Asus MB19TU (19", 6ms, D-sub/DVI-D, Zwart) Review

jostytosty 15 september 2008, 550 views

Asus MB19TU (19", 6ms, D-sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• ASUS splendid als feature.
  • Helder beeld.
  • Goed instelbaar.
  • Twee soorten aansluiting DVI en D-sub
  • Goedkoop

Minpunten

• blikkerig geluid van de spakers.
  • geperforeerde frontplaat onder.

Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ASUS heeft bij mij een hele goede naam, ik kocht al veel dingen van ze. Een ASUS monitor vond ik echter toch een gok toen mijn iiyama 19"CRT blauwe vonken begon te geven :? en ik met spoed iets nieuws zocht. Mijn secundaire monitor is een Neovo 17". Die is ronduit wazig vergeleken met de MB19TU.
De algemene indruk van deze monitor is goed, zeker als hij goed afgeregeld is.
Ik had een beetje de neiging om een zonnebril 8-) op te zetten toen Windows was opgestart. OMG wat is dit fel. Door te spelen en te prutsen kon ik het felle reduceren en bleek de monitor heel goed af te regelen te zijn De standaard kleuren zijn te fel en de settings voor contrast en helderheid zijn dat ook. De monitor heeft een D-sub en een DVI aansluiting en die laatste is (kennelijk) de enige juiste om te gebruiken. Nu zit ik naar een prachtig beeld te kijken. (mijn CRT-tje was kennelijk wel aardig versleten blijkt nu) Features: Voorop de monitor zit een koptelefoonaansluiting, dat beschouw ik als een grote plus want nu blijf ik niet meer met mijn stoel in de draden hangen omdat deze van mijn PC op de grond af komen. Ook twee speakertjes zitten er bij. Deze zijn waarschijnlijk gemaakt in een fabriek voor conservenblikjes want zelfs met veel geschuif met de equaliser komt er eigenlijk geen goed geluid uit ;( , maar ik heb dan ook geen audio apparaat gekocht, maar video weergave ;) . Hoogteverstelling is niet aanwezig, wel kantelen (geen pivot) Een goede feature vind ik het “klepje” waar de I/O kabeltjes doorgeleid worden, zij het dat deze kwetsbaar is, maar je doet dat natuurlijk ook maar een paar keer op het hele leven van de monitor. De ASUS-splendid functie is erg handig. De features zijn voldoende maar niet erg goed. Ghosting? wat is dat? De monitor is nog splinternieuw en heeft geen enkel pixel defect en dat was mijn grootste angst eigenlijk. Nu ik er op ben gaan letten zag ik op mijn werk al menige defecte pixel op de monitoren van de zaak. Doordat ik geen langdurige test heb komt de beoordeling op goed uit, later moet blijken of dat zeer goed wordt of voldoende. Voor betrouwbaarheid en afwerking geldt eigenlijk het zelfde, hij staat er nog maar net, maar de aluminium voet vind ik echter veel netter dan veel van zijn collega’s. Keurig! De randen e.d zijn netjes afgewerkt evenals de metaalachtige knopjes aan de voorzijde. Nergens rare lasnaden o.i.d. en leuk gevonden vind ik de sticker met de wijzende hand en daaronder “try me”. Het wijst naar de ASUS-splendid functie waarmee snel een aantal instellingen kunnen worden gewijzigd. De vormgeving vind ik eigenlijk niet zo erg fraai. De metaalachtige knopjes aan de voorzijde hadden minder opvallend gemogen maar storen niet. Het vlak van de voorzijde / onder, bestaat geheel uit een gaatjes paneel (vanwege de speakertjes) Het hadden wat mij betreft een paar kleine sleufjes mogen zijn uitsluitend bij de speakers, nu is het een opvang frontje voor stofjes. Ook de gebogen lijn van de onderzijde van de monitor hoeft voor mij niet, heb het liever strak recht, maar wellicht vindt een ander dit juist schitterend. De prijs van deze goed instelbare, heel heldere (1:800) 19” met meerdere aansluitingen is prima. Edit: De ASUS staat nu naast een Iiyama van dezelfde grote. Helderheid en kleur van die laatste zijn beter. Ook aan die monitor kleven wat design foutjes maar laat dus zien dat de ASUS goed is maar ook beter kan.

Heb jij ook een Asus MB19TU (19", 6ms, D-sub/DVI-D, Zwart)?

Mooie review, alleen zou het wat mooier zijn als je je tekst indeelde in paragrafen en enkele foto's er bij plaatst. :)