Specificaties All-in-one met Ci7-2600 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 27" 3.4 GHz (Core i7 2600) (mei 2011) Review

Terrestraeon 15 juli 2012, laatste update op 15 juli 2012, 9.191 views

Apple iMac 27" 3.4 GHz (Core i7 2600) (mei 2011)

Pluspunten

• Prachtig en scherp beeld (Led IPS, 2560x1440 pixels)
  • Krachtig / snel
  • Stil en koel
  • Grafische kaart overclockbaar met resultaat
  • Bouwkwaliteit
  • Mag gezien worden
  • OSX met al zijn voordelen, en Bootcamp om ook Windows te blijven gebruiken
  • Zeer goede dienst na verkoop

Minpunten

• Aan de dure kant, ook dure opties
  • Niet uit te breiden / te upgraden (RAM wél)
  • Zeer trage optische drive
  • Komst van (het vrijwel nutteloze) Thunderbolt heeft ervoor gezorgd dat ENKEL Thunderbolt-beeldsignalen als input kunnen weergegeven worden op de iMac

Features Score: 4
Features

Poorten:

- 1 Ethernet -poort
- 1 FireWire 800 -poort
- 4 USB2.0 -poorten
- Analoge & digitaal optische audio-out (mini-toslink)
- Analoge & digitaal optische audio-in (mini-toslink)
- 2 Thunderbolt -poorten

Naast het gebruikelijke zien we dat de iMac digitaal optische output én input van geluid heeft. Niet onbelangrijk aangezien dit feit door veel eigenaars over het hoofd wordt gezien omdat deze digitale aansluiting verwerkt zit in dezelfde poort. Nog zien we 2 Thunderbolt-poorten. Deze Thunderbolt-poorten functioneren ook als Mini-Displayport -poorten voor beelduitvoer. Waar je bij het vorige iMac-model de Mini-Displayport ook kon gebruiken als input is deze functie bij het gebruik van Thunderbolt-poorten echter vervallen :(. Enkel beeld dat via Thunderbolt gestuurd wordt kan door de iMac geaccepteerd worden om zo als beeldscherm te dienen.

HDMI-out mist NIET tot wat velen denken. Voor een paar euries koop je een "Mini-Displayport naar HDMI" adaptertje, dat past in een Thunderbolt-poort. HDMI-in mist helaas wel, want die adapertjes werken NIET in de andere richting. Zo'n mooi en leuk scherm en je kan het enkel met andere Thunderbolt-apparaten gebruiken ;(

USB3.0 mist ook, maar daar is Thunderbolt de tegenhanger van. We zullen zien of daar de juiste adapters nog voor zullen verschijnen.

Verwerkt in de iMac:

- Stereoluidsprekers (20 watt)
- DVD-brander
- SD-geheugenkaartlezer
- WiFi (802.11a/b/g/n)
- Bluetooth 2.1
- Webcam (720p???)
- Microfoon
- IR-ontvanger
- lichtsensor

Goed uitgerust, maar vooral opvallend is de lichtsensor, die meet de lichtintensiteit van de omgeving en past de helderheid van het beeldscherm aan :) gezond voor de ogen als het donker wordt.

Dat beeldscherm is overigens wel één van de besten die je kan vinden. 27" met een resolutie van 2560x1440 pixels is erg genereus. LED verlicht waarvan de intensiteit regelbaar is vanuit het OS. Het paneel is een IPS-paneel, dat geen nefaste kijkhoek-degradatie kent zoals de alom gebruikt TN-panelen. Bovendien (en nog belangrijker) is het feit dat een IPS-paneel een correctere kleurweergave heeft dan TN-panelen. De combinatie van LED en IPS geeft een prachtig, helder en kleurrijk beeld. Nadeel voor sommigen kan de glazen plaat zijn, die natuurlijk flink spiegelt. Ik heb hier geen last van omdat er zich geen raam achter me bevindt.

