Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Extreme Basisstation (najaar 2009) Review

djkavaa 31 mei 2012, laatste update op 31 mei 2012, 1.102 views

Apple AirPort Extreme Basisstation (najaar 2009)

Pluspunten

• Makkelijk in te stellen
  • Snelheid WAN > LAN
  • Locale snelheden (LAN)
  • Mogelijkheid tot aansluiten Hardeschijf of printer

Minpunten

• Nog geen gevonden... heb hem nu een jaar in gebruik ongeveer.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Voor de airport extreem heb ik al vele andere routers gehad, heb er nu nog een in gebruik de http://tweakers.net/price.../tp-link-tl-wr1043nd.html maar de airport is toch wel het neusje van de zalm voor thuis gebruik.

Hiermee bedoel ik dan de eenvoudigheid om hem in te stellen.

Niet dat dit voor een systeembeheerder zo moeilijk is maar toch het gaat om de theorie.
Het bereik is goed te noemen, mijn TP-Link komt net iets verder maar dit is naar mijn mening ook te danken aan de 3 Externe antennes.
Ze hangen overigens dicht bij elkaar ( ik weet dit is niet handig ) komt nog verandering in.

De snelheid van LAN en WAN is gewoon fantastisch.
Met een abonnement van Ziggo zakelijk 120 Mbit trek ik makkelijk 120-125Mbit door de router heen.
Dus de snelhied van WAN is goed te noemen.
De snelheden tussen LAN apparaten zit ook wel snor. testen bewijzen dat je de 1000Mbit (1Gbit) haalt en het kopiŽren van bestanden gaat snel en constant.
Dit heb ik zelf kunnen testen vanuit een 2 servers die ik aan de airport heb aangesloten voor deze test.

<FOTO KOMT NOG als ik thuis ben.>

Draadloos

Draaloze snelheid met mijn Macbook pro licht op een verbindingssnelheid van 280Mbit
Dit is natuurlijk super! en de doorvoer snelheid via wifi zit op: 30-35MBps Blijft wel slingeren ( getest met 1 file van 3GB)

Foto's van de interface volgen.
Verder heb ik er eigenlijk weinig over te zeggen en doet gewoon wat hij moet doen.

• Macbook Pro Early 2011

Heb jij ook een Apple AirPort Extreme Basisstation (najaar 2009)?

Met een verbindingssnelheid van 300 Mbps en WPA2 encryptie (is echt noodzakelijk om je LAN ook echt privť te houden) haal je een overdrachtssnelheid van ongeveer 150 Mbps. Dat is erg goed voor een wifi-n router.

Bedraad haal je met gemak 80% van de 1 Gbps die de Airport Extreme maximaal haalt.

De Apple Airport Extreme is gewoon een goede router, en staat qua performance en stabiliteit boven alle goedkope routertjes van een paar tientjes. Wil je deze router zinvol met een andere vergelijken, vergelijk hem dan met een andere, betere, router, die ook alle wifi en routerprotocollen gewoon geÔmplementeerd heeft, en zich niet beperkt tot de meest gebruikte protocollen, zodat je problemen krijgt als je thuisnetwerk wat exotischer is dan het gemiddelde thuisnetwerk.
geen negatieve eigenschappen kunnen vinden? Misschien de prijs?

Die TP link die je aanhaalt doet alles wat de airport doet voor minder dan 1/3 van het geld.
De TP link is gewoon niet net zo geintegreerd als de AirPort. Het is een beetje alsof je zegt dat "alle auto's met een gewone sleutel prima rijden" en de "auto met afstandsbediening niks toevoegt". Natuurlijk ze geven allebei pakketjes door, en dat doet een PC met 2 netwerkkaartjes ook. En een hub (dus niet eens een switch) kan dat ook prima. Het gaat er niet om wat het kan, maar of het product meerwaarde heeft naast het feit dat het 'gewoon werkt'.

Ik denk ook dat een prijs niet een eigenschap van een product is, maar dat het een eigenschap van de verkoper is. Verder is een prijs pas een probleem als je twee identieke producten hebt waarvan er een tien keer zo duur is. Dus stel dat je twee TP-links hebt en de een is 50 en de ander 500, dan is die laatste natuurlijk een beetje 'duur', om dat de resultaten die je wil hebben exact hetzelde zijn als diev an 50, en je dus voo 50 euro exact hebt wat je wil en voor de 450 extra niks meer krijgt. Met de airport is het vrij simpel: als je de extra's wil, dan moet je het zo graag willen dat het je het geld waard is.

We kunnen alles zelf gaan maken, maar dan is het punt van handel een beetje weg, denk je niet? :)
Klopt helemaal, de betrouwbaarheid is in mijn geval belangrijk.
De TP-Link wordt nu gebruikt als accespoint. naast de Airport.
het is meer dat als ik de reviews van de TP link lees dat de genoemde snelheden ook gehaald worden, aan de TP link kan ook een usb apparaat, gigabit poorten. etc. In principe identieke functionaliteit.

als de tp link er uit klapt en de apple niet dan is dat wel het vermelden waard, maar in de review stond alleen "eenvoudigheid van instellen".
Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar ben toch een beetje een apple fan.
En ik moet zeggen de airport licht nooit uit de stroom omdat hij niet werkt bij tp-link heb ik dit zeker 1x per maand.
Niet dat het erg is maar het is vervelend.

De firmware is allemaal de nieuwste.
De snelheden die je noemt zijn wel heel hoog.. Wifi is een half duplex verbinding en de theoretische maximale snelheid is dan 150Mbit per richting. Dat zou betekenen dat je ruim twee keer zo snel kan kopiŽren als in theorie mogelijk is.. Ik zou nog even kijken naar de meetmethode.
Als ik dit doe met me macbook dan haal ik toch echt deze snelheden.
Dan sta ik wel 1meter van me aiport af ok.
maar me macbook geeft een verbindingssnelheid van 280 aan.
Dit kun je zien als je de ALT toets inhoudt en vervolgens op het wifi pictogram klikt.