Samsung SH-S183A Wit Review

TERW_DAN 25 augustus 2007, 852 views

Samsung SH-S183A Wit

Pluspunten

• prijs
  • kwaliteit
  • snelheid
  • geluid
  • modbaarheid

Minpunten

• warmte (?)

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 5
Vanwege een ietwat brakke NECbrander heb ik besloten om een S-ATA fikkertje te halen. Al snel viel mijn oog op de Samsung SH-S183 brander, voornamelijk vanwege de prijs en het feit dat hij dus S-ATA aangesloten kon worden.

De brander is lekker stil en schrijft snel. Ik schrijf op 8x gezien mijn DVDtjes daarop zijn gecertificeerd en de 8x wordt ook netjes gehaald en tot nu toe heb ik pas 1 of 2 brakke schijfjes gehad op een totaal van zo'n 100DVDs die ik er al mee heb gebrand. Iets dat ik helemaal niet slecht vind (zeker niet omdat ik niet weet of het aan de brander lag of aan Nero).

De leessnelheid van het ding is ook prima, iets dat hij overigens doet zonder belachelijk veel geluid te maken, net als het schrijven. Ook de wat oudere cdtjes eof licht beschadigde gaan er zonder problemen doorheen, geen CRC errors of wat dan ook.

De modbaarheid van de brander is ook prima. Hij is simpel uit elkaar te halen wat voor mijn casemod erg handig was. De ejectknop is makkelijk te voorzien van wat extra draadjes, zodat de ejectknop leuk te verplaatsen is naar een andere plek in je kast, dus zeker voor casemodders is dit een leuk extraatje.

De brander beviel me zo goed, dat ik een 2e gekocht heb omdat mijn DVD speler stuk was,dit is zijn lightscribe broertje, die eveneens prima presteert al heb ik de lightscribe functionaliteit niet gebruikt.

Zeker als je een nieuwe pc hebt en toch een nieuwe brander gaat halen is zo'n S-ATA ding als deze aan te raden, gezien P-ATA bijna niet meer voorkomt op moederborden.

Het enige nadeel dat het ding heeft is dat hij iets warmer wordt als de P-ATA fikkers die ik in het verleden heb gehad. Niet echt een issue, gezien het geen problemen oplevert, maar iets dat me wel opvalt (en tja, ik moet iets als nadeel noemen natuurlijk).

Heb jij ook een Samsung SH-S183A Wit?

Mooie review! Ik heb ook een Samsung (een SH-S203B). Het enige verschil met deze is dat de mijne op 20x DVD-R of DVD+R kan schrijven. En hij is zwart :P .

Wat mij wel opvalt is dat je toch een hard zoemend geluid hoort wanneer hij leest. Het kan ook komen omdat de rest van mn PC eigenlijk geen geluid maakt, maar het valt me wel op :) .

Ik zoek nog een Lightscribe SATA fikkertje voor in de toekomst (lijkt me toch leuk :) ). Waarschijnlijk ook een Samsung.

Voorderest erg nette review.
Ik vind het geluid juist super meevallen bij deze drives, ook bij het lezen van de schijfjes. Ik ga sowieso binnenkort eens kijken hoe dat lightscribe werkt, dat zal ik dan ook wel reviewen (in de review van de SH-S183L).
Ik denk dat dat Lightscribe nog aardig lastig gaat worden, als ik http://www.samsungodd.com...t_idx=4133&level_idx=4392 mag geloven.
Inmiddels heb ik een stapeltje lightscribes weggefikt met m'n andere brander http://tweakers.net/produ...a-lightscribe-zwart).html en dat gaat prima. Het duurt wel een half uur per schijfje, maar zonder al te veel problemen. Je moet alleen even het lightscribe tooltje installeren.