Lian Li PC-B20A (ATX, Geen PSU, Zilver) Review

The Realone 11 maart 2008, laatste update op 25 mei 2008, 6.028 views

Lian Li PC-B20A (ATX, Geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• Gemaakt met een oog voor detail
  • Zeer stil met goede optionele koelmogelijkheden
  • Alles is zeer eenvouding in te bouwen

Minpunten

• Bij een kast als deze vallen de mindere dingen sneller op, zo ook de minder goed afgewerkte schroefjes en het I/O panel klepje aan de buitenkant.
  • Vrij prijzig

Zoals je ziet veel groen gevulde balkjes. Ik zal dan ook proberen, in mijn eerste productreview hier op Tweakers, om mijn mening zo goed mogelijk in tekst om te zetten. :)

Allereerst wil ik even melden dat ik 4 foto's van die product niet genoeg vind om een goede indruk te krijgen en om te weten waar ik over praat, daarom heb ik ze allemaal geupload.

Klik hier om te foto's te bekijken!

Eerste indrukken:

Besteld bij Salland Automatisering voor de prijs van §139,50 omdat ik uitgekeken was op mijn tijdelijke budgetkast en ik wat stilte op mijn slaapkamer wilde. Je kent het wel... Het is meteen de duurste kast die ik ooit gekocht heb net boven mijn Thermaltake Tsunami.

Hij kwam zoals verwacht goed verpakt binnen met enkele accessoires, een hoop schroefjes en een handig schroevendraaiertje (die ik overigens niet veel gebruikt heb want ik had mijn eigen gereedschap al klaar liggen).

Ik begon met de kast eens kritisch te bekijken omdat ik al van plan was een review te schrijven en ik ook wel eens wilde weten of ik echt waar voor mijn geld gekregen heb. Want eerlijk is eerlijk, §140,- voor een kast is erg veel geld. Ondanks dat we met een kast werken die volledig uit aluminium gemaakt is kon ik geen enkel scherp randje vinden. Verder zag ik koeling die ik nog nergens tegen gekomen ben maar daar kom ik later op terug.

Exterieur en inbouwen:

De gehele achterkant zit vast met thumbscrews en is dus makkelijk los te maken. Aan de binnenkant van beide zijpanelen zit geluidsdempend materiaal en voor de intake-fan aan de voortkant zit een goede kwaliteit stoffilter. Verder zit er op het deurtje een slot (die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken, tenzij ik binnenkort nog eens een LAN-party bezoek. Het sluitsysteem van het deurtje is ook nieuw voor me en werkt zeer doeltreffend. Het is een klein balletje wat met een veer omhoog gedrukt wordt. Deze klikt dan als het ware vast in een gaatje in het overlappende stukje behuizing. Deze sluiting zit zowel boven als onder en werkt heel soepel. Verder is er op de randen van het deurtje een zacht materiaal aangebracht zodat deze niet tegen de kast aan klapt. Ook zitten de frontpanel HDD en Power-LEDs zelf niet in het deurtje, maar wordt dit licht wel doorgegeven door 2 stukjes plexiglas o.i.d.

Er zit trouwens ook een kleine schakelaar met 3 standen op het frontpanel die zijn werk doet als fancontroller. Hierop zit de 120MM intake-fan aangesloten en kun je er eventueel ook je CPU koeler op aansluiten om ze in verschillende standen rond te laten draaien. De CPU koeler heb ik niet aangesloten omdat ik mijn moederbord's Q-Fan die wel laat regelen.

Na mijn voeding op een eveneens nieuwe manier heb moeten monteren schroefde ik nog wat thumbscrews los om vervolgens het paneel van het moederbord eruit te schijven. Het is een verademing om dat spul te installeren zonder in je kast te hoeven frotten. Het achterpaneel schuift dus gewoon mee en dus kun je ook je PCI(-E)/AGP en PCI kaartjes installeren buiten de kast.

Fan-duct:

Om terug te komen op de vreemde koeling die ik tegenkwam. Eťn van die dingen was een aluminium kapje met daaronder en 120MM fan die boven je kaarten komt te handen om deze van koeling te voorzien. Het kapje fungeert als een fan-duct die de warme lucht door een roostertje aan de achterkant van de kast weg blaast.

De fan-duct van de CPU koeler komt niet aan de zijkant van de kast uit zoals bij de meeste kasten (wat ik erg lelijk vind) maar aan de achterkant waar dan weer een 80MM fan zit.