Om nog even af te sluiten met een minpunt moet ik de DVD-brander, of zogenaamde 'Superdrive' vernoemen, waar helemaal niets super aan is... In vergelijking met andere DVD-branders of lezers leest deze bijzonder traag. Geen wonder met de geadverteerde leessnelheid van 8x, terwijl doorsnee DVD-branders of lezer al snel 24x halen. Apple is de optische media al lang overboord aan het gooien en heeft daardoor duidelijk geen extra interesse gehad in de zoektocht naar een betere optische drive. Ok, geen ramp omdat de meeste software nu toch digitaal komt, maar wie Windows wilt installeren en bijhorende programma's / games die je op disc hebt staan moet (veel) geduld hebben...

Prestaties

Waar Apple vroeger achterop hinkte qua prestaties, profileert het zich nu met uiterst krachtige en goed doordachte systemen. Met een Intel Core i7 2600 van 3,4Ghz bezit je de snelste desktop-CPU van dat moment. Google of tweakers.net is je vriend voor de prestaties van de i7-2600 op te zoeken :Y)

Ook de grafische kaart, een AMD Radeon HD6970m met 1GB (of 2GB als optie) dedicated DDR5 geheugen, is de krachtigste mobile grafische kaart van dat moment (ondertussen is ook de HD6990m verschenen, maar die was er in mei nog niet). Apple kiest wederom voor een mobile-variant. Waarom zul je je afvragen? Wel met zo'n dunne behuizing waar een hele computer in gepropt zit heeft de iMac nu niet bepaald veel extra ruimte of koelcapaciteit voor een flinke desktopkaart. Een mobile grafische kaart geeft méér power voor minder hitte en minder printplaat, wat dus ideaal is in zo'n systeem als dit. Helaas is de prijs van een mobile grafische kaart voor dezelfde power duurder dan een desktopkaart, wat je dus ook weer ziet in de hoge aanschafprijs van een iMac.

Enkele cijfers? Battlefield 3 op High bij een resolutie van 1920x1080 pixels geeft gemiddeld 35fps,
Crysis op High bij 2560x1440 geeft gemiddeld 30fps, Crysis 2 op High bij 1920x1080 geeft gemiddeld 32fps.

4GB DDR3 RAM is echter povertjes uitgerust. Vooral omdat RAM tegenwoordig nog nauwelijks iets kost. Uitbreiding van het geheugen bij de samenstelling van je iMac op de site van Apple kost al gauw een klein fortuin (200 euro extra voor 8GB ipv 4GB? 200 euro extra voor 4GB extra?? |:( ). Gelukkig is het heel eenvoudig om zelf RAM bij te steken langs een klepje aan de onderkant. De handleiding die bij je iMac komt legt vrolijk uit hoe je zelf RAM bijplaatst :), en zelf RAM kopen is pakken goedkoper dan bij Apple ;)
Ikzelf heb voor 35 euro 4GB DDR3 van Corsair gekocht en bijgeplaatst en werkt perfect! Zomaar even 165 euro bespaard...

Het volume van de harde schijf draagt niet bij tot de prestaties van het systeem. Wel handig om te weten is dat de harde schijf doorgaans (er zijn ook enkele Seagate's in omloop) een Western Digital Black is, type WD....FALS die flinke prestaties neer zet. Standaard is het 1TB, genoeg voor de meesten. Optioneel kan je ook kiezen voor 2TB, een 256GB SSD, of de dure combinatie van een 1 of 2TB HDD met de 256GB SSD.

Overclocken: Dankzij MSI's Afterburner heb ik de HD9670m kunnen overclocken, waarvan ik de scores jullie niet ga onthouden:

GPU @ 760mhz en memory @ 950mhz:
  • 3DMark06: 22064
  • 3DMark Vantage: 14998
  • 3DMark11: 3545
Zeer propere scores, ongeveer 10 à 15% hogere scores dan stock.

