Intel Core 2 Quad Q6600 Review

roetkerNewbie 17 september 2007, 5.451 views

Intel Core 2 Quad Q6600

Pluspunten

• Prestaties
  • Warmte(G0)

Minpunten

• Geen

Indeling van onderstaande reviewer overgenomen.

Aanvankelijk was ik helemaal niet van plan om een nieuwe cpu te gaan halen aangezien ik nog op een 939 zat met een x2 3800. Maar ik had vakantie geld over en dacht ach waarom ook niet een upgrade voor de pc. Na wat research kwam ik uit op q6600 aangezien ze ook al sterk in prijs gedaalt waren en goedkoper zijn dan de beste dual-core (e6850). Samen met de overclock potentie van deze cpu en mijn keuze was gemaakt.

Mijn systeem

Enermax Blue Viper
Asus P5K-e Wifi
2x1 GB OCZ Reaper PC6400 800mhz
Zalman 7700 CU
2 x Maxtor Diamond Max 10 250 GB(SATA)
3 x Seagate 7200.10 250 GB(SATA)
XFX 8800GTS 320MB

Specificaties:

Core 2 Quad Q6600
Snelheid: 2,4Ghz
FSB: 1067Mhz
L2 Cache: 8MB (4MB per core-paar)
Max aangeraden temp: 62.2 graden

Installatie
Zeer makkelijk. Ook het bevestigen van de 7700 CU ging zeer gemakkelijk

Temperaturen
Lucky me dat ik de G0 Revisie heb gekregen en daardoor dus een lagere TDP heb(95 ipv 105(B3)). Overigens is het uitlezen van de temps in eerste instantie lastig. Aangezien de bios 15 graden weergaf @stock(2.4ghz). Ook speedfan leest ze niet goed, en ook coretemp 0.95 las het niet goed uit. Na weert wat research bleek dat coretemp 0.95.4 de temps wel goed uitlas.

Op 2.4ghz werd mijn quad rond de 30 graden per core en stressed net onder de 50 graden.

Op 4ghz word de quad mr rond de 50 graden en stressed tegen de 70 aan. Al met al vind ik dat mee vallen voor een q6600 @ 4ghz :) .

*Update*
Net proberen te stressen met orthos maar hij houd het geen 10min vol op 4ghz.
Op 3.6ghz draait orthos wel een uur lang. Misschien binnenkort nog proberen om op 3.8ghz orthos te draaien.

Prestaties
Zeer goed al zeg ik zelf met superpi haal ik 12.890sec. Meerder benchmarks volgen nog. Gezien het toekomst perspectief dat steeds meer games en applicaties multithreading gaan ondersteunen, gaat deze cpu daar zeer veel voordeel van hebben!

Mits je gaat overclocken, verslaat deze cpu makkelijk alle dual cores van dit moment. Al met al is deze cpu het meeste "bang for buck" momenteel.

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q6600?

Meer advertenties

Moeilijk te geloven dat hij stabiel zou draaien op 4 Ghz met een 7700 CU koeling :?
Met welk programma heb je de stabiliteit getest?
Of hij stabiel is moet ik nog testen, kheb hem namelijk nog niet met bv orthos laten draaien. Als ik dat gedaan heb pas ik me review wel aan. Hij heeft wel al 5 uurtjes aangestaan op 4ghz zonder wat te doen.
warmteproductie heb je een score van zo'n 50% gegeven en in je artikel zeg je dat je er best tevereden mee bent :?
Kep zelf ook en q6600 maar die gaan echt niet op 4ghz volgens mij. Tuurlijk hij loopt er wel op maar gaat langzamer werken door de hitte
De maximaal aangeraden temperatuur is 62 graden, jij laat 'm vrolijk op 70 graden draaien? En 4GHz is onhaalbaar met luchtkoeling. Ik neem aan dat je 3GHz bedoelt?
Sowieso heb je geen stress testen gedaan, dus die 4Ghz is betekenisloos; en bovendien staat ie zelfs in idle met 4Ghz waarschijnlijk heftig te throttlen. Aan zo'n review, no offense, heeft niemand natuurlijk veel.
Nu wel stress test gedaan, en review aangepast. Daarnaast prijs ik de cpu alleen maar aan hoor, en wil laten zien dat de cpu veel overclock potentie heeft. En idle op 4ghz staat de cpu helemaal niet heftig te throttlen, aangezien ik in die 5 uurtjes gewoon heb zitten msnen/surfen/muziek luisteren. Niet iets waar je de cpu mee stressed maar toch zeker wel waar je hem gebruikt.
stress hem dan eens ff lekker voor 10+ uur en zet er een plaatje bij met daarop je cpu-snelheden en de tijd hoe lang je orthos hebt gedraaid.

