Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (21197-00) Review

l.degroot01 25 januari 2012, 7.169 views

Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (21197-00)

Pluspunten

• Mooi design
  • 28nm GPU
  • 3GB GDDR5
  • Kaart is wel degelijk sneller als de 6970
  • Temperaturen normaal te noemen.

Minpunten

• Drivers ondersteunen nog niet alle games
  • Sommige games presteren slechter dan met de 6970
  • Drivers hebben nog veel werk/optimalisatie nodig
  • Expensive
  • Kaart is zeker niet revolutionair

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Ik zat afgelopen zomer (Juli 2011) op een LAN Party, waarbij mijn oude GeForce 9600GT (512MB) doorbrandde. Ik bedacht me niks en ging even verderop een Radeon HD 6970 halen. Deze beviel me prima en ik was gelijk verliefd op AMD (Qua grafische kaarten dan). Ik hoefde er dus niet lang over na te denken om deze weer in te wisselen voor de Radeon HD 7970. Ik verkocht de 6970 en bestelde gelijk de 7970.
Er werd een levertijd aangegeven van 10 werkdagen, echter was hij na 3 werkdagen al binnen. Dit was dus een positief begin van mijn avontuur.

Mijn PC spec's (Gaming Rig) zijn als volgt:
  • Asus Rampage IV Extreme moederbord LGA2011
  • Intel Core i7-3930k
  • 16GB DDR3-1600 Corsair Vengeance
  • Intel 510 Series 120GB SSD (Bootschijf)
  • 3x 2TB Western Digital Caviar Green WD20EARX (Opslag)
  • 1x Optiarc BD-5200S BD-RW Drive
  • Antec Quattro 1200W PSU
  • Sapphire Radeon HD 7970
  • OS: Windows 7 Ultimate x64
Eerste Indruk
Ik werd al aangenaam verrast met de doos, deze was mooi en degelijk en netjes geseald met Sapphire stickers. Uiteraard gaat het om de inhoud.

Binnen in de doos vond ik de volgende onderdelen:
  • De grafische kaart (Logisch lijkt me)
  • CrossFire bridge
  • 2x Molex naar 1 maal 8p PCI-E voeding stekker (Verloopje)
  • 1x Molex naar 1 maal 6p PCI-E voeding stekker (Verloopje)
  • 1,8m lange HDMI 1.4a gecertificeerde kabel
  • 1x DVI naar VGA converter (Nostalgie)
  • 1x Actieve mini-display poort naar DVI Single link converter
  • 1x Actieve mini-display poort naar HDMI converter
  • 1x HDMI naar DVI converter
  • Quick Installation Guide
  • Driver DVD (Alsof een echte Tweaker die gebruikt)
  • Sapphire Badge voor op je kast
  • Sapphire Product registratie guide

Klik op de foto's voor vergroting.
http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174138.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174139.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174140.JPG
http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174141.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174142.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174143.JPG
http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174144.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174149.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174150.JPG
http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174151.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174153.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174154.JPG
http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174155.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174156.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174157.JPG
http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174158.JPG http://www.doggiespalace.nl/PanaromicTiger/review7970/thumbs/P1174159.JPG

Al met al vond ik het uiterlijk van de kaart prachtig, mooi vormgegeven koelhuis.

Benchmarks

Voordat ik ging benchen heb ik mijn pc voorzien van een schone installatie zonder enige software, op de drivers en benchmark tools na.
Ik heb alle benches gedraaid op stock settings maar ook met overclock erop, beide results zijn hieronder te aanschouwen. Echter heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal betreft de vorige grafische kaart (6970) dus is het moeilijk een oordeel te vellen.

Stock settings

3DMark 2011 - Settings

3dMark 2011 - Stock Results

3dMark 2011 - Overclocked Results

Cinebench R10 x64 - Settings
Voor deze bench heb ik alle settings op default laten staan.

Cinebench R10 x64 - Stock Results

Cinebench R10 x64 - Overclocked Results

Zoals te zien is heeft de overclock hier totaal geen invloed, waarschijnlijk is de bottleneck hier de benchmark zelf.

Cinebench R11.5 x64 - Settings
Voor deze bench heb ik alle settings op default laten staan.

Cinebench R11.5 x64 - Stock Results

Cinebench R11.5 x64 - Overclocked Results

Unigine Heaven v2.5 - Settings

Unigine Heaven v2.5 - Results

Unigine Heaven v2.5 - Overclocked Results

Game Benchmarks

Metro 2033
Metro 2033 - Settings
Bij deze bench heb ik niet alle settings voluit gezet, omdat dan de resultaten gewoon niet meer leuk zijn.
Metro 2033 staat dan ook bekend als de nieuwe Crysis, oftewel 1 van de zwaarste games van dit moment.

Metro 2033 - Results

Metro 2033 - Overclocked Results

S.T.A.L.K.E.R. - Call of Pripyat
S.T.A.L.K.E.R. - Call of Pripyat - Settings

S.T.A.L.K.E.R. - Call of Pripyat - Results

S.T.A.L.K.E.R. - Call of Pripyat - Overclocked Results

H.A.W.X. 2
H.A.W.X. 2 - Settings
Zie result screenshots hieronder.

