Specificaties 17,3" (1920x1080), 628GB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS L702x (2013) Review

Bartjezz 26 mei 2012, 9.155 views

Dell XPS L702x (2013)

Pluspunten

• 17" scherm met 1920*1080pix
  • Intel i7 2760QM met 8 kernen
  • Nvidia GT555M met 3D functionaliteit
  • 9-cells accu die ervoor zorgt dat de laptop iets achterover staat
  • degelijk design en mooi uiterlijk
  • 2x USB3.0 poort
  • JBL speakersysteem met subwoofer
  • OCZ Agility 128GB SSD (zelf ingebouwd)

Minpunten

• iets te grote mousepad (multitouch trouwens!)
  • de harddisk en powerled zitten net achter het opengeklapte scherm
  • standaard geleverd met 2x 500GB harddisk ipv 1x SSD en 1x HDD (1x SSD vanuit Dell kost 320¤!!)
  • USB 3.0 drivers die na slaapstand niet automatisch de apparatuur herkent

Alweer de mijn 2e laptop, de Dell XPS 17 L702x-2013 met als leuke extra een OCZ Agility 3 128GB SSD als bootdisk.
Zoals de rest van mijn reviews is dit meer een hands-on review zonder allerlei benchmarks voor en na een (firmware)update, maar gewoon zoals ik het apparaat ervaar.

Uitpakken, SSD erin en installeren
Het gaat dus over de Dell XPS 17, die ik 3-1-2012 in ontvangst heb mogen nemen. Na de doos opengetrokken te hebben (geen foto's, kon niet meer wachten :) ), heb ik als eerste de onderkant eens opengeschroefd om harddisk 1 te vervangen voor de OCZ Agility 3 128GB SSD. Op de originele harddisk staat trouwens een OEM partitie die ik tot nu toe niet heb kunnen verwijderen, maar daar ga ik komende tijd eens aan zitten...

Nou, de SSD geïnstalleerd, een cd-tje van Windows 7 x64 Ultimate erin gedaan en Windows geïnstalleerd, dit ging buitengewoon snel (voor mijn doen dan...). Dit beloofde veel goeds!!! :D

Na de hele installatieprocedure doorlopen te hebben, mijn naam ingevoerd en nog eens opnieuw opgestart kon het feest beginnen!
Wat een geweldig apparaat!!!

Bij de installatie van de hardware had ik de Dell driver-cd nodig vanwege de Intel ProSet Wireless drivers zodat ik van internet de nieuwe drivers voor de rest van de hardware kon downloaden.
Maar dit ging gelukkig voorspoedig, en snel kon ik gebruik maken van alle hardware die dit bakbeest mij te bieden had.

Featureset
Waarom ik deze laptop heb gekozen:
-2 harddisks (waarvan er ééntje er nu dus een SSD is)
-full-hd schermresolutie van 1920*1080pixels op een 17" scherm
-de Nvidia GT555M met 3D mogelijkheden
-de Intel i7 2760QM cpu met maar liefst 8 kernen :D
-2x USB 3.0 en 2 USB 2.0 poorten waarvan er ééntje tevens dienst kan doen als eSata port

Wat ik achteraf tegenkwam:
-mini-displayport
-een JBL speakersysteem met een kleine subwoofer aan de onderkant
-functietoetsen op het toetsenbord waardoor je op het scherm een keuzemenu krijgt (algemene instellingen, zelf programmeerbare toets en nog één voor de geluidsinstellingen van de JBL speakers)
-superfijn toetsenbord (toetsen hebben tussenruimte en voelen stevig aan naar mijn mening)
-de accu is een 9-cells accu die de laptop van de tafel af houdt, en dus de fan meer lucht laat zuigen

De features werken allemaal zoals het hoort, op 1 klein puntje na, maar daar zal wel een update voor komen: de USB 3.0 port moet ik opnieuw insteken als de laptop in slaapstand heeft gestaan.
Voor de rest kan ik werkelijk nog niets vinden dat niet werkt zoals het hoort te werken, thumbs up for Dell dus!!

