Sony Ericsson K810i Zwart Review

The Merovingian 31 augustus 2007, 5.095 views

Sony Ericsson K810i Zwart

Pluspunten

• uiterlijk
  • multimedia mogelijkheden voor film en muziek
  • ondersteuning voor codecs
  • geluidskwaliteit
  • beeldkwaliteit
  • degelijkheid
  • cijfertoetsen/pookje
  • camera

Minpunten

• de bediening van interface werkt anders dan alle andere merken, je hebt een speciale 'terug' knop en een speciale wis knop. Ik ben dat niet gewend en het voelt nog steeds vreemd
  • de M2 geheugenkaart is duur en langzaam
  • instabiele software
  • kwaliteit van filmpjes

Reden van aankoop
Mijn tweejarig contract was verlopen dus het werd tijd om te kiezen voor een nieuwe telefoon of een sim-only abonnement. Ik heb gekozen voor een nieuwe telefoon om twee redenen: mijn 2 jaar oude Siemens S65 begon me een beetje de keel uit te hangen vanwege de beperkte multimedia mogelijkheden en omdat ik nu eindelijk een telefoon wilde hebben die fatsoenlijk beltonen kon afspelen (mp3, goede speaker). Hands-free moest ook goed zijn (de Siemens is hier wel vrij goed in, maar SE ook, zie hieronder).

Waarom juist deze dan?
Twee jaar geleden al was Sony Ericsson (SE) het merk met de best klinkende telefoons. Misschien een gekke reden, maar wat doe je met een telefoon? Juist, luisteren en praten naar mensen, en tegenwoordig: muziek luisteren, films kijken. De kwaliteit van het geluid moet dus goed zijn zodat het prettig belt en niet vermoeiend is om naar te luisteren.

De tweede reden is dat SE erg mooie modellen heeft. Het was voor mij kiezen tussen Samsung en SE, maar de Samsung U600 heeft het net niet gehaald vanwege 1. de toetsen (aanraakgevoelige knoppen zijn een slecht idee, je voelt niet wanneer ze werken en wanneer niet), 2. het thema (één kleurenthema voor je telefoon, dat is zooo 1998) en last but not least 3. de simpele reden dat alles wat schuift/klikt gaat slijten.

Bij bijna alle telefoons die ik ken gaan knopjes, schuifjes en klepjes kapot simpelweg omdat je een telefoon in je broekzak hebt en de druk op de onderdelen vrij groot is. Bovendien komt er overal stof tussen.

SE heeft met deze telefoon een klapper omdat alles in één net geheel zit, je toetsenbord is beschikbaar zonder schuif/klapacties en het enige dat wel schuift, de lenskap, zit mooi beschermd achter een opstaand randje.

Over Sony Ericsson
Ik heb er hierboven al over uitgeweid, SE is goed in geluidskwaliteit. 2 jaar geleden gold dat al voor de speaker en de MIDI weergave, en dat is nu niet veranderd. Ze zijn alleen maar beter geworden. SE kom met goede ontwerpen, de kwaliteit van Ericsson en het design van Sony.

Het design
Sony maakt veel mooie dingen. Ik ben geen fan van hun multimedia-apparatuur omdat hun spullen vaak erg kwetsbaar zijn en snel kapot gaan (dure slimline-walkman, iemand? Of een minidisc speler?) maar Sony is misschien wel de enige die met producten komt die qua uiterlijk mee kunnen komen met bijv. de producten van Apple.

De K810i heeft een opmerkelijke vormgeving met de ronde metalen knopjes, de donkerblauwe rubberized achterkant en de glanzende voorplaat met blauw licht.

Aan de voorkant spiegelt de telefoon als glas. De cijfers hebben een witte backlight en speciale foto-tekens hebben een blauwe backlight die aangaat als je de camera activeert.

Aan de achterkant is hij geheel rubberized (vergelijkbaar met coating van sommige Nokia telefoons jaren terug) en het camera gedeelte is van glanzend donkerblauw materiaal (metaal?) dat echt schitterend past bij de rest van de telefoon. Er zit een duidelijk maar mooi SE logo op.

