Logitech H800 Review

skoozie 2 januari 2012, laatste update op 2 januari 2012, 5.720 views

Logitech H800

Pluspunten

• Bluetooth & dongle
  • Opbergen microfoon
  • Opbergplek voor de dongle
  • Opladen tijdens gebruik

Minpunten

• Bouwkwaliteit valt tegen bij verwachtingen
  • Niet stevig genoeg op het hoofd om te gaan sporten

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Dit is mijn eerste review, dus ben lief :)

De H800 uitgeklapte met dongle

Reden van aanschaf
Om tijdens het gamen mijn vriendin niet te veel tot last te zijn heb/had ik een Microsoft Livechat 3000. Voor Teamspeak is de headset functionaliteit zeer fijn. Een lange tijd plezier gehad met de Livechat 3000 tot de microfoon hiervan stopte met werken. Toen maar gaan zoeken naar een vervanger. Een headset moest het zijn en draadloos was een wens. Helaas weinig keus tussen de "skype"-headsets of je gaat naar veel duurdere gaming headsets. Na rondkijken in de pricewatch en spelen met de opties viel mijn oog op de Logitech H800. vooral de optie dat hij over bluetooth beschikte en dus te koppelen was met mijn telefoon vond ik een interesante optie. De prijs van 75 euro vond ik wel aan de prijzige kant en stelde de aankoop uit. Vorige week een mailtje gekregen van Logitech met de aanbiedingen waarin een bundel van de Logitech H800 met de KM400 (keyboard met mousepad) voor 85 euro te koop was. Voor mijn HTPC was dat keyboard al vaker voorbij gekomen maar kon de 35euro niet rechtvaardigen, maar deze aanbieding kon ik niet laten liggen!

de Logitech H800 met de microfoon ingeklapt

Ik houd de kopjes van de beoordelingen maar aan, en sluit af met de Algemene beoordeling.

Features: Zeer goed
Ik had op internet al gelezen dat er op een omslachtige manier meerdere bluetooth apprataen gekoppeld konden worden. Bij de headset wordt een dongle mee geleverd waarvan ik voor aankoop dacht dat dit een bluetooth dongle was. Bij levering blijkt de headset een schuifje te hebben met 3 standen:
1) Uit
2) Bluetooth
3) Dongle

De dongle is dus een apparte communicatie van het nano-usb formaat.
Hierdoor kan ik makkelijk als ik thuis ben kiezen of ik mijn PC geluid wil horen of muziek wil luisteren of bellen via mijn telefoon. Dit was een aangename verrassing en vandaar zeer goed.

Kwaliteit geluidsweergave: Goed
ten eerste ben ik zeker geen audiofiel en vind geluid al snel goed.
bij de Livechat 3000 was de bass vrij aanwezig en hier was ik in de tijd aan gewend geraakt. toen ik de H800 probeerde klonk het geluid "flets" de te luide bass miste ik als het ware.
Bij muziek luisteren via mijn telefoon was er wel bass te horen, het is er dus wel echter niet zo overdreven aanwezig als bij mijn vorige headset. Geluid klinkt voor mij goed.

Kwaliteit geluidsopname: Goed
Tijdens telefoneren hoort de tegenpartij mij goed, bij het opnemen op mijn PC moest ik wel in de opname software het schuifje voor de opname volume naar maximaal zetten zodat het normaal te horen was. maar het klinkt daarna wel goed. geen ruis, maar nog niet heel veel mee gespeeld. Ook nog niet gebruikt met Team-speak

Gebruiksgemak: Goed
De heaset zit bij mij lekker op mijn hoofd, niet te strak en de pads passen goed op mijn oren. De pads kunnen in meerdere richtingen kantelen waardoor ze niet op een plek harder drukken als op een andere kant, soms zijn er wel eens headsets die pijn gaan doen aan de bovenkant van je oren. Hiervan heb ik geen last bij de H800.
Ook kan de headset opgevouwen worden. Verwacht geen wonderen, hierdoor past hij nog steeds niet in een binnenzak maar het meenemen wordt al een stuk makkelijker.

Bouwkwaliteit en afwerking: Voldoende
Een voordeel van de H800 is dat de microfoon naarboven gedraaid kan worden zodat deze tussen de oorpad en headband valt. hierdoor kan de headset ook prima als koptelefoon dienen. De dongle is op te bergen in de headset. echter, de Livechat 3000 voelde zeer degelijk aan dat mis ik een beetje bij de H800, voor dit bedrag had ik wat meer verwacht van de bouwkwaliteit. Het is niet dat hij heel slecht aan voelt maar wel goedkoop. de scharnieren werken soepel maar zijn wel van plastic en ik hoop dat ze het goed blijven doen, het voordeel is dat het van Logitech is dus mocht het tegen vallen verwacht ik ook geen problemen met de garantie. De headset zit minder stevig op mijn hoofd dan de Livechat 3000. ik had de hoop er misschien ook nog mee te kunnen hardlopen maar dat durf ik niet aan.

Prijs: Voldoende
Ondanks dat ik de prijs in het begin aanhaalde om de aanschaf uit te stellen vind ik hem in gebruik toch wel zeer fijn. Vandaar dat ik de prijs toch een voldoende geef.

Algemene beoordeling: Goed
Als algemene beoordeling vind ik de H800 goed.
Lekker rustig naar muziek luisteren op mijn telefoon of gamen op de computer gaat prima, ook een telefoon gesprek voeren kan prima. echter voelt het product goedkoop aan.

