Lian Li PC-C35B (mATX, Geen PSU, Zwart) Review

HaseMike 29 augustus 2007, 1.767 views

Lian Li PC-C35B (mATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Standaard hifi maat
  • Zeer geringen hoogte van 8cm
  • Gratis geel T shirt (wauw)

Minpunten

• Ontwerp fout hd kooi
  • Veel te duur
  • Fans maken te veel herrie

Kwaliteit voeding Score: 4
Bouwkwaliteit en afwerking

De kwaliteit van de gebruikte materialen is goed, alle delen van de kast zijn van geborsteld aluminium en passen goed in elkaar. Er zit een zelfklevende aluminium strip voor op de voorkant van je ingebouwde dvd speler bij, zodat hij de kast niet ontsiert. Goed bedoelt maar slecht uitgevoerd, de dvd speler krijgt zijn lade niet meer dicht als je het front van de speler er eerst afhaalt,
doe je dat niet dan steekt het opgeplakte stukje alu een paar millimeter buiten de kast. Verder verwacht ik dat dat stripje er op een gegeven moment wel weer vanaf gaat vallen. Foei Lian li. De kast is wel voldoende stevig om er een fors gewicht bovenop te zetten, zoals b.v. een versterker. De usb/audio aansluitingen aan de voorkant hadden wel achter een netjes klepje gemogen wat mij betreft.

Inbouw mogelijkheden

Deze kast van minimale hoogte is alleen geschikt voor een htpc waar een uATX moederbord ingaat. Dat bord moet dan ook nog eens alle aansluitingen onboard hebben want het is bij deze kast niet mogelijk om kaarten te plaatsen. Het gigabyte ga-ma69-s2h bord heeft vga/dvi/hdmi en componenten aansluitingen op het bordje. De componenten aansluiting via een slotblik die je eraf kan schroeven zodat je de kabel in de kast kan laten liggen. Verder passen er in de kast precies 1 harddisk en 1 optische drive. De kast komt met
een speciale kleine voeding die voldoende power heeft voor een htpc.

Koeling

De ingebouwde voeding van de pc-c35 heeft een stille fan en er zitten 2 zeer kleine ventilatoren in de rechterzijkant van de kast. Deze maken echter een dermate herrie, voor een htpc, dat je ze direct weer uitzet. Foei nummer 2 voor lian li. Ook zitten er ventilatie gaten her en der in de kast, de belangrijkste direct boven de cpu. Let op als je deze kast koopt : Er passen koelers in met een maximale hoogte van zo'n 6-7 centimeter. De standaard amd koeler die bij een x2 3800+ EE zat past precies.

Vormgeving

Daar heb ik deze kast voor gekocht, het moest een dunne (deze is maar 8cm) kast zijn die de standaard hifi breedte heeft van 43cm. Hij past mooi en onopvallend boven op een receiver. De pc-c35 is naar keuze in zwart met een zilver randje of andersom te verkrijgen.

Installatie

Dat is opzich redelijk simpel. De voeding is al ingebouwd en na het verwijderen van de harddisk/dvd kooi en het inbouwen van het moederbord zo gebeurt. De kabels van de kast zijn voldoende lang om alle aansluitingen op het moederbord te bereiken. Wel een heel groot probleem tegengekomen : De harddisk/drive kooi zit vast met 1 duimschroef. Na het inbouwen van de sata dvd en harddisk kan je deze schroef niet meer terugplaatsen. Hij komt dan tegen de sata stekker aan, dus je kan kiezen de kooi vastzetten maar dan geen harddisk, of de kooi los... Dat laatste is ook niet handing, dus ik aan de slag met een andere schroef. Hiervan brak de kop af waardoor ik met een half los zittende rammellende kooi geconfronteerd werd. Dus aan de slag met dubbelzijdige tape om de boel vast te zetten. Zeer zeer slecht van Lian li.

Tja hier kan je van mening over verschillen. Ik vind kasten de laatste tijd veel en veel te duur, de prijzen voor een merktower zijn krankzinnig aan het worden.
100-250 Euro voor een lege doos lijkt tegenwoordig normaal te zijn. De consument woord m.i. uitgekleed en nog met plezier ook, want jaja het is alu.. Deze pc-c35 heeft mij 129 euro gekost weliswaar met voeding, maar die kost ook niet veel meer dan 20 euro. Gedwongen door het feit dat deze htpc in de woonkamer bovenop de andere apperatuur moet staan heb ik hem wel gekocht maar met frisse tegenzin. Bijna 300 gulden (ja oude lul he) voor een lege doos is waanzin. Mijn beoordeling van de prijs is dus slecht, als je echter 250 euro voor een stacker prima vind dan is de lian li pc-c35b een koopie.

