Sony Ericsson K810i Zwart Review

abs0 31 augustus 2007, 3.064 views

Sony Ericsson K810i Zwart

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Voelt degelijk aan
  • 3.2 megapixel camera
  • Speakers van goede kwaliteit
  • Oortjes van goede kwaliteit
  • Zeer makkelijk te bedienen
  • Fm-radio
  • Handig "toetsenbordje"

Minpunten

• Oortjes vallen makelijk uit
  • Overbodige software (op pc)
  • M2 memory stick

Inleiding:

Ik heb deze gsm gekocht omdat mijn oude kapot was. Het was kiezen tussen de Sony Ericssons k550i, de k800i, k810i of de Samsung U600. De k550i viel af omdat hij te weinig functies had, ik zocht meer in een gsm. De k800i viel af omdat hij eigelijk de oude versie is van de k810i dus ik dacht waarom niet direct de niewe versie? De samsung viel tenslotte af omdat hij uitschuifbaar is, wat naar mijn mening vrij onhandig is. Ook hoorde ik over deze gsm's dat er vrij snel vegen om het scherm kwamen. Waarom dan deze Sony Ericsson? Hiervoor had ik een Z530i. Deze ging na 7 maanden kapot, eerst dachtik voor een ander merk te gaan maar er gaat nix boven de menu's van Sony Ericsson. Deze zijn zeer handig. Ook zijn het de stijlvolste gsm's die op de markt te vinden zijn. Voor ongeveer ¤330 ben ik de gsm gaan kopen bij the phone house.

Featureset:

De gsm wordt netjes geleverd in een mooie grote doos met de volgende inhoud:
- De handleiding
- Een extra boekje met meer info over "Cyber-shot"
- Oortjes
- De oplader
- De gsm
- Bijgeleverde sofware

De bijgeleverde software vindt ik vrij overbodig. Ik stak de cd-rom erin om het te instaleren en kreeg direct een foutmelding. Daarna heb ik op de site van Sony Ericsson de software gedownload en geinstalleerd, werkte perfect. Alleen vind ik het overbodig. Ik gebruik deze deels al mp3-speler en moet dus liedjes op de gsm zetten, maar dit kan volledig zonder de bijgeleverde software. Het bevat nog meer functies maar die moet je er extra bij downloaden, aangezien ik hier geen gebruik van maak, heb ik hier geen mening over. Wat de handleiding betreft is deze zeer duidelijk en overzichtelijk, zoals het hoort te zijn.

Bereik:

Ik heb hem alleen nog maar in België gebruikt dus hier kan ik eigenlijk niet veel over zeggen. Wanneer je belt met iemand kun je wel zeer duidelijk praten en hoor je zeer duidelijk geluid.

Accuduur:

Persoonlijk vindt ik dit puntje een beetje tegenvallen. Mijn vorige Sony, de z530i, ging 2 weken mee, met een normaal gebruik. Zelfs na 7maanden ging hij nog 2 weken mee, wat een zeer goede prestatie is. Hier zit een Li-ion batterij in die normaal iets langer zou moeten meegaan tegenover de z530i. Ik gebruik deze gsm zeer intensief als mp3-speler sinds mijn ipod kapot is. Dit zal de reden zijn waarom hij maximaal 7 dagen meegaat. Een minpunt vindt ik dit niet omdat de meeste andere gsm minderlang meegaan.

Gebruiksgemak:

Dit is een van de hoofdredenen waarom ik weer een Sony Ericsson kocht. De menu's zijn zeer handig, zéér veel functies en dit ding heeft alle toeters en bellen. Er zijn veel meer knoppen op de gsm dan alleen het "toetsenbordje". het heeft een speciale "terug-knop" die gsm's van andere merken niet hebben en die heel handig is. Aan de zijkant vindt je een ronde knop terug zodat je snel je camera kunt opstarten. Ook is er een extra knop voor een "Snel-menu". Je kan zelf kiezen welke mappen je hierin zit op snel naar te switchen. Aan de zijkant zitten 3 knoppen die voor de Mp3-functie bedoelt zijn. Links-boven heb je de play-pauze-knop en rechts heb je de volumeknoppen of als je lang indrukt ga een nummer verder of terug.

