Specificaties Radiogestuurde muis en 5.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz Cyborg R.A.T. 9 Review

mvdam 31 januari 2012, 4.462 views

MadCatz Cyborg R.A.T. 9

Pluspunten

• Groot
  • Zwaar
  • Breed
  • 2 Accu's meegeleverd
  • Aanpasbaarheid

Minpunten

• Accuduur van +- 24 uur.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<REVIEW WORDT DE KOMENDE TIJD NOG UITGEBREID>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Changelog
2012-01-31 02:00 Eerste opzet gemaakt
2012-01-31 15:05 Headerafbeeldingen en afbeeldingen toegevoegd

De Cyborg R.A.T 9 is in mijn ogen een van de fijnste muizen die ik ooit in mijn handen gehad heb. Hij is wat aan de prijzige kant maar voor de mensen onder ons met weinig budget beperkingen zie ik helemaal het probleem van de prijs niet. Ik zal hier niet een al te lang verhaal houden en alle punten gewoon bespreken bij de respectievelijke onderdelen.

DPI range: 25-5600dpi (in 25dpi steps)
Acceleration - 50G
Polling Rate -Dynamic up to 1000Hz
Tracking Speed - Up to 6m/sec
Always On
Up to 9 hours continuous gaming ,Up to 4 days normal use
PTFE "Slick" Feet
Gold plated connector
Braided USB cable

Weinig over te zeggen verder. Ik kan na 2 dagen gebruik wel zeggen dat de batterijduur in optimale omstandigheden niet meer dan een goede dag gebruik is. En met een dag gebruik bedoel ik natuurlijk gewoon een uur of 8 muizen.

Meegeleverd

In de doos

Doos

Vinden we:

Draadloos gamen?

Ik heb het in mijn review van de Logitech G700 al aangehaald, wireless gamen, is dat nou wel te doen.

En ik kan jullie verzekeren, na nu 2 draadloze gamingmuizen geprobeerd en ermee gewonnen te hebben in games, dat het perfect werkt, mits je natuurlijk de drawbacks wil accepteren van een accu die je moet verwisselen.

Verschil ten opzichte van bijvoorbeeld de Razer Mamba en de Logitech G700 is dat deze muis NIET met een draadje gebruikt kan worden en enkel in combinatie met de wireless ontvanger, die overigens ook niet de kleinste is, maar daar verderop meer over. :)

Batterijduur

Bij een draadloze gamingmuis is de accuduur van belang. Zeker omdat je tijdens een potje fraggen niet zonder juice wil komen zitten. Het voordeel van deze muis is dat er in het receiver station een lader zit voor je andere accu. Je hebt dus altijd een 2e accu die opgeladen is en die zo vervangen kan worden. Ik heb de laderpod achter mijn scherm geplakt zitten, zodat deze voor mij uit het zicht is, maar wel op een manier dat ik altijd bij de opgeladen accu kan en die dus in een flits kan verwisselen. Vanaf een procent of 30 begint de statusled op de muis te knipperen dat de accu bijna leeg is dus dan weet je dat je deze binnenkort moet gaan vervangen. 30 Procent is nog goed voor een dikke 2 uur voluit gamen ongeveer maar het wordt dan toch langzaamaan wel tijd om even tussen 2 rondes door even je accu te vervangen. Als je dit eenmaal een paar keer hebt gedaan gaan de accu's er ook makkelijker in en uit en heb je een beetje de slag te pakken om dit snel te doen.

De batterijduur wil ik 4 sterren geven, omdat het naar mijn inziens prima is voor een muis van dit kaliber met relatief kleine accu's. Ik doe bij normaal gebruik (6 uur per dag rustig muizen) ongeveer 2 a 3 dagen met een accu wat in feite net zoveel is als met een G700.

Ergonomie

Deze muis moet het natuurlijk hebben van zijn aanpasbaarheid aan de wensen van de gebruiker. Dat is zijn main selling point. En daar is de muis goed in. Verstelbaar aan alle mogelijke kanten, hoogte, breedte, diepte, hoek, gewicht, gevoeligheid. Al met al ligt de muis goed in mijn rechterhand. Het is even wennen als je van een vrij hoge muis als de G700 komt maar al met al een hele verbetering voor mij vooral omdat er een bredere pink-rest bijzit waar ik mijn pink op kan rusten waar deze bij de G700 over de muismat sleepte.

