Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Koss PortaPro (Goud, Zwart) Review

Evapor 19 januari 2012, laatste update op 19 januari 2012, 5.183 views

Koss PortaPro (Goud, Zwart)

Pluspunten

• onklopbare prijs-kwaliteit
  • zeer goede klank voor het formaat
  • zeer geschikt voor gebruik buitenshuis
  • levenslange garantie

Minpunten

• irritant systeem om grootte aan te passen
  • haar blijft steken in beugel

Hoe kwam ik bij deze koptelefoon

Ik heb eerdere ervaring met een sennheiser PX-200, HD 202 en HD 438 en heb ook wel al eens een HD25-1 II op mijn oren gehad. Verder nog een Sony MDR-V250 en een Pioneer SE-MJ5 gehad.
Toen mijn HD 438 sneuvelde was ik het definitief beu om elk jaar een nieuwe koptelefoon te gaan kopen en heb ik goed nagedacht hoe ik mijn probleem kon oplossen. Ik had een koptelefoon nodig die zowel op de fiets handig was en thuis comfortabel genoeg was om er uren mee op mijn hoofd te zitten. Verder wilde ik geen compromissen maken naar geluidskwaliteit toe. Ik ben advies gaan sprokkelen op het internet en ben uitgekomen bij wat een ideale oplossing bleek te zijn: een combinatie van een Koss Porta Pro voor buitenshuis en de Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm voor binnenshuis.

Kwaliteit geluidsweergave

Isolatie
Deze koptelefoon is zo open als een koptelefoon maar kan zijn. Isolatie is volkomen afwezig, hou hier dus zeker rekening mee als je het volume openzet, met het humeur van de mensen om je heen en je eigen oren in gedachten.

Klank
De koptelefoon wordt bij mij zonder versterker gebruikt, enkel rechtstreeks aangesloten op een laptop met geïntegreerde geluidskaart en een iPod classic.

Wat klank betreft is het een ware revelatie. De koptelefoon laat geen enkele frequentie vallen, maar heeft een zeer nadrukkelijk aanwezige bas. Bij sommige liedjes kan die bas de kwaliteit van hogere tonen aantasten, maar dit gebeurt enkel in extreme gevallen. Het open karakter zorgt voor een heel brede geluidsweergave, gisteren schrok ik me nog een ongeluk toen ik plots een stem hoorde die echt van buitenaf leek te komen. Achteraf bleek dat het gewoon deel uitmaakte van een liedje dat ik nog niet eerder beluisterd had.

De verhalen die over deze koptelefoon de ronde gaan zijn echter zeker waar: binnen zijn prijsklasse is het volgens mij de allerbeste die je kunt krijgen. Ik heb mensen al sprakeloos gekregen toen ik ze eens liet luisteren en ik vertelde dat ik maar 28 euro betaald had. Door de grootte zou je een zwak geluid verwachten, maar niks is minder waar.

Gebruiksgemak

Positief
- De koptelefoon kan volledig opgeplooid worden en past dan met gemak in een jaszak.
- Hij is ook zeer licht en comfortabel eenmaal je hem op het hoofd hebt.
- de 'Comfortzone'-knopjes zijn leuk om het comfort verder te verhogen door meer druk op je schedel te kunnen zetten ipv op je oren zelf.
- De korte kabel zit nergens in de weg op de fiets en hoef je dus ook niet opgeplooid in je zak te proppen ofzo.

Negatief
- Bij draagbaar gebruik is het handig om een koptelefoon met één hand op te kunnen zetten (bv tijdens het fietsen). Dit mag je volledig vergeten met de PortaPro.
- De PortaPro moet telkens op de juiste grootte gebracht worden voor je hem kan opzetten (hoewel dit na verloop van tijd wel een automatisme wordt.
- Er blijft geregeld haar steken tussen de twee overlappende metalen hoofdbanden, zeer irritant als het gebeurt en je een haartje uittrekt.
- De eerder genoemde Comfortzone-knopjes kunnen niet aangepast worden terwijl je de koptelefoon op hebt.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het uitzicht is puur subjectief, persoonlijk staat het me wel aan. Het ziet er goed uit zonder te schreeuwerig te zijn. Kwaliteit zit ook goed dankzij de metalen hoofdband en het stevige plastic dat gebruikt werd. Het voelt wel allemaal wat licht aan en is eens uit elkaar gevallen, maar niks dat ik met wat handigheid weer als nieuw kon krijgen (zonder gereedschap of lijm).