Bouwkwaliteit en afwerking

Volledig uit geanodiseerd aluminium met een glazen plaat voor het scherm. Nergens gammel plastiek zoals bij de concurrentie. Ook de afwerking is om met een vergrootglas na te gaan, werkelijk subliem!

Ook leuk is dat dat aluminium geen stof aanzuigt :9 en mooi gaaf blijft. Het blijft een cleane en robuuste look behouden en zal niet slijten of verkrassen.

Ik kan verder ook nog kwijt dat de iMac zéér stil is en koel blijft. Ik kan geen Decibel-waardes geven, maar zelfs 's avonds in een stille kamer hoor je de iMac niet :) Als hij op je slaapkamer staat zou je gerust in bed kunnen duiken terwijl hij nog aanstaat. In die muisstille kamer zou je de iMac vervolgens licht kunnen horen. Het is de stilste computer die ik ooit gehoord heb :) Zelfs wanneer je gamet en de ventilatoren wat sneller gaan draaien blijft hij zeer stil.

Hij blijft ook zeer koel. De CPU wordt bij idle niet warmer dan 32°, bij load zitten we rond de 55°. De GPU is idle wat warmer tot 45°, bij load rond de 68° (een mobile GPU kan hogere temps trotseren). Enkel de harde schijf kan soms vrij warm worden, tot wel 50°.

De goede hitte afvoer is te danken aan de aluminium body van de iMac, die gebruikt wordt als een grote heatsink. Dat wil echter wél zeggen dat de achterkant bij gaming flink warm kan worden. Geen nood, dat is volstrekt normaal (zie de temps bij load hierboven), je zou je pas zorgen moeten gaan maken als je gamet en de achterkant blijft koel :).

Design

Hier moet ik niet veel commentaar aan vuil maken. Het design spreekt voor zich en het is duidelijk dat Apple het meeste aandacht heeft voor het design dan alle andere computerfabrikanten bij elkaar.

Ergonomie

De aan/uit knop bevind zich op de achterkant van de computer. Daardoor blijft de voorkant mooi strak, maar maakt de computer minder ergonomisch. Je leert de locatie van de knop echter snel kennen waardoor je blindelings je computer aanzet.

De aansluitingen bevinden zich ook allemaal op de achterkant. Dat zorgt voor een proper resultaat, maar is wederom nefast voor de ergonomie. USB-sticks, externe schijven, koptelefoons en andere apparaten die herhaaldelijk worden aangesloten en weer losgemaakt kunnen voor de nodige ergernis zorgen als je computer tegen een wand staat. Wie er zich aan ergert voorziet beter een docking-station.

Het toetsenbord typt erg fijn. Een leuk, mooi en geslaagd accessoire van de iMac. De afwezigheid van een numeriek klavier kan sommige mensen storen. Apple voorziet gratis de optie van een toetsenbord met numeriek klavier bij de bestelling. Dat toetsenbord is echter niet draadloos...

Verder kan je kiezen tussen de Magic Mouse en de Magic Trackpad. Ik koos voor de Magic Trackpad omdat ik gemengde meningen over de muis hoorde en ikzelf nog een leuke Logitech G5 had. Deze Trackpad werkt vooral leuk sinds Lion met zijn nieuwe gestures. Toch blijft de aanwezigheid van een muis noodzakelijk omdat slepen met de Trackpad vrijwel onmogelijk is.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

OSX is zeer stabiel en betrouwbaar, maar we reviewen hier het systeem, de iMac.
Hoe weet je of de computer (en niet zozeer het OS) stabiel en betrouwbaar is?

- Als hij niet geplaagd wordt door hardware-problemen -> check!
- Als bijgeleverde randapparatuur zorgeloos werkt -> check!
- Als... - check?

Alles is in orde en werkt naar behoren, dus waar moet ik over klagen?
Over OSX misschien, omdat dat toch een vast onderdeel van iedere Apple computer is. Wel zowel OSX als Windows hebben ieder hun voor- en nadelen, maar qua betrouwbaarheid en stabiliteit vind ik dat OSX toch zeer goed scoort.