Prestaties
De prestaties zijn gewoon verbluffend voor een laptop. De SSD zorgt ervoor dat Windows 7 Ultimate binnen 20 seconden startklaar is, de 8GB werkgeheugen doet zijn werk geweldig snel en de GPU is natuurlijk ook niet de minste.

De draadloze antenne heeft meer dan goed bereik (beter dan mijn ouder PackardBell Easynote TR87) en heeft goed snelheden voor zover je dat van draadloos netwerk kunt zeggen...

Ik heb HD Tune Pro eens laten draaien en die gaf als max: 399.4MB/s en average: 238.1MB/s, meer dan snel genoeg voor mij. Ik heb de SSD nog niet kunnen updaten en weet ook niet welke firmware erop staat, heb nog geen mogelijkheid daarvoor gehad...

Na een paar spelletjes Trackmania Forever op allerhoogste kwaliteit was ik helemaal tevreden. De framerate is niet 1 moment onder de 25 fps geweest (heb althans geen knipperende beelden gezien). Ook de 3D functie heb ik even geprobeerd, die werkt dan ook goed, maar heb nog geen brilletje ervoor...

Beeldkwaliteit
Daar kan ik kort over zijn: geweldig. De full-hd resolutie zorgt ervoor dat ik de lettertjes van Windows iets groter heb moeten zetten om het lekker te kunnen lezen. Sterker nog: ik schrok geweldig toen ik weer eens op mijn oude laptop keek, het leken wel van die wazige koeieletters :S Maarja, het is wat je gewend bent...
Het scherm heeft trouwens een licht matte afwerking, dus het spiegeld niet zo als een glossy scherm, maar de kleuren kunnen ietsje fletser uitvallen (ik merk er niets van, maarja)

Bouwkwaliteit en robuustheid
Hier kan ik ook redelijk kort over zijn. De laptop zit goed in elkaar en alles voelt erg stevig en degelijk aan. De batterij zit goed vast, het scherm gaat lekker stroef, de toetsen voelen degelijk aan en wat ik van de binnenkant heb kunnen zien zitten er op voldoende plaatsen extra verstevigingen om de laptop niet door te laten buigen op één of andere manier.

Ergonomie
Tja, het is en blijft een laptop, dus de ergonomie is niet echt geweldig. Al moet ik zeggen dat het beter typt dan mijn vorige laptop, die was kleiner dus stonden de toetsen net iets te dicht op elkaar, bij de Dell heb ik net iets meer plaats. Ook zorgt de hogere accu ervoor det het toetsenbord net zoals een los toetsenbord iets achterover staat wat ook wel gemakkelijk is.
Het is wel niet zo slim van Dell om de speakers zo te plaatsen dat je net met je linkerarm over de speaker hangt...

Warmte en geluidsproductie
De warmteproductie is niet min, maarja, wat wil je met een 8-koppig monster en een niet te slechte videokaart... De ventilator doet zijn werk goed en draait alleen maar wanneer 1 van de 2 het te heet heeft en blaast dan een flinke hoeveelheid lucht door het roostertje naar buiten.
Het geluid dat deze ventilator produceert vind ik persoonlijk wel meevallen en dus totaal niet hinderlijk. Je kunt het vergelijken met een 120mm fan die op 5V draait ongeveer...

Mobiliteit en accuduur
Het is een grote laptop, daar ben ik eerlijk over, maar het is niet onroerend goed zal ik maar zeggen. De laptop is gemakkelijk op te pakken, ook weer vanwege de accu die ervoor zorgt dat de laptop iets speling heeft met de tafel. Maar qua accuduur kan ik nog niets vertellen, die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar ik zal zeker een keer een update schrijven met de accuduur!
De voedingsadapter is zeker niet de kleinste, maar die moet dan ook wel 150W kunne leveren. Maarja, die gaat de tas in en klaar)

Ik heb voor deze laptop met de OCZ SSD 1200¤ betaald, had nog wat tegoed bij mijn oud-stagebedrijf :D
Persoonlijk vind ik de laptop de prijs dubbel en dwars waard, maar het blijft altijd duur. Maar daar tegenover krijg je wel de bekende Dell-kwaliteit en service.

