Samsung SyncMaster 172T (17", 25ms, D-sub/DVI-D, Zilver) Review

BalusC 20 april 2005, laatste update op 20 april 2005, 1.458 views

Samsung SyncMaster 172T (17", 25ms, D-sub/DVI-D, Zilver)

Pluspunten

• featureset
  • kleurweergave
  • contrast en helderheid
  • bouwkwaliteit en afwerking
  • vormgeving

Minpunten

• ghosting (edoch acceptabel)

Introductie

Sinds half april 2003 heb ik twee exemplaren van dit scherm op mijn buro staan. Ze werden tot half augustus 2004 aangestuurd door een Matrox Parhelia 128MB met Dual DVI en daarna door een XFX GeForce FX5700 Ultra met Dual DVI.

De keuze van de schermen

Kijkende naar het toenmalige budget van 1500 euro kon ik gaan voor tweemaal 17" @ 2560x1024 of eenmaal 20" @ 1600x1200. Grotere TFT's waren medio 2003 relatief gezien enorm duur. Bedragen van boven de 2000 euro voor een 21" of groter waren geen uitzonderingen. Gezien de grotere gezamelijke resolutie en de looks van een Dual TFT setup, ben ik voor tweemaal 17" gegaan. En dan wel met de volgende eisen:

- 17" in zilver/aluminium look
- strak design, geen ronde vormen
- een A-merk met een goede naam/imago
- een responsetijd van maximaal 20ns ivm games

Naast een of ander Iiyama scherm (typenummer ben ik vergeten) kwam de Samsung SyncMaster 172T als een van de kandidaten uit de bus. Volgens de c't, een reviewje van AnandTech, de user-reviews op het web en de ervaringen op GoT kwam ik tot de conclusie dat de 172T de beste keuze was. Met name de kleurechtheid, de kijkhoek, het design en de (toentertijd) lage responsetijd waren grote pluspunten.

Ervaringen

Direct na de binnenkomst werden de schermen op dode pixels gescreend. Op zwarte, witte, felrode, felgroene en felblauwe achtergronden waren niks te zien. Echter circa 2 weken na het verstrijken van de dode-pixel garantie bespeurde ik één dode pixel op de tweede scherm. Deze was te zien als een zwart pixel op een witte achtergrond. Gelukkig zat de pixel relatief ver in de hoek rechtsboven, zodat het niet echt storend was. Mijn verbazing was enorm groot, toen ik enkele maanden later constateerde dat de dode pixel volledig is herleefd. Dit had ik niet eerder meegemaakt, of ik moet een flink vuiltje in het oog hebben gehad tijdens de ontdekking van de dode pixel.

Afgezien van het pixelverhaal deed de scherm uitstekend haar werk. De kleuren zijn zeer natuurgetrouw. Ideaal voor webdevelopment en videobewerkingen. De kijkhoek is enorm groot met 170 graden. De ghosting is zichtbaar maar nog wel acceptabel. In die tijd waren er geen (betaalbare) schermen met een responsetijd van minder dan 20 seconden.

De vormgeving van de schermen is werkelijk strak. Het zijn hele mooie platte schermen met mooie randen en mooie/handige standaarden. De schermen kunnen in praktisch alle standen versteld worden en zelfs tegen de muur gemonteerd worden. Sterker, er zijn daarvoor zelfs speciale houders en een aantal schroefjes in de doos meegeleverd.

Beoordeling

Featureset: zeer goed. De schermen ondersteunen zowel DVI als analoge ingangen. De kleurechtheid en de kijkhoek zijn uitstekend. De schermen kunnen op alle denkbare manieren versteld worden. Er is ook een driver-CD meegeleverd.
Kleurweergave: zeer goed. Ze geven gewoon een natuurgetrouwe kleurweergave. Precies goed en zeer prettig voor de ogen. Je kunt er zonder problemen 24 uur per dag achter zitten.
Contrast en helderheid: zeer goed. Evenals bij kleurweergave is op dat punt niks aan te merken. De instelmogelijkheden zijn ook extreem.
Ghosting: acceptabel. De schermen dateren uit de tijd dat de TFT techniek nog maar jong was: november 2002. De responsetijd is een acceptabele 20ms. Ghosting is zichtbaar, maar niet zodanig dat het irritant wordt.
Pixeldefecten: geen defecten. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet beoordelen. Op het moment zijn op de 2 jaar oude schermen geen enkel dooie pixel te vinden. Dit zou dus als "zeer goed" beoordeeld moeten worden. Echter een van de schermen heeft een dooie pixel gehad, dat op onverklaarbare wijze is herleefd.
Bouwkwaliteit en afwerking : zeer goed. Zoals je ook mag verwachten van een A-merk als Samsung.
Vormgeving: zeer goed. Ik vind deze schermen prachtig. Maar dat is een heikel punt, smaken kunnen verschillen.
Prijs: goed. Het waren dure schermen, 650 euro per stuk, maar ze waren toentertijd het geld dubbel en dwars waard.

• Iwill DP533-S Dual Socket 604 moederbord
  • Dual Xeon 3,06GHz (Prestonia B)
  • 4x Corsair CM72SD512-2100 512MB PC2100 unbuffered ECC, 2,5-3-3-6 @ 2-2-2-5
  • Adaptec AIC-7902 Dual Channel U320 controller
  • 6x Maxtor Atlas 15K 18GB U320 harddisks
  • XFX GeForce FX 5700 Ultra 128MB DDRII met dual DVI-out
  • Vantec Stealth 520W voeding
  • Windows 2000

Heb jij ook een Samsung SyncMaster 172T (17", 25ms, D-sub/DVI-D, Zilver)?