Netgear GS608 Review

TERW_DAN 22 maart 2008, 11.452 views

Netgear GS608

Pluspunten

• prijs
  • kwaliteit/stabiliteit

Minpunten

• design ben ik niet kapot van (maar heej, het is een switch, who cares)

Features Score: 4
Omdat ik toch een keertje een wat sneller netwerk wilde hebben heb ik een tijd terug een Gigabit switch gekocht van NetGear.

Ik kwam op de Netgear uit omdat de prijs erg gunstig was ten opzichte van de duurdere jongens zoals 3com en het me toch wat meer vertrouwen gaf dan dingen als sweex, die iets goedkoper zijn.

De switch is een beetje een appleachtig design, in het wit met de zijkanten afgerond en een glimmend stuk waar de cijfertjes instaan. Niet echt lelijk, maar niet echt praktisch, omdat stapelen niet erg makkelijk is. Er zitten gelukkig wel 2 plastic pootjes bij die je er stevig op kunt klikken en het ding recht overeind kunt zetten, zodat hij weinig ruimte inneemt.

Ik heb deze switch nu een aantal maanden in gebruik en hij heeft nog nooit problemen gegeven dat hij simpelweg vastliep, het verkeer niet meer aankon of andere problemen gaf, zoals ik vroeger met goedkope 100Mb switches wel had.
De doorvoersnelheid is prima en het voelt iig een stuk vlotter dan het 100Mb netwerk als ik wat DVDisos ga overgooien van de ene naar de andere bak :) Ik heb geen benches van de snelheid, omdat de switch overduidelijk niet de bottleneck is in het gebruikte netwerk, dus dat zou een scheef beeld geven.

Voor de prijs van iets meer dan 5 tientjes heb je een heel leuke switch, zeker als je aan 8 poorten genoeg hebt. Kwa features is er eigenlijk niet veel te verwachten. Je duwt de kabels erin, zet er stroom op en het werkt.

update maart 2008
Na het ding ongeveer een 9 tal maanden te hebben gehad ging hij raar doen. De netwerkverbinding haperde steeds meer tot op een gegeven moment het netwerk op een pc volleig wegviel. Vervolgens begon een andere pc moeite te krijgen met een DHCP lease te krijgen tot een dag later het hele netwerk was dichtgeslibt. Resetten van de switch hielp tijdelijik, maar vervolgens gebeurde weer precies hetzelfde.

De switch is inmiddels RMA gestuurd en werk nu met een 100Mb ding, dan is goed te merken wat de snelheid van een Gb switch eigenlijk is, al kan ik dat puur gevoelsmatig uitdrukken.

Waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad met 1 exemplaar, maar mocht ik gezeur krijgen met de vervanger, dan zal dat uiteraard worden vermeldt in deze review.

22-03-2008. Vandaag heb ik de nieuwe switch binnen gekregen en hij werkt verder prima, dus kan nog steeds stellen dat ik prima tevreden ben, ondanks een dood exemplaar.
En heb op verzoek een foto van het ding toegevoegd.

Heb jij ook een Netgear GS608?

Heb zo'n ding nu ruim een jaar draaien, wordt niet super zwaar belast (internetverkeer, foto's op de netschijf, dagelijkse backup van een paar Gb), hangen drie PCs en wat randspullen aan. Heeft nooit een probleem gegeven. Ledjes zijn prettig niet-fel. Wordt warm maar niet heet. Voedingsadapter is vrij fors, zeg twee pakjes sigaretten op mekaar.
Zit er een actieve fan op?
M.a.w.: Maak ie lawaai?
Nope, het is een heel standaard switchje wat dat betreft, geen fan of wat dan ook. Wat wel prettig is, de switches met fans die ik heb gehad waren niet bepaald stil :P
Als je foto's echt interessant vindt dan wil ik die wel maken als ik het ding weer terug heb, (ding is nu op RMAtour). Echter is het niet echt heel boeiend, gewoon een wit ding, met ledjes en 8 netwerkpoortjes. Niet echt hardware waar ik enthousiast over wordt als het gaat om het uiterlijk :P
Ik heb een foto toegevoegd van het apparaat, hij is vandaag teruggekomen van RMA.
Hmm heb hem nu een paar weken en hij weigert sinds vanmorgen een verbinding te geven aan mijn pc. Mijn pc kreeg gewoon geen signaal en het lampje brandde niet op de switch. Oude switch weer aangesloten en het werkt weer perfect :/

Blijkbaar hebben meer exemplaren last van dit rare probleem.
Het vorige netgear model GS108 (blauw metalen doosje - tevens 8port gigabit) had last van brakke condensatoren... voor paar dubbeltjes vervangen en het liep weer als de brandweer. Dit probleem doet zich vooral voor bij volle langdurige belasting op alle poorten

Zou me niets verbazen dat het om de zelfde inwendige hardware gaat... maar dan in appel-doosje....

Heb ff geen linkje maar er staan uitgebreide how to's van hoe dit te regelen. Moet je wel in het bezit zijn van een soldeerbout ;-)

[Reactie gewijzigd door Jimbo220 op 10 februari 2009 14:17]

Ik hou liever mijn garantie erop als je het niet erg vind, ding is nog geen 3 weken oud.
idd gs608 is volledig wit!