Restpuntjes
Tja, wat moet ik nog meer vertellen dan dat de Dell een uitstekende laptop is?
Het touchpad had misschien iets minder groot mogen zijn, maar meestal heb ik dit uitstaan omdat ik toch een losse muis heb (Logitech M505).
De USB3.0 drivers moet je los installeren (Renesas) maar dan werkt het geweldig. Snelheden van 110MB/s zijn geen uitzondering dan (naar externe 500GB harddisk).

Zoals elke hedendaagse laptop kun je er een SD-kaart induwen en een dvdtje mee branden. Maar de optische drive kan ook BlueRay schijfjes lezen, voor de filmliefhebber. Zelf heb ik ze niet, maar het kan dus wel! :D

Aan de linkerkant van de laptop vindt je het rooster waardoor de warme lucht wordt afgevoerd met daarachter een USB 2.0 poort. Linksvoor zit trouwens de SD-cardreader.
Aan de achterkant vindt je links 2x een USB3.0 poort met daarnaast de voedingsconnector en een gat voor een kensingtonlock. Aan de rechterkant zit een netwerkpoort, een modempoort, een hdmi-poort en een mini-displayport.
Aan de rechterkant zit achteraan een USB2.0 poort die ook een eSata stekker slikt met daarvoor een microfoon ingang, een hoodtelefoonuitgang (tevens S/PDIF uitgang) en nog een hoofdtelefoonuitgang.
Vooraan rechts zit de dvd drive.
Aan de voorkant zit verder niets van schakelaartjes ofzo.

Al met al is de laptop gewoon een snel bakbeest dat zijn werk goed uitvoert en een fantastisch beeld tevoorschijn tovert.

Als je op/aanmerkingen hebt over de review, post dan ff een berichtje!

Update 6-1-12
Zojuist eens 3D Mark Vantage gedraaid met als resultaat:
P6253 3DMarks
Geen idee of het goed of slecht is, maar dit is de score met BIOS A14 en laatste driver van Nvidia.

Update 7-1-12
Weer een kleine update, ik heb gisteren eens de laptop op accu laten draaien, en inderdaad, de accu gaat lang mee. Met niet te zware toepassingen (Newsleecher, IE9, muziek) gaat de laptop bijna 3 uur mee totdat hij afschakeld. Dit heb ik getest op Hoge Prestaties!
Ook heb ik de HDMI-kabel van mijn EM7080 geprobeerd en die werkt gewoon.

Update 18-1-12
Zojuis de laatste BIOS update (A16) geflashed naar mijn laptop. Nu werken mijn USB3.0 apparaten ook na opstarten uit slaapstand, hiermee lijken de resterende problemen opgelost.
Tot nu toe heb ik nog geen dingen gevonden op de hele laptop die niet naar behoren functioneren.

Update 2-2-12
Ik heb een paar dagen terug mijn OCZ een firmware update gegeven naar 2.15. De snelheden zijn iets omhoog gegaan. Windows start nu in 31 seconden op vanaf het moment dat ik de knop indruk, iets trager, maar ondertussen start er wat meer software mee op...

Update 7-2-12
Zie nu pas dat ik mijn ssd niet in de lijst heb staan :D Even bijgewerkt...
De laptop werkt nog geweldig :)

Update 25-2-12
Zojuist eens Unreal Tournament 3 geïnstalleerd. Resultaat: 62fps constant, hoogste instellingen, goed genoeg voor een lan-party dus :D

Update 26-5-12
Ondertussen heb ik vanwege een haperende fan Windows 7 opnieuw geinstalleerd. Tevens heb ik de OCZ Agility 3 een firmware update gegeven. De laptop werkt nog steeds geweldig en de fan blaast weer zoals hij hoort te blazen.
De scores van de Windows prestatie index:
Processor: 7.5
Werkgeheugen: 7.6
Grafisch: 6.9
Grafische weergave voor spellen: 6.9
Primaire schijf: 7.9
Aangezien 7.9 de hoogste score is, is dit nog niet zo gek :D

Heb jij ook een Dell XPS L702x (2013)?

