Philips Fidelio AS111 Dockingstation voor Android (Zwart) Review

TunderNerd 16 januari 2012, laatste update op 16 januari 2012, 2.770 views

Philips Fidelio AS111 Dockingstation voor Android (Zwart)

Pluspunten

• Afwerking, vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en een geweldig geluid

Minpunten

• Fidelo is gewoon heel Jammer

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Voorwoord
Dit wordt mijn allereerste review voor tweakers. Een hele uitdaging, aangezien mijn spelling niet al te best is. Toch gaan we het vol goede moed proberen, alvast bedankt voor uw aandacht
inleiding
Philips zet duidelijk in op de android markt. Op de TV's wordt simplyshare geleverd, en nu zijn de eerste docking stations voor android een feit. Door de androidbril gezien is Philips de eerste een pionier. De Apple gebruikers worden echter al jaren verwent. Kunnen de android fanboys tevreden zijn met deze eerste voorzichtige stapjes?
Algemene beoordeling
Eenmaal uit de doos is het wel even "kwijlen". De vormgeving en afwerking is werkelijk fantastisch. Mischien zijn de knopjes niet helemaal handig, maar ze zijn wel schitterend. En hoe vaak gebruik je deze? Eenmaal aangesloten zou de software alles moeten oplossen...
Featureset Hardware
Het geheel werkt via blue-tooth. je kan dus van een afstandje connecten met je telefoon en hups: daar is de muziek! Werkt allemaal feiloos. Ook het pootje is prima: even goed instellen en afstellen en je telefoon past als gegoten. Lekker je telefoon opladen terwijl er een muziekje speelt, of wanneer je slaapt: het blijft een wekkerradio. Hardware is kortgezecht dik in orde. Wanneer ik muziek afspeel en tegelijkertijd whatsapp heeft mijn telefoon wat moeite en stottert het geluid zo nu en dan. Dit ligt aan mijn eigen oudere hardware. (later meer over de geluidskwaliteit)
Featureset Software
Wanneer je hem als wekker wilt gaan gebruiken (zoals in mijn geval) dient de speciale app te worden gedownload: Fidelo. eenmaal geinstalleerd begint het feest: het kan niet op de SD-kaart. Mijn oude, arme, nexus one zit al tot zijn oren vol, en dus moet er ruimte gemaakt worden. Jammer! Eenmaal opgestart wil de app meteen verbinden met de dockingstation: prima! dit gaat feilloos en zonder problemen. Even de internet radio aanzetten en... Nee, daarvoor moet de telefoon IN het dock staan? Eenmaal in het dock speelt er keurig een rustige blues door de huiskamer. Om toch even de tweaker uit te hangen heb ik de telefoon er van af gehaald en wat blijkt? De radio blijft spelen: wederom Jammer!
De wekker (het hoofddoel van aanschaf) blijkt ook wederom jammer: ik kan geen eigen muziek gebruiken om mee wakker te worden(of nog mooier: internetradio!). Dan maar de vogeltjes uit Azie, aangezien er maar 4(!) keuzemogelijkheden zijn. Een prima geluid om mee uit de veren te komen, maar wederom: Jammer!
Na wat meer met de software te hebben gespeeld ben ik een bug tegengekomen waardoor Fidelo 3 keer opstart. Nu was het al niet de snelste aplicatie maar dit slaat alles. Meneer philips: Jammer! Ook de keuze van een "nieuw" hoofdscherm met een klok er op? gelukkig kan dit op de achtergrond, maar het is zo, zo Jammer!
Audio
Ik ben een audiofreak. Als zaterdagbaantje werk ik in een luxe electrozaak en speel ik met B&W, Rotel en Quadral. Dockingstations voor de Iphone hebben we zoal van JBL, Harman Kardon en B&W, vandaar dat ik deze als vergelijkmatteriaal heb gebruikt.
Eerst JBL aangezet (van vergelijkbare prijs) met hotel california in live editie. De basgitaar valt weg, hoge tonen schreeuwen snel (dit komt waarschijnlijk door het filter, die de boventonen verschuift). Huilen met de pet op. Nu de philips: Goede basgitaar, gitaar is helder (mischien iets te veel hoge tonen), en de zang is helder. Enigzinds verbaast dat dit echt uit dit kleine speakertje komt? Het geluid is heel "philips" Veel bas en midden, het hele hoge wordt snel afgekapt. Dit hebben ze blijkbaar proberen op te lossen door het hoog wat verder open te draaien, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen. Toch blijft het een genot om naar te luisteren! Het geluid is echt heel erg goed, zeker voor zo een kleine dockingstation!
Ook de B&W zeppelin mocht de strijd aangaan. Maarliefst 8 keer zo duur(500 euro) is het niet helemaal eerlijke concurentie. De B&W is beter: het vermogen van de bas is groter wat zeker in grote ruimtes hem enorm voordeel leverd. De middentonen zijn helderder en zeker in het hoog is hij heer en meester. Wat de philips wel voor elkaar krijgt is de prijstwijfel, zeker in kleinere kamers is het meer dan waard om even goed achter je oren te krabben.
Tot slot
Ja, ik ben er ontzettend blij mee. Het geluid is domweg erg goed, en de app: het werkt. Ik hoop ontzettend op een update voor mijn wekgeluid want h. zo is het geen wekkerradio!

Heb jij ook een Philips Fidelio AS111 Dockingstation voor Android (Zwart)?

Ben het met je bevindingen op het gebied van software eens. Kan nog veel verbeterd worden. Je kunt echter wl wakker worden met je eigen muziek.

Eerste keer dat je de app opstarte vroeg hij of je SongBird wilde installeren. Als je dit nu alsnog doet (via menu of app store), kun je m.b.v. Fidelio een nummer in SongBird selecteren om mee wakker te worden.
Bedankt voor je reactie! Ik heb net songbird geinstalleerd en ik vind inderdaad de optie. Toch ben ik vanochtend niet wakker geworden met muziek, ik had wederom ruzie met de app. Ik zal iig de review even aanpassen!