De knopjes waren voor mij een beetje een gok, mijn Siemens heeft knoppen die elkaar gedeeltelijk raken. Je vinger raakt altijd meer dan één knop, maar normaal gesproken druk je wel de juiste in. SE heeft knopjes die elkaar niet raken en je kunt er eigenlijk niet meer dan één tegelijk indrukken met een vinger. Ze zijn rond en dat oogt eerst wat vreemd maar ze voelen heel fijn aan, zijn goed op de tast te kiezen en zitten vrij ver uit elkaar. Ik vind het prachtig hoe ze uit de glanzende voorkant uitsteken.

Multimedia
Dit telefoontje is geen mietje als het op bestandsformaten aankomt (SE heeft zelfs PDFs beschikbaar voor mensen die er alles over willen weten, zie http://developer.sonyericsson.com. Het komt erop neer dat afbeeldingen van 3 Megapixels prima kunnen worden geschaald, MPEG4 filmpjes op 320x240 kunnen worden bekeken en WMV, WMA, AAC etc etc worden allemaal prima ondersteund. En niet te vergeten: de beeldkwaliteit is enorm goed, het schermpje is op 100% helderder dan mijn Dell 2405FPW op 50%. De kleuren en kijkhoek zijn ook absoluut geweldig.

De muziekplayer is een tikje te simpel maar kan eigenlijk alles wat je wil, je kunt playlists maken en muziek laten spelen in de achtergrond terwijl je smst of fotografeert. Ook shuffle en loopen is mogelijk.

Helaas kan er geen standaard 3.5mm jack plug worden gebruikt maar het meegeleverde setje dopjes is vrij goed, en fungeert ook als handsfree setje en als radioantenne.

Over radio gesproken, ook hier blinkt de telefoon uit in kwaliteit. Goede ontvangst en de ondersteuning voor RDS is erg cool! Je kunt de kanalen opslaan en een naam geven, en dan instant wisselen van kanaal of frequentie met het pookje.

Camera
Dit beestje heeft een beeldkwaliteit waar menig 3.2 Megapixel compactcameraatje moeite mee heeft. Dit komt wellicht doordat Sony 's werelds grootste CCD producent is en daar dus de nodige ervaring mee heeft, en doordat ze hun lenzen laten maken door Carl Zeiss, 's werelds beste lenzenmaker. Daar komt bij dat deze telefoon een flitser heeft en voor filmpjes ook nog softwarematige beeldstabilisatie biedt. Dit werkt enorm goed.

De laatste foto van de vier is een bijgesneden 1:1 foto genomen met de telefoon, hoogst mogelijke kwaliteit.

Filmjes zijn helaas niet van hoge kwaliteit, ik vrees dat dat alles te maken heeft met het encoden van video en de daarvoor benodigde rekenkracht.

Connectivity
USB, Bluetooth 2.0, infrarood zijn hier de mogelijkheden. En als je niet anders kan is de meegeleverde 128MB M2 memory stick + adapter nog een manier om data uit te wisselen. USB is niet erg snel (2MB per seconde ongeveer, het kopiëren van een film van 300MB duurt wel even) maar voldoende. Bluetooth lijkt bij mij slecht te werken, maar dat kan liggen aan de oude MSI dongle die ik gebruik of aan de software van mijn Siemens. Die software conflicteerde met de SE software.

Meegeleverde software
Goed, zoals gezegd conflicteerde de software. Dit was frustrerend en zelfs nu ik de Siemens spullen gedeïnstalleerd heb is het nog niet in orde: als ik de telefoon verbind via BT en dan bestanden wil openen in verkenner, crasht de software. Maar bestandsuitwisseling via USB is goed.

Extra tip
De K810i heeft geen zaklamp-functie omdat hij een echte flitser heeft. Wel zit er een focus assist light op, ook gebruikt voor rode ogen reductie, en er is een tooltje om die te gebruiken als zaklamp. Dit tooltje is te downloaden van http://torchk800.matlista.se/

Heb jij ook een Sony Ericsson K810i Zwart?

Goede review, heb zelf een W810i voor inmiddels anderhalf jaar en veel vrienden van mij hebben ook een SE. Die dingen zijn gewoon geweldig, niet kapot te krijgen en veel functies, heel wat anders dan die samsungs.
Ik heb een K750i, die heeft ook zo'n terug knop wat echt handig is in mijn opzichte, maar zo te zien is die knop hier wel erg klein! lijkt me lastig.

