Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842 Review

Marcelloz 30 augustus 2007, laatste update op 10 januari 2010, 1.258 views

Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842

Pluspunten

• goed (lees eenvoudig) over te clocken
  • prijs/kwaliteit verhouding
  • geluidsniveau is laag

Minpunten

• warmte afgifte

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Vorige week deze kaart aangeschaft bij Komplett voor 279 euro. (bij gebrek aan een XFX op voorraad). Geen ervaring met dit merk, maar nvidia is nvidia dus zal het wel loslopen denk ik.

Kaart wordt in keurige doos geleverd zonder veel poespas. Installatie is eenvoudig dus het ding draaide snel.

Deze kaart hangt in een Coolermaster Centirion5 kast met verder de volgende specs :
- Q6600 - Quad Core 2,4Ghz
- 2Gb Corsair 6400
- Asus P5K-c moederbord
- Artic Cooler 7 Pro op processor
- 2x case fans, standaard aanwezig in de kast

Overgeclocked zonder problemen naar 600Mhz Core Clock. Geen artifacts gezien in Oblivion, S.t.a.l.k.e.r. en halflife2.

Snelheid is bij alle games goed te noemen. Oblivion constant 50-60 FPS, Stalker 40+, HL2 130+. Alles uitgevoerd op 1280x1024 op HDR.

Enige is dat de kaart wat warm wordt. Op 60% fan wordt deze bij bijvoorbeeld Stalker al zo'n 85 graden. Verhogen naar 80% fan (2300 toeren) dan daalt deze naar onder de 80. Nog veel, maar wel beter. Idle is de kaart dan 58 graden (kamertemperatuur ~26 graden).

Deze temperaturen zijn gemeten bij 600Mhz. Bij de standaard 513Mhz kan je hier 4 graden afhalen.

Overclocken van geheugen geeft vrij snel artifacts. Deze dus op de standaard 792 laten staan.

3dmark06 een score weten te halen van 10.318. Op de standaard 513Mhz een score van 9507 gehaald.

We gaan later nog eens proberen e.e.a. hoger te clocken, en wellicht met een andere koeler kan de temperatuur nog omlaag. Kaartje is echter een prima aankoop geweest. Voor mij geen ander :-)

Nog een achteraf opmerking bij deze review: op het Asus moederbord is Q-Fan aangezet voor zowel de CPU als Chassis fans. Dit verminderd de herrie enorm, maar heeft wel invloed op de temperaturen zoals hieronder beschreven. Die zouden dan wel weer verder omlaag kunnen.

~[update]
Het ding omhoog gegooid naar 650Mhz Core + 975Mhz Memory geeft eigenlijk geen problemen en haalt een mooie score van 11.082 bij FutureMarks met 3dmark06. op 1000Mhz memory loopt alles vast, dus dit is denk ik het hoogst haalbare...

Heb jij ook een Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842?

Die warmte hebben alle 8800GTS'en, ze gebruiken namelijk allemaal dezelfde cooler, kan je dus niet omheen.

Voor de rest, ik heb de kaart ook gehad, het is een prima kaart, ik vind alleen het geheugen te min voor 1600*1200, waardoor ik nu een 2900XT, dewelke een stuk warmer word, en VEEL meer lawijt maakt!
Voor een grotere resolutie heb je natuurlijk ook de 640Mb versie :)
- goed over te clocken

Deze goede eigenschap is matig, aangezien het geheugen bij vl
320MB GTS kaarten makkelijk de 950 1000 mhz halen, welke meer
opleverd dan een 'goede' core OC
is dat zo? ik vind het iig prima als ik het vergelijk met oude gforce2,3,4 en 6 series. Daar had ikzelf al problemen bij 10% core mhz erbij... ik ben ook geen die-hard overclocker dus dit vond ik zelf best wel aardig (voor een leekje ;) )

[update]
Net nog wat zitten testen. 650Mhz Core + 975Mhz Memory geen probleem, draait lekker bij nog redelijke temps (fan wat hoger gezet). Maar op 1000Mhz een prachtige freeze... getest met Stalker, Oblivion en HL2. 3dMark06 geeft een mooie score van 11.082 :9

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 30 augustus 2007 00:23]

hij heeft niet gezegd dat de top van de kaart op 792 is, alleen dat hij hier neits aan veranders heeft omdat dit snel artifacts geeft. eigenlijk zal hij de overclock opnieuw moeten beoordelen als hij de kaart volledig oc`d.

voor de rest duidelijke review. niets te veel, niets te weinig:)
Heb ook deze kaart, alleen de xfx versie. Zeer tevreden en heb nog nie veel ge'oced maar draait hier toch al op een aardige 600/900 en dat is al goed voor 10k in '06 met een e4300 op 3ghz.