H.A.W.X. 2 - Results

H.A.W.X. 2 - Overclocked Results

Lost Planet 2
Lost Planet 2 - Settings
Resolutie: 1920 x 1080
AA: 4x
VSync: Off
DirectX: 11
Meer kon je niet echt instellen.

Lost Planet 2 - Results

Benchmark Summary:

Number of frames: 10004
Average Frame Time: 10.5ms
Average FPS: 95.4

Use command-line option '-logframetime' to report performance frame-by-frame.

Aliens vs. Predator - Overclocked Results

Benchmark Summary:

Number of frames: 11835
Average Frame Time: 8.9ms
Average FPS: 112.8

Use command-line option '-logframetime' to report performance frame-by-frame.

The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim - Settings

Ik heb 4 ingame benches gedaan, waarbij ik alle 4 de keren hetzelfde ingame intro (ingame dus geen filmpje etc...) heb gebenched met Fraps ik kon niet echt een benchmark tool vinden voor deze game.

The Elder Scrolls V: Skyrim - Results

Battlefield 3

Battlefield 3 - Settings
Alles op ultra
Resolutie: 1920 x 1080

Ik heb 2 ingame benches gedaan, waarbij ik beide de keren hetzelfde ingame intro (ingame dus geen filmpje etc...) heb gebenched met Fraps ik kon niet echt een benchmark tool vinden voor deze game.

Level: Going Hunting

Battlefield 3 - Results
2012-01-25 17:43:44 - bf3
Frames: 4153 - Time: 60000ms - Avg: 69.217 - Min: 53 - Max: 81

Battlefield 3 - Overclocked Results
2012-01-25 17:47:21 - bf3
Frames: 4921 - Time: 60000ms - Avg: 82.017 - Min: 63 - Max: 97

Temperaturen
De temperaturen van de grafische kaart zijn normaal te noemen.
De stressed toestand wil zeggen 1 uur gestressed met Furmark en toen gemeten.

Idle: 45 graden celcius
Stressed: 82 graden celcius

Overige Bevindingen
Ik heb de volgende min en pluspunten opgemerkt bij deze grafische kaart.

Minpunten
Ik heb de kaart nog maar een paar dagen in mijn bezit, maar als ik benches op internet bekijk van de 6970. Dan komt deze kaart er wel boven uit, maar het is zeker niet revolutionair te noemen.

Verder heb ik opgemerkt dat sommige games (Saints Row: The Third bijvoorbeeld) zelfs slechter presteren met deze nieuwe kaart. Maar ik denk dat dit nog veel beter kan worden als de drivers verder ontwikkeld en geoptimaliseerd worden.

Pluspunten
Tuurlijk zijn er ook pluspunten te noemen, zo is een mooi voordeeltje dat de kaart op 28nm is gebakken en één GB extra GDDR5 geheugen heeft dan zijn voorganger (6970).

Verder blijven de temperaturen normaal, ook wanneer je de kaart echt aan het werk zet.

De koeling is dus goed te noemen, en ik vind de kaart persoonlijk ook stiller dan de 6970.

Mijn conclusie
De kaart is al met al zeker niet revolutionair te noemen, en ik vraag me af of hij de 500 euro waard was, maar dat is deels aan mezelf te wijten door op te treden als "Early Adopter"

Wel moet ik erbij vermelden dat ik zeker geen spijt heb van mijn aankoop.

Jammer is dat niet elke game/benchmark goed presteert, maar zoals de Tweakers onder ons wel zullen weten zijn drivers erg belangrijk, misschien nog wel belangrijker als de hardware zelf. Dus we zullen na een paar updates zeker een improvement gaan zien.
Verder zou ik aanraden te wachten tot de kaart goedkoper is.

Changelog
Edit 25-01-2012 - 14:10 - Meer ingame benches toegevoegd.
Edit 25-01-2012 - 18:00 - Battlefield 3 benches toegevoegd.

Heb jij ook een Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (21197-00)?

Je noemt de temperaturen normaal, ik heb zelf niet echt goede ervaring met reference model koelers, maar is deze goed genoeg om deze kaart ook goed genoeg te koelen met de overclock?

Het Furmark plaatje is met de stocks, dus misschien nogmaals doen met de overclock??

Verder een prima review van een mooi product.

[Reactie gewijzigd door thekoekepeer op 21 januari 2012 21:39]

De overclock temps zal ik eerdaags ook nog eens draaien, al moet ik erbij zeggen dat ik overclocken altijd een beetje creapy vindt, omdat het toch dure hardware is, dus daarom zet ik de fan meestal gewoon handmatig op 85%
Zit wat in, maar maak dan een fan-profiel, waarbij de temps niet boven de 80 graden uit mogen komen (dus op 75 graden de fan 100%).