Goeie review, heb hem zelf ook, maar dan de "light" versie met 2630QM en 1600x900 scherm. Kleinigheidje: de 2760QM heeft niet 8 kernen, maar "slechts" 4 met hyperthreading, wat resulteert in 8 threads

# of Cores 4
# of Threads 8
Ok, weer wat wijzer. bedankt voor de info.
Heb je misschien al een geschikte HDMI kabel gevonden voor de L702x? Ik heb gehoord dat verschil in kabels een probleem kan zijn... Ik heb twee verschillende kabels geprobeerd maar de tv 'pakt' de laptop niet.

Over de accu: ik heb ook de 9-cells accu, gaat ook heel lang mee maar ik hoop alleen niet dat hij snel stuk gaat... Die accu's kosten 160 euro per stuk :/

[Reactie gewijzigd door Initech op 6 januari 2012 14:25]

Zelf heb ik nog geen hdmi kabel geprobeerd, maar ik weet wel dat mijn vorige laptop gewoon werkte op de hdmi kabel die ik bij de Eminent EM7080 heb gekregen. Ik zal komend weekend eens op verkenning uitgaan hier in huis ;)
Mm, raar daar heb ik niets van gemerkt. Ik heb alleen de gewone HDMI aansluiting nog geprobeerd want micro/mini HDMI kabel heb ik niet en ik heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden met de HDMI port. Heb 4 verschillende kabels tot nu toe gebruikt. Ze werken allemaal en heb het getest met de TV en een PC monitor.
Accu heb je gewoon garantie op.. Mijn accu in mijn L501x is pas geleden ook stuk gegaan.
1 belletje naar de xps-service lijn en volgende dag lag er al een nieuwe op de mat:)
Prima simpele review! Ik heb zelf de laptop ook maar dan met een i5 2430M, Nvidia GT550M, 6 cell accu en geen full HD scherm. Ik ben er zelf ook erg tevreden over. Hij gaat lekker rap en de accu voor 6 cells gaat danzkij de software van DELL!!!! in windows in energiebesparende modus 5 tot 6 uur mee! Echt super voor zo'n accu in linux houd mijn laptop het niet langer dan 2 uur vol. Echt als mensen een laptop zoeken is dit de aanrader!

De laptop gebruik ik in combinatie met een bluetooth mouse de Logitech M555B.

[Reactie gewijzigd door ShittyNL op 5 januari 2012 22:56]

Bedankt voor het compliment ;)

Ik ga komende tijd de laptop eens harder aan de tand voelen, maar ik heb er alle vertrouwen in!
Daar kijk ik naar uit. ;)

