Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm (Grijs, Zwart) Review

Evapor 19 januari 2012, laatste update op 19 januari 2012, 16.934 views

Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm (Grijs, Zwart)

Pluspunten

• zeer goede geluidsisolatie
  • neutraal geluid met ietwat krachtigere bas na inbranden
  • lange, dikke kabel van hoge kwaliteit
  • algemeen zeer stevig gebouwd dankzij het staal en hard plastic

Minpunten

• vergt lange tijd om in te branden
  • de bas kan storend zijn voor mensen die dit niet appreciŽren

Hoe kwam ik bij deze koptelefoon

Ik heb eerdere ervaring met een sennheiser PX-200, HD 202 en HD 438 en heb ook wel al eens een HD25-1 II op mijn oren gehad. Verder nog een Sony MDR-V250 en een Pioneer SE-MJ5 gehad.
Toen mijn HD 438 sneuvelde was ik het definitief beu om elk jaar een nieuwe koptelefoon te gaan kopen en heb ik goed nagedacht hoe ik mijn probleem kon oplossen. Ik had een koptelefoon nodig die zowel op de fiets handig was en thuis comfortabel genoeg was om er uren mee op mijn hoofd te zitten. Verder wilde ik geen compromissen maken naar geluidskwaliteit toe. Ik ben advies gaan sprokkelen op het internet en ben uitgekomen bij wat een ideale oplossing bleek te zijn: een combinatie van een Koss Porta Pro voor buitenshuis en de Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm voor binnenshuis.

Kwaliteit geluidsweergave

Isolatie
Het is een gesloten koptelefoon die volledig rond de oren sluit. Het is in vergelijking met de eerder opgesomde koptelefoons de koptelefoon die het allerbeste isoleert, normaal omgevingsgeluid (passerend verkeer, een grasmaaier in de verte, fluitende vogels,...) komt er niet door. Enkel de HD25 kan hieraan tippen. Natuurlijk kan dit een negatief punt zijn voor bepaalde mensen, maar ikzelf ben een student en appreciŽer echt wel de rust die deze koptelefoon kan brengen als er irritante geluiden te blokkeren zijn.
Het gesloten karakter heeft ook zijn eigen gevolgen voor de klank natuurlijk.

Klank
De koptelefoon wordt bij mij zonder versterker gebruikt, enkel rechtstreeks aangesloten op een laptop met geÔntegreerde geluidskaart en een iPod classic. Occasioneel sluit ik hem wel eens aan op een versterker als ik een film op groot scherm bekijk maar dit gebeurt niet zo vaak. Opgepast: ik gebruik de 80 ohm versie van deze koptelefoon, ook beschikbaar in 250 en 600 ohm. Bij deze hogere weerstanden moet je er niet aan denken om zonder versterker te werken vrees ik.

Wat me opgevallen is is dat deze koptelefoon eentje is waarbij het effect van burn-in redelijk duidelijk is. Bij aankoop was de bas zelfs naar mijn maatstaven overpowered, hoewel dit niet ten koste ging van de kwaliteit van de midden/hoge tonen. Die waren in verhouding wel wat zwakker.
Na een tijd merkte ik echter dat de bas wat afzwakte (maar nog altijd nadrukkelijk aanwezig en met een mooie volle klank) en de midden/hoge tonen meer openkwamen. Het geluid is redelijk vlak te noemen met een krachtigere bas. Door deze bas kan ik de koptelefoon geen 5 sterren geven omdat dit niet naar ieders smaak is en bij sommige muziek storend zou kunnen overkomen.

De koptelefoon komt optimaal tot zijn recht bij rustige, gecompliceerde muziek waar de baslijn een belangrijke vinger in de pap heeft (bijvoorbeeld Bonobo, Submotion Orchestra, Jamie XX...).
Jazz komt ook heel mooi over, zeker als je zoals ikzelf het geluid van een contrabas appreciŽert. Elektronische muziek in het algemeen is nog een stijl waar deze koptelefoon je zal wegblazen. Ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad dat het geluid verkeerd zat. Voor klassieke muziek is de koptelefoon wat minder geschikt doordat hij niet zo'n gevoel van 'ruimte' creŽert door het gesloten karakter. Je hebt eerder een kamerconcertgevoel dan een groot concertgebouw.

De koptelefoon is ook een revelatie wat films en games betreft, je krijgt een echt bioscoopgevoel (min de irritante tieners en andere storende elementen natuurlijk). Alles komt hoogst aangenaam en natuurlijk uit de koptelefoon, of het nu stemmen, filmmuziek of geweerschoten zijn.

Gebruiksgemak

Omdat dit een hoofdvereiste was bij het selecteren van deze koptelefoon zou ik willen dat ik hem op dit vlak 6 sterren kon geven. Het voelt aan alsof je twee pasgeboren lammetjes rond je oren hebt gedrapeerd dankzij de grote, velours pads. Ik zit soms een hele dag achter mijn pc met deze koptelefoon op en je vergeet gewoon dat hij op je hoofd zit. Hij wordt wel redelijk warm in de zomer, een algemeen nadeel van gesloten koptelefoons. Soms laat ik mijn Koss echter aan de kant liggen als ik eens op mijn gemak ga fietsen in de winter, de Beyerdynamic is dan een perfect paar oorwarmers.

De lange kabel is voor mijn gebruik een voordeel, je kunt gerust eens naar je boekenkast ofzo stappen zonder de koptelefoon af te moeten zetten.

