Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB Review

stoepie2002 7 januari 2012, laatste update op 7 januari 2012, 2.738 views

Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB

Pluspunten

• Geeft de snelheids-sensatie van een Vertex2 SSD maar de opslagcapaciteit is flink groot voor relatief weinig geld

Minpunten

• Vraagt iets meer vermogen dan een SSD (zeker in een laptop van invloed) en is wel stil, maar hoorbaar itt een SSD die volledig stil is

Hallo,

Sinds gisteren in het bezit van een ST750LX003 hybrid drive van Seagate. 750GB aan harddisk, versneld door 8GB aan SLC Flash. Over de betrouwbaarheid kan ik nog niks zeggen. De compatabiliteit is goed, werkt probleemloos in mijn Dell / Alienware M11x R3.

Ik heb een 'verse' Windows7 pro 64bit installatie gedaan, en met drivers en updates zonder verder iets te installeren, ben ik al 31GB verder (pfff). Omdat mij bekend was dat dit OS al flink wat GB's nodig heeft, heb ik niet gekozen voor een 120GB SSD, maar, voor vergelijkbaar geld, voor de Hybrid drive.

Met het originele Samsung 7200 toeren schijfje had mijn laptop (ook met een verse install) 61 seconden nodig om op te starten. Dat is nu 21 seconden met het hybrid schijfje.

Het 'leren wat er in de SSD moet' doet het schijfje lekker snel, ik heb eigenlijk niet de indruk daarop te hoeven wachten. In mijn desktop (idem OS) heb ik een 128GB Vertex2 (icm 1TB in RAID1 voor de storage) dus ik weet wel wat voor snelheid een SSD kan geven, en met de Hybrid is de ervaring zeker vergelijkbaar.

Prima snelheid dus, het geluid valt mee (niet meer dan het Samsung schijfje dat het vervangt), ook geen trillingen of klikken, de warmteproductie is laag (verklaarbaar met 1,1W idle en 3,3W seek).

Prijs is wat mij betreft prima, het geeft een echte boost aan de performance en met 750GB heb je echt een flinke opslagcapaciteit. Over de levensduur kan ik niks zeggen (uiteraard) maar met 3 jaar garantie kan dat eigenlijk niet mis.

Nadelen tov SSD: Niet alles zal supersnel gaan (al voelt dat nu wel zo), het opgenomen vermogen ligt ietsie hoger, en je hoort de schijf een beetje (al is het wel erg weinig)

Een prima product en weer eens lekker snel geleverd door Micromail Zeewolde.

EDIT: Mensen die een waardering geven: graag de waardering toelichten. Wat is er goed of juist niet? etc.

• Alienware M11x R3
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB?

Om je review beter te maken kan je best alles opdelen onder verschillende titeltjes.
Bv: systeem specs, huidige gebruikte firmware, keuze voor hybride (waarbij je bv best even de huidige prijspijlen per GB uit de pricewatch haalt), bespreken van features, installatiegemak, benchmarks voor en na, indrukken over warmte trillingen en opgenomen vermogen.

En verder:
1GB in RAID1 -> 1TB vermoed ik :)
ben ik al 31GB verder (pfff).
Windows past z'n grootte aan aan de schijfgrootte, vooral systeemherstel is procentueel van de volledige grootte; daarnaast gebruik je op een SSD best geen page file waardoor je nog eens 4GB of meer (afhankelijk van RAM) uitspaart. Dus met een 120GB SSD had je windowsinstallatie makkelijker maar 20GB ingenomen.

verder vind ik het best een behoorlijke review, alles komt mooi aan bod.
Dank voor je reactie!

Ik heb de page file uit staan :) (heb 6GB RAM en dat is best genoeg).

Het hybrid schijfje is 750GB en ik wilde de performance zien zonder al te veel aan de Windows installatie te 'tweaken'.

Inmiddels heb ik een en ander opgeschoond en zit ik op 18GB (daar heb ik ook even een image kopie van gemaakt; scheelt weer als ik een keer terug wil naar een 'verse install'). Je "Maar 20GB" klopt dus helemaal! Qua snelheid maakt het niets uit, het is snel en blijft snel.

Nu ik wat meer dagen ervaring heb met het gebruik van dit hybrid schijfje, kan ik melden dat ik niet snel weer een SSD koop - en voor mijn andere systemen overweeg er ook een hybrid in te zetten. Zo goed bevalt het!

Aanrader dus!
Mooie review, ik wil 'm aanschaffen voor m'n MacbookPro. Kun je iets zeggen over accuduur / stroomverbruik? Merk je verschil?
Tnx!

Ik merk geen verschil in accuduur met de Samsung 500GB 7200rpm drive die ik eerst had.
Dank voor je reactie ! Zal eens op de tekst broeden :) dank voor de tips!!

Enne, ja dat is 1TB in RAID1 O+ (1GB is wat passe)
Leuke revieuw,

Ik heb de oude versie van 500 gig met 4gd ssd, zat kwa snelheid tussen een SSD en HDD in, helaas heeft deze de geest gegeven, Gaat voor de garantie, zit nog een paar jaar op :9 , zit met en vraagje, hoe onderhoud je deze schijf, met defragmenteren raakt naar mijn idee het ssd gedeelte beschadigd, zijn er ook onderhoudstools voor??
De disk kan je gewoon defraggen. Naar de SSD schrijf je niet. Dat is puur een read-cache die zich 'vult' naar gelang je (regelmatige) gebruik van je bestanden.

De SSD is bovendien opgebouwd uit SLC geheugen. SLC is duurzamer dan MLC.

Edit: typos :o

[Reactie gewijzigd door stoepie2002 op 14 februari 2012 09:39]

De schijf houdt zich uitstekend, maar toch ben ik overgestapt naar een Samsung 830 van 256GB.

Is mijn laptop nog sneller en nog stiller.

In de praktijk had ik in mijn laptop die 750GB ook helemaal niet nodig.

De Seagate heb ik aan een kennis doorverkocht die nu een "WOW" beleving doormaakt :)
Uh, je wilde toch geen SSD? 8)7
Ik wilde geen 120GB SSD... heb dan nu ook een 256GB.

De prijzen van SSD's zijn dermate gezakt dat ik er toch voor gezwicht ben. En aangezien ik de Seagate kon doorverkopen...

Twee grootste voordelen van de SSD: laptop is nu akelig stil bij gewoon internetten, word, etc. en de accu gaat veel langer mee. De Samsung trekt MERKBAAR minder dan de Seagate. Ben van 5 uur naar 7 uur gegaan qua accuduur.