Sennheiser CX 880 (Zilver) Review

YopY 24 januari 2012, 3.464 views

Sennheiser CX 880 (Zilver)

Pluspunten

• Luxe aanvoelend opbergdoosje, volumeregeling
  • Stevige aansluiting
  • Goede weergave midden / hoge tonen

Minpunten

• Slechte basweergave (in vergelijking met CX-400)
  • Slechte geluidsisolatie
  • Onhandig opbergdoosje
  • Overbodige, groot uitgevallen volumeregeling

Intro

Ik hoop dit een korte review te houden. Ik heb recent de Sennheiser CX-880 gekocht ter vervaning van mijn vorige setje, Sennheiser CX-400 II Precisions. Ik dacht 'laat ik eens een trede hoger gaan' qua prijs, en deze kwam hoog terug in de T.net Pricewatch qua populariteit. Dus ik dacht, 'die moet wel goed zijn'.

Deze review schrijf ik na één dag gebruik, hij kan dus niet helemaal representatief zijn voor lange-termijngebruik. Als ik terugkom op de uitspraken in deze review zal ik hem nog bijwerken.

De review zal voornamelijk een review ten opzichte van de half zo dure CX-400s zijn.

Eerste indruk - Inhoud

De verpakking is redelijk standaard, ze doen er niet al te dramatisch over. Wat gelijk opvalt: Hij lijkt niet zo rijk bedeeld te zijn qua accesoires als de CX-400, en dan heb ik het specifiek over de keuze aan plugs die meegeleverd wordt.

Houder

De houder voor de oordoppen is wel een stuk beter dan die van de 400 - bij de 400 is het een vaag plastic ding waar niemand iets van snapt dat je vervolgens in een nepleren zakje kunt stoppen, bij de 880 is dit een stevig (en ietwat groot) doosje geworden, een rechthoekig compartiment waar je de dopjes en de (nogal groot uitgevallen) volumeregelaar in kwijt kunt, waar je vervolgens de kabels omheen wikkelt en ten slotte de nepleren 'flap' anderhalf keer omheen kunt wikkelen. De flap sluit netjes aan door middel van een verstopt magneetje. Het geheel voelt netjes en luxe aan.

Echter, het inpakken van de dopjes... lijkt niet praktisch te zijn, of ik snap het gewoon niet. Men stopt de dopjes erin en gaat dan een wikkel van de kabels doen, om de volumeregelilng erbij te stoppen... maar dit komt net niet uit, dus je blijft zitten met een eind kabel. Vervolgens wikkel je door... en komt het nog steeds niet lekker uit. Daarnaast valt de helft er ook weer uit, en moet je wat proppen en duwen om alles erin te krijgen. Als alles er eenmaal in zit wikkel je de leren flap eromheen en lijkt het uiteindelijk wel goed stevig verpakt te zijn, kan weinig mee gebeuren.

Houder: Koel, inpakken: niet praktisch. Is ook niet iets dat je bij elk gebruik zult gaan doen.

Eerste indruk - Oordopjes

De dopjes zelf zien er... wel oké uit, ik heb hier niet zo'n sterke mening over. Wat opvalt zijn de dopjes die iets van het midden af eruit steken, met wat ruimte tussen de 'flenzen' en het plastic gedeelte zelf. Moeilijk uit te leggen misschien.

Een stukje verder naar beneden zit de volumeregeling, een aluminium staafje van ~4 cm met een draaibare ring. Dit komt mij nogal overdreven over - ten eerste gebruik ik deze volumeregeling in de praktijk nooit, en ten tweede is hij groot. Doordat er ook wat gewicht aan zit moet je eigenlijk wel de bijbehorende clip gebruiken om hem comfortabel te laten hangen. Had wel iets minder gekund, bij voorkeur zelfs helemaal weglaten.

Tenslotte is er de aansluiting. Dit is een kleine plug in een bocht van hard plastic - geeft weinig tot niet mee. Mijn vorige setje ging stuk aan de kabel bij deze aansluiting, waar best nog veel ruimte op zat. Ik weet niet of dit beter of slechter zal zijn - beter aan de ene kant, kleiner dus minder kans dat het ergens aan blijft hangen, slechter omdat het minder (zeg maar helemaal niet) meegeeft.

Eerste indruk - Geluid

De eerste indruk: Teleurgesteld. Wat ik het mooiste aan de CX-400 vond was zijn goede basweergave. Als ik deze beluister klinkt het alsof er gewoon geen of slechts zeer weinig bas in zit, waardoor het geluid hol en blikkerig overkomt. Kan een kwestie van wennen zijn, maar ik heb liever meer bas in het geluid. Dit is de voornaamste reden voor de lage waardering die ik eraan geef; de tweede volgt.

In de midden- en hoge reeks is het geluid wel goed - ik durf bijna te zeggen beter als de vorige, maar ik ben geen audiofiel, en dit kan subjectief zijn of een gevolg van de mindere basweergave (minder overstemming).