Bouwkwaliteit en afwerking

Nog een onderdeel waar ik de nodige aandacht aan besteed heb. De koptelefoon heeft een beugel van staal, omringd met een zacht kussen vastgemaakt met drukknopen. Waar de schelpen bevestigd zitten is het staal een aluminiumlook gekregen. De schelpen zelf zijn van hard plastic met vinyllook met velours earpads Door mijn inherente lompheid heeft de koptelefoon al een aantal keer de grond tegengekomen en ik ben er ook al eens half op gaan zitten. Het spreekt voor de kwaliteit dat hij er dus nog steeds als nieuw uitziet (ook de earpads ondanks het intensieve gebruik).

De kabel is dik en zit ook stevig in elkaar. De connector is een vergulde 3,5 mm en er wordt een adapter meegeleverd. Opnieuw leidde mijn lompheid tot het herhaaldelijk overrijden van de kabel met mijn bureaustoel op dagelijkse basis. Niet verrassend, geen problemen mee. Bij het 80 ohm-model is sprake van een rechte kabel, bij de 250 is dit een gekrulde.

Verder is het ook vermeldenswaardig dat elk onderdeel kan vervangen worden als er iets sneuvelt of de pads tot op de draad versleten zouden zijn.

Ik betaalde 151 euro voor de koptelefoon en heb bijlange geen spijt. Prijs-kwaliteit is voor mij niet te kloppen want ik kan me geen andere koptelefoon inbeelden die ik liever zou hebben tenzij ik naar echt extreem dure begin te kijken (HD 800, staxx,...). Ook dankzij de bouwkwaliteit kan hier echt van een investering gesproken worden, het zou me niet verwonderen als ik hem nog aan mijn kinderen kan geven later. Niet dat ik dat zal doen want ik ben er veel te gehecht aan.

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm (Grijs, Zwart)?

Je vergeet nog een puntje, namelijk dat elk onderdeel te vervangen is, en door de fabrikant los geleverd kan worden. :) Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik weet wel dat het zo is :) (ik ben zelf de trotse bezitter van de MMX300)

Ik heb zelf zitten twijfelen tussen deze en de MMX300 maar omdat ik ook regelmatig gebruik maak van voip applicaties heb ik voor de MMX gekozen vanwege de mic.
Juist, dat klopt. Ik zet het nog even in mijn review, bedankt om me er op te wijzen. Nog een plus wat kwaliteit betreft dus ;)
Ben zelf ook zeer tevreden met mijn 770, het voip/chat probleem heb ik opgelost met deze mic:

Inderdaad een mogelijkheid, maar redelijk prijzig voor een eenvoudige bedrade microfoon met een magneetje imo. Als ik tijd en zin heb zal ik dat zelf eens in elkaar steken, lijkt me nog een leuk projectje :).
Als je die bass ooit beu wordt, probeer dan eens de Fischer Audio FA-003/Brainwavz HM5 (beiden dezelfde hoofdtelefoon). Ook gesloten met goed comfort en isolatie maar een veel neutraler geluid. De DT770 werd ik zelf snel moe omdat ik er maar, zoals jij ook al aangeeft, een paar genres op kon luisteren. :)
Ik zet beide op mijn shortlist, want ik zie me nog wel een paar koptelefoons kopen om wat variatie te hebben :). Hoewel ik voor mijn volgende eerder uitkijk naar een open high-end koptelefoon ipv nog een gesloten model.
Ik heb nog een zo goed als nieuwe DT880 250ohm te koop mocht je daar interesse in hebben. :) Ik verkoop hem omdat ik spaar voor een custom IEM. Ook nog een Grado SR225i om dezelfde reden.
Bedankt voor het aanbod, maar ik spaar momenteel voor een Ivy Bridge/Kepler build, dus daar zal ook nog redelijk wat geld in kruipen. Mijn koptelefooncollectie moet wachten vrees ik!
Goede review! Misschien nog wat foto's erbij?
Mocht mijn audio technica ATH-A900 ooit nog de geest geven dan is dit misschien wel een goede vervanger.
Ok, ik maak er even werk van om duidelijke afbeeldingen te zoeken. Bedankt!
Er is inmiddels een "limited edition" die volgens sommigen veel beter klinkt, en volgens andere exact gelijk is aan de "pro".

Als je op zoek bent naar een goede gesloten koptelefoon is de AKG K550 ook heel interesant. Is meer voor thuisgebruik dan de DT770 (luxe maar ook kwetsbare behuizing) maar als ie goed past heeft ie de beste soundstage die ik ooit in een gesloten headphone heb ervaren.
Ik ben ook geÔnteresseerd in deze koptelefoon, maar ik heb geen versterker. Wel een laptop, ipod en een Motorola Moto G (smartphone). Denk je dat ik met deze apparaten genoeg kan genieten van het geluid van deze koptelefoon, of is het het geld niet waard? Bedankt voor de review.
Er is een 32 Ohm versie van deze koptelefoon,die is volgens mij prima geschikt voor mobiele applicaties
Bedankt, maar ik bedoel eigenlijk of de 320 kbs kwaliteit en de mobiele telefoon een goed genoeg geluid geven. Je koop namelijk niet voor niets een grote en dure versterker. Ik vroeg me dus af of je op een mobiel apparaat, het geld niet verspilt als je deze koptelefoon zou kopen.
Er is sowieso een verschil tussen een output van een geluidskaart/CD speler..etc en een van een telefoon.je zal zeker merken dat een telefoon eigenlijk slecht klinkt.dus ik denk dat je beter een goedkopere koptelefoon kan nemen voor mobiel muziek luisteren, de DT770Pro is sowieso onhandig vanwege de gekrulde kabel.
ok, bedankt. Heb je nog aanraders? Ik zoek een gesloten koptelefoon, over het oor.
Ik zal het vragen in het grote headphones topic.daar kun je alle informatie vinden.
Als je naar de specificaties kijkt:

Gesloten, Over-Ear. ;) pricewatch: Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm (Grijs, Zwart)

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 23 maart 2016 17:44]