ben je meteen van al het commentaar af, wat ik overigens wel snap want het komt niet vaak voor dat iemand op luchtkoeling zo'n 'score' haalt :)
Doe het nou effe gewoon goed. Niet gaan msn-en, of muziek luisteren, maar twee instanties van Orthos draaien: de een met affinitie voor core 0 + 1, de tweede voor core 2 + 3. En eigenlijk moet je dezer dagen ook occt draaien: want wat stabiel lijkt onder Orthos, blijkt onder occt toch nog te falen.

Ik ben wellicht wat skeptisch, maar stressed 50C op 4Ghz, dat lijkt me zo goed als onmogelijk. Er zal toch tegen de 1.5 vcore doorheen moeten om 4Ghz te halen; en dat veroorzaakt een enorme hoeveelheid extra warmte. Meer in ieder geval dan die 7700 CU ooit kan verstouwen.

[Reactie gewijzigd door albatross op 18 september 2007 17:26]

Er staat idle 50C en stressed 70C maargoed. Er gaat zelfs 1.6 vcore door heen. En er zijn dus wel pieken dat hij over de 70 gaat. Maar goed ik ga orthos wel een uurtje of 10 draaien en laat dan screens zien. Het zit allemaal wel in een enermax blue viper, waar dus een goede airflow inzit doormiddels 2x 120mm fans en een windtunnel.
H.. een ik pats met mijn nieuwe pc review..
Roetker is een master aangezien de scores van 4Ghz op xtreme systems allemaal of watercooling hebben of Phase change.

Beetje ongeloofwaardig dit.

Geef maar bewijs en dan ga ik op jacht naar zo'n zelfde FPO/Batch
uh dus wel 4 Ghz wat ie bedoeld. Dit is de nieuwe revisie die zeker makkelijk 3.6 Ghz aankan! 4 Ghz is idd aan de hoge kant maar er zijn voorbeelden die hem wel stabiel hebben draaien. Ik heb zelfs ook deze en zal ook binnenkort eens gaan testen.
4 GHz op lucht is wel mogelijk, maar niet stabiel.... Dat zeer zeker niet... Maar met een goed exemplaar, moet toch zeker 3.6 GHz mogelijk zijn! Kijk hier maar eens. Dat zijn allemaal gewone jongens zoals iedereen ook hier (en natuurlijk ook wel wat meisjes :P ) Dus niet die super chips die ze op Xtreemsystems allemaal krijgen!....

Verder: Kom ik aan met mijn 3.57 GHz stabiele E6400 cpu :Y) :+ Ach.. snel genoeg voor mij :)
Wat grappig. Ik heb zelf een Q6600G0&B3 en heb ook waterkoeling. Met hele goede waterkoeling is 4,0Ghz te halen maar niet voor een 24//7 OC, alleen voor benchmarken. 3,6Ghz is bijna altijd te doen, Wel met een hele goede koeler niet met een 7700 CU want zelf na 3.4Ghz had mij Scythe Infinity moeite om de cpu onder 60 graden te houden.Een zalman 7700cu 8)7
Dat was mijn conclusie ook. Op zich zeer mooi dat hij op 4 Ghz wil booten. Dit toont wel het potentieel van de processor aan. Een uur lang Orthos zegt echter nog niet of hij helemaal stabiel is op 3,6 Ghz. Ik vrees dat een uur OCCT of 5 min TAT je vertelt dat het niet stabiel is. Als je nu en paar tientjes meer uitgeeft en een Scythe Infinity erop zet heb je meer kans.
Ik denk dat de scepsis ontstaat doordat er 2 onwaarschijnlijkheden in het verhaal zitten: De 4Ghz voor een q6600 en de 7700cu. 1 onwaarschijnlijkheid per verhaal is wel een beetje de max ;)