Ben benieuwd hoe je de laptop ervaart. Waarschijnlijk zullen we veel overeenkomsten hebben. Ik hou deze review in de gaten!
Je hebt hem mooi uitgebreid! Echt erg nuttige informatie. Dit zal mensen echt overhalen om deze laptop te nemen. Of eigenlijk beter gezegd. Waarom deze laptop niet nemen.
Echt TOP!
Wij danken u van harte voor deze nuttige bijdrage ;)
Er zal zo spoedig mogelijk een luchtgitaar opgestuurd worden ter bevordering van het plaatsen van positieve berichten ;)
heeft de laptop toetsverlichting ?
Die van mij niet, maar volgens mij is het voor een meerprijs van 40¤ erbij te kopen.
Het touchpad dat te groot is, is toch geen nadeel? Je kan die uitzetten met een toets combo.
Klopt, met de functietoets F3 kun je het touchpad uitzetten. Bij de volgende reboot is het trouwens wel weer ingeschakeld, maar dat zie je aan de led die dan uit is boven het touchpad.
Dat is bij mij niet het geval.. wanneer ik hem uitzet is hij bij een reboot nog steeds uit. Heb je de drivers voor het framework van Dell wel geinstalleerd? Ik had nl een gelijkmatig probleem na deherinstallatie van Windows.. na het installeren van die drivers was dit opgelost... Quickset heet het geloof ik.
Mooie review, heb dezelfde laptop (alleen dan een gt550m ipv de gt555m) en het is inderdaad een geweldig apparaat :)
Het is overigens geheel willekeurig of je een mat of glossy scherm krijgt, ik heb namelijk de matte versie, terwijl 2 klasgenoten van me de glossy uitvoering hebben met exact dezelfde configuratie.
Ik heb gisterenavond besloten een laptop te kopen. Mijn vorige was een dell en die beviel perfect, dus ik heb 'm bij Dell besteld. Volgende specificaties (belangrijkste uit de ontvangstbevestiging van de order):

Base XPS L702x (NET, FCG30NET) – i7-2670QM (2.60Ghz, 8Threads, 6MB cache)
Memory 8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 4.096]
Video Card 3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Graphics Card
Hard Drive TB (7,200rpm) Serial ATA Dual HDD - (2x500GB)
Primary Battery 6-cel lithium-ion batterij (56 Wh)
Processor 2e generatie Intel® Core™ i7-2670M Processor (2.20 GHz, met Turbo Boost 2.0, tot 3,10 GHz)
LCD 44 cm (17.3") HD (1600x900) WLED - breedbeeldscherm + TrueLife™ met 2.0 mega pixel webcam

Hij kostte gisterenavond op de website ¤879,- . Volgens pricewatch geen geld en heb daarom meteen maar betaald. Vanochtend kreeg ik een mail dat de 6-cel batterij en keyboard niet meer leverbaar waren en dat deze vervangen moesten worden door een 9-cel batterij met keyboard. Toen ik op de dell-site keek was de laptop nog steeds te koop maar nu voor ¤ 929,-. Hoe zit dit? Heeft iemand hier ervaring mee??
Dat zijn zowiezo dagprijzen die elke dag weer verschillen, maar het ligt aan je accu. Als die niet meer leverbaar is moeten ze automatisch een grotere accu erin zetten, en Dell is ook niet achterlijk: die vragen dan natuurlijk die extra euro's als ze standaard een grotere accu erin zetten.
@Bartjezz

Toch raar. Op de Dell-site is de laptop ook nu nog te koop. Nog steeds staat bij de specificaties de 6-cell batterij....
Er zijn 10 verschillende configuraties waarin je dit ding kan bestellen. Hanteer gewoon de sheet: http://gathering.tweakers...message/36830991#36830991
Heb zelf iets ouder model (september vorig jaar) met i7 2630, 6GB, NVidea 550 en mat full hd scherm. Crucial M4 SD ingestopt. Werkt tot nu toe erg soepel en snel. Paar VM's opstarten is geen enkel probleem (was bij oude core2duo laptop ook met ssd niet echt goed mogelijk). Scherm is ook geweldig met full hd. Matte finish is bijna onmisbaar als je vlakbij raam zit en het is zonnig buiten. Wel wordt beeld er klein beetje waziger door. Dus goede laptop. Enige minpuntje is misschien dat bij zwaar belasten (bijvoorbeeld als er spelletje op wordt gespeeld) de fan behoorlijk luidruchtig gaat blazen.
Das waar, maar als je nagaat dat de gpu best wel wat warmte produceerd die via de heatpipes naar de fan geleidt wordt snap ik het wel...
Ik heb idd ook een aantal vm's geprobeerd, van WinXP tot Win8 en zelfs Windows Server 2008, alles draait goed, om niet te zeggen heel goed.