Helaas kon ik geen van beide koelmogelijkheden gebruiken vanwege niet-standaard koelers die ik zowel op mijn videokaart (Arctic-Cooling Accelero X1)en op mijn CPU (Zalman CNPS 9500) heb zitten. Deze zijn simpelweg te hoog. Met de stock-koelers van beide zou het echter geen probleem zijn geweest. Niet echt een ramp denk ik, want als je dergelijke koelers gebruikt dan zullen deze al voldoende koeling geven zonder de hulpstukken van Lian-Li. Sowieso zou de fan-duct van de CPU bij mij niet echt veel nut hebben aangezien de Zalman koeler de lucht zijwaarts door de koelvinnen jaagt. Verder kun je deze 2 hulpstukken gewoon losschroeven dus je hoeft niet met de dremel aan de gang ofzo.

Het laatste hulpstuk is een kapje die je aan de achterkant van de voeding kunt bevestigen op de plaats waar de koeler zit. Deze zal dan de warme lucht naar links blazen in plaats van recht naar achter. Of het echt nuttig is weet ik niet, maar wellicht in situaties waar de PC met de achterkant dicht tegen een kast of muur aan staat en anders zijn warme lucht niet goed kwijt kan.

Hard-disk plaatsing:

De harde schijven (3 stuks max.) gaan onderin de kast en een losse bracket die zich voor de 120MM intake-fan zit zodat deze lekker koel blijven. Wederom een aparte manier van bevestigen. In de schijven gaan 4 schroeven die gemaakt zijn om een rubber ringetje omheen te schuiven. Vervolgens schuif je de schijven in je bracket en "klik" je ze vast. De schijven hangen dus op de rubberen ringen wat de geluidsproductie weer ten goede komt. De schijven zitten echter niet helemaal vast. De handleiding geeft dit ook aan en waarschuwt ook dat wanneer je de kast gaan versjouwen (bijvoorbeeld dus naar een LAN-party), je er een schroefje bij moet draaien. Hier is dan ook een extra gaatje voor gemaakt.

Om je optische drives, floppydisk station en eventuele cardreader te installeren moet de gehele voortkant eraf. Aan beide zijkanten zitten 2 schroefjes die losgemaakt moeten worden. Vervolgens pak je de voortkant er eenvoudig af. Aan de linkerkant zit zo'n bekend kliksysteem en aan de rechterkant moet je wat schroeven om alles vast te krijgen.

Koelprestaties:

De koelingsprestaties van de behuizing zijn (voor zover ik deze echt kan meten) goed. De schijven blijven op een nette temperatuur en de CPU kan zijn warme lucht goed kwijt. Je videokaart (en wellicht andere hete kaartjes) zal waarschijnlijk goed gekoeld worden door de extra koeler die je daar kunt bevestigen, al heb ik dit dus niet kunnen testen.

De koeling/stilte verhouding is zeer goed te noemen. Met 3 harde schijven (binnenkort 5 als ik mijn 5,25" -> 3.5" brackerts binnen heb), een AMD x2 4600+ en een XFX 7900GTX is het een aardige hittebron. Zo blijft bijvoorbeeld mijn CPU op 28 graden idle en 36 graden stressed. Toch hoor je de kast nagenoeg niet en het enige wat ik hoor is de CPU koeler, waar ik nog wel een fanmate ofzo tussenhang om ook dit geluid helemaal weg te krijgen.

Minpuntjes (??):

Tot nu toe niks dan lof over deze kast, en ik viel dan ook van de ene verbazing in de andere toen ik mijn spul in dit blok aluminium aan het bouwen was. De minpuntjes die ik gevonden heb zijn eigenlijk ook niet echt noemenswaardig. Eťn daarvan is minder goed weggewerkte klepje bovenop de kast waaronder zich 1 FireWire poort, 2 USB poorten en een aansluiting voor geluid en microfoon bevinden. De 2 schanieren van het klepje zijn zwart en steken een kleine beetje boven de kast uit waardoor dit nogal op valt op een verder geheel zilveren bovenkant.

Verder zitten er aan weerskanten van die klepje 2 schroefjes om het zaakje vast te houden en van mij niet zichtbaar hadden hoeven zijn, daardoor is de bovenkant wat minder straks dan de rest. Deze schroefjes zijn trouwens hetzelfde als de 4 schroeven die het voorpaneel vast houden en deze zijn dus ook meteen opvallender dan nodig.

