AC Ryan Playon!HD 2 1TB Review

len-art 5 januari 2012, laatste update op 17 november 2015, 8.047 views

AC Ryan Playon!HD 2 1TB

Pluspunten

• Meegeleverde onderdelen
  • Het afspelen van films
  • Ondersteuning van bestandstypen
  • Makkelijke installatie
  • USB 3.0

Minpunten

• firmware
  • Bestanden over zetten via Wifi gaat traag

Geluidskwaliteit Score: 5
Hallo

Ongeveer 2 maanden geleden hebben we de AC Ryan playon HD2 gekocht.
Hieronder is een simpele review te vinden over de AC Ryan Playn!HD 2

Waarom deze AC Ryan

Ik heb deze Ryan gekocht omdat ik er goede verhalen van heb gehoord van familie leden. Waar ze me wel mee waarschuwde was dat de Firmware niet optimaal werkt en dat het verstandig was om te downgraden naar de vorige versie. Iets waar ik (nog) niet aan toe ben gekomen. eigenlijk wouden de AC Ryan Playon!HD2 zonder schijf kopen en er dan zelf een 2 TB schijf erin zetten, maar vanwege de enorme prijs stijging heb ik toch gekozen voor de Ryan met de meegeleverde 1 TB schijf.
De harde schijf is overigens heel makkelijk te vervangen dus als de prijzen weer dalen van de harde schijven zal ik ook meteen een 2 TB schijf aanschaffen

In de doos:

Bijna alles wat je kan bedenken was meegeleverd met de AC Ryan
De inhoud was:
  • De Ryan zelf
  • Een afstandsbediening
  • Batterijen (voor de afstandbediening, Duhh :P )
  • De voeding adapter
De kabels die waren meegeleverd:
  • Een goed uitziende HDMI kabel.
  • Een componenten kabel
  • Een composiet kabel
  • Een USB 3.0 kabel om de Ryan aan je computer aan te koppelen.
Wat ik wel jammer vond was dat er geen Wifi Stick bij zat die ik daarom er dus bij heb moeten kopen
(ongeveer ¤20.-)

Installeren van de Ryan

Het installeren van de Ryan was heel erg simpel en kan gewoon niet fout gaan. Alleen even de HDMI kabel en de stoomkabel aansluiten. Wat bij mij wel nog apart moest worden gedaan was hem aansluiten op het netwerk, wat ook heel simpel ging. De Firmware van de Ryan was al geüpdatet naar de laatste versie (waar ik niet altijd even blij van word maar daar meer over later in de review). Waar je wel op moet letten is dat je de resolutie wel staat ingesteld, ander krijg je geen mooi beeld. Het aan en zetten van het apparaat duurt ongeveer een halve minuut en het uitzetten doet hij ongeveer in 10 seconde, erg snel dus.

Firmware

De Firmware van de Ryan is simpel gezegd slecht, de afstandsbediening reageert traag en soms dan schakelt hij automatische zijn Wifi uit. Tot nu toe heb ik één keer gehad dat de Ryan de harde schijf niet meer herkende, een simpele reboot was de oplossing. iets wat ik niet echt handig vind is als je in het start menu van de Ryan zit en je gaat naar films, dan zie je alle films door elkaar staan I.P.V. in de mappen zoals ze op de Ryan staan. Wat ik hier voor heb gedaan is in de snelkoppelingen map de map met films te zetten zodat ik er op die manier heen kan. Op deze manier staan alle films netjes met hun eigen ondertiteling in hun eigen map.

Films kijken

Het gene waarvoor ik de Ryan heb gekocht werkt super, namelijk films kijken. als je de Ryan goed heb ingesteld qua resolutie en ondertiteling (de ondertiteling stond standaard verkeerd ingesteld waardoor de Ryan hem niet pakt) dan weet je weer waarvoor je hebt betaald. Ik raad wel aan HD films erop te zetten want anders krijg je ouderwetse dvd kwaliteit of zelfs nog minder. De Ryan pakt bijna alle soorten bestandsformaten. Tot nu toe ben ik nog geen film tegen gekomen die niet werd afgespeeld. Iets waarmee ik wel last had op mijn Samsung tv die maar een paar bestandsformaten pakt tot mijn ergens. Bijna alle ondertitelingen bij mij zijn in .srt en die worden altijd gewoon gepakt.

Externe apparaten

Het aansluiten van USB Sticks en externe harde schijven gaat zonder problemen. zolang de harde schijf maar over een USB poort beschikt. hij pakt de meeste bestandssysteem waaronder: NTFS, Fat 32. Van de Mac kant weet ik het niet precies als Windows gebruiker. Er is ook een SDHC Slot.

netwerk

Het aansluiten op het netwerk gaat heel simpel. Maar één van de problemen waar ik veel mee te maken heb is dat als ik de harde schijf van de Ryan wil openen via mijn Windows computer krijg ik de vaak de volgende melding:https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3QHIdqUWP.pngMogelijke oplossingen hiervoor zijn welkom. Het streamen van films naar de Ryan gaat gewoon niet lukken via Wifi. Daarvoor heb je echt een Gigabit 10\100\1000 lijn nodig is mij verteld in de winkel. Ik weet niet of dit de oplossing is.. De Ryan beschikt overigens over een 10\100\1000 Ethernet poort. Filmpjes kijken op YouTube gaat wel maar met vaak haperingen. Ligt er ook aan bij omdat ik nog een G router heb. Een N router zou veel helpen. Hebben jullie nog suggesties voor een goede router? Is altijd welkom. De Ryan is natuurlijk ook als een NAS te gebruiken.

