Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (21197-00) Review

Astennu 28 januari 2012, 3.727 views

Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (21197-00)

Pluspunten

• Zeer overclockbaar
  • Snelste Single GPU kaart op dit moment
  • Goede Prijs Performance Vs GTX580
  • Goede Performance per Watt
  • Veel features nieuwe: DX11.1, PCI-E 3.0, 3GB GDDR5

Minpunten

• Prijs Performance Vs 6970

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemeen:
Ik wil even in het kort mijn mening delen over de HD7970 die ik recent gekocht heb.
Ik kwam van een HD6970 @ 950-1500 MHz. Maar die was niet altijd snel genoeg om op 2560x1600 een goede FPS te halen. Soms kwam de FPS dan onder de 40 en dan werd het toch wel vervelend.

Ik wil liever niet meer met Crossfire of SLI werken vanwege: Microshuttering, Support in games, Herrie en het Stroomverbruik.

De HD7970 leek mij dus een ideale oplossing. De kaart bevalt zeer goed.

Overclockbaarheid:
Hij is zeer overclockbaar. Ik heb de kaart van 925-1375 naar 1125-1700 MHz kunnen clocken (zonder voltage verhogingen). De performance winst tov de HD6970 wordt dan aanzienlijk groter.
In vergelijking met voorgaande kaarten is dit aanzienlijk beter! Als je kijkt naar HD69xx kaarten gaan die tot ongeveer 940-970 MHz zonder voltage verhogingen. En ze draaien stock op 880 MHz. De HD58xx kaarten gingen ook tot ongeveer 970 MHz waar ze stock 850 MHz liepen.
Dus in vergelijking met de de kaarten van de 40nm generatie is de HD7970 een extreem goede overclocker.

Geluid:
Het geluid dat hij daarbij produceert vind ik persoonlijk mee vallen. Idle hoor je de kaart helemaal niet. En tijdens games is hij wel te horen zeker met die hoge overclock. Maar als ik me geluid aan heb staan (wat ik eigenlijk altijd heb als ik games speel) heb ik er totaal geen last van. Hij maakt ietsjes meer geluid dan mijn oude 6970. HD7970 stock is vergelijkbaar met de 6970 op 950-1500 (zonder voltage verhogingen).
Daar staat wel tegen over dat de HD7970 een 4-6 graden cooler blijft op auto fan speed.

Prestaties:
Ik heb geen diepgaande FPS tests uitgevoerd. Maar vooral lekker games gespeeld. Om een indicatie te geven van de performance wil ik Mass Effect en Starcraft II gebruiken.

Met de 6970 kon ik Mass Effect 2 niet met AA draaien. Dan had ik last van FPS drops in gevechten. Met de HD7970 kan ik met 4x AA gamen en is de FPS in die gevechten wel prima.

Starcraft II is nu ook speelbaar met 4x AA. Qua FPS zou zit je met 4x iets lager en met 2x iets hoger dan de 6970 zonder AA. Maar zelfs met 8x AA is het prima speelbaar. Al heb ik liever framerates van 60+ bij een RTS als Starcraft II

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Furmark 1.9.2 : 1980x1080 Min-Max-Avg FPS (auto fan speed):

8800 GTS 320
675-1188-792 : 7-11-8

9800 GTX 512
756-1836-1123 : 14-16-16

Let wel op dit zijn extreme situaties. Zoals je ziet trekt Furmark de HD7970 stock al in de default Power Control limit van 0%. Geen een game doet dit. Zelfs met Max OC is het moeilijk om een game te vinden waarbij hij gaat knijpen op 0%. Maar ik wil hier de meest extreme situatie laten zien qua temp en fan speeds.
(de kaarten die ik in huis heb heb ik even snel getest. gaat meer om het idee dan dat het echt nuttig is om te zien hoe snel een 9800 GTX nog is :) )

Stroom Verbruik:
Ik heb wat verbruik tests gedaan met furmark. Ik heb de Avg FPS er even bij gezet. Deze tests zijn voor de bovenstaande Performance tests gedaan en ook op andere instellingen:
925-1375 = 568 watt - 48 FPS
1125-1375 = 600 watt - 56 FPS
1125-1500 = 607 watt - 57 FPS
1125-1375 @ 1.25v = 639 watt
(default = 1.175v)

Idle 363 watt. Komt vooral door me dell 3008wfp en de 2405wfp die ook op die stekker zitten. Die gebruiken samen al 180-190 watt (de 3008 gebruik 130). Daarnaast zit er ook nog voor een 25-35 watt aan andere adapters, speakers op diezelfde stekker.

Maar het verbruik mag duidelijk zijn.40 watt meer met max OC. Geheugen OC deed in dit geval niet veel voor de FPS. Maar ga je met AA testen dan ben je memory limited ipv core limited. Alleen voltage verhogingen laat extreme stijgingen zien. (maar dit is niet ongewoon).