Dit zijn echter kleine details en misschien dat je zelfs kunt praten over mierenneuken om hierover te beginnen. Maar anders lijkt de kast perfect, en perfectie bestaat niet. ;)

Conclusie:

Perfectie bestaat dus niet, maar Lian-Li heeft in ieder geval 1 hart extra voor zich gewonnen door hun streven ernaar. Waar ik eerder zei dan §140,- voor een kast erg veel geld is kan ik meteen melden dat dat voor een kast als deze absoluut niet het geval is. Hij is gemaakt met een zeer groot oog voor detail en aan bijna alles is gedacht. Ik heb al heel wat kasten gezien en in elkaar gezet maar deze steekt echt ver met kop en schouders als een Lange Jan boven de rest uit. En ja, ik ben echt wel kritisch en objectief. ;)

Als je op zoek bent naar een nieuwe behuizing, je vind deze kast mooi (want smaak blijft persoonlijk) en bent niet bang om eens wat meer geld neer te tellen voor een behuizing dan kan ik je alleen maar aanmoedigen om voor de Lian-Li PC-B20A (of B20B, de zwarte variant hiervan) te gaan.

PS: Als ik iets vergeten ben of er wat schort aan mijn review, laat het dan aub weten want mijn ervaring hiermee is nog 0,0.

PSS: Hieronder staat een foto van de binnenkant met 2 scheefzittende stukken aluminium. Dit zijn de 2 fan-ducts waar ik het over had, ze zitten dus scheef omdat ik ze eventjes los er tegenaan heb gehangen om een indruk te geven hoe het eruit zou zien als je ze wel gepast zouden hebben.

Heb jij ook een Lian Li PC-B20A (ATX, Geen PSU, Zilver)?

Super review, met foto's en al. Niets dan lof.
nice, lian li kasten zijn de creme de la creme van caseland.....mooie review, flink wat tijd in gestoken
Ik heb zelf de PC-B20B (de zwarte versie) en kan me helemaal vinden in deze review. Wat ik wel nog een minpuntje vind, is dan het stoffilter achter de klep zit, die met 4 schroeven vastzit. Dit betekent dus, dat als je het stoffilter schoon wilt maken de hele klep los moet maken. Hier had ik graag een oplossing zoals bij de Antec P180/182 gezien, waar je een apart klepje hebt voor de stoffilters.

Verder heb ik zelf ook helemaal niks te klagen over de kast: oerdegelijk, elegant, stijlvol enz. Echt weer een topper van Lian Li. Complimenten voor je review.

(Het toevoegen van kopjes bevorderd de leesbaarheid, misschien dat je daar iets mee kan)

En ook een minpuntje van de kast is de hoogte van het MoBo-tray, deze is in mijn geval te laag. Ik heb namelijk een Scythe Infinity, en deze koeler kan niet buiten de kast ingebouwd worden, omdat het moederbord er dan niet meer ingeschoven kan worden.

[Reactie gewijzigd door Flipjack op 1 september 2007 22:12]

Idd mooie review maar wat kopjes aanmaken zou handig zijn. Mensen die enkel geinteresseerd zijn in een Conclusie weten dan direct waar ze moeten zijn.

Btw misschien iets naar Tweakers.crew gericht een mogelijkheid om foto's voor reviews bij tweakers zelf te hosten. Ik zie soms enthousiaste reviewers die op eigen servers foto's hosten mocht zo'n servertje sterven dan gaat dat wel ten koste van een review deels.
Ik heb deze kast links laten liggen omdat er een rottige 80mm outtake op zit. Iets wat in deze tijd van zeer stille 120mm fans toch wel een handicap is.

Origineel is het 80mm fannetje overigens bedoeld als intake naar de CPU. In outtake wordt dan origineel voorzien door de PSU en het duct boven de videokaart. Deze opzet van de airflow is vreemd en niet erg efficiŽnt voor het koelen van andere delen dan de CPU. Standaard front-to-back airflow is daar een stuk efficiŽnter voor.

Zelf richt je de CPU HSF richting de PSU, vermoedelijk omdat je verwacht dat de grotere outtake fan in de PSU meer warme lucht verplaatst. Waardoor je CPU HSF warme lucht aanzuigt vanaf de VGA en de PSU warme lucht aanzuigt vanaf de CPU. Je CPU en PSU zullen daardoor warmer draaien dan nodig. (En dus produceren ze onder load meer geluid dan nodig.)
Had er een fatsoenlijke 120mm exhaust in gezeten dan had je die Zalman gewoon als in een front-to-back airflow configuratie kunnen monteren. En had het systeem nog stiller kunnen draaien.

(Niet dat een Zalman 9500 van nature erg stil te noemen is, maar dat terzijde.)

Leuke review verder. Goede foto's en duidelijk beargumenteerd. :)
de 80mm outtake is superstil. Ik heb in mijn systeem de nadruk gelegd op stilte, met dus als keerzijde dat de heleboel behoorlijk warmer is. De standaard fans van Lian Li heb in vervangen door 800rpm fans, zodat alles heel erg stil is. De 80mm hoor je daarbij helemaal niet.
De 80MM fan hoor ik niet om eerlijk te zijn. De Zalman wordt wel stiller met een fanmate erbij, en dat kan ie wel hebben want de temps zijn nu al perfect. En OC'en heb ik niet echt trek in.

