komt hij toch wat power te kort om degelijk te kunnen gamen.
Ik heb geen fps maar met call of duty 2 moet ik toch heel wat eyecandy afzetten om nog vlot te kunnen spelen .
Bij collin Mcrae Dirt is het bijna onmogelijk om echt vloeiend te spelen.
Ter info, ik draai met een E6600 en 2 x 1 gig DDR800 CL3 geheugen, aparte geluidskaart en fatsoenlijke voeding (yesico 420 watt pasief) dus daar zal het niet aan liggen.
Wel gebruik ik windows Vista premium 32 bit en 64 bit.
Heb nu een nieuw systeem besteld (E6750 en GF8600GTS) om eens te zien wat dat gaat geven :)