Anders als je dan bij het overclocken de fan op 85% zet, dan zou je , voor de volledigheid, ook bij de stock clocks de fan eens op 85% kunnen zetten en kijken watvoor temps er dan uitkomen. Dan krijgen we wat een beter beeld van de temperatuur verhoging bij een overclock van 200MHz (netjes trouwens).
Reactie aan iedereen: echte ingame benches volgen snel. Welke games willen jullie daarbij langs zien komen? ;)
Aangezien Crysis 1 nog steeds als 1 van de zwaarste games wordt gezien; Crysis 1 (2 kan natuurlijk ook) en zoals hieronder whitewidowNL al zegt zou BF 3 en/of Skyrim mooi zijn, aangezien die veel worden gespeeld nu.

Persoonlijk zou ik ook nog wel Batman Arkum City willen zien, is ook voor de grafische kaarten een zwaar spel.
Ik ga voor jullie kijken, kan wel een paar dagen duren nog O-)
verzoekje: Boinc laten crunchen voor Primegrid, mocht je daar mee bekend zijn, zou graag willen weten hoeland die over een PPS sieve WU doet :) :+

Ohja,

nette review.. lekker de tijd voor genomen :)

Heb hier 3x 5870 draaien onder water, wil zien of het loont te upgraden naar de 7970 of voor een slagje lager te gaan of naar t groene kamp.

[Reactie gewijzigd door KaWaReZ op 21 januari 2012 20:16]

Wat denk jezelf..?

3x5870 is zeker sneller, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet..
Waarschijlijk liggen al deze:

- Drivers ondersteunen nog niet alle games
- Sommige games presteren slechter dan met de 6970
- Drivers hebben nog veel werk/optimalisatie nodig

Aan het feit dat de kaart nog maar net uit is en heel beperkt beschikbaar is. Ze zullen dus wss denken: weinig mensen dus drivers kunnen wel even wachten. Over tijd zullen deze dus wel oplossen.

Redelijke review, alleen ligt naar mijn idee de nadruk te veel op de benches (ookal moeten die natuurlijk ook gebeuren :) ), maar ingame benches zijn ook welkom (vooral van games die atm veel worden gespeeld)
Inderdaad teveel de nadruk op synthetische benches. Voeg ingame benches, OC voltage settings en nog wat tekst toe en je krijgt er 4 of 5 sterren, nu krijg je er 3.
Ga in ieder geval zo door :)
Mooie review hoor!

Trouwens, een beetje offtopic.. Mag ik vragen welke camera en camera settings je gebruikt hebt? Die foto's zijn echt prachtig!
Ja dat mag je vragen :D

Mijn camera is een Olympus E-520
Lens: Zuiko Digital 14-42mm 1 : 3.5 - 5.6

Settings:

Eigenlijk alles op auto stand.
heb je ook de drivers van de amd site gepakt? Volgens de twitter feed van het catalyst team zijn die nieuwer / beter dan wat je bij de 7970 in het doosje krijgt.
Dat geldt voor bijna alle videokaarten.
12.x BETA drivers moeten beter presteren dan 11.x
Ja heb gisteren de nieuwste gepakt van 20-01-2012 (8.921.2 RC11) maar geen prestatie improvement gemeten.
Ik heb ook geen prestatie verhoging ervaren en kunnen meten met de nieuwe drivers!

Mijn 3Dmark11 komt uit op een Score van P8922
CCC alles op max

I7 2600k @4.6
Asrock extreme 3 gen3
16gig DDR3 @ 1600
XFX 750W xxx black edition

Wel haal ik op CINEBENCH 94.8 Frames, vaag.

[Reactie gewijzigd door jcj1982 op 23 januari 2012 12:57]

Dat is best wel logisch.. Zijn processor draait (al zijn het 6 cores) op 3,2 GHz, en de jouwe op 4,6 GHz ;)
Waarschijnlijk gaf dat de doorslag voor de extra FPS.
Hier is ruimte voor suggesties/verzoekjes ;)
prachtige review, van mij 4 sterren. Echter had het mooi geweest, aangezien je de 6970 aanhaalt, om dezelfde tests met dezelfde overige hardware te draaien en deze in een mooi schema naast elkaar te zetten ter vergelijking. Hiermee maak je je verhaal helemaal compleet.
Haha wat dacht je van BF3 (online) en crysis2 of skyrim? Althans ik roep dat wel zo snel, maar dat vind ik interessant, na mijn gevoel wel zware games op de hoogste van de hoogste settings...

leuk review al kijk ik me scheel op al die screens (stripboek achtig)

Mij lijkt deze kaart wel zeer voldoende voor de komende tijd. Zeker met beter bijpassende drivers,
@gropah, nou hun wachtte niet totdat er meer mensen de kaart kopen, de kaart is duur dus zullen ze er alleen maar meer tijd in steken om de drivers snel beschikbaar te stellen om meer uit zo'n dure kaart te halen. Anders komt het dadelijk over als een ''flop'' en dat wilt niemand in deze tijd, zeker niet met zo'n prijs klasse kaart.

Veel plezier met je nieuwe baby!
Thanks voor testen van BF3 en Skyrim, overduidelijk een leuke kaart zoals we in limbabwe zeggen: OUWHOER
toen ik zag dat je bij metro 2033 78 fps had dacht ik: WTF Die kaart moet ik hebben!