Tweede indruk - Geluid

Nadat ik de oordopjes een paar uur heb laten inspelen (gewoon random, max volume) is de basweergave een stuk verbeterd; ik zou het geluid nu als 'normaal' bestempelen, de basweergave is nog niet zo 'goed' als de 400, maar wel een stuk verbeterd. Ook is de volumeweergave verbeterd, het volumeniveau is nu iets hoger dan bij mijn vorige set. Dit komt nog door de geluidsisolatie. Een tweede mogelijke verschil is dat ik de medium dopjes in heb ipv de grote. Doordat het geluid 'voller' is, verdrinkt het ook meer omgevingsgeluid.

Geluidsisolatie

Wat ik belangrijk vind zijn in-ear oordopjes die vooral geluid van buiten tegenhouden. Ik reis dagelijks in het OV, anderhalf uur lang, en na vandaag begrijp ik weer waarom ik eigenlijk altijd oordopjes inheb. Bij mijn vorige setje gebruikte ik de 'dubbele flens', die voor extra geluidsisolatie zorgt (en mogelijk betere basweergave), maar deze heeft alleen enkele flenzen. Dit merkte ik vandaag gelijk - ik hoor veel meer geluiden van buiten, busgeluiden, sprekende mensen, omroepers op het station, terwijl ik bij mijn vorige veel meer in mijn eigen wereld zat (want reizen in het OV is saai en regelmatig irritant als je anderen moet aanhoren). Door de slechtere geluidsisolatie en mogelijk de weergave van het geluid - omdat de afstand tussen de speakers en je oren iets hoger is, denk ik - zachter is dan bij mijn vorige set had ik het volume ook hoger, op 3/4e van het max ipv de helft of iets lager (op een ipod touch 4g).

Na het gebruiken van de medium dopjes ipv de grote merk ik iets verschil qua draagcomfort (verbeterd), mogelijk qua isolatie - maar dat kan ook door het andere geluid komen (zie tweede indruk -geluid).

De basweergave en de geluidsisolatie - of het gebrek aan beiden - zijn voor mij de grootste minpunten aan deze oordopjes, zelfs zulke grote minpunten dat ik de set het liefste retour stuur en vervang met een tweede setje CX-400's. Echter, aangezien het officieel hygieneproducten zijn mag je ze niet retourneren indien je niet tevreden bent (aangezien de winkel ze niet opnieuw kan of mag verkopen als ze in je oren gezeten hebben).

Als deze twee minpunten opgelost waren dan zou ik tevreden zijn. Echter, dan zie ik niet in waarom deze set bijna tweemaal zo duur is als de CX-400, die - in mijn onprofessionele mening - hetzelfde geluid kan weergeven. En de extra's zoals volumeregeling en opbergdoosjes gebruik ik niet.

Heb jij ook een Sennheiser CX 880 (Zilver)?

Niet van harte, nee. Ik ben er niet van overtuigd dat dat veel verschil uitmaakt mbt de basweergave. Ik kan het mishebben natuurlijk; ik laat ze vannacht inspelen, kijken of het verschil uitmaakt samen met de andere rubbers.
Sommige mensen zeggen dat je pas na 100-200 uur echt het optimale geluid hebt behaald.

Ik heb sinds een paar dagen Fisher Audio Eterna in mijn bezit. Ik moet zeggen het verschil tussen 0h en 20h is groot, maar het kan nog steeds beter. Ik vergelijk de Eterna dan ook met de CX-400, qua geluid zitten deze nu op hetzelfde niveau(bass is beter bij de CX 400, maar hoge/midden tonen een stuk slechter). Ik laat ze nu elke nacht mooi zo'n 10 uur inspelen, hopen op optimaal geluid.

Wat ik op Head-Fi heb gelezen duurt het een aardig tijdje voordat het optimale geluid is behaald. Daarbij komt dat de CX-400 een enorme bass heeft voor IEM's.
Je moest dat gaas wat er in zit uithalen. Daarna 40 uur laten inspelen.

Dat heb ik ook gedaan, en ze klinken perfect. Strakke bas, stevig.
Heb je die oortjes al laten inspelen?
ik heb deze oortjes anderhalf jaar. Ik heb de eerste 2 weken getwijfeld om ze terug te brengen omdat de bass zeer slecht was. Dit kwam omdat ze verkeerd in mijn oren zaten. Nadat ze wel goed pasten was het een fabeltje. De bassweergave is vele, vele malen beter dan een cx400.

pasvorm is alles bij deze dingen.

Ik zal binnenkort zelf ook even een review tikken om mijn mening uitgebreider weer te geven. Ik heb nog wel wat puntjes die hier niet worden aangestipt.

leuk (en erg slecht) feitje: In het begin kon ik misselijk worden van de bas bij bassige nummers. Ik raakte letterlijk gedesoriënteerd vanwege de overkill aan bas. Ik heb er een sony mp3 speler bij, welke zelf ook al vrij veel bas afspelen.