Prijs:
Dan de prijs: TOV de HD6970 is hij erg duur. Maar als je het vergelijkt met de GTX580 heeft hij betere:
-Performance Per Watt
-Prijs / Prestatie
-Betere features: DX11.1, PCI-E 3.0
AMD positioneert de HD7970 tegen over de GTX580. En dat doen ze op dit moment prima. Mocht nVidia met de prijs gaan zakken denk ik wel dat AMD vrij snel mee moet gaan. Maar op dit moment is de prijs prestatie verhouding ( 420 vs 499 euro) Uitstekend.
Ik snap wel dat veel AMD gebruikers weer op een prijs van 350 euro gehoopt hadden. Vanaf de HD48xx zijn we een beetje verwend geraakt. Dus als je van een 6950 of 6970 komt is de prijs prestatie van een HD7970 slecht.

Nu is het wel zo dat er ook nog lagere modellen uit komen. En modellen met minder geheugen. Persoonlijk verwacht ik dat de prijs nog wel onder de 400 euro zal komen voor een 7970 1,5GB. Al zal dit pas zijn zodra nVidia ook de opvolger van de GTX580 op de markt heeft.

In het verleden betaalde je altijd relatief veel voor dat laatste stapje in performance. Dat is gewoon weer terug. Ik vind dat je prijzen moet vergelijken met de kaarten uit die klasse. Niet met kaarten die bedoelt zijn om goedkoop te zijn.
Mensen die zo iets willen moeten gewoon sowieso al niet naar deze kaart kijken. Die moeten in andere segmenten shoppen. En voor dit segment bied de HD79xx veel waar voor zijn geld met betere performance dan de concurrentie en meer features.
De HD7970 heeft een prima prijs performance voor een Ultra High end kaart. Maar niet als je op zoek bent voor een Bang for Buck kaart. dan moet je echt bij de HD6870 zijn.

Drivers:
Dan over de drivers. Persoonlijk heb ik met de games die ik gespeeld heb geen enkel probleem ondervonden. Ik ben heel erg te spreken over het CCC. Zeker met het nieuwe Profile system waardoor je mooie AA/AF profiles kan maken voor je games.

Afsluiting:
In totaal geef ik deze kaart dus 5 sterren. Ik hoop dat er nog wat extra performance uit te halen zal zijn door middel van driver updates (Aangezien dit een nieuwe architectuur is is het goed mogelijk dat er nog een 5-20% bij kan komen afhankelijk van de applicatie) Al is de performance op dit moment ook al uitstekend :)

Excuses voor het niet leveren van harde feiten door middel van uitgebreide benshmarks. Maar dit trekt mij persoonlijk niet meer. Het gaat er mij om dat ik mijn games soepel kan spelen op de hoogste resolutie van mijn schterm en maximale details. Daarnaast hebben review sites zoals: Anandtech, Xbitlabs, HardOCP en Computerbase veel meer en betere middelen om die tests uit te voeren. Dus voor de harde feiten verwijs ik je graag door naar een van de boven genoemde sites.

• Intel 2600K @ 4.4 GHz
  • 2x4GB Mushkin @ 1866 MHz
  • MSI Z68 GD65 G3
  • Seasonic X-860 Platinum
  • Auzentech Prelude
  • Windows 7

Heb jij ook een Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (21197-00)?

Met welk systeem heb je dit gedraaid? En zou je ook nog eens andere titels, bijvoorbeeld Battlefield 3, kunnen proberen?
Ik heb wat extra specs toegevoegd. Andere titels doe ik misschien in de toekomst. League of Ledgends is bv niet zwaar genoeg om te noemen.

BF3 ga ik helaas nooit spelen. Alleen maar door Origin. Had het spel graag gespeeld maar die spyware wil ik niet op mijn pc hebben.
Bij mijn weten gaat er geen HD7970 1.5gb komen toch? Voor zover bekend komt ie dacht alleen van de HD7950...

"Maar op dit moment is de prijs prestatie verhouding ( 420 vs 499 euro) Uitstekend."

Weet dat er al wat over gezegd is, maar ik vind het toch verre van uitstekend. Een HD6870 heeft een prijs/prestatie verhouding die uitstekend is, deze kaart niet.

Dat de HD7970 een fractie betere prijs/performance heeft dan een GTX580 is natuurlijk geen applaus waard, want dan vergelijk je het met de kaart die door alles en iedereen tijden lang is verfoeid omdat ie een waardeloze prijs/performance heeft gehad.

Er zullen vast redenen aan te voeren zijn waarom de nieuwe high-end kaart van AMD dik 80% duurder is geworden dan de vorige (en maar 35-40% sneller), maar dat maakt de prijs/performance natuurlijk nooit 'uitstekend'.

Wel is het voor een gamer die op 1600p wil spelen en geen SLI/CF wil, de beste aankoop, maar das logisch, want het is de snelste single gpu kaart! Veel plezier ervan! :)

[Reactie gewijzigd door MW1F op 27 januari 2012 13:59]

Het gaat er om waar AMD em tegenover zet. GTX580 =! 6870 qua classe.
Hetzelfde kan namelijk gezegd worden over de GTX560 vs GTX580 dan is de GTX580 ook een no go. Maar wil je perse dat soort performance van een single GPU dan is er maar een optie. En dat geld voor de HD7970 nu ook.