Verder mooie review, niet bepaald mijn smaak qua design vind K750i mooier maar dat is mijn mening.
Ja, smaak is een eeuwig discussiepunt. De grootte van die knopjes is niet zo'n punt, ze zijn goed voelbaar en dat is ook heel belangrijk. Maar dat deel had inderdaad beter gekund.

Ik zelf vind dit een van de mooiste telefoons die je op het moment kunt kopen. Je hebt wat metalen modellen van SE en je heb Samsungs die wel mooi zijn, maar Nokia maakt er m. i. een potje van (die rare N95, geweldig ding volgens mij maar wat een gekke vormgeving en veeeeeel te duur!) en de Apple is nog niet verkrijgbaar. Ik vind de K810i echt ontzettend strak.
Ja alle Sony Ericssons zien d'r kwa design strak uit. :)
Mooie review, maar de stick is toch het grootste minpunt van deze Sony Ericsson denk ik.
Stick is juist de grootste plustpunt,echt heel handig hoor.

En dat het gaat''haperen'' ofzo,heb ik nog nooit last van gehad,en ik gebruik nu al 7 en half jaar sony Ericsson telefoons met een stickje,ik heb nu een k750I en die bevalt prima.

De ga terug knop is inderdaad erg handig.:)
Ja die terug knop went wel, maar het is een raar concept als je het vergelijkt met de 'ophang' knop van Nokia en Siemens, als je dat gewend bent snap je niks van die 'terug' knop. Vandaar.

Verder, die memory stick is een beetje dom omdat het Sony's eigen formaat is in plaats van het standaard micro-sd formaat ofzo. Ik snap niet waarom Sony dan weer zo eigenwijs moet zijn en die memory sticks zijn ook 2-4× zo duur als de concurrentie. Nouja, pech, de rest van de telefoon is goed genoeg om dat nadeel op te heffen ;)
Sinds de k700i zo'n 2 jaar geleden op de markt kwam, ben ik verknocht aan Sony! _/-\o_ Helaas ging die gsm redelijk snel stuk en zo kwam ik bij de k750i die ik zo'n 1.5jaar heb gebruikt. Omdat die nogal veel last krijg van stof onder de joystick en hij heel wat had afgezien, ben ik overgestapt op de k810i omdat de k850i met 5MP, xenon+led flash te lang op zich liet wachten en te duur was (¤500) :|

Ik kan iedereen deze telefoon aanraden: lange standby-tijd, goede fotocamera en tot 4GB extern geheugen. Verbindt dat even met de MMR-60 fm transmitter van Sony Ericsson (kan je via eBay bestellen ;) ) en je hebt die stapel cd's in je auto ook niet meer nodig! O-)

Nu nog een Sony Ericsson met 3x optische zoom, 5MP, HSDPA, 8 GB intern geheugen en last but not least GPS functionaliteit EN ik ben mss wel aan een nieuwe toe binnen 2 jaar :P

[Reactie gewijzigd door CarLL op 30 augustus 2007 21:11]

Heb zelf deze gsm nu ook voor een klein weekje. Bevalt me prima!
Alleen zit ik nog altijd met de vraag of hier nu een flashlight op zit. De flits om een foto te trekken doet het goed, maar een flashlight? Iemand een idee?
Heeft 'ie niet, ik heb hem tenminste niet kunnen vinden. Aan de andere kant geeft dat niet echt, het schermpje is zo lomp helder dat je evengoed alles wel zien kunt!

EDIT:
De felle oranje focus assist light kan gebruikt worden als zaklamp, en hier staat het tooltje daarvoor:

[Reactie gewijzigd door The Merovingian op 30 augustus 2007 21:47]

Ook het game en film (*.3gp) aanbod is immens.. Hoewel het niet volkomen legaal is, kan je op internet hopen en hopen .jar games en *.3gp films vinden. Zelf lees ik geregeld mijn Gmail via m'n k810i. Je kan zelfs via op je k810i gebruik maken van de mobiele Google Earth versie en inzoomen tot op je huis _/-\o_ Alleen wel balen dat die verbinding data zuipt |:(
Daar kwam ik eergisteren ook achter, heel even nav4all gebruiken kostte mij al ¤20,-!!!
Bluetooth werkt bij mij (K800i) juist erg goed. Een aanrader is MyPhoneXplorer http://www.fjsoft.at/en/ (voor agenda en foto's/muziek).