Torrent

De Torrent Download functie vanaf de Ryan zelf is verwijderd. Wat je nu kan doen is de transmission functie aan zetten en dan via je computer torrents direct naar de Ryan downloaden. dat gaat heel gemakkelijk door gewoon het IP-adres in de adres balk van je webbrowser in te type

Conclusie:

Voor Films is de AC Ryan Playon!HD2 perfect. als je niet teveel verwacht van de internet functies zal je ook niet teleurgesteld raken. Ik hoop dat er snel een firmware update komt. de muziek functie gebruik ik niet dus daar kan ik ook niet veel over zeggen. Maar het afspelen van films gaat super. Dus ik kan je dit product aanraden als je het primair gaat gebruiken voor films die opgeslagen zijn op de interne harde schijf.

GR Lennard-96

• AC Ryan Playon! Essential USB Wifi

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD 2 1TB?

pricewatch: D-Link DIR-655 Draadloze N Gigabit-router

probeer deze eens voor weinig geld een gigabit router met 300N. Mijn xtreamer doet het er perfect mee
100 Mbit is voor alle films meer dan snel genoeg. Je hebt echt geen gigabit nodig om te streamen.

Ik vind overigens dat een traag reagerende afstandsbediening in deze tijd niet meer kunnen, daarom ben ik verbaast dat je deze player met goed beoordeeld. Ik heb nu voor e 100,- een WD TV Live v3 incl wifi gekocht, en deze player is echt razendsnel.
reactie van tinoz

Ik beoordeel deze speler met goed omdat ik het niet echt heel erg storend vind. Natuurlijk het is soms redelijk irritant, maar ik heb dit apparaat gekocht voor het afspelen van films en daar is deze Ryan heel erg goed in.

[Reactie gewijzigd door len-art op 6 januari 2012 15:44]

Quote : "maar ik heb dit apparaat gekocht voor het afspelen van films en daar is deze Ryan heel erg goed in"

Ik weet niet in welk universum jij leeft, maar "erg goed" is nogal overdreven. De Playon!HD2 kan vrij aardig films afspelen, mits je niet te veeleisend bent. Er zijn zat goedkopere spelers die het beter doen.

Je moet het in het geheel zien; het probleemloos overzetten van bestanden is ook onderdeel van het afspelen van films. Echter, met haperende USB 3.0 functionaliteit en een Gigabit LAN-poort die slechts 6,5 MB/sec toe laat maak je bij mij geen indruk als fabrikant. Zeker niet als je juist met die twee punten aan het adverteren bent.
Voor het afspelen is 100Mbit inderdaad voldoende. Waar het mij om gaat is het overzetten van bestanden via een netwerk. Dan is 1Gbps toch wel fijn. Al die CAT7-kabels liggen hier niet voor niks.

(Linkje met voordelige CAT7 kabels) : http://www.netwerkkabel.eu/cat7-kabels

Bij de Playon!HD2 haalde je iets van 6 MB/sec; dit ligt eerder in de buurt van 50Mbps dan 100Mbps. A.C. Ryan gaf aan dat dit aan de trage chipset ligt, maar daar koop ik natuurlijk niets voor. Je adverteert met Gigabit-LAN, dus moet je ook zorgen dat dit werkt.

Bovendien werkte USB 3.0 niet goed; zodra ik de HD2 via USB3 aan mijn PC aansloot, kreeg ik een erg onstabiele verbinding. Soms werd de harde schijf wel herkend in Windows 7, dan weer niet. Snelheden waren ook slecht; 10MB/sec was wel het maximale. Nadat ik de HD2 via USB 2 aan mijn PC hing was de verbinding stabieler en sneller (17 MB/sec).

Gek genoeg hadden mijn andere USB 3.0 apparaten geen probleem met mijn PC, dus moet het wel aan de HD2 gelegen hebben.

Kortom; twee speerpunten van je advertentiecampagne die gewoon de beloftes niet waar maken. De trage interface (die volgens A.C. Ryan helemaal te gek was-) hielp daar niet bepaald mee.

Kijk maar eens op het A.C. Ryan forum betreffende de Playon!HD2. De problemen zijn nog steeds massaal, ondanks (of juist vanwege-) de firmwareupdates. Nee, dan kun je beter een HTPC hebben waar je zelf je zaakjes configureert. Je bent zo tenminste niet afhankelijk van de fabrikant om jou van een fatsoenlijke software te voorzien. Je gebruikt gewoon je eigen OS / Mediacenter.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 6 januari 2012 14:32]

die melding van de netwerkverbinding kan komen doordat je de naam gebruikt.
die moet dan in je DNS staan en dat zal niet het geval zijn.