Design:

Wat een prachtige gsm! Natuurlijk is dit een eindeloos discussiepunt, maar naar mijn mening is deze zéér stijlvol. Over het scherm zit precies een glazen laagje dat zeer mooi overkomt. Hier komen vrij snel vegen op maar ze gaan er even snel terug af. De knoppen staan vrij ver uit elkaar wat ik handig vind, zo is de kans veel kleiner dat je een andere toets raakt. Over de stick ben ik zeer tevreden. Ik heb vroeger nog een low-budget gsm gehad van sony, de J210i. Deze had ook een stick en dat was wel rommel. Deze reageerde als hij zin had en had er constant problemen mee. Zelfs na ik hem had laten terugsturen, had mijn twede exemplaar er ook last mee. De stick van de K810i werkt zeer leuk en handig.

Bouwkwaliteit & afwerking:

Dit onderdeel is dik in orde! Heel mooie gsm, goed afgewerkt. Ik vind nergens een puntje waar je je aan kan bezeren. Ik heb hem nog niet late vallen dus ik kan niet zeggen of hij stevig is, maar hij zit er zeker en vast wel zo uit. De achterkant is van een soort rubber, wat extra grip geeft. Ligt ook zeer goed in de hand. De camera wordt bedekt met een schuifklepje. Deze is zeer handig, en mooi ingebouwd.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:

De gsm doet wat hij moet doen. Heb nog met geen één functie miserie gehad, alleen het internet verloopt precies wat stroef, maar daar maak ik mij niet echt druk op, ik gebruik die functie zelden en dit is algemeen, niet iets om de gsm de schuld van te geven.

Prijs:

Dit is natuurlijk altijd wel even slikken. Ik denk niet dat de meeste mensen dit over hebben voor een gsm. ¤330 is niet niets. Maar als je kijkt wat de gsm allemaal te bieden heeft en redelijk blijft, denk ik toch wel dat de prijs/kwaliteit in orde is.

Cybershot:

Dit is ook één van de reden tot aankoop van deze gsm. Je gaat geen gsm met een 3.2 megapixelcamera kopen en hem niet benutten... Over de fotokwaliteit ben ik zeer tevreden! Je heb een digitale zoom van maximaal 17x, maar na 10x inzoomen is de kwaliteit alwel gedaald. Deze camera heeft natuurlijk ook alle toeters en bellen, zoals de fotofix functie en flits. Je heb enorm veel instellingen: je kan zo de lichtmeting instellen, fotoformaat kan je ook kiezen, zelfontspanner, effecten, witbalans en nog veel meer. Wat de videocamera betreft is de kwaliteit al direct een stuk minder. Het beeld is nog altijd goed genoeg maar toch niets om WAAW!, op te zeggen.

Mp3-speler:

De kwaliteit van het geluid is dik in orde! Over de meegeleverde oortjes heb ik wel een gemengd gevoel. De geluidskwaliteit die ze overbrengen is goed en de bass klinkt heerlijk. Wanneer je de oortjes gewoon in je oren steekt en je fietst even naar je oma, vallen ze om de 5 seconden uit. Gelukkig zijn er wel van die moushe dingetjes meegeleverd om rond de oortjes te doen zodat ze beter blijven zitten, maar de ze schuiven constant van de oortjes af. Ik had ze al direct kwijtgedaan, gelukkig dat ik er ergens nog reserve had. Het "mp3-menu" is natuurlijk ook zeer simpel te bedienen.

M2:

Sony heeft een eigen soort van memory-sticks wat eigenlijk absurd is, zo zijn ze veel duurder en ook niet compatibel met andere gsm's van andere merken. Wat positief is, is dat er standaard één van 128mb wordt meegeleverd. Natuurlijk is dit niet genoeg, maar ik ben van plan om in de nabije toekomst er ééntje van 1024mb bij te kopen.

Entertainment:

Dit is weer zeer uitgebreid:
- Een fm-radio die van goede kwaliteit is en weer zijn eigen functies bevat. Hierbij hoort ook de trackID functie. Deze kun je inschakelen terwijl je radio luistert en als je een goed nummer hoort, kun je zo nagaan hoe het noemt.
- Games: Dit is voor mij een soort van tijdsverdrijf als ik me verveel. Standaard staan er 2 games op, Tennis en Snowboarding. Deze zijn vrij goed te spelen en met geen slechte graphics. Je kan er ook nog downloaden natuurlijk, via het internet.
- Videoplayer: Je kan hier films op zetten. Deze funcie heb ik nog niet kunnen gebruiken omdat er nog geen films opstaan, omdat ze er niet opkunnen vanwege te kleine memory stick (deze staat al vol met muziek) Deze bevat natuurlijk ook zijn extra opties.
- VideoDJ, FotoDJ en MusicDj: Zo kan je zelf je filmpjes "mixen", foto's veranderen en muziek componeren. Dit is natuurlijk niet het beste van het beste, maar het is wel eens plezant om jezelf erin te verdiepen.
- Tenslotte heb je ook nog een voicerecorder. Dit is van hoge kwaliteit en wel eens plezant om zo via bluetooth door de sturen naar iemand anders.

