Specificaties Nylon Schoudertas - Bekijk alle specificaties

Think Tank Photo Retrospective 5 (Pinestone) Zwart Review

Speedy 9 januari 2012, laatste update op 9 januari 2012, 1.614 views

Think Tank Photo Retrospective 5 (Pinestone) Zwart

Pluspunten

• Ruimte voor het formaat
  • Looks
  • Afwerking

Minpunten

• De prijs is fors te noemen

Kwaliteit Score: 5

Na aanschaf van een nieuwe camera bleek mijn huidige cameratas, een Crumpler Pretty Boy 4000, niet meer helemaal te voldoen. De camera (Olympus E-PL1) met bijbehorende lenzen (M.Zuiko 14-42mm, M.Zuiko 40-150mm, Lumix G 20mm/1.7) gingen er nog in, echter dan was de tas ook vol. Tijdens mijn vakantie gebruik ik de cameratas ook om een blikje drinken, zonnebril en papieren in op te bergen en dat ging nu helaas niet meer. De zoektocht begon en de eisen waren eigenlijk vrij simpel; ruim genoeg voor eerdere genoemde spullen, niet te groot en er een beetje ‘niet-camera-tas-uitzien’. Automatisch bij Crumpler gekeken na goede ervaringen met de Pretty Boy en andere producten, maar dat was het toch allemaal net niet. Via het topic op GoT kwam ik bij de Think Tank Retrospective uit. Deze tassen zien er, naar mijn smaak, erg goed uit en de 5 zou ideaal zijn voor een m4/3 setup als de mijne. Eerst bij CameraNU de tas geprobeerd (dacht dat Crumpler al aan de prijs was en voor dit soort bedragen wil ik zeker weten dat het wat is) en na wat passen en meten deze aangeschaft. Ook nog even naar een 10 gekeken, maar die is toch wel een flink stuk groter.

Voor de echte grote test moet ik nog even geduld hebben tot een volgende vakantie, maar ik wou toch mijn voorlopige ervaring met dit product delen omdat er vast meer mensen tegen de aanschafprijs aan zitten te hikken. De Retrospective 5 is verkrijgbaar in 2 kleuren, zwart en groen (Pinestone) zoals de mijne. De zwarte verschilt in materiaal van de groene, waar de laatste van een grover canvas materiaal is is de zwarte van een soepeler nylon.

Als accessoire word een regenhoes meegeleverd en 3 extra inserts

Achterkant

Aan de achterkant zit nog een handig vak met een rits voor bv een portemonnee of papieren. Ook is hier het extra handvat te zien (deze is te verwijderen) zodat hij makkelijk in de hand te dragen is en de schouderband waarbij het stuk wat op je schouder rust voorzien is van antislip materiaal. De beide zijkanten van de tas zijn nog voorzien van een lus waar je wat aan kan hangen en een smal vakje om bv snel een lensdop in te steken.

Binnenkant

Aan de binnenkant treffen we een hoofdvak aan wat naar smaak is in te delen met de 2 standaard inserts en de 3 extra meegeleverde (een van de standaard is half om te klappen, handig voor grotere camera’s). Verder nog 2 brede vakjes zonder rits voor geheugenkaartjes, accu’s e.d. Binnen aan de achterkant zit nog een ritsvak, links en rechts zitten nog 2 zakjes die met klittenband zijn af te sluiten en als laatste zit er vooraan nog een ruim open vak

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

De binnenkant van de flap is voorzien van klittenband zodat je niet zomaar in de tas komt. Wanneer dat wel gewenst is (als je de tas stil wil openen) is hierin voorzien door het klittenband af te plakken met 2 flapjes. Verder kan je hier nog een visitekaartje kwijt.

Ingepakt

Nu wat spullen gepakt die ik ook op reis mee zou nemen;
- Olympus E-PL1 body
- Reisgids
- Blikje fris
- Zonnebril

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

Het is even passen en meten, maar bovenstaande spullen gingen allemaal in de tas. De beide Zuiko’s kunnen naast elkaar aan de linker kant van de tas, maar dat gaat echt net (niet), maar door een extra insert te gebruiken kunnen deze netjes boven elkaar liggen. De camera + 20mm ging in het middenstuk. Het blikje fris, iPod en zonnebril vonden een plekje aan de rechterkant. De kleine accessoires passen in de vakjes aan de binnenkant, de reisgids ging mooi in het grote vak aan de voorkant. Als laatste zit de regenhoes in het ritsvak aan de achterkant van de tas.
Als het zou moeten kan m'n Gorillapod (Compact) nog boven over de spullen liggen, maar echt handig is het niet.

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

Met de klep dicht is hij redelijk vol, maar ik zal ook niet altijd alles mee hebben (de reisgids scheelt al een stuk en als ik in een stad ben zal de 40-150 ook thuis blijven)

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

Al met al lijkt dit de meest ideale tas voor mijn situatie. De tas is wel flink aan de prijs, de 137 euro die ik betaalde is fors te noemen voor zo’n kleine tas, maar je krijgt er wel een net afgewerkt product voor terug met levenslange garantie. Ook de ‘hipheidsfactor’ moet betaald worden, hoef je dit niet perse dan denk ik dat je voor minder geld ook prima tassen aan kan schaffen. Om die reden op dat punt een sterretje minder.

Zojuist nog een reactie van de customer service van Think Tank gehad op mijn vraag of de tas zelf ook waterafstotend is (zoals de Crumpler) en dat bleek deze te zijn tegen lichte regen, advies was bij een redelijke regenbui toch maar de hoes er om te doen ;)

Heb jij ook een Think Tank Photo Retrospective 5 (Pinestone) Zwart?

Volgens mij is er bitter weinig meer te vertellen over een tas, van mij krijg je in ieder geval 4 sterren.
mooie review van een goede tas!

Ik gebruik een variant hiervan, de lens changer, tijdens mijn werk als reportagefotograaf en ook dit is uitstekend spul. Ik ben op tassen doorgaans zeer kritisch en mijn eisen zijn hoog, maar thinktank doet een boel goed naar mijn mening.