Navigon 7100 (Benelux) Review

Edje Kadetje 9 januari 2012, 295 views

Navigon 7100 (Benelux)

Pluspunten

• Goed beeld, ook bij direct zonlicht en makkelijk te bedienen.
  • Vooral het lane-assist was bij deze set als eerste verkrijgbaar.
  • Hij heeft het nog nimmer af laten weten.
  • Daarom is het tenenkrommend dat deze fraaie navset door Navigon niet langer ondersteunt wordt.

Minpunten

• De ingebouwde oplaadbare cel raakt snel leeg, waardoor navigatie zonder boordspanning tot een minimum beperkt moet worden.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
De 7100 was medio 2007 n van de eerste navsets met een beduidend groter scherm dan zijn concurrenten.
Echter, inmiddels (januari 2012) ondersteunt Navigon de 7100 niet langer omdat deze 'te oud' bevonden wordt.
Hoewel Navigon het gratis console-prog Fresh ter beschikking stelt, blijkt de 7100 hier niet langer mee onderhouden te kunnen worden.

Wl kun je voor de 7100 nieuwe kaarten van bv Europa, of flitskast-bestanden online bestellen en afrekenen, maar installeren kan niet langer.
De 7100 is dus een nutteloos geworden product van een waardeloze organisatie die alleen op verkoopcijfers van nieuwe producten uit is.
Jammer dat zij haar vaste klanten zo laat vallen.

Heb jij ook een Navigon 7100 (Benelux)?

Nou wat denk je van TomTom?

Ik heb in juli een GO LIVE 1000 gekocht. Aangesloten aan de PC gaf deze aan dat er een update was voor de kaart. Deze heb ik gedownload.
Nu piept de TomTom te pas en te onpas dat mijn kaart ACHT maand oud is (van april dus) en dat ik beter kan updaten. Verder moet ik het scherm steeds een keer aanraken om verder te kunnen, want het bericht blijft staan.

Reactie TomTom: op dat moment was dat de nieuwste kaart. Dat noemen de Garantie op de meest recente kaart. In principe klopt dat,maar ik had dus beter een maandje kunnen wachten met updaten.

Wil ik alles up to date houden kost me dat 11 euro per maand.
Vanmorgen arriveerde een brief van Garmin uit Wrzburg met daarin het beloofde datakaartje en je wilt niet geloven wat daar op staat!
Ipv de nieuwste Europese wegenkaart die ik voor 69 euro kocht, staat er oude meuk op.
Ook ontbreekt het flitspalen-bestand dat ze erop zouden zetten.

Voor alle zekerheid hun kaartje even getest, het blijkt dat nieuwe op-/afritten aan de A2 die in 2010 zijn opgeleverd hier niet op staan!!
In hun brief verzoeken ze tevens met klem om retourneren van mijn (oude) kaartje omdat, zo zegt men, anders de kosten in rekening zal brengen.

Dit is een zware onvoldoende voor Garmin.
Navigon is door hen ovegenomen en zij voeren nu ook de service afdeling uit.

Ik voel mij besodemietert. en je zult begrijpen dat er een pittige brief naar hun onderweg is, waarin ik ze even duidelijk wijs op de overeenkomst die wij hebben en waaraan zij zich onttrekken.

Ik hoop echt dat ik alsnog acuele data ga ontvangen, anders kan de 7100 in de vuilnisemmer!!
Je schetst hier een goed voorbeeld van de drang van producenten, die in deze tijd van flinke concurrentie, ervoor kiezen om liever zoveel mogelijk aan updates te verdienen ipv de (eigen) klant aan zich te binden.
Werkelijk onbegrijpelijk.

Ik voel mij gewoon beduveld nu ik na 4 jaar met een geavanceerde navset zit die niet meer te updaten is.
Inmiddels gebruik ik mijn smartphone voor navigatie.
Ze komen er vanzelf achter dat smartphonegebruikers hun de rug zullen toe.
Navigon blijkt ondertussen te zijn overgenomen door Tomtom en liet weten dat ze mij een data kaartje zouden toesturen, ik moet het nog zien.
Een maand later:
De Navigon 7100 kan ik weggooien.
Mijn rechtsbijstandverzekeraar Univ wilde mij aanvankelijk niet helpen omdat Navigon in het buitenland haar hoofdkantoor heeft, maar was wel bereid een telefoontje te plegen.
Daar werden zij afgescheept, de navset is volgens hen 'afgeschreven'.

Zo gaat dat dus, je koopt iets voor 429,00, maar ze zeggen er niet bij dat het maar 4 jaar geldigheid heeft en daarna gewoon weggegooid kan worden.
Een afschrijving van meer dan 100,00/jaar en dan komen daar ook nog de updates bij.
Dat is waarom de navigatie-bedrijven zo goed boeren, over jouw en mijn rug omdat we het zo graag willen hebben.

Garmin en Navigon: zware onvoldoende !!