Eén minpuntje vanwege het voorval met het toetsenbord (zie bij 'Ondersteuning')

Ondersteuning

Je kan altijd bij de lokale Apple reseller terecht voor vragen en hulp, die ze je graag zullen geven. De eerste 90 dagen na aankoop kan je Apple zelfs gratis bellen voor hulp en vragen. Verder bied de site van Apple een hoop guides en How-to's om je wegwijs te maken. Vaak wordt je zelfs geholpen met een filmpje, waarin het stap voor stap wordt uitgelegd.

Bovendien is de installatie van de iMac en de basis van OSX kinderlijk eenvoudig. Enkel een doorwinterde Windows-gebruiker zal zich moeten aanpassen.

Qua garantie is Apple met zijn 1 jaar bijzonder karig, een verhoging naar 3 jaar komt met een prijskaartje.

Dienst na verkoop ervaring:
Het draadloze toetsenbord dat bij mijn iMac geleverd werd had last van verbindingsproblemen en liet batterijen leeglopen in slechts een paar dagen tijd! Daar was dus iets mis, want dat is totaal niet het karakter van Apple's wireless keyboard. Ik bel dus naar Apple voor ondersteuning. Eerst vraagt een computerstem het doel van je telefoontje, dat je met een aantal nummertoetsen bevestigd (zoals gewoonlijk bij iedere onderneming). Vervolgens rinkelt de telefoon 2 keer en er wordt opgenomen :D ! Geen muziekje, geen "eventjes geduld", geen "er zijn nog x aantal mensen voor u" neen er wordt gewoon onmiddellijk opgenomen! Dat had ik nog nooit meegemaakt wanneer ik naar een onderneming telefoneer. De dienst-na-verkoop-ervaring scoort hiermee al onmiddellijk punten :). Een vriendelijke (Nederlandse) vrouw staat me te hulp en verbind me vervolgens door naar een man die meer gespecialiseerd zou zijn in dit geval. Ook die (Nederlandse) man neemt na 2 seconden op :). Om de iMac (en software) uit te sluiten als boosdoener vraagt hij me of het mogelijk is dat ik het toetsenbord met een andere computer of eventueel een iPad (ander OS kan 100% uitsluitsel geven) zou kunnen verbinden. Er lag een iPad langs me dus daarmee getest. Plots valt mijn gsm uit! Batterij was leeg. Ik vloekend (vanwege de misgelopen support) de gsm in het stopcontact geplugd om de lege batterij op te laden. Tot mijn grote verbazing belt een onbekend nummer enkele seconden later. Ik neem op en hoor dat het de man van Apple was die me zojuist hielp! Ik werd teruggebeld _/-\o_ !! Hij stelde verontschuldigend vast dat de verbinding was weggevallen, waarbij ik bevestigde dat de batterij van mijn mobiel leeg was. Begripvol hielp hij me verder en de problemen met het toetsenbord bleven ook bij de iPad optreden. Hij vroeg waar ik woonde en maakte voor mij een afspraak bij de dichtst bijgelegen Apple Premium Reseller waar ik mijn toetsenbord kon binnenbrengen ter reparatie/vervanging. Zo gezegd zo gedaan. Ik bracht het toetsenbord binnen en men vroeg me of ik een tijdelijk vervangtoetsenbord nodig had omdat mijn toetsenbord nar Apple verzonden moest worden. Een week later werd ik gecontacteerd door de winkel en kon er een nieuw Apple Wireless Keyboard gaan afhalen dat Apple teruggestuurd had (puur het toetsenbord in de bekende plastieken beschermfolies zoals je het zou aantreffen in de iMac-doos). Dit was dus geen toetsenbord dat ze gewoon uit de rekken namen want die zitten in een doosje. Mij stoort dat niet, dit was persoonlijke dienst na verkoop. Dat toetsenbord werkt perfect, alles is zoals het hoort :) Verbinding is rotsvast en de batterijen houden het makkelijk 3 maanden uit.

