Sapphire HD2600XT (21110-00-20R) Review

Olle 14 september 2007, 2.431 views

Sapphire HD2600XT (21110-00-20R)

Pluspunten

• Full 1080P on the fly hardware decoding.
  • Audio via HDMI
  • Alle accesoires die je nodig hebt.
  • Casesticker whoeeei!
  • DirectX 10

Minpunten

• Ati driver deed het bij mij niet zoals hoorde qua installatie.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Vandaag mijn Saphire 2600XT DDR4 binnen gekregen en mijn Xfx-7800GTX extreme ermee vervangen. Dit omdat ik eigenlijk niet meer aan het gamen was en wel graag op mijn dell 24” van vloeiende HD-1080p Beelden wou genieten, ik had namelijk gelezen in meerdere magazines dat deze kaarten van ati dit hardwarematig decoden. Mijn vorige kaart kon het op zich wel afspelen maar met 100% load van mijn dualcore en regelmatig schokken of frameskips.

De doos die ik binnenkreeg ziet er erg blits uit met mooie kleuren etc. In de doos zat de boel goed verpakt met zelfs een casesticker erbij (fueled by saphire), in doos bevond zich aan accessoires:

1. De kaart zelf met drivercd en handleiding
2. 2x DVI naar VGA converteerpluggen
3. 1x Svhs naar 3 keer tulp
4. 1x DVI naar HDMI converter

Mijn bevindingen:

Installatie verliep op zich niet helemaal ideaal want na het er knallen van me saphire kreeg ik geen beeld en begon hij te piepen (bios). Vervolgens startte Windows wel gewoon op maar dus geen beeld. Ik heb dus maar op de powerknop gedrukt waarna Windows zich afsloot. Daarna nog maar is de voeding uitgegooit en opnieuw aan maar weer piepen, Kaart nog even nagekeken en nog wat gedrukt maar het leek allemaal in orde. Pc maar weer aan en voila beeld! Windows startte op en gaf natuurlijk ultra groot beeld logisch. Het aparte was dat Windows niet eens aangaf dat er nieuwe hardware was en ben ik dus maar naar de device manager gegaan en daar stond hij wel met uitroepteken en Windows maar even laten zoeken naar drivers maar die kon hij niet vinden (online ook niet) wel bij het zoeken naar drivers kwam hij erachter dat er een HD-audio chip opzat die hij vervolgens wel prima installeerde. Meteen daarna kwam Windows met een Windows- update voor een fix van HD-audio onder Vista. Die geinstaleerd en daarna de ATI drivers gedownload en die ook ge´nstalleerd. Het vreemde was dat aan het einde van de installatie toen hij de driver inlaadde mijn beeld uitveel en uit bleef, via mijn server met remote desktop kreeg ik wel beeld en zag ik staan dat hij met succes was ge´nstalleerd en dat ik moest herstarten, dat heb ik dan ook gedaan daarna alles prima even op 1920*1200 zetten en het was weer bij het oude.

Ik ben zelf niet echt een gamer maar voor jullie toch even een benchmark

3Dmark 2006 basic edition 1.1.0
Standaard instellingen
1280*1024 – Geen AA – Filtering optimal

Windows Vista scores:

Desktop performance for Windows Aero: 5.9
3d Business and gaming grapics performance: 5.5

High-Defenition
Natuurlijk ben ik meteen naar Apple gegaan voor de nieuwste Quicktime en daarna direct doorgegaan naar de HD-Trailer page. Heb daar wat 1080p trailers gekeken op full-screen. Jammer genoeg behaalde ik niet de beloofde processor belasting van 5 tot 10 procent maar zat hij tussen de 35 en 75% op beide cores. In de bladen zijn al die gegevens wel afkomstig met een Core2-Duo opstelling. Wel was alles vloeiend zonder skips of haperingen dus ben ik uiteindelijk erg blij want dat is wat ik wou. De resultaten voor Blue-Ray en HD-Dvd moeten jullie nog even op wachten want die content moet ik nog even binnenslurpen.

HDMI en Svhs weergave kan ik niet testen helaas.

Conclusie:
Al met al ben ik zeer te spreken over het kaartje tot nu toe maar ik heb hem ook maar net dus wie weet vul ik de review later nog aan.
Mochten er nog meer dingen zijn die jullie graag willen weten van dit kaartje dan hoor ik het graag en zal ik kijken of ik het erbij kan zetten.

Heb jij ook een Sapphire HD2600XT (21110-00-20R)?

Ik heb deze kaaart ook bestelt, maar krijg je er nog een game bij ofzo?
Nee wel iets van een voucher voor steam om een game ofzo te downloaden maar wat dat precies is geeeeen idee
HL2 Lost Coast & HL2 Deathmatch.
Maar dat is voor alle ATi kaarten...
een gratis game .. maar dan via steam
Nette review, alleen wel raar dat je geen beeld krijgt na de installatie.
Ja tnx... maar snapte het ook niet... maarja voor alles is bijna een oplossing voor deze gelukkig ook...
Had je wel eerst netjes de nvidia drivers verwijderd?
Nee gebruikte de vista drivers die hij zelf aanbood....
Ik zou toch even een tutorial opzoeken om geinstalleerde video drivers te deinstalleren en daarna de installatie opnieuw te doen. Vaak worden driver problemen en extra cpu load daardoor veroorzaakt.

Ik haal een 3Dmark 2006 score van rond de 4800. (als ik mij goed herinner)
Met een Asus M2N-SLI en Athlon X2 5200+ (onder XP)

Ik zal die HD-trailers ook een gaan proberen
Leuke review, fijn geschreven. Staat alles in wat je moet weten _/-\o_
Ik vraag me af of je wel hardwarematige ondersteuning hebt voor 1080p filmpjes van Apple in de browser. Mensen zonder zo'n kaart moeten er natuurlijk ook naar kunnen kijken. Als je een Blu-ray schijf gaat afspelen in PowerDVD krijg je waarschijnlijk betere resultaten.
Nog een vraag: is de kaart passief gekoeld?
ik denk niet dat ze passief gekoeld is, ik zoek zelf ook nog naar een 2600xt met GDDR4 en passieve koeling, maar op moment heb ik er nog geen gevonden.
Ga ik nog even testen en zal ik erbij zetten...
en nee hij is niet passief gekoeld.
ff 1 tip voor volgende keer, gebruik wat leestekens!
ja daar ben ik niet zo goed in eerlijk gezegd
Goede review:),
Heb er vanavond ook eentje aangeschaft en alles draait goed op mijn pc wat ik wil draaien.
Overigens ga ik nog 1 zo'n kaart halen want ik wil graag Crossfire draaien.