Plextor PX-708A 8x (Zwart) Review

Munters 31 augustus 2007, 664 views

Plextor PX-708A 8x (Zwart)

Pluspunten

• Stil

Minpunten

• Trage mediaherkenning

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Media-compatibiliteit Score: 4
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 4
Prima brander, die ik uitsluitend gebruik voor het maken van backups.
Circa 700 (alle DVD+R) gebrand tot nu toe, maar helaas ook tientallen mislukkelingen.

Ervaring opgedaan met Philips, Imation, Ricoh en Maxell media.
(Omdat het om backups gaat wil ik betrouwbaarheid.)
De philipsen begonnen ineens problemen te geven ~[denk hierbij aan een foutrate van circa 50%!], en het bleek dat ze ineens uit de Moser Baer fabrieken uit India kwamen. Overgestapt op Imation.
Enkele maanden later zelfde problemen. En inderdaad...andere media, nu ook van MB.
Ik weet niet of die Indiase producent troep produceert, of dat mijn Plextor er niet mee overweg kan (Firmware-update hielp niet).

Overgestapt op ricohjpn media, eerst eigen merk, later Maxell. Werken prima.
(Ook wel eens een reeks met problemen midden in een spindle gehad overigens).

Maar waarom vertel ik dat?
Het vervelende is dat de brander niet alleen maar een brandfout geeft wanneer het mislukt. Dat is tot daar aan toe.
Helaas is het ook een tiental keer voorgekomen dat het branden prima lukte, maar de dvd bij (direkt, verify-after-write) teruglezen onherstelbare fouten gaf! Dit vind ik absoluut onacceptabel.
Voor de duidelijkheid: ik brand altijd met volledige verify, op 4-speed. Dat duurt inderdaad 30 minuten, maar dat heb ik er graag voor over.
Natuurlijk kun je de backups weer herstellen via het backup pakket, maar die extra parity bewaar ik liever voor echte, latere schade aan een schijfje, niet om inferieure schijfjes te kunnen gebruiken.

Terug naar de brander.
Leessnelheid is goed. Twee keer een geluids-cd'tje gelezen, en dat gaat razendsnel en foutloos. De speler blijft relatief behoorlijk stil hierbij. Dat wil zeggen, je hoort het schijfje zoemen natuurlijk, maar geen raar gebrom o.i.d. in verband met stabiliteitsproblemen.

Het enige waar ik me echt aan erger is de extreem trage media-herkenning. Het duurt circa 10 seconden voor de speler gereed is, na het sluiten van het laatje. Maakt niet uit of de dvd leeg is of vol, of het een dvd+r is of een geperste.

Wat me trouwens nog steed verbaasd: de speler schrijft sneller dan dat deze leest.
Ik brand alles op 4-speed, met verify, en het branden gebeurt continue met 4-speed. Het verifieren start op circa 1,7-speed en loopt alsmaar op.
Ik zou denken dat wanneer branden op 4-speed kan, lezen ook zou moeten lukken...
(Is trouwens geen beperking van de rest van de pc. Een proc. belasting van circa 1% tijdens lezen/schrijven. De harde schijven hebben een througput > 60MB/s en het geheugen is 1 GB.).

Heb jij ook een Plextor PX-708A 8x (Zwart)?

Heb er ook nog steeds een in gebruik. Deze waren nog erg duur bij aankoop! De eerste ging na een jaar RMA en nu heb ik weer problemen met de tweede (vervangen) 708. Eigenlijk hetzelfde als jij hebt: het onbetrouwbaar met branden van DVD's. De DVD-RW worden soms zelfs fysiek beschadigd met krassen tijdens het branden, maar mijn idee. De overigens uitstekende Plextor on-site garantie periode van 2 jaar is inmiddels dik verlopen, dus ik moet het er maar mee doen of het ding vervangen.

Echter, lezen gaat prima, veel beter dan het branden, dus gebruik ik deze PX708 inmiddels alleen nog als (dure) cd rom speler en voor audio extracting. Dat doet hij inderdaad nog steeds perfect.

[Reactie gewijzigd door PeterVeter op 2 september 2007 15:17]

Heb hier ook een inmiddels antieke PX-708 en het apparaat werkt eigenlijk gewoon goed het trage inlezen ja dat hoort bij de Plexttor toch wel een beetjevermoed ik omdat ikdat bij meerdere Plextors heb ervaren. Al schijnt het ook bij een aantal best snel te zijn tegenwoordig.

Het branden gaat zelf altijdwel goed echter vaak maar op 4.0X inplaats 8.0... Toch wel jammer destijds was deze aangeschaft vanwege de 8.0 snelheid en heb deze volgens mij nog nooit behaald. Heb inmiddels diverse merken DVD,s erin gead.

CD's zjn trouwens totaal geen probleem die kun je gemakkelijk op 48X branden. Daar maakt hij trouwens ook weinig foutjes op. Op de DVD iets meer maar nogsteeds minder dan een een NEC uit de 25 serie. Alesde Plextor het begeeft dan gaat deze echter niet vervangenworden door een Plextor dan word het een NEC of iets in die richting dit mede door de media herkenning (snelheid) en de prijs.

Bij mijn aankoop kreeg ik trouwens wel behoorlijk wat extra's als ik vergelijk met wat je tegenwoordig krijgt bij een standaard brander. ik kreeg:

- audio kabel
- P-ATA 133 kabel (plat)
- power splitter (Y kabel)
- 8 schroefjes (4 was voldoende hoor...)
- schroevendraaier (die pasde op de schroefjs :) )
- zo'n 1x te gebruiken antie schokbandje
- Plextor sticker
- Key hanger
- muismat
- 2 DVD-RW (op 4.0X)
- 5 DVD+R (4.0X)
- Pen (die is inmiddels opgeschreven.. Wel jammer schreef erg lekker)
- garantieverlenging papier (niet gebruikt)