Sweex MM130 Network MediaPlayer (3,5", 100Mbps, USB 2.0) Review

RoeAntSte 1 augustus 2008, 1.863 views

Sweex MM130 Network MediaPlayer (3,5", 100Mbps, USB 2.0)

Pluspunten

• Makkelijk mee te nemen
  • Goede ondersteuning formaten
  • Ondertiteling
  • "Onbeperkte ruimte" door netwerk aansluiting

Minpunten

• Film begint soms opnieuw bij voor/achteruit spoelen.
  • Niet heel veel mogelijkheden tot het synchroniseren van ondertiteling.

Kwaliteit voeding Score: 4
Sinds een maand ben ik de trotse bezitter van een MM130 waarin de computerzaak een WD 250G-schijf in heeft gebouwt. Deze is redelijk stil en er is alleen wat geluid te horen bij het opstarten. Dit totaal koste mij 205 euro.

Het geheel zit in een eenvoudige witte kartonnendoos, die goed in m'n rugzak past, en het is zo overal mee naar toe te nemen. Bijgeleverd is een usb-kabel, een tv-kabel (stereo L,R CVBS), een adapter, Ún een kleine, platte, afstandbediening waarin een horlogebatterijtje (bijgesloten) gaat.

Ook is het mogelijk hem direct op het netwerk aan te sluiten, waardoor je bestanden kan afspelen, die nog op je computer staan. Hierdoor is de opslagruimte eigenlijk opbeperkt.

Aan de achterkant kan je de pwr (5v/12v) aansluiten (lang genoeg snoer), LAN, USB, Optical, Y, PB, PR, Coaxial, Stereo R,L, CVBS, S-video, EXT/IR.

Het geheel is op een klein standaartje (meegeleverd) te plaatsen, maar kan natuurlijk ook liggen. Het is even wennen om je afstandbediening op het kastje te richten, ipv op de tv.

Als je hem opstart en naar het AV-kanaal gaat, kan je kiezen of je van de eigen HD of van het netwerk af wilt spelen. Hierna kan je kiezen of je films, muziek of afbeeldingen wil laten zien. Ook kan je een playlist maken of naar de setup gaan, waar je de taal en andere dingen kan veranderen.

Bijna alle mediaformaten worden ondersteunt, ook kan je als je de film kijkt via de afstandbediening ondertiteling instellen (.srt) Je kan naar een bepaalde tijd springen, kijken hoe groot iets is, en andere info opvragen.Als je een file stopt onthoud hij waar je was gebleven, en kan je verder kijken.

Bovendien is hij natuurlijk ook bruikbaar voor back-ups.

Helaas heeft hij ook een paar negatieve puntjes: Bij setup blijft hij soms hangen, en moet je hem even afsluiten (nou kom je er zelden, dus heb je er niet zo'n last van)

Ook kan je de ondertiteling niet heel goed synchorniseren (per 60 sec gaat het) en heb ik bij een paar films dat als ik vooruit of achteruit spoel (als het geluid niet helemaal gelijkt loopt, helpt dit) er last van dat hij weer opnieuw begint, en na een klein stukje weer, enzovoort. Dan moet je hem stoppen en opnieuw afspelen (zonder voor of achteruit te spoelen)

edit: 1 augustus 2008

Het beeld loopt de laatste tijd af en toe vast. Maar opnieuw opstarten helpt wel. Het is wel storend. Warmte en gebrek aan ruimte op schijf zou een oorzaak kunnen zijn. Ik ben van plan om contact met sweex op te nemen voor een nieuwe driver. Het blijft wel een fantastisch product.

Heb jij ook een Sweex MM130 Network MediaPlayer (3,5", 100Mbps, USB 2.0)?

klinkt als een interessant apparaat, ik denk dat sweex de 2 negatieve eigenschappen die je noemt in een firmware zou kunnen oplossen. Ik zou zeggen schrijf ze een mailtje.

Kan hij ook zonder harde schijf worden gebruikt om hem puur voor mediastreams te gebruiken?

[Reactie gewijzigd door bapemania op 8 september 2007 17:52]

Je kan er een kleine hardeschijf inzetten, maar zonder weet ik niet. 8 gig kost niks, krijg je waarschijnlijk gratis.
Ik ben altijd wel gecharmeerd hoe iets eruit ziet:

Plaatje!!!

Vind hem er best aardig uitzien en en ja hoop op een neiuwe firmware voor de rest lijkt het erop dat Swex (eindelijk) een goed werkend apparaat heeft ontwikkeld dat meer dan 2 kabels aankan...
Ik weet niet, bapemania, maar ik denk van wel, en je kan er altijd een belachelijk oud kaartje ingooien toch?

en ik zou ze een mailtje kunnen sturen ja :) ik zal er is naar kijken. Bedankt voor het idee.

en het is inderdaad een ontzettend handig apperaat.

edit:

er is (of was) ook nog een kleinere versie, alleen had die denk k geen LAN.

[Reactie gewijzigd door RoeAntSte op 8 september 2007 20:16]

Werkt the ethernet-interface en kun je'm vanaf je lokale net benaderen ?
Is dat ding ook nog via internet te benaderen ?
Hoe bedoel je? Je kan hem op LAN aansluiten.