5 sterren dus voor ergonomie, omdat deze muis lekker glijdt, volledig naar wens aanpasbaar is.

Precisie

Met een dual sensor is deze muis een van de beste muizen die er op het moment is qua precisie, echter laat dit op mijn glazen Icemat 2 soms nog wel te wensen over. Van tijd tot tijd vliegt de cursor ineens een half scherm naar links. Dit heeft puur met de muismat te maken en dit heb ik ook met andere muizen gehad. Wel een punt om rekening mee te houden vind ik, als je niet je mat wil vervangen voor je muis. Ik heb gewoon mn Razer mat tevoorschijn getoverd en daar heb ik geen enkel probleem op. Als de glazen mat volledig schoon is heb ik daar overigens ook nauwelijks problemen mee.

4 sterren omdat er wel wat probleempjes zijn op sommige oppervlakken.

Vormgeving

De Rat is appart vormgegeven, en heeft een bijzonder industriële look. Veel mensen zeggen dan ook tegen me, wat een rare muis en dergelijke. Het is een goede conversation starter, maar het geeft ook de "pro" look. Mensen zullen niet snel denken wat een prutser, als je met zo'n muis op de proppen komt. Maar genoeg over wat anderen van de muis vinden, het gaat er natuurlijk om wat ik van die muis vind. Ik vind hem mooi ontworpen, er is aan af te zien dat er een goede kwaliteit materiaal is gebruikt door de fabrikant. En dat apparte is wel fijn. Er zit bijvoorbeeld een stuk meer definitie in het ontwerp als bijvoorbeeld in de Gxxx Series. De locatie van de batterij is op zich goed, al moet je alsnog de muis optillen om er bij te kunnen en hem eruit te halen. Een "eject" knopje was welkom geweest hier.

5 Sterren dus.

Bouwkwaliteit

Hier blijf ik voor nu steken (31-1-2012) More to come soon!

Heb jij ook een MadCatz Cyborg R.A.T. 9?

Ik heb deze sinds februari en ben er niet echt tevreden mee.
Het is een prima muis maar er is één ding wat het voor mij verpest... het disconnecten tijdens opladen.
Zodra ik een niet-volle batterij in de ontvanger/oplader steekt krijg ik om de haverklap dat de ontvanger/oplader er mee stopt (soms gevolgd door het Windows geluid voor uitgeplugde USB, soms niet). Het tijdsinterval waarmee dit gebeurt varieert van 1 minuut tot soms wel 20 minuten voor hij weer disconnect.
Als de oplaadindicator groen aangeeft is er niks meer aan 't handje.

Tijdens het gamen kan dit wat...ehhmmm...'storend' werken.
Iemand daar ook ervaring mee, is het opgelost en hoe?
Zit je ontvanger toevallig in een usb hub? Want ik denk dat de ontvanger tijdens het laden dan teveel stroom trekt. Als hij niet in een hub zit maar direct in je pc probeer dan eens een usb-hub met voeding. ;)
Dag SNAFU,

Daar heb ik na bijna een jaar dagelijks gebruik en vele malen herpluggen nog geen een keer last van gehad. Idd ff kijken of je dit oplost wanneer je de usb kabel ergens anders in stopt.
Je muis heeft de PTE sensor, google maar eens op Philips Twin Eye en schrik van de horror-verhalen :P
Ik vind het jammer dat er nog merken zijn die die sensor gebruiken, ik heb bijvoorbeeld nog een Razer Imperator liggen met die sensor, ondanks dat ie een heerlijke pasvorm heeft kan ik niet uit de voeten met die sensor.
Nu een Razer DeathAdder BE gehaald, en dat speelt heerlijk. (3500 dpi IR avago sensor)
Uhhm, ik heb een beetje rondgekeken. Het punt is dus: je tilt je muis op en je aanwijzer verspringt een stukje op je scherm?
Dan lijkt me de oplossing vrij simpel: laat die muis gewoon staan. Daar is 'ie ook voor bedoeld. En als je hem telkens moet verplaatsen, zet dan de gevoeligheid wat hoger. Is even wennen, maar dat werkt wel.
Het lijkt me in ieder geval geen reden om de muis niet te kopen.
Dat hangt zeer sterk af wat je met de muis wil doen. De twin-eye zal misschien niet voor iedereen problemen opleveren maar zeer zeker ook voor velen *wel*. Het is dus belangrijk dat je tenminste van het z-axis probleem bewust bent, alvorens je de aankoop doet.

