Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB Review

MeO 31 augustus 2007, laatste update op 1 september 2007, 33.395 views

Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Prijs/Kwaliteit
  • Mogelijkheden met funpluggen, zoals webserver, twonkey, sftp en bittorrent client

Minpunten

• Oude samba versie (maar wordt opgelost)
  • Slechte helpdesk
  • Slecht (niet compatible) werkende UPnP mediaserver

Heb de CH3SNAS sinds half juli in bezit. Ik was op zoek naar een NAS oplossing met ingebouwde UPnP mediaserver. Deze dacht ik te vinden in de CH3SNAS. Was in eerste instantie niet op zoek naar een NAS met twee schijven, maar kon geen andere vinden die in prijs/kwaliteits verhouding beter scoorde. Op diverse fora blijkt deze NAS bijna identiek te zijn aan de D-Link dns-323. Deze is eenvoudig met funplug op te waarderen. De D-Link is ongeveer €80 duurder.

De CH3SNAS had ik besteld bij Complus. Op dat moment waren zij een van de voordeligste, maar hadden 'm niet op voorraad. Volgens hun voorraadsysteem zou hij binnen 3 dagen in vorraad zijn. Na twee weken wachten heb ik toch maar een mailtje gestuurd waar hij bleef. :( De volgende dag had ik 'm eindelijk binnen. :)

De behuizing zit goed verpakt in een doos. Geleverd met installatie cd-rom, snelstart handleiding in meerdere talen, utp kabeltje en adapter.

Montage
In eerste instantie heb ik 1 HDD gebruikt, omdat alles eerst wilde testen, voordat ik over ging op RAID 1. Het installeren gaat erg eenvoudig, wil je 'm verwijderen dan hoef je alleen maar de daarvoor ingebouwde hendel over te halen. Deze duwt dan de HD er uit. De behuizing is bestaat grofweg uit 4 delen. Electronica, voorzijde, achterzijde en koker. Over de electronica kan ik weinig zeggen. De voor en achterzijde zijn uitgevoerd in stevig kunsstof. Voelt erg solide aan. Ze passen zonder speling op de koker. De koker is van aluminium en is netjes afgewerkt.

Installatie
Na de snelstart handleiding gelezen te hebben besloot ik om de cd-rom niet te gebruiken, aangezien ik geen gebruik maak van DHCP. Had snel alles ingesteld. Had inmiddels wel hiervoor de uitgebreide handleiding op cd-rom globaal doorgenomen. Omdat ik de eerste keer maar 1 HDD had ingestoken kreeg ik meteen melding dat deze geformatteerd moet worden. Toen ik later twee HDD in had gestoken kreeg je keuze uit standaard, JBOD, RAID 0 of 1.
De webinterface is overzichtelijk ingedeeld. Zier er netjes uit. Op zich ging het installeren eenvoudig.

Gebruik
Heb geen benchmarks uitgevoerd. Kan dus niet veel vertellen over de snelheid van deze NAS. Vind het zelf ook niet het belangrijkste.
Samba werkte in eerste instantie prima. De NAS wordt zonder problemen door het netwerk gedetecteerd. Maar sinds ik de NAS in RAID 0 heb staan krijg ik regemaltig geen verbinding via Samba. Dit vind ik vrij irritant, maar dit is blijkbaar door een firmware met nieuwe versie van Samba opgelost. Echter deze is BETA en wil daarom nog wachten tot de uiteindlijke release.
Echter de ingebouwde mediaserver heb ik niet aan de praat gekregen icm met Philips WAS700. Maar ook niet met OnShare. De CH3SNAS wordt wel herkend, maar de database wordt niet gevonden. :'( Dit heb ik gemeld bij de helpdesk (tweede lijns) van Conceptronic. Het enige wat ze me konden melden was dat de C54WMP uit eigen stal wel werkte. Hier was ik natuurlijk niet erg mee geholpen. Heb toen maar besloten om de CH3SNAS te funpluggen. Alles hierover is vinden op deze wiki. Ook veel over op deze forum. En vervolgens Twonkymediaserver op geinstalleerd. Dit gaat trouwens verbazingwekkend eenvoudig. 8)7 De server werkt nu als een zonnetje. De installatie is een 30 dagen trial. Maar deze bevat een bug waardoor na een reboot van de CH3SNAS de teller op 0 komt te staan O-) .
Met funpluggen kan je ook een webserver en sftp server installeren. Heb inmiddels een webserver draaien waarop ik wat foto's heb gepubliceerd. Maar je kunt meer installeren zoals een bittorrent client.

Ondanks alle negatieve zaken zoals oude samba en slecht (niet compatible) werkende UPnP mediaserver, ben ik er toch tevreden mee. De mogelijkheden met funplug maakt namelijk alles weer goed.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB?

Product heeft een kleine wijziging ondergaan.

Waardoor enige vertraging in levering is opgetreden.
Intern en firmware alles hetzelfde alleen mechanisch een kleine wijziging.

Enjoy! Ut komt eraan!
heel mooi, even bij conceptronic (telefonisch) naar levertijden gevraagd en vanaf 7 december zou ie weer leverbaar moeten zijn.... hoera! _/-\o_ :P
Zou je ook transfer rates icm type schijf en raid configuratie kunnen posten?
Werkt bittorrent gelijk of moet je daar nog verschillende handelingen voor verrichten?
Nette review.
Nee, werkt niet gelijk je moet er fun_plug opzetten en dan kun je er bijvoorbeeld mldonkey client opzetten.
Ik wil je even bedanken voor je review. verder heb ik gelezen dat deze nas met twee disks maar 14watt idle verbruikt en 37watt active. dit trok mij over de streep.
Aan de hand van deze review heb ik ook besloten om deze NAS te halen icm met een 1 TB hddtje.

Heb zonder enkele kennis van linux commands toch heel wat packages kunnen installeren en heb nu NZBget (newsgroepen) met nzbget web interface en mldonkey (bittorent) ga nu maar eens kijken wat je er nog meer mee kunt.
Straks ook nog maar even goeie media instelling voor PS3 koppeling maken.

Toppie review! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door womansdesire op 6 november 2008 20:20]

Paradigit in Wageningen heeft ze iig nog op voorraad staan :)
Wat voor mij grote waarde heeft is hem als webserver te gaan gebruiken.
Welke webserver kan je via funpluggen gaan gebruiken? Heeft iemand hier al ervaring mee?
Er is een funplug package van Lighttpd. Dat werkt heel aardig, ook i.c.m. PHP, voor licht gebruik.
Ik gebruik de bandwidth throttle functie zodat niet heel mn internetverbinding wordt dichtgetrokken.
Ik heb er een AutoIndex PHP script erop staan, waarmee ik overal ter wereld door mijn mp3's kan bladeren. Vooral handig i.c.m. mobiel internet. Gewoon met je telefoon muziek downloaden vanaf je NAS :)

[Reactie gewijzigd door wolluklocht op 22 februari 2009 12:27]

Kortweg gezegd, het is rommel, maar aan deze prijs is het wel normaal.
Toegevoegd aan de lijst met overbodige producten.
Vraag je geld terug.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games