Jammer voor ons maar tov de nVidia kaart in dezelfde classe is de prijs prima. en dat is waar ik daar op doel.

Dat klopt maar ik zeg ook in vergelijking met de GTX580. Je zult me niet horen zeggen dat de prijs performance uitstekend is vergeleken met een HD6970 want dat heb ik zelfs als negatief punt genoemd.

Dat lukt zeker :)
Tja, ik snap je punt, maar ik kan het niet anders plaatsen dan dat mocht de GTX580 een zeer beroerde prijs/performance hebben, de prijs van de HD7970 opeens oké is. Ja, alleen vergeleken met de GTX580, maar dat vind ik (persoonlijk) niet terecht. De kaart daarom 5 sterren geven op prijs vind ik dan ook op z'n zachtst gezegd 'apart'. ;)

Enfin, we verschillen hierover enigsinds van mening, niks ergs!
Het is ook een ander segment. Afgelopen jaren zijn we verwend geweest door stunt Acties van AMD waardoor je ene Highend Enthousiast kaart voor oude High end prijzen kon krijgen. nVidia deed daar niet meer mee mee met de GTX580.

Ja dat blijkt :) Maar ik licht het liever wel toe zodat andere ook weten hoe ik het bedoel.
Laat ik vooropstellen dat ik het met je eens ben dat je voor 'ultra high-end kaarten' altijd extra moet betalen en dat je natuurlijk nooit dezeflde bang for buck in huis haalt als bijv. een HD6870, zeer logisch.

Maar waar ik 'over struikel' is dat aan de hand van jouw verhaal de GTX580 ook een 'uitstekende' prijs/performance had (in zijn segment) toen die uitkwam en tja, ik denk dat maar weinig mensen het daar mee eens zijn... ;)

Maar ik ben nu denk ik een beetje teveel aan het zeiken en dat is niet de bedoeling...

[Reactie gewijzigd door MW1F op 29 januari 2012 17:38]

Hey Astennu,

Prima tekst! Ik ben zelf ook in de markt voor een 7970 dus interessant om jouw bevindingen te lezen.
Wel krijg ik altijd wel een beetje hoofdpijn van dit soort teksten:
Persoonlijk snap ik dat een bedrijf als AMD ook winst moet maken. Daardoor kunnen ze ook meer investeren in de ontwikkeling van dit soort kaarten.

Nvidia had eens een flagship voor zo'n hoge prijs moeten aanbieden, dan had iedereen moord en brand geschreeuwd over hoe Nvidia ze een poot probeert uit te draaien nu er geen competitie van AMD is.
Dat snap ik. Zelf ben ik nooit van die stellingen geweest mits de prijs prestatie gewoon goed is. AMD zet de 7970 tov de GTX580. En als je die twee met elkaar vergelijk qua prijs en prestatie staat de 7970 prima in de markt. En dan tel ik de feature set niet mee.

nVidia heeft in het verleden wel eens prijzen gevraagd die lang niet evenredig waren met de prestatie. Maar voor iets meer heel veel meer betalen. In dat geval zou de 7970 nu 650 euro moeten kosten. En dat is niet het geval.

Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Edit: Ik heb de tekst ook nog wat aangepast om beter aan te geven wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 25 januari 2012 09:56]

Uiteindelijk is het natuurlijk simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Als die 7970 prima zou verkopen voor 700 euro zou AMD een dief van eigen portemonnee zijn om hem niet voor dat bedrag te verkopen. Zelfde geldt voor Nvidia.

Beiden zijn gewoon commerciele bedrijven, simple as that.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze die eerste paar batches voor 650 euro hadden kunnen verkopen. nVidia was die 7800 GTX 512's en die 8800 Ultra's ook zo kwijt. En die zaten ook op 600+.
Wat is de temp van de kaart bij vollebelasting (stock en OC)?
Ik heb net de Furmark FPS en Temps toegevoegd. Samen met een stukje over stroomverbruik :)

Let wel op dit zijn extreme situaties. Zoals je ziet trekt Furmark em al in de stock power control limit. Geen een game doet dit.
Dan zijn ze dom geweest om ze voor minder te verkopen, kost het bedrijf omzet. Ze hebben ze echt niet voor minder verkocht omdat het anders asociaal zou zijn ofzo hoor.
raar. met mass effect 2 had ik gewoon goede fps.
ook in battles. en dat op een hd5770. en later een hd6850
edit: origin is heus geen spyware. je kan het best wel eens proberen.

[Reactie gewijzigd door rayhvh op 7 maart 2012 10:37]

Op wat voor een resolutie? en met AA?
Want AA maakte het te zwaar op 2560x1600. Die resolutie is meer dan 2x zo zwaar als 1080p.

Met de 7970 OC loopt het echt super :)