Voor algemeen desktop werk of RTS spellen is het geen probleem, maar voor shooters (en spellen zonder cursor) is het een erg groot probleem. Ook als je iemand bent die regelmatig de muis optilt, dan zul je er last van ervaren.

Bij de aanschaf van mijn muis wist ik er niet van af (ander merk overigens). Het was voor mij reden genoeg om mijn geld voor de muis terug te vragen.

Muizen van dit geld horen naar mijn mening overigens niet eens problemen van deze aard te hebben. Je zou verwachten dat deze namelijk uitgebreid getest en ge-tweakt zijn. Juist om het verschil te maken tussen een goede en perfecte muis.
prachtige review!
ik ben al een tijde aan het zoeken naar een muis.
daarbij ben ik ook gevallen op de Cyborg R.A.T. 9.
ik twijfelde hierover vanwege ik heb ga gebruiken voor mijn laptop op school.
daarbij kwam dat mijn handen vrij groot zijn. tot hoever kan je hem aanpassen?
2 vragen:
Werkt de muis plug & play of is er software nodig?
In welk OS heb je de muis gebruikt, zou hij ook bijv. in Linux omgeving werken?
Zat direct in de PC geprikt.
En ik zeg 'zat' omdat ik hem, na contact met Mad Catz, het ding terug mocht sturen naar de winkel voor een nieuwe. ;)
We zullen zien of de vervanger hier ook last van heeft!
komt dat niet omdat je de muis in een usb 3 poort moet stoppen?
Ik betwijfel of hij dat dik 2 jaar later nog weet ;)
Zelf had ik de RAT9 maar vanwege de korte accu tijd toch maar de RAT7 genomen met draadje.

Maar zeer mooie review, zelf altijd Razer fan geweest maar de RAT7 is erg goed, RAT9 mjah accu tijd he.
hallo, ik heb juist deze muis gekocht maar ik krijg hem niet geinstalleerd op men pc.
in de doos heb ik ook nergens een cd gevonden voor de installatie. is dit normaal???
graag zou ik jullie hulp hebben.

grtjs
Je moet bij de website de software downloaden,
Ik heb de muis zelf ook gekocht maar ik vind de accuduur viez tegen vallen, het zal misschien 8 uur per accu zijn. maar dat komt misschien dat ik veel League of legends speel en dus veel klikken.
wow, een accuduur van 24 uur? Ik doe nu +/- 18 maanden met de accu van mijn Logitech M500 laser. Maar dat is dan ook geen game muis.
Mijn goeie ouwe MX1000 Logitech doet het ook altijd wel lang (behalve vandaag, want ik had em niet goed op de oplader gezet...).

Ik gebruik em op mijn werk (sinds 2005 ofzo) en hij doet minimaal een week met een accu, soms wel langer. En ja, ik gebruik mijn muis intensief.
sirieus hoe krijg je dat voor elkaar iedereen zeg dat het maar een paar uur mee gaat met game en een dagje met normaal gebruik hoe kan dat is die accu gewoon beter dan ze zegen >?
Geen idee. Hij doet 't nog steeds. Ik gebruik em nu op mijn 'thuislaptop' omdat de muis daarvan kapot was. Voor op kantoor heb ik nu een M510.

De MX1000 is still going strong. Ik gebruik em nu minder intensief dan voorheen, maar ik heb niet de indruk dat 'ie het nu veel korter (of überhaupt korter) doet zonder opladen.

Super ding dus. :-)

De M510 lijkt het ook vrijwel oneindig te doen op zijn twee AA'tjes. Heb ze nog nooit hoeven te vervangen. Misschien helpt het ook dat ik vrij veel gebruik maak van toetsenbord short cuts...
Hoe beoordeel je de muis tov de g700 als je kijkt naar de ergonomie? De G700 is hoog, de rat is lager, ondervind je dan niet te weinig ondersteuning voor je hand?
Kan aan mij liggen (en dat ligt het waarschijnlijk ook), maar dit ziet er nou niet heel erg ergonomisch uit... Maar ik heb deze dan ook nog nooit in handen gehad, dus daar kan ik ook niet over oordelen.