EVGA GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 320-P2-E817-AR Review

pinkstrip 5 september 2007, laatste update op 5 september 2007, 1.869 views

EVGA GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 320-P2-E817-AR

Pluspunten

• prestaties zijn gewoon goed
  • EVGA levert goede garantie
  • warmte afgifte valt mij mee
  • gegarandeerde overklok
  • brute koeler geeft de kaart een mooie look

Minpunten

• prijs is hoger t.o.v standaard GTS
  • geen game (s) meegeleverd

Drivers en compatibiliteit Score: 4
- 2x1GB crucial ballistix 667
- 2x samsung T166 320GB in raid0
- 1x samsung spinpoint p120 250GB
- samsung DVD brander 182
- TV kaart en firewire kaart

en natuurlijk de EVGA GeForce 8800GTS KO ACS3 320MB!!

Featureset
Alle benodigdheden om de kaart aan te sluiten zijn aanwezig en daarom geef ik een voldoende. Wat echter tegenvalt is dat er geen games zijn meegeleverd.
Dit in tegenstelling tot de vele reviews die zijn te vinden op het internet waar is aangegeven dat Heroes of might and magic is meegeleverd!

Wat zit er in de doos;
de 8800 GTS (ze zouden deze is vergeten........)
2xdvi vga adapter
1xdriver CD (er staan ook utilities op, maar verder niet bekeken)
1xstroomsnoertje (niet gebruikt)
1xTV out kabel (niet gebruikt)

De installatie verliep makkelijk al moest ik mijn IDE schijf verplaatsen naar een 5.25 bay, omdat deze anders tegen de kaart drukte.

Prestaties
En nu het punt waarvoor je deze kaart aanschaft de prestaties!!
Velen van jullie zullen denken "waarom een overgeklokte kaart die 40-50 euro duurder is dan de standaard 8800GTS die je ook kan overklokken?". Antwoord hierop is dat ik in het verleden 2 kaarten heb gehad die ik nauwelijks kon overklokken.
Ik had geen zin om een standaard 8800GTS te kopen en na aanschaf tot de conclusie te komen dat ik weer pech heb...........

Deze kaart is het hoogste overgeklokt van alle 8800GTS (met garantie) tot;
core: 588 mhz
memory: 1840 mhz
shader: 1450 mhz
En dit is behoorlijk veel hoger dan de standaard versie.

Ik heb een aantal games die ik vloeiend op high/ultra settings kan zetten;
- NFS carbon - draait echt perfect zonder haperingen
- Dirt (kon niet op Ultra, maar wel op high met een paar dingetjes op ultra)
- Ghost recon advanced warfighter
Ik heb een directx 10 game: Company of Heroes en deze kan ik op high (texture op ultra) draaien zonder AA en shadow is low. Average framerate van 38 fps.

3dmark05@stock; 14352
3dmark06@stock;9463

Overklokbaarheid

EVGA krijgt de golden samples van Nvidia en de kaart is dan standaard al overgeklokt (zie hierboven). Ik kon het niet laten om toch zelf ook even te proberen met Ati tool en kwam tot;
632 mhz core
1900 mhz memory

mijn 3dmark06 score na overklok 9690 (vond ik tegenvallen, maar mijn processor zal niet ver genoeg overgeklokt zijn)

Driverondersteuning
Ik heb de drivers van de site van EVGA gehaald en gek genoeg staan hier de beta drivers van Nvidia: Forceware 163.44
Ik heb geen vastlopers of andere rare dingen gezien en geef een goed.

Het kan echter nog beter gezien de prestaties onder XP met deze kaart (teminste als ik de prestaties in reviews mag geloven).

Tja....en de prijs. Hij is 40-50 euro duurder dan de goedkoopste stock 8800GTS, maar je krijgt er ook meer voor terug;
- gegarandeerde overclock (de hoogst overgeklokte 8800GTS met garantie).
- levenslange garantie na registratie (in Europa betekend dit 10 jaar)
- goede koeler (idle 52 en full load 69)

Heb jij ook een EVGA GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 320-P2-E817-AR?

prijs is wat hoger dan..
is wat duurder..
kost wat meer dan..
Een heel nette review! :) Bedankt!
@Maleficen bedankt voor deze zeer leerzame Nederlandse les ;)
Fijn om te weten dat er tweakers zijn die je hierop kunnen wijzen.

[Reactie gewijzigd door pinkstrip op 5 september 2007 10:50]