AC Ryan Playon!HD 2 1TB Review

AC Ryan Playon!HD 2 1TB

Pluspunten

• Aardige beeldkwaliteit

Minpunten

• Veel bugs
  • Vastlopers
  • Traag
  • Gigabit LAN levert slechts 50Mbit
  • USB 3 hapert
  • AAC niet apart te downmixen
  • Sorteerfunctie films / muziek slecht ge´mplementeerd
  • Foto's worden niet gecached (worden tijdens scrollen opnieuw geladen)
  • Firmware-updates veroorzaken meer problemen dan ze oplossen
  • Bugfix-prioriteit A.C. Ryan slaat nergens op
  • Gammele afstandsbediening
  • Zwarte pianolak-afwerking (stof en vingerafdrukken)
  • Lawaaierige ventilator
  • Geen handleiding
  • Duur (slechte prijs/prestatie)

Geluidskwaliteit Score: 3
Absolute afrader. Heb deze speler begin 2011 gekocht (bij de release) en 4 maanden later weer verkocht (had enkele uren aan gestaan). Omdat ik de Playon!HD2 wel een kans wilde geven heb ik 2 firmware-upgrades afgewacht maar kon amper verbetering bemerken. Uiteindelijk een HTPC gekocht (ZBox AD02) waar ik tot nog toe enkel plezier aan heb gehad.

De Playon!HD2 heeft een trage interface, zit vol met bugs en loopt vast. De Gigabit-poort behaalt enkel 6,5MB/sec (ondanks fatsoenlijke Gigabit Router (D-Link DIR655 (rev. B1 / FW 203NA) en CAT7 LAN-kabels. Via mijn HTPC haal ik makkelijk snelheden van 25MB/sec en meer over LAN, waarbij de router nu waarschijnlijk de bottleneck is.

USB 3.0 functionaliteit is instabiel en traag (als het werkt) en de meegeleverde afstandsbediening is om te janken (vreselijk goedkope Chinese plastic). De toetsindeling is ook alles behalve logisch; je moet met de "skip forward" (>>|) en "skip backward" (|<<) door de submenu's scrollen.

Ook kun je AAC niet apart downmixen naar stereo (er zijn nog zat versterkers die geen AAC ondersteuning hebben) dus moet je voor die films de hele configuratie omschakelen om geluid te krijgen. En weer terug natuurlijk zodra je een DTS film kijkt, anders heb je daar stereogeluid.

Toevoegen in een netwerk was ook nog een hele klus, laat staan snelkoppelingen maken naar filmmappen. Overigens maakt het geheel best wel wat herrie; die ventilator is niet veel soeps ... Het klepje waar de harde schijf in moest klikte ook niet fatsoenlijk dicht; hier bleef een kier zichtbaar. Bouwkwaliteit is nogal gammel. De HDD krijg je er ook bijna niet meer uit als deze er eenmaal in zit.

Ik had er een USB DVDRW aan gehangen. Wekte op zich prima; kon films of losse bestanden afspelen. Echter werd de drive "gelocked". Kreeg de lade niet meer open zodra het bestand geopend en gesloten was. Moest de drive opnieuw insteken. Las later op het forum dat je op de blauwe knop op je remote moest duwen; die unlockte je drive en opende de lade. Lekker handig; er zit nota bene een "eject" knop op de afstandsbediening ...

Het AC Ryan forum is op zijn zachts gezegd "levendig" te noemen. Er schijnen nog massaal problemen te zijn, en dat een jaar na de release. Bij AC hebben ze de neiging om Realtek de schuld van alles te geven. Wel gek dat andere fabrikanten toch beduidend minder problemen hebben terwijl ze de zelfde chipset gebruiken. Ik bedoel; AC Ryan krijgt het zelfs voor elkaar om Android te slopen op hun Veolo (of hoe dat ding heet). Getuigd dus niet bepaald van slimme programmeurs...