Eigenlijk is kwaliteit zowiezo een non-issue dankzij de levenslange garantie die Koss standaard geeft op de PortaPro.

Extra

In het doosje zit ook nog een opbergzakje dat echter te klein is om comfortabel te kunnen gebruiken en een 6,3 mm adapter.

Ik betaalde 28 euro voor de PortaPro, maar ik zou met plezier het dubbel betaald hebben. De prijs-kwaliteitsverhouding is geschift goed. Zo'n geluid uit zo'n kleine koptelefoon voor zo'n lage prijs is zeer zeldzaam.

Heb jij ook een Koss PortaPro (Goud, Zwart)?

KSC75 kopen, drivers losklikken, KSC75 drivers omwisselen met Portapro drivers, Portapro met KSC75 drivers! :D Woohoo!
Kun je doen, maar dat hangt echt van smaak af. De KSC75 heeft NOG meer bas maar ook heldere hoge tonen naar het schijnt, de Porta Pro is wat neutraler.

Een mod die ik wel nog overweeg is de lederen pads van mijn oude PX 200 op mijn PortaPro te monteren ;).
Ik heb zelf de pads van de Sennheiser HD414 op mijn KSC75/Portapro hybride gezet. :)
ziet er comfortabel uit!
hopelijk voldoende afbeeldingen in deze review, implementeren in de review lukt me nog niet.

[Reactie gewijzigd door Evapor op 19 januari 2012 16:19]

Thanks voor de review! Prima uiteen gezet.

Voor 28euro ben je wel goedkoop uit zeg, waar heb je em gekocht?
Op deze site (ik ben Belg): http://www.redcoon.be/ind...cid/68001/Koss_Porta_Pro/

Ik zie net dat de prijs alweer gedaald is, ben in het zak gezet :p.
offtopic:
ha, mooi gezegde :)
Ik ga deze koptelefoon waarschijnlijk ook kopen, want ik heb in de de afgelopen 3,5 jaar 4 sennheiser HD 202s versleten en wil eigenlijk wel iets nieuws proberen.
Zeker gezien de levenslange garantie is deze koptelefoon een echte plus.
Ik heb zelf dus de HD202 (of de HD202 II, kan het verschil niet zien?).
Ik luister voornamelijk thrash en death metal, en vind de 202 wel mooi klinken, zeker voor z'n prijs van 30 euro, maar is deze qua geluidskwaliteit beter?
De HD 202s zijn allemaal stuk gegaan door de kabel die kapot ging en ik heb 3 keer een nieuwe gekregen en zit nu met de 4e kapotte...
Ik neem aan dat deze een betere kabel heeft? :D
Komt er maar net op aan hoe je ermee omgaat. Ik verslind ook vele kabels omdat ik ze overal mee naar toe neem en ik ze gewoon in m`n volle tas prop. Moet wel zeggen dat de dikkere kabel van m`n Pioneer HDJ-2000 langer meegaat.
Ik ga altijd voorzichtig om met m'n spullen, maar ik gebruikte de koptelefoon vooral voor onderweg, en probeerde de overtollige kabel zo netjes mogelijk in m'n broekzak te proppen :P
Thuis vind ik een lange kabel dan wel weer fijn.
Bedankt voor je advies ;)
Helaas, de kabel van de PortaPro is ook een zwakke plek. Ook een slechte ervaring opgedaan met Redcoon, toen ik het ding opstuurde heb ik hem nooit meer teruggezien omdat (ik citeer):
Tot onze spijt heeft het Repair Center geconstateerd dat het artikel niet meer te repareren is óf dat reparatie economisch niet verantwoord is.

Wel netjes de aankoopprijs teruggekregen, maar toen ik gewoon een nieuwe PortaPro wilde kopen lijkt het erop dat ze die tijdelijk uit het assortiment hebben gehaald. Vreemd genoeg stond hij er een paar weken (nadat ik al Beyerdynamic DTX 101 iE's had gekocht natuurlijk) wél terug op.

Als je een kabel wil die meegaat, moet je een haakse plug hebben volgens mij en niet veel koptelefoons hebben dat.