De Logitech H800 ingeklapt

Nu nog een paar andere bevindingen:
Koppeling met iphone
Ik gebruik de headset ook als koptelefoon voor mijn iphone.
de geluidskwaliteit is goed, de knop voor mute en de knop voor vooruit/achteruit spoelen werken goed.
de knop "gesprek aannemen"/pauze wordt niet goed behandeld. hierdoor moet ik mijn telefoon pakken om een gesprek aan te nemen of op te hangen. Geen grote bezwaren hier tegen, maar wilde het wel even genoemd hebben.
De iphone stopt met muziek afspelen als de bedrade headset eruit getrokken wordt. Dit werkt ook als de bluetooth headset uitgezet wordt. hiedoor kan je makkelijk je koptelefoon afzetten en weg leggen zonder ook nog je muziek te moeten stoppen.
dit werkt dus positief goed!

Volume
er zitten volume knoppen op de headset. deze bedienen niet het volume van windows of van de iphone maar worden enkel gebruikt om het eigen geluid te regelen. vergelijk het met een in-line schuifweerstandje van de oude bedrade headsets, het werkt maar ik had dit liever anders gezien.

Batterij
Volgens de documentatie moet de batterij 6 uur mee gaan en 3 uur opladen als de batterij helemaal leeg is.
Tijdens het laden met een meegeleverde USB-kabel kan je de headset gewoon gebruiken en had ik het idee alsof ik een bedrade headset gebruikte (communicatie verloopt dan wel nog draadloos volgens mij, maar dat zal ik nog testen). De headset geeft een recurring pieptoon als deze aan de lader wil. Hierna was de oplaad tijd veel minder als 3 uur. Ik heb nog geen tijden gemeten van hoelang de headset op een lading mee gaat en hoelang de laad tijddan precies is, maar zal dit later toe voegen.

Bereik
Volgens de documentatie 10 meter. Dit komt overeen met mijn bevindingen. wanneer ik ongeveer 10 meter bij mijn telefoon/computer vandaan ben hoor je eerst een kleine onderbreking, en loop je verder valt de verbinding weg, tot je weer in range bent. de 10 meter is binnenshuis met muren/deuren/kasten er tussen (geen draagmuren/beton)

al met al,
een fijne headset die het goed doet. ik loop er niet compleet mee voor gek als ik hem op zet naar de winkel en als ik voor het kaas vak sta kan ik ook nog goed bellen welke we precies nodig hebben! het is niet de goedkoppste kop telefoon maar wel een met unieke eigenschappen. de bouwkwaliteit mocht beter als mede de doorsturing van de knoppen maar er is goed mee te werken.

mochten er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het graag en zal waar mogelijk vragen beantwoorden en/of testen.

De logitech H800 met de USB dongle in de headset

02-01-2012: Geschreven
02-01-2012: Plaatjes toegevoegd

Heb jij ook een Logitech H800?

Goede review, lekker uitgebreid op ieder punt.
Als je nog wat plaatjes kan posten denk ik dat je hier 5 * voor kan krijgen :)

Edit: Mooie duidelijke afbeeldingen, foto's zeggen meer dan duizend woorden.

[Reactie gewijzigd door KleineJoop op 2 januari 2012 22:00]

Bedankt voor de tip!
Ik zal er als ik thuis ben wat plaatjes van schieten en bijvoegen.
Kijk, dit is gewoon een nette, niet te lange maar wel duidelijke review :)
Ik heb hem net gekregen als vervanging van mijn ClearChat Wireless headset (ook van Logitech). Ik ben het eigenlijk op alle punten met je eens. Als ik de keuze had tussen de ClearChat en deze, dan had ik toch niet voor deze gekozen, vanwege de slechte bouwkwaliteit.

Al met al krijg je van mij ook vijf sterren. :+
Bedoel je dat de bouwkwaliteit slechter is dan de ClearChat Wireless? Die heb ik ook, maar daarmee kan je dus niet opnemen (in Windows), niet inklappen, opladen met een speciale stekker (ipv USB) EN de grotere dongle kun je niet wegstoppen. Dus de H800 kinkt als een waardige opvolger, maar dan moet de bouwkwaliteit wel die van de ClearChat evenaren (ook niet geweldig, maar OK).
Haha, ik heb deze headset maar via jouw review ontdek ik pas dat je die USB-dongle daarin kunt opbergen. :+
kun je eens nagaan of je nog steeds via bt luistert als je hem verbindt met de usb lader, of ofdat dit via de kabel kan?
voor de rest goede review
De USB kabel is puur om op te laden. Je kan dus gewoon via bluetooth blijven luisteren op je telefoon en opladen aan de computer. Zeg ik terwijl ik het aan het testen ben. De koppeling naar de computer heb je een apparte dongle voor. Via een schuifje kies je voor Off / BT / Dongle. Maar ook als je oplaad vie de usb snoer moet je als je dongle gebruikt de dongle laten zitten en heb je 2 usb poorten ingebruik. (mijn pc heeft geen BT)
Top review! Ik zit eraan te denken om m ook aan te schaffen; ik heb momenteel een H600 maar daarbij werkt de microfoon niet op de iphone. Zou je kunnen bevestigen dat deze bij de H800 wel werkt (dus mee bellen/Skypen)?
Ik heb hem gebruikt gehad met een IPhone 4 en daarbij werkte bellen / Skype perfect. Momenteel heb ik Android en hier geen Skype mee getest, maar bellen werkt zoals het hoort.