Kortom: een hemelse dienst na verkoop! :) Vooral de telefoon-helpdesk van Apple levert uitstekend werk: niet moeten wachten én begripvol geholpen door Nederlandse mensen die zelfs terugbellen. Ongezien!

Deze ervaring gecombineerd met de overige ondersteuning die Apple biedt verdient niet minder dan 5/5.

De iMac is goedkoper te verkrijgen, maar dit topmodel kost je een flinke 2000 euro. Niet mals voor hardware die je veel goedkoper kan vergaren. Besef echter wel dat je ook betaald voor het dure maar superieure beeldscherm, design, het OS, het all-in-one concept, en de aangepaste hardware specifiek voor dit systeem.

De prijs is daardoor deels te rechtvaardigen, maar het blijft veel voor zo'n systeem en de opties zijn vaak onverantwoord duur (SSD, RAM)

EDIT: Overclock-prestaties en dienst-na-verkoop ervaring

Heb jij ook een Apple iMac 27" 3.4 GHz (Core i7 2600) (mei 2011)?

Goede review, kort maar krachtig.

Vaak vergissen mensen zich in de prijs, 2000 euro is natuurlijk veel geld en dat blijft het ook. Maar wat je ervoor terug krijgt is meer dan alleen een losse desktop. Een scherm als dat is al gauw ¤ 500 - 600 en dingen als een 720p webcam / microfoon van redelijke kwaliteit / goede kwaliteit draadloze netwerkkaart gaan toch al gauw naar de ¤ 150 - 200 mits het de kwaliteit is zoals je bij de iMac ervaart. Dan is het zo'n ¤ 1250 - 1300 voor de hardware en randapparatuur (muis en toetsenbord). En dat allemaal gecombineerd in een behuizing dat stevig is. Uiteindelijk valt dat reuze mee, afgezien dan dat er geen SSD in zit.

Als je niet intensief gaat gamen, dan is een iMac voor dagelijks gebruik een hele fijne All-in-One. Voor multi-media gebruik, prima. Ook OSX groeit nog steeds, toch is het een kwestie van voorkeur. Voor zakelijk gebruik is het soms wat minder handig met applicaties die niet goed werken of bestand extensies die niet kunnen worden gelezen.

Ik ben het eens met je visie die je hebt in deze review.

Dus de verbeter punten voor Apple zou zijn -

- 2 jaar garantie, standaard. Snap niet waarvoor ze vrezen om dat te verlengen. Ja, kost meer geld maar geeft ook meer vertrouwen wat erg belangrijk is.

- SSD voor deze prijs zou eigenlijk standaard moeten zijn, dan wel niet 256 GB maar 90 GB of 128.

- Meer aansluitingen met diversiteit of standaard een hub meeleveren dat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt.

Al met al, prima review!

/Edit - reactie op Mr.Tweaks

Ik zal mijn reactie wat verduidelijken. Ik heb het over de combinatie van een webcam / microfoon en draadloze netwerkkaart van betere kwaliteit -> ¤ 150 tot 200, niet elk component los.
Natuurlijk kost een Logitech high-end webcam meer geld, alleen waar mijn reactie voornamelijk over ging was dat aanschafprijs van dit product moet verdelen over meerdere componenten dan alleen de hardware.

Dat is vaak wat over het hoofd wordt gezien, vandaar dat ik het goed vond dat in deze review dat wordt verduidelijkt. Desondanks ben ik juist niet ontevreden over
Het concept werkt goed en is prima uitgevoerd door Apple, dus een zeer goed scherm / bouwkwaliteit etc.

