Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo Blade II E9070 (Zwart) Review

Wok 12 januari 2012, laatste update op 12 januari 2012, 5.828 views

Rapoo Blade II E9070 (Zwart)

Pluspunten

• Degelijk
  • Prettige toetsaanslag
  • Zeer geschikt voor mobiel gebruik

Minpunten

• Precisie laat soms te wensen over
  • Plaatsing functietoetsen
  • Geen dedicated toetsen voor <Home>/<End> en <PageUp>/<PageDn>

Een collega had dit toetsenbordje vandaag bij zich. Ik was er meteen gecharmeerd van: een fullsize layout en toch erg compact. Precies wat ik zoek voor bij de laptop!

Na het werk meteen naar de winkel gereden (Paradigit in Eindhoven) om mezelf ook zo'n plankje te halen. Voor ¤25 kan ik me er geen buil aan vallen, toch?

Unboxing
De verpakking is al net zo rechttoe-rechtaan als het toetsenbord zelf. Gewoon een simpele doos van transparant plastic met daarin het toetsenbordje, een 'quick start guide' en een zakje met daarin de USB-ontvanger (vergelijkbaar met de 'Nano' receivers van Logitech).

Opvallend: de batterijen (2x AAA) zijn al in het toetsenbord geplaatst.

First impressions
Eenvoud is kenmerk van het ware. Deze uitdrukking gaat zeker op voor dit toetsenbordje. Het is een verzameling toetsen en that's about it :) Geen poespas, geen tierlantijnen: gewoon 99 laptoptoetsen en een aluminium backplate.

De toetsen hebben een prettige aanslag en het geheel voelt degelijk aan. Wat ik persoonlijk heel prettig vind, is de US-layout met een brede, platte <Enter>-toets en twee brede <Shift>-toetsen.

In de praktijk
Ik zei al dat de toetsen een prettige aanslag hebben. Typen vormt dan ook geen probleem met dit plankje. Wel valt op dat het allemaal niet té snel moet gaan, want dan wordt er wel eens een aanslag gemist. Ook bij een repetitief signaal - bijvoorbeeld bij het ingedrukt houden van een pijltjestoets - raakt het bordje het spoor bijster en geeft dan niet thuis.

Door de fullsize layout gaat het typen echter boven verwachting goed. De meeste toetsen laten zich als vanzelfsprekend vinden. Het is echter niet alles koek en ei: om de afmetingen beperkt te houden, zijn de functietoetsen direct boven de cijfertoetsen geplaatst, zonder tussenruimtes. Hierdoor is de juiste functietoets 'blind' lastig(er) te vinden. Ook voor de plaatsing van de pijltjestoetsen zijn er ergonomische offers gedaan. Niet alleen zijn die klein uitgevallen, ze herbergen ook de <Home>/<End> en <PageUp>/<PageDn> functies in combinatie met de <Fn>-toets. Daar had ik toch liever dedicated toetsen voor gezien en dat kost een tweede ster op het gebied van ergonomie.

Plug and play: letterlijk
De batterijen zijn reeds geďnstalleerd in het toetsenbord. Om ermee te werken (in Windows 7) is het letterlijk een kwestie van de ontvanger in een vrije USB-poort te prikken en de schakelaar aan de onderzijde van het toetsenbord op 'On' te zetten. Geen drivers installeren, geen instellingen aanpassen: gewoon gaan :)

De Rapoo Blade II E9070 gaat voor ongeveer ¤25 over de toonbank. Best fors voor een simpele ramplank, maar gezien het gebodene een alleszins heel redelijke prijs. Bouwkwaliteit en afwerking staan namelijk op erg hoog niveau. Ook kun je er prima langere tijd op werken dankzij de fullsize layout en ondanks dat is het toetsenbord extreem 'portable'.

Is het een alternatief voor een regulier toetsenbord? Wat mij betreft niet: daarvoor zijn er toch teveel ergonomische concessies gedaan. Als aanvulling op een mobiele werkplek of laptop is dit echter met stip een aanrader!

