Mushkin 8GB (2x4GB) DDR3 SODIMM PC3-8500 7-7-7-20 Apple Review

dmvdberg 7 april 2012, laatste update op 7 april 2012, 1.972 views

Mushkin 8GB (2x4GB) DDR3 SODIMM PC3-8500 7-7-7-20 Apple

Pluspunten

• zeer betrouwbaar gebleken
  • verschil met stock 4Gb apple is fenomenaal
  • geen premium prijs tav 'normaal' geheugen.

Minpunten

• geen

Stabiliteit Score: 5
Langzaam aan werk ik er naar toe om mijn hele inventaris te voorzien van een review, bij deze het geheugen dat nu in mijn Macbook Pro 5.1 zit.

verwacht geen mega grote review, zoveel benchmarks zijn er ook al weer niet uit te voeren.
Voor wie weten hoe je geheugen op een Macbook Pro 5.1 vervangt: Google.
Suggesties voor benchmarks zijn overigens welkom.

Tevens is het goed om te weten dat er een Intel 320 SSD 120Gb in de laptop zit. In hoeverre dit uitmaakt voor de benchmark kan ik niet zeggen.
  • specs

• tRCD: 7
  • tRP: 7
  • tRAS: 20
Reden aankoop
Destijds heb ik deze set bij de Mycom gekocht, was even puzzelen maar zeker de moeite. Gelukkig op dat moment geen 'meerprijs' (want apple naam) ervoor. De MBP die ik heb kon destijds met max 8Gb uitgerust worden maar dit tegen een premium prijs van 200 euro ofzo. Nogal absurd. Sindsdien zijn de prijzen flink gedaald en werd 8Gb realistisch.

Omdat ik elke week wel in Adobe Premiere, After Effects of Lightroom zit te werken en exporteren begon 4Gb te weinig te worden. Vooral omdat naast die drie doorgaans ook Photoshop openstaat .... en Chrome, Evernote, Spotify en bij voorkeur ook een twitter app. Noodzaak tot uitbreiding dus!

Ik had ook voor Corsair of Kingston kunnen gaan, maar dit was op het moment goedkoper dan Corsair en Kingston raak ik met nog geen aanwijsstok aan dankzij slechte ervaring. Letterlijk alle Kingtson upgrades op Macs in mijn omgeving zijn gecrasht op productie fouten van het SODIMM.

verpakking
Mushkin is in dit opzicht 13 in het dozijn. Er zijn gelukkig geen fabrikanten meer die 'slecht' hun spullen verpakken. De SODIMM'etjes zitten iig stevig in het plastic maar zijn nog wel snel te verwijderen zonder het gevoel te hebben dat je ze gaat breken.
Ter illustratie:

Benchmarks
Om een beeld te geven van de prestaties van de 8gb Mushkin Enhanched reepjes heb ik XBench en GeekBench (32bits) gedraaid.

GeekBench
Geekbench

XBench
Xbench

Adobe maakt verder dankbaar misbruik van de 8Gb. Standaard pakt het CS5.5 pakket 6 vd 8Gb voor zichzelf en bij renderen gebeurt dit ook. Voor wie nog op 4Gb werkt op een CS5 of CS5.5 pakket: ga naar minimaal 8Gb, het verschil is absurd. Render tijden zijn ongeveer met een derde tot de helft omlaag.

Kan ik kort over zijn, Apple geheugen is duur. Configureer je systeem zo basic mogelijk en zet er van Mushkin nieuw, sneller en goedkoper geheugen in. Je bespaart geld en zelfs tijd (met renderen dan natuurlijk).

Heb jij ook een Mushkin 8GB (2x4GB) DDR3 SODIMM PC3-8500 7-7-7-20 Apple?