Ze vinden het belangrijker om nieuwe functionaliteit toe te voegen (aan een bereids langzaam apparaat) die weer potentieel nieuwe bugs met zich mee brengen in plaats van dat ze eerst eens de bestaande bugs oplossen. Op die manier blijf je je als programmeur natuurlijk van werk voorzien, maar je moet rekening houden met je klanten. Die willen een apparaat dat precies dat doet waarmee je geadverteerd hebt.

Al met al heb ik nog nooit zo'n slechte ervaring gehad met een apparaat dat ik gekocht had. Ben blij dat ik er van af ben. Als je persÚ een standalone mediaspeler wilt hebben, kijk dan voor een Popcorn Hour of schaf een HTPC aan. Daar heb je meer plezier van. A.C. Ryan spul komt er hier nooit meer in.

• Sony Bravia KDL-40W4000
  • Yamaha RX-V459
  • D-Link DIR655

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD 2 1TB?

Tot op zeker hoogte kan ik met je eens zijn. de beeldkwaliteit is prima. Een hoop van de negatieve punten herken ik niet in mijn Playon HD2,
De afstandsbediening maakt inderdaad een gammele indruk, maar in de praktijk valt dat erg mee. Vastlopers heb ik vrijwel niet. Wel valt bij het pauzeren van een film soms de ondertiteling weg en moet ik hem opnieuw instellen. vaker wel dan niet trouwens.
Op de firmware updates zit ik inderdaad ook te wachten en vind de ondersteuning niet echt geweldig om het zachtjes uit te drukken.
De fan vind ik ook een tering herrie maken. Overall ben ik er redelijk tot goed tevreden mee, echter de volgende keer zal ik zeker een andere media player overwegen.

[Reactie gewijzigd door Mangofruit op 8 januari 2012 17:47]

Bij de eerste firmwareupdate gaf AC Ryan aan dat je de interne HDD moest formatteren via de firmware. Dit was omdat er met de firmwareupdate een soort van cache-functie werd toegevoegd waardoor het geheel aanzienlijk sneller zou moeten worden.

Eerst moest ik al mijn films weer van de player afhalen, wat uren heeft geduurd. Toen de nieuwe firmware ge´nstalleerd en de HDD laten formatteren. En ja hoor, een EXT3 en Linux SWAP-partitie werden inderdaad aangemaakt. Vervolgens alle films weer terug gezet (weer uren lang wachten) en kijken wat het verschil was. Nou, ik moet zeggen dat ik vrijwel geen verschil merkte. Een hoop moeite gedaan voor (bijna-) niks.

Met een HTPC ben je beter uit. Zet daar lekker Windows op en een stukje mediasoftware en je bent klaar. De ZBox AD02 is muisstil en verbruikt ook maar 28 Watt bij volle belasting. Het kost wel wat meer (relatief), maar daar krijg je ook een hoop voor terug.
Het maakt me niet uit of je er op afhaakt. Het mag dan wel om een ervaring van vorig jaar gaan, maar een ervaring blijft een ervaring.

Ze zullen beslist bepaalde problematiek kunnen oplossen met een firmware, maar de problemen die op het hardwareontwerp slaan kunnen enkel gerepareerd worden met een nieuwe player.

Mijn ervaring was gewoon slecht. Ik mag dat plaatsen wanneer ik wil. Je kunt er waarde aan hechten of niet; er staan reviews zat op Tweakers.net betreffende de Playon!HD2.
Wat heb je aan een review van vroeger, Je hebt dat ding allang niet meer en de nieuwere firmwares niet af willen wachten, dat krijg je als je vooraan wil staan. Dit had je toen moeten plaatsen, en niet na de zoveelste nachtmerrie die je er schijnbaar aan overgehouden hebt. ;) Is een review waar ik snel op afhaak.
Bovendien, wat een bullshit betreffende je redenatie "dat krijg je als je vooraan wilt staan". Hiermee geef je aan dat mensen die een nieuw apparaat voor de volle prijs aanschaffen minder mogen klagen wanneer de fabrikant z'n beloftes niet nakomt ?

In wat voor maatschappij ben jij geboren, vraag ik me af. Wat een ongelooflijk na´eve instelling heb je toch ...