Opmerkingen en mening:

Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop, nu hoop ik ook wel dat hij eventjes mee zal gaan, daar bedoel ik wel minstens één jaar mee. Wat ik zeer jammer vind is dat dit ding alles heeft, behalve een flashlight :| Heb schermpje is vrij helder, maar dit zou voor mij wel de kers op de taart geweest zijn. Al bij al ben ik zeer tevreden met mijn aankoop. Het is een aanrader voor mensen die een stijlvolle, degelijke gsm willen met alle toeters en bellen.

Edit: In deze review lees je dat ik ontevreden was dat er geen flashlight op de gsm zat. Deze kun je downloaden wat ik dus eerst niet wist.

Links:

Heb jij ook een Sony Ericsson K810i Zwart?

Je kan het progje "tourch" downloaden (weet niet of ik het goed schrijf), daarmee fungeert je rooie ogen reductie als flashlight. Heb de telefoon zelf ook, en ben het met je review eens. Enige minpunt wat je ook nog zou kunnen noemen is de matige filmkwaliteit in vergelijking met de goeie kwaliteit foto camera. :)
@ Mielmania: het is "Torch" en via deze JAVA applicatie wordt de rode ogen reductie lamp gebruik als zaklamp. Verder bestaat er nog een java applicatie "Light" die je scherm helemaal wit tovert, maar dat geeft helaas niet zoveel licht als de "Torch" achteraan.

Torch kan je downloaden via een link ergens in "Het Grote Sony Ericsson K800i topic Deel 6" of nog sneller via http://torchk800.matlista.se/ :P

Anyway: zalige telefoon annex degelijke fotocamera. Als je echt wil filmen zou ik toch eerder doorsparen voor een echte videocamera :)

[Reactie gewijzigd door CarLL op 31 augustus 2007 01:27]

Ik ben overtuigd!
Ik was aan het twijfelen tussen de k800i en de k810i en ik ga nu voor de k810i :D
@ CarLL: Weet je zeker dat het die link is? Ik kan niets vinden op mijn gsm of pc...

Edit: Heb het gevonden ondertussen, werkt perfect! Dankjewel

[Reactie gewijzigd door abs0 op 31 augustus 2007 10:59]

Ik ben zelf ook aardig tevreden over Sony Ericsson, mooi design heerlijke navigatie als je gewend bent (en dat ben ik:)) en ga zo maar door.

Een ding is echter jammer: Ik verslijt ze in rap tempo, afgelopen anderhalf jaar heb ik er al 2 kapot gekregen... De eerste was een K300i, eerst was de aan en uit schakelaar kapot, dat laten maken. Toen begon het pookje te sputteren, en toen ging het scherm (waarschijnlijk door een stoot ofzo) kapot. Dus toen een nieuwe, de F500i, en daarvan is nu ook het scherm kapot.

Nu heb ik de W200i gekocht die volgensmij net een slagje steviger is... Als deze binnen 2 jaar (zolang loopt het abbonement...) kapot gaat koop ik gewoon een lelijke maar stevige nokia.

Enne die toetsjes op de K810i vind ik overigens wel errug lelijk... Maarja over smaak valt niet te twisten :)
Heej een vraagje hoop dat iemand deze topic nog ziet en mijn vraag kan beantwoorden.

Ik ben aan het overwegen om of de SE K810i of de Nokia N73 te kopen.

Elk toestel heeft zo zijn voor en nadelen en ik lees op fora dat de N73 vaak traag is en vast hangt.

Hoe zit het met het gebruik van de joystick op de k810i? Op vele fora lees je dat deze naar verloop van tijd kapot gaat door stof e.d. Zelf heb ik geen ervaring met Sony Ericsson telefoons dus graag antwoord van iemand die ervaring heeft met Sony E en het liefst ervaring met de K810i

Bvd
Ik heb deze joystick vergeleken met een SE k750 van een vriend van me. Ik heb gemerkt dat mijn gsm een nieuwer soort van joystick heeft, deze voelt veel steviger aan vind ik toch. Heb hem nu een maand en heb nog geen last van de joystick. :)
zo zo 7 dagen intensief gebruiken met muziek luisteren enzo ...dat vind ik wel erg lang :o