Hoop dat je mijn standpunt nu goed begrijpt :)

[Reactie gewijzigd door Quinten op 4 januari 2012 19:32]

Die hoge prijzen voor RAM zijn niet voor de reepjes maar voor de handling, Apple koopt de reepjes in in bulk voor de standaard systemen, op het moment dat je customized gaat er een andere computer over de band. Daar zijn dan andere onderdelen voor klaargelegd maar dat moet wel gebeuren. On top of that, op de geleverde configuratie zit ook garantie, dus alles wat je verandert levert nieuwe garantievoorwaarden op waar Apple zich aan moet houden.

De kostprijs van het geheugen bij Apple is dus veel hoger bij een uitbreiding dan bij een standaard levering. Als je geheugen los koopt heb je geen handling dan prik je het er zelf in. Dat kost je wellicht een kwartier en is dus veel goedkoper.

En vergeet niet, Apple zet de prijs van een Mac vast op de prijs van de datum waarop hij uitkomt. Hij blijft de hele productcycle dezelfde prijs, datzelfde geldt voor de accesoires en uitbreidingen. Eigenlijk is het gewoon een andere markt dan die van pc's en losse onderdelen.

Ze begrijpen ook wel dat de handige gebruikers zelf gaan uitbreiden. Sterker nog, ze verwachten misschien wel dat mensen een computer kopen als hij uitkomt en hem een jaar later zelf uitbreiden als het geheugen goedkoper is. Dat maakt Apple helemaal niet uit. De meeste marge zit immers op de App store en iTunes niet op de hardware (ook al zullen de opbrengsten van deze beestjes niet mals zijn). Maar voor de mensen die toch liever Apple (Foxconn) het geheugen laten uitbreiden in de fabriek zijn er de hoge prijzen.

Hebberig? Misschien volgens mij gewoon slimme marketing, iedereen kan zelf geheugen gaan kopen maar sommigen doen het gewoon niet en kunnen zich dat waarschijnlijk ook wel veroorloven.
Je verhaal lijkt op het eerste zicht logisch, maar er zijn een aantal feiten die niet geheel kloppen volgens jouw bewering.

De meerprijs zou er zijn omdat het dan over een custom build-computer gaat. Dan hebben we het dus over een extra kost vanwege de ingreep. Toch zien we dat 2 reepjes van 4GB (ipv 2x2GB) je 99 euro (huidige prijzen zijn goedkoper geworden dan toen ik het systeem kocht) betaalt en voor 2 reepjes van 8GB maar liefst 3x zoveel, 300 euro betaalt! Het gaat hier toch over dezelfde ingreep? En zelf 16GB kopen is niet 3x duurder dan 8GB kopen, dus dat wilt zeggen dat volgens jouw bewering ze méér aanrekenen vanwege de custom-build terwijl het dezelfde ingreep is?

Volgens jouw redenering zouden de prijzen van steeds duurdere opties procentueel moeten dalen in meerprijs, omdat de startkost van de ingreep minder gewicht heeft, maar het is net andersom.

En het vastzetten van prijs bij uitgave zoals je noemt heeft enkel invloed wanneer het systeem al een tijdje op de markt is. Ik bestelde het systeem nauwelijks 1 uur na de release op de Apple store, en toch waren de upgrade-opties op dat moment al overpriced.
Dit snap ik ook niet goed. Het mooiste zou zijn, dat ze OSX zelf op de SSD zouden zetten en een extra goedkopere opslag HD erbij zouden plaatsen voor je photo's, films en andere ruimtevreters.

Ik heb zelf een macbookpro met ssd van 128GB en ik wil echt nooit meer terug.
Dan maar rustig aan doen met ruimte en veel opslaan op de NAS.
Je vergist je zelf dat mensen niet altijd 500-600 euro willen neerleggen elke maal ze hun computer upgraden. Een scherm is gewoon herbruikbaar.
Leuke review! Was zowaar leuk om te lezen...
Ik heb zelf zowel de Magic Trackpad, als de Magic Mouse. De muis is wennen, maar ECHT geweldig. Google eens op 'Bettertouchtool', misschien kan je er iets mee.