Ik zou hem gewoon via het ip-adres benaderen, dan werkt het 99% van de keren prima.

kopiëren via wifi wil je ook gewoon niet, dan wordt hij zo vreselijk langzaam.
en al helemaal via wireless G

[Reactie gewijzigd door Denskie op 5 januari 2012 21:21]

bedankt voor de informatie. Ik zal het straks even gaan proberen
De snelheid van de Gigabit-LAN aansluiting is net zo belabberd. 6,5MB/sec. maximaal tegenover 3 MB/sec. via Wifi.

Dit zijn snelheden wat niet bepaald zoden aan de dijk zet bij het overhevelen van 10GB-films. Normaal zou ik zeggen "bestel ondertussen maar een pizza", maar die zal al koud zijn voordat je met de film begint.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 9 januari 2012 22:47]

Ik snap niet dat mensen nog steeds de troep van A.C. Ryan blijven kopen. Ik heb de speler ongeveer 4 maanden gehad en toen verkocht. Werd er horendol van. Trage interface, vastlopers, USB 3 werkte vaak niet, inflexibele firmware, trage LAN-transfers (6,5 MB / sec via LAN) en een goedkope afstandsbediening.

Heb de Playon!HD2 met ¤ 50 verlies verpatst (had amper 10 uur aan gestaan-). Mijn oude desktop ook direct verkocht en heb uiteindelijk voor ¤ 250 een ZBox AD02 HTPC gekocht met 8 GB DDR3 en heb daar later nog een Crucial M4 128GB SSD ingepropt.

Het resultaat : Een verademing. Een apparaat wat precies doet wat je zelf wilt. Alle voordelen van een volwaardige mediaspeler + desktop PC in één. Zuinig, stil, snel en flexibel. Bovendien USB 3.0 poorten die het fatsoenlijk doen en een Gigabit LAN-poort die goede snelheden behaald.

Als je dan toch persé een mediaspeler wilt hebben, kies dan voor Popcorn Hour. Die zijn 100x beter dan AC Ryan / XTreamer.

Overigens moet ik "Klaas van der Heide" gelijk geven betreffende de D-Link DIR-655 router. Ik heb deze ook en het werkt perfect. Veel beter dan Linksys routers die het dubbele kosten. Bovendien werkt de USB functie op de D-Link (Shareport) veel beter dan de versie die Linksys gebruikt.

Bij Linksys moet je nogal omslachtig netwerkdrives gaan toevoegen, wat vaak niet goed wil werken. Bij D-Link installeer je simpelweg een klein programmaatje op je PC. Die koppelt automatisch alle USB-drives aan (je kunt een USB-Hub gebruiken) die op de USB-poort van je DIR655 router aangesloten zijn. In Windows Verkenner worden deze als normale harde schijven aangekoppeld. Je ziet dus geen verschil. Werkt heerlijk !

Enig nadeeltje : afhankelijk van de versie DIR655 kan de firmware-upgrade wat lastig zijn. Ik heb de B1-revisie die firmware 2.00NA geïnstalleerd had. Als ik in de router inlogde en via de firmware naar updates zocht, kon deze niks vinden. Toch stond op de (USA-) website van D-Link een 2.03NA versie. Ik had deze gedownload en wilde de upgrade uitvoeren. Echter kreeg ik een foutmelding (foutief of corrupt bestand).

Uiteindelijk moest ik de router in de recovery-stand zetten (power off, reset-knop ingedrukt houden en stroom inschakelen totdat power-LED geel knippert, daarna reset los laten-), mijn laptop met een LAN-kabel verbinden (deze vooraf een vast IP-adres geven van 192.168.0.100 + snelheid op 100Mbit Full-Duplex zetten-). Vervolgens kon ik in Firefox via 192.168.0.1 inloggen in de recoveryconsole van de router en de 2.03NA file geforceerd flashen. Alles werkt perfect.

Wel moest ik een nieuwe Shareport versie downloaden (drives werden niet meer herkend met de nieuwe firmware-). Op de Nederlandse site staat geloof ik Shareport 1.17 terwijl op de Amerikaanse site de versie 3.1.0 (R1) staat, die vereist is voor de nieuwe 2.03NA firmware.

Je moet het maar nét weten. Het is een tikkeltje omslachtig maar als je eenmaal weet hoe het moet stelt het geen klap voor. Al met al is het een router waar ik erg blij mee ben. Snelheid is goed, geen problemen met hoge aantallen connecties (p2p) en een vlotte interface.

Wireless is wel leuk, maar er gaat niks boven een Cat5e / Cat6 LAN-kabel. Vooral een apparaat dat op een vaste plek staat moet je met een netwerkkabel aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 6 januari 2012 04:26]