Eigenlijk wilde ik de Zalman en de 80MM fan zo monteren dat de warme lucht direct naar buiten geblazen zou worden maar op mijn mobo kan ik de fan geen kwartslag draaien. Dus de fan is altijd naar de videokaart of PSU gericht. Wat eigenlijk ook direct de reden is dat ie naar de PSU staat want aan de andere kant dit dus die plaat van een videokaart.

Ik zal morgen als ik tijd heb wat kopjes toevoegen. Nu ik het geheel bekijk is het inderdaad een grote wal met tekst. Vandaar dat er ook al apart een conclusie bij staat. ;)
Even een opmerking tussendoor; volgens mij staat je geheugen zo niet in Dual-Channel? Meestal moet je dan slot 1 & 3 of 2 &4 gebruiken :)
Rechtstreeks uit de handleiding van m'n mobo:

To enable Dual Channel mode with two memory modules (it is recommended to use memory
modules of identical brand, size, chips, and speed), you must install them into DIMM sockets
of the same color.

Toch bedankt voor de oplettendheid! ;)
Top review!

Persoonlijk vind ik de kast wat te zakelijk en te weinig franje hebben die ik bijvoorbeeld bij de P180 serie van Antec wel vind. Maar dat is smaak.

Lian-Li is onbetwist ' De shit' als het om kasten gaat.
Zeer mooie review :) . Dit is nou echt leuk om te lezen. Eens wat anders dan mensen die 4 of 5 zinnen schrijven om hun karma op te halen... :(
Tja, dan kun je beter niks schrijven denk ik dan.

Ondertussen de tekst wat duidelijker gemaakt. Zal er bij een eventuele volgende review op letten. Misschien van m'n nieuwe Logitech G9 muis ofzo. ;)
Wat een geweldig mooie kast.
Alleen, ik vind de prijs van die kasten gewoon wat te hoog liggen als je kijkt naar andere merken.. al is dit natuurlijk wel dikke kwaliteit, en de king onder de kasten!
krijg je de side fan er ook niet in als je de fanguard eraf haalt? Dat was bij mij de oplossing voor m'n PC-A10B.
Late reactie, sorry. Wat bedoel je precies met de side fan? De 80mm fan? Want die zit er bij mij gewoon op, alleen de fan duct die over de CPU koeler heen moet lopen niet omdat mijn Zalman simpelweg te hoog is. Ook niet mogelijk om dit aan te passen.

Ik ben trouwens op zoek naar een nieuwe CPU koeler (een stillere en beter koelende) en omdat de hele (Scythe Mugen, TR Ultra-120 X) waarschijnlijk af zullen vallen wegen compatibilieitsproblemen met m'n moederbord kan het zo zijn dat er een kleinere in komt zodat de fan duct wel past.

Als dat zo is komen mijn bevindingen daarvan hier natuurlijk bij te staan. ;)

Ik heb overigens inmiddels m'n DVD drives "gestealth" door 2 afdekplaatjes te kopen waardoor het nu 1 strak geheel is. Kostte wat (9 euro per plaatje 8)7 ) maar ik vond het zonde om het zo te laten of er iets anders in te frotten wat de beauty van het aluminium weer teniet zou doen. O-)
Goede review, waarvoor mijn dank.

Zelf heb ik een Antec Sonata III kast die ook als een vrij stille kast staat aangeschreven. Hoewel de Sonata III niet volledig uit alu bestaat, er niet zo strak uitziet (kwestie van smaak), en stukken gunstiger is geprijsd, vraag ik me af welke kast stiller is.... De Sonata van mij is namelijk ook nauwelijks hoorbaar...

Wie heeft (echt) ervaring met deze twee en kan ze vergelijken??
Ik ken de Sonata zelf niet, maar ik denk niet dat ze elkaar veel zullen ontlopen. Ik verwacht dat de gebruikte spullen gewoon de doorslag zullen geven.

Dus als je gebruik maakt van Nexus of Noctua fans voor je case+cpu koeling, een Thermalright of Arctic voor je videokaart en stille schijven (Samsung b.v. al dan niet in een silencer), dan denk ik dat je als snel goed zit. Om maar wat voorbeelden te noemen. Je kast van nog zo stil zijn, maar als je er dan een Deltafan in hangt van @ 3000RPM dan lijkt het nog een straaljager. ;)

Bij mij weegt uiterlijk bij een case dan ook zeer zwaar mee, en daar heb ik met die staaltje vakmanschap niks over te klagen.