Specificaties Actie, Shooter-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Battlefield 3, PlayStation 3 Review

Scrabblebook 7 januari 2012, laatste update op 7 januari 2012, 663 views

Battlefield 3, PlayStation 3

Pluspunten

• Realistisch
  • Mooi weergegeven
  • Uitgebreide maps
  • Goede en accurate besturing

Minpunten

• Minder goed menu.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Toen ik Battlefield 3 kocht had ik hoge verwachtigingen, en dat voor iemand die nooit shooters speelt. Ik was blij dat ik het spel gekocht had, dat relatief goedkoop was bij bol.com en kon niet wachten tot ik het eindelijk kon spelen. Toen het eenmaal aangekomen was heb ik meteen de Playstation 3 opgestart en ben ik begonnen met de campagin. Jammer genoeg ben ik helemaal niet goed in shooters en heb ik de campaign rechts laten liggen voor wat hij is en ben ik meteen online gaan spelen.

In deze review zal ik vooral de multiplayer beoordelen en zal ik soms vergelijken met een spel dat in dezelfde periode is uitgekomen: CoD: Modern Warfare 3.

Uitgebreide kaarten
Wat me als eerste opviel was dat het online spel zeer uitgebreide kaarten had, het ene moment liep je door een wei, het andere zat je in het bos en dan weer het andere zat je rustig een vlag te veroveren aan een tankstation. De kaarten zijn zo groot dat het grootste deel van het spel zich meestal afspeelt op 1/10 van waar je overal kan komen, maar dat is helemaal niet erg.

Alle kaarten zijn trouwens mooi weer gegeven en je hebt nooit het gevoel dat je echt rondjes aan het lopen bent, wat je wel hebt bij MW3. Daar valt het me ook op dat de kaarten minder mooi en realistischer zijn weergegeven. Dat is dan ook weer een van de mooie dingen van BF3, je hebt het gevoel dat je echt door een wereld loopt en dat je blij mag zijn dat je rustig in je zeteltje zit met een controller in je handen.

Als een echte soldaat...
...loop je door het spel, maak je adembenemende acties en heb je soms het gevoel dat je een echte held bent. Je loopt vlotjes overal rond zonder al te veel stoten of slagen. Wat ik wel voor heb op MW3, daar bots ik heel de tijd tegen muren, hoewel de besturing bijna exact hetzelfde is.

Ook loop je niet heel de tijd rond om iemand eens neer te "knallen", maar blijf je gewoon ter plekken en schiet je de soldaten af wanneer ze het niet verwachten, en in MW3 lijkt het alsof iedereen gewoon rondloopt, zonder enige tactiek opzoek naar slachtoffers.

Vormgeving
De vormgeving van het spel, en daarmee bedoel ik voor de kleine kaartjes naast je als de aanduidingen wie in je team zit en wie niet zijn bijzonder mooi en strak gemaakt. Het ziet er uit als iets waar tijd aan besteed is en wat mooi tot zijn recht komt. Alle meldingen staan niet in de weg en moesten ze dat doen dan heb je nog steeds iets om naar te kijken.

In MW3 heb je ook meldingen, al heb ik eerder het gevoel dat deze met paint zijn gemaakt en dat ze in je weg staan. Die gigantische namen boven je medeteamleden staan verschrikkelijk in de weg tijdens het spelen en leiden je al snel af, iets wat BF3 dus niet heeft.

Beeld en geluid
Het beeld is geweldig, het ziet er allemaal echt uit, zelfs op een oude TV, en komt mooi tot zijn recht, wat je naar mijn mening niet echt kan zeggen van MW3. Het geluid is mooi en lijkt ook echt, nooit steeds de zelfde schoten, al dan niet gedempt. Ze houden overal rekening mee.

Het enige minpuntje aan BF3 vind ik het onoverzichtelijke menu, MW3 heeft dan weer wel een overzichtelijk menu, al is het ene mooier en strakker weergegeven als het andere.

Algemeen
Ik vind het een super spel, met veel realisme, dat het scherm niet overlaadt met onnodige meldingen en dat er knap uit ziet. Een must-have voor de shooterfans die net ietsje meer willen.

Heb jij ook een Battlefield 3, PlayStation 3?

Reviews door de redactie