*UPDATE 2013-06-25*

Volgens Rapoo zijn de meegeleverde batterijen (2x AAA) goed voor ongeveer 2 jaar gebruik. Inmiddels heb ik het plankje anderhalf jaar in gebruik (vijf dagen per week, minimaal acht uur per dag) en werk ik inderdaad nog altijd op het eerste setje batterijen. Indrukwekkend, gezien het intensieve gebruik. Die twee jaar lijkt dus zeker geen loze claim te zijn.

*UPDATE 2014-02-06*
Wel, inmiddels heb ik het bordje meer dan twee jaar in bezit en nog altijd werk ik op de eerste set (meegeleverde) batterijen. De claim van Rapoo is bij dezen dus bewezen :)

Helaas heeft de F2-toets het loodje gelegd a.g.v. het vele transport, maar buiten dat kan ik alleen maar lovend zijn over de duurzaamheid van dit bordje. Het bordje wordt door mij echt mishandeld en het geeft geen krimp! _O_

Heb jij ook een Rapoo Blade II E9070 (Zwart)?

nog even wat plaatjes in je review plaatsen door middel van [img] tags dan zeg ik 4 sterren voor je review, mooi product ook trouwens.
Jammer dat Rapoo alleen draadloze producten maakt. Bedraad zou ik 'm wel interessant vinden als alternatie voor dat ding dat ik nu heb (KeySonic KSK-6000U) wat natuurlijk ook niet eeuwig mee gaat (hoewel die vooralsnog prima werkt ook de gaming toetsen maar zie 'm nu wel een stuk moeilijker verkrijgbaar worden).
Perfect bordje, ik heb allen problemen met de crt toets, die reageert af en toe niet. Kwestie van een slechte schakelaar denk ik.
Op de Fn toetsen na is het gewoon een laptop toetsenbord maar dan eruit geript ..
Goede review met plaatjes, dankje!
mooi om te weten, dit tobo is dus ongeschikt om mee te gamen.

Bedankt, had 'm bijna gekocht. Bijna een miskoop begaan.
Rapoo is een dochteronderneming van Logitech, als ik me niet vergis, wil dat zeggen dat het kan werken met een Logitech unifying receiver?
^^ Geen idee; probeer het eens zou ik zeggen :)
Nette review :Y)

Ik heb 'm zelf ook, wat heerlijk om eindelijk weer eens een full size linker shift knop te hebben na de huidige Logitech layouts. Ik blijf me nog steeds verbazen over het formaat. De toetsen zijn groter dan van m'n Logitech Illuminated and Dinovo, maar ik heb toch heel veel buro er bij er bij ineens.

Het typen en de toetsen op dit bordje doen me trouwens sterk denken aan het toetsenbord op m'n Sony Vaio notebook, er zit alleen net wat minder travel in de toesten.

Het probleem bij het ingedrukt houden van een toets heeft de mijne niet gelukkig, en ook de dedicated toetsen die je beschrijft mis ik niet. Alles wat erop moet zitten zit er op voor mij persoonlijk, en alles werkt zoals het werken moet. Waar ik alleen wel aan moet wennen is de hoek van het toetsenbord. Ik ben gewend m'n toetsenborden plat op tafel te leggen en dat is bij deze helaas geen optie door het ontwerp. Toch hoop ik hier nog aan te wennen want ik ben echt ontzettend blij met de extra ruimte op het buro. Ik hoop dat ze er gauw eentje maken met verlichte toetsen :D
Dit leek bij het perfecte toetsenbordje voor aan mijn laptop, totdat ik het numerieke deel eens goed bekeek. De . zit namelijk niet op een normale plek onderaan - tussen de 0 en de enter - maar boven de 7.
Aangezien ik zeer veel getallen met punten moet intikken is dit dus wel een tegenvaller. Ik kijk nog even verder.