Algemene beoordeling :

Veel te duur doosje met 2 mini ventilatoren die veel herrie maken. Grote ontwerp fout in de dvd/hd kooi. Verder is de kast wel mooi en ziet hij eruit als
een prijzige dvd speler met usb aansluitingen. Ik begrijp niet waar lian li zijn reputatie vandaan heeft. Jammer dat ik geen towertje kon plaatsen want dan ben je voor 50-60 euro klaar met een uitstekende chieftec.

Heb jij ook een Lian Li PC-C35B (mATX, Geen PSU, Zwart)?

Waarom veel te duur als negatief.

Je weet wat die dingen kosten bij aankoop, dus duur is geen negatief aspect.
Dit moet een reden zijn bij de koop van het ding, niet achteraf.
Idd daarnaast brushed alu is nou eenmaal erg duur. Dus het is echt niet alsof LianLi hier dik geld op verdient.
Verder zou het op zich wel leuk zijn als er een foto'tje was toegevoegd over hoe de kast van binnen qua layout eruit ziet zodat er eens meegedacht kan worden over wat jij een ontwerp fout noemt van lian li mbt de hdd. Ik kan me moeilijk voorstellen dat deze zo ontworpen is dat de schroef er niet meer in gaat. Idem eigenlijk voor de front bezel lijkt het me toch wel erg sterk dat deze tov de kast zelf te groot is door een ontwerp fout.
Natuurlijk is duur wel een goed aspect. Als iets goedkoop is, dan is het toch ook goed. Waarom is duur dan niet slecht?? Als je iets graag wilt, maar je vind het duur, dan is dat een negatief aspect, of je het weet of niet.
Ik neem aan dat HaseMike hiermee de prijs/kwaliteit verhouding bedoelt. En voor die prijs mag je inderdaad wel enige kwaliteit verwachten lijkt me.

"Dus het is echt niet alsof LianLi hier dik geld op verdient." is onzin, natuurlijk verdienen ze er dik geld op ! Of dacht je dat die kast soms een kostprijs van 100+ euro had ? Het is net zoals met veel andere A-merken, je betaald gewoon dik voor de naam (en hopelijk dan ook voor de kwaliteit) ...
de prijs kan een reden zijn waarom mensen een product niet kopen. Als iemand het dan alsnog koopt noem ik het een weloverwogen keuze.
Zoals Skilla al schreef heb ik proberen aan te geven dat "duur" of "goedkoop" een persoonlijk idee is van de prijs/kwaliteit verhouding. Zelf vind ik 129 euro duur voor een lege kast. Kijk maar eens wat een basis onkyo receiver kost, die heb je al voor onder de 200 euro, en daar zit een betere kast omheen dan die lege lian li.

Wat betreft die schroef, dat is toch echt zo. Misschien is deze kast ontworpen in de tijd dat er nog geen sata harddrives waren en de schroef voor IDE drives niet in de weg zat. Het stripje voor op de dvd is gewoon kosten besparing van Lian, voor iets meer hadden ze een net klepje kunnen maken zonder de knullige opplak problemen.

Ik heb hem, ondanks mijn kritiek, toch gekocht omdat het de minst prijzige low-profile hifi kast was.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 29 augustus 2007 19:19]

Hallo,
Mag ik weten waar jij hem gekocht heb.
Ik kan geen store vinden die hem op vooraad heeft.

tx
beter laat dan nooit : gekocht bij www.pc-cooling.de voor 129 euro (Duitsland).
Jammer dat deze kast van Lian Li je niet bevalt. Ik heb een miditower van hetzelfde bedrijf, de PC-B20, en deze bevalt me erg goed. De midi en groter van Lian Li zijn daarentegen wel erg degelijk, goed afgewerkt, met oog voor detail afgeleverd aan de verkopers en daaraan hebben ze imo hun reputatie te danken. Nu zijn HTPC kasten 9/10 keer niet zo goed als wat je voor het geld verwacht. Ze zijn stukken duurder dan 'gewone' pc kasten. Over het algemeen levert Lian Li gewoon erg goed spul.
Helaas kan ik die component aansluiting nergens op ke moederbord terug vinden?

Component aansluiting?
* kleinesmurf heeft deze kast via-via op de Lian Li website gezien.
Meteen prijs gevraagd bij een shop in de buurt. Even afwachten...
Na koop review ik ook :)