Ben zelf al enkele jaren OSX vs Windows aan het 'vergelijken'.
Feit is gewoon dat ze verschillen, en beide voor- en nadelen hebben.

@NotSoSteady. Ik ben zelf een 'redelijk ervaren hackintosh' bouwer, maar die optie is natuurlijk niet een 'out of the box' optie. Dat weet je zelf ook. En al helemaal niet, als je voor een prefab-downloadable-distro gaat. Dat MAG je nieteens vergelijken :P

Desondanks zou ik een iMac, of Macbook Pro gerust kopen. Alleen tov een MacPro zou ik voor dat geld een Hack verkiezen.

De iMac is als instapmodel vrij goede 'value for money', maar als je voor iets meer gaat, betaal je simpelweg de hoofdprijs. Als je handig bent, doe je het zelf, maar ben je waarschijnlijk ook een uitzondering. Het is gewoon een goede prijsstructuur/staffel/propositie-schaal, waar Apple op inzet. Net als Dell overigens.

Het scherm, de bouwkwaliteit, en het stilistische (als je daar oog voor hebt) zijn -mijns inziens- de prijs zeker waard, maar...

@x Edzio - ...los daarvan, ben je door de webcam / wifi kaart. etc. op te sommen alleen maar drogredenen aan het opnoemen, waarmee je het punt (scherm/bouwkwaliteit/stilistische all-in-one) allleen maar aan het afzwakken bent.

Zo zijn er genoeg mensen, die ipv van de iSight camera er een Logitech C910 aan hangen. DAT is een Webcam van 150,-. Verder zijn de Wifi kaarten, gewoon standaard zakelijke Broadcom chipsets, die je ook als mini/half PCI kan krijgen. 3 a 4 tientjes op ebay, misschien het dubbele retail, maar ECHT geen 150,- a 200,-
Als je nou nog Thunderbolt (of zelfs de licentiekosten daarvan) als argument naar voren zou schuiven...

Zoals je uit de review misschien (tussen de regels door), kon halen.
De iMac bestaat uit Laptop onderdelen, en daar is op zich niets mis mee. Qua hardware is er - los van het speciale moederbord en GPU-bios - ECHT niets anders aan...

[Reactie gewijzigd door Mr.Tweaks op 4 januari 2012 02:32]

Leuke review, ik zou bijna zelf een mac aan willen schaffen. :)
Ik heb alvast géén spijt van mijn aankoop. Het is is mijn eerste Apple computer en betekende mijn overstap van Windows naar OSX.

Hoewel ik nuchter blijf en Windows niet ga zwartmaken (zoals ik in de review al zei hebben beide OS'en hun voor-en nadelen, ik gebruik Windows nog om te gamen :)) vind ik OSX zeer fijn. En met een Apple computer kan ik naast OSX ook nog Windows draaien, met een PC kan ik dat niet.
Dat is niet helemaal waar, Google maar eens voor de gein Hackintosh dan zie je dat dat prima wil, het lijkt misschien wat lastig maar het werkt echt prima. Prima review btw!

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 januari 2012 22:59]

Alleen als je geschikte hardware hebt. Als je hardware hebt waar geen kext's (drivers) voor zijn is het knap waardeloos.
Op zich kan elk stukje hardware er mee werken mits je de drivers maakt.
Dit is wel ongelooflijk moeilijk maar er zijn mensen die het zo doen.

on topic:
Goede review mis alleen nog wat plaatjes.
En snap niet waarom thunderbolt zinloos is het word waarschijnlijk de nieuwe standaard net als bij usb 1.1 10 jaar geleden.
Thunderbolt is tot vandaag nog steeds vrijwel nutteloos. Het heeft veel potentieel, maar wees eerlijk tegenover jezelf: het is een jaar geleden dat de eerste computer met Thunderbolt op de markt kwam (Macbook Pro) en buiten Apple hebben we pakweg 5 (dure) apparaten om het mee te gebruiken. Het is eerder een aansluiting voor de professionele markt.