[Reactie gewijzigd door Dynion op 24 januari 2012 00:03]

@all, heb de dopjes even laten inspelen (paar uurtjes nog maar) en de review aangepast. Tl;dr: Geluidskwaliteit / beleving is verhoogd van 'slecht' naar 'acceptabel'. Ik zal hem nog wat langer inspelen en weer vergelijken met mijn oude set. De kabel daarvan is stuk, maar met wat prutsen komt er nog wel stereogeluid uit.
Heb zelf sinds kort de OMX 980. Dit zijn dan wel oordopjes en niet IN ear dingen.
Vond ze eerst ook waardeloos, toen ik mijn standaard mp3tjes beluisterde op mijn iphone.
Zelfde ervaring ook, bass leek heel slecht. En nu verwachtte ik niet veel van een oordopje, maar met goede kwaliteit muziek hoor ik toch hele goede bass. Mijn broer liet me klassiek horen, met name orgel muziek. Ik stond meteen versteld van de weergave. Sindsdien wil ik alleen maar Lossless audio beluisteren, omdat ik met mijn 980's blijkbaar de fouten/leegte van MP3's (256bitrate) hoor. Muziek klinkt dan kaal. Ben zelf niet van de klassieke muziek hoor :) Maar daarmee kan je wel goed de kwaliteit van je koptelefoon bepalen. Met natuurlijke instrumenten hoor je vaak boventonen en in een orkest hoor je goed de plaatsing (soundstage)

Ik vind de bass van mijn 980 erg goed, mits ik goede kwaliteit audio heb. Ik zou verwachten dat je IN EAR een nog betere bass weergave geeft.

BTW heb zeker 50 uurtje zitten, maar hoor niet echt heel veel verschil :)
Heb je de flenzen van je vorige setje oordopjes niet meer?
En zo ja passen ze op deze dopjes ? Ik bewaar die dingen altijd omdat ik er toch wel eens een wil kwijtraken.
Dan kan je met die oude dubbele flenzen eens kijken of dat het wat beter maakt qua demping van achtergrondgeluid.
Helaas, die passen niet - de 'buisjes' van deze oordopjes zijn dunner, en er zit op de bijbehorende flenzen een soort van 'guard', zodat je hem niet te ver erop kunt zetten. In de buisjes zelf zit ook een filtertje (die je met een bijbehorende tool kunt vervangen).
Ik heb zelf ook de cx-400 ii (heb de originele cx-400's ook gehad) en ik vind de bass helemaal niet goed.

het is overdreven, wollig, overheersend en klinkt naar mijn bescheiden mening over het algemeen nep.

Ik heb ook een over-ear (of on-ear) headphones, Grado SR-80 waar ik het mee kan vergelijken, ik vond de senheisser dus erg tegenvallen.

Maar iedereen z'n ding verder :).
Agreed,

Ik heb nu ook een tijdje de CX 880, en de bas spreek me veel meer aan dan bij de cx 400 (II) (ook beide gehad). Bij de CX 400's was de bas echt oververtegenwoordigd en verdrong het de rest van het geluid. Bij deze set klinkt alles veel meer in balans
Niet helemaal een eerlijk review zo natuurlijk. Ze moeten inderdaad een tijdje inspelen en je moet de goede dopjes gebruiken.
Mijn Sennheiser PX200 II klonk de eerste uren ook enorm dof in het middengebied. Na een paar dagen was het helemaal anders. Geef ze de tijd. :)

En als je muziek slecht is opgenomen hoor je dat ook sneller terug met betere oordoppen. Bij de MP3 generatie die op 128 Kbps luistert heb je inderdaad wat bassboost nodig in je hoofdtelefoon, omdat het anders wel erg dun klinkt. Maar dat zegt niks over de hoofdtelefoon. die laat gewoon horen wat er op je afspeelapparaat staat.
Nee idd; ik zal hem mettertijd ook reviseren. Ik heb de geluidskwaliteit al een extra ster gegeven na wat inspelen.

Ik geloof dat de meeste MP3's die ik heb 320 KBps zijn. Idealiter had ik natuurlijk OGG of lossless formaten, maar ja, ik heb maar 8 GB en iApparaten kunnen geen ogg / flac spelen.
Ik heb ze ook, en al een hele tijd, zo'n jaar geleden gekregen dmv RMA ter vervanging van mijn CX400 II, en ze zijn echt een stuk beter, in het begin erg dof inderdaad, en bass was ook teleurstellend, maarja ik dacht deze zijn een stuk duurder, ik geef ze nog even de tijd, en ik ben blij dat ik dat gedaan heb! :D

@inflatablemouse klinkt dit natuurlijk niet zo goed als een koptelefoon, die hebben gewoon grotere drivers, kan dus meer power/ preciezere bass in zitten ;)
Ik heb dit setje ook al enkele maanden in gebruik, even inspelen en perfect geluid naar mijn idee. Ik persoonlijk houd niet van overheersende/overdreven bass, anders had ik wel zo'n Beats dingetje gehaald. Niet dat er geen bass in zit, in tegendeel zelfs, maar het had niet meer moeten zijn.
Ik gebruik dit setje op mijn HTC 8s (met Beats :P) maar dan met Beats uitgeschakeld, dat maakt er maar een rommelpotje van.

[Reactie gewijzigd door bapemania op 23 april 2013 08:58]