Ik zou zeer verheugd zijn als de markt voor Thunderbolt boomt waardoor het eindelijk van de grond komt, maar voorlopig ziet het traject dat Thunderbolt aflegt er niet beter uit dan hoe het met Firewire verliep.
Thunderbolt is het best te vergelijken met firewire 10 jaar geleden. USB won vanwege het vraag/aanbod verhaal en lagere fabricagekosten. Firewire wordt echter nogsteeds gebruikt door vnl. A&V professionals. Thunderbolt zal eenzelfde lot beschoren zijn.
Is natuurlijk wel een nadeeltje maar valt in het niet als je je imac altijd op sleepmodus/standby zet ipv uit. Zelfde doe ik met mn macbook pro. De aan/uit schakelaar raak ik vrijwel nooit aan, laptop wordt gewoon dichtgeklapt gaat naar sleep en weer open geklapt en is direct beschikbaar.

Bijkomend voordeel is de snelle beschikbaarheid uit standby. Sneller dan de snelste SSD zou kunnen booten :)
Ik heb het knopje wel blindelings weten te vinden op mijn oudere IMac. Sinds de upgrade van OS X Snow Leopard naar Lion werkt de sleep-mode niet meer goed (alle bluetooth apparaten worden niet meer gevonden) waardoor ik de computer uit moet forceren met de knop. Dit is een bug waar al sinds de introductie van Lion over geklaagd wordt, maar nog steeds niet door Apple is opgelost ;(
Gamewaardig wil ik het niet noemen als je maar net 30fps haalt...
Tja ik ben tevreden met 30 fps, ik koos nu ook wel enkele van de zwaarste games uit. Desnoods schroef je de settings terug naar medium ipv high. Of de resolutie want 1920x1080 is goed genoeg voor games.

Het is toch zo dat hij sneller blijft als de snelste gaming-laptops, en meer grafische kracht heeft dan het gros van de kant-en-klare desktops.

In vergelijking met een flinke gaming-computer zijn de scores inderdaad maar mager, maar we zitten hier dan ook met een all-in-one die fysische beperkt is.
De bak die Crysis 2 op 60FPS op 2560x1440 kan draaien bestaat denk ik nog niet. En hoezo moet alles maxed out met 60FPS? Genoeg mensen die dat niet kunnen betalen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 januari 2012 23:23]

Voor 2000 euro is dat zeer zeker mogelijk hoor. ;)
Een andere vraag: Ik overweeg een iMac aan te schaffen. Kan ik daarop via Bootcamp Windows installeren en de game Flightsimulator X zonder vertraging van framespeed spelen?
Wie kan mij informeren?
P.Crawfield
Ten eerste zou ik je aanraden nog even te wachten. Nieuwe iMacs zijn op komst die betere CPU's en GPU's zullen bevatten.

Ten tweede kan ik je zeggen dat ik ook FSX gespeeld heb op deze iMac. FSX vertrouwd zwaar op je CPU, en jammer genoeg is multi-core ondersteuning standaard niet aanwezig in FSX (vanaf service pack 2 wel, maar toch nog slecht geïmplementeerd). Daardoor krijgen de fps het bij drukke stedelijke gebieden het een beetje moeilijk.

De GPU voldoet echter ruimschoots, hij komt hier niet boven de 50% load. Het is de CPU echter die 100% op thread 1 geeft (andere 7 zijn 0%). Maarja met de snelste Intel's aan boord kan je moeilijk nóg sterker. Echte FSX-users zie je dus vaak met single-cores of dual-cores die flink overklokt zijn, zodat ze per core de meeste kracht kunnen krijgen. Met de huidige quad-cores is het moeilijker om FSX vlot te krijgen.

Misschien bij de echte FSX-kenners in de forums eens raad vragen over hoe je FSX vlot krijgt en op welke hardware je moet letten.