Specificaties All-in-one met Ci7-2600 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 27" 3.4 GHz (Core i7 2600) (mei 2011) Review

Apple iMac 27" 3.4 GHz (Core i7 2600) (mei 2011)

Pluspunten

• 27" LED IPS scherm
  • Resolutie
  • Stabiliteit
  • AppStore
  • Slimmigheden in het systeem

Minpunten

• Geen Blu-Ray drive
  • Missen numeriek deel toetsenbord
  • Iets te glanzend scherm

Features Score: 5
De Grote Overstap
Sinds Windows 95 uitkwam ben ik een fervent Windowsgebruiker, daarvoor natuurlijk nog DOS en Windows 3.11 gebruikt (en ja, voor de profielcheckers, ik was toen 11) en heb niet echt de meerwaarde van een Mac gezien. Toendertijd hadden we natuurlijk de G-serie met hun eigen CPUs en was het voor mij eigenlijk nooit een optie geweest om over te stappen. Eigenlijk is dat pas iets van het recentere verleden en raakte ik gecharmeerd van Apple producten sinds mijn eerste iPhone. Toch vond ik het 'onzinnig' om zoveel geld uit te geven voor een desktop/laptop terwijl het op Windows goedkoper kon. Maar tijden veranderen. Waar ik eerst altijd de tijd had en tevens veel plezier had in het tunen, uitbouwen, verbouwen, aanpassen etc van mijn systeem ben ik, met 2 banen, tegenwoordig eigenlijk veel te druk. Ik wil gewoon een systeem dat werkt en de bezigheden die ik heb kunnen eigenlijk op ieder systeem. Mailen, Word, Excel, Skype, Internet en een potje Civilization. Daarnaast ben ik een groot muziekliefhebber en heb ik in alle studio's waar ik ooit CD's/Demo's heb opgenomen altijd Macs zien staan. Een kleine 2 jaar geleden ben ik bij een bedrijf begonnen waar we veel mobiele applicaties bouwen (70% is toch iOS) en kwam ik steeds meer in aanraking met Macs. Vooral een van mijn 2 bazen is een semi-mac evangelist en toen we een tijdje geleden in de Oekraine waren heeft hij de tijd genomen om mij eens de Mac te laten zien op een manier die ik zelf niet zo snel zou ontdekken. Ik was onder de indruk. Het is niet zozeer dat het zoveel beter/slechter werkt dan Windows 7, maar het zijn de kleine dingen waar ze aan gedacht hebben die je het leven zo makkelijk maken. Ik maak bijvoorbeeld veel screenshots. Een simpele CMD+Shift+4 laat je een vakje trekken op je scherm en als je loslaat staat het als JPG op je bureaublad. Toch net even makkelijker dan printscreen, applicatie openen, paste, save as en opslaan. Het scheelt allemaal niet veel, maar als je alles bij elkaar optelt is het gewoon net wat beter doordacht. Ook het tekenen van contracten in PDF (ik teken veel NDAs en contracten) kan ik nu simpel met de camera doen. In mijn optiek zitten in dat soort dingen de grote meerwaarde (wat natuurlijk persoonlijk is) van Mac OS.

Het Systeem
Om het meteen maar goed te doen en mijn Dell XPS in elk geval te evenaren ben ik gegaan voor een 27" iMac met Core i7 processor, 1 TB harde schijf en heb ik de 4 GB geheugen laten uitbreiden tot 8GB. Op die manier kan je in elk geval weer even vooruit. De Radeon 6970 videokaart vond ik ook een must voor een geregeld spelletje dat ik speel en je met 27" natuurlijk het liefst op de native resolutie van 2560 x 1440 wil spelen. Het beschikt verder over 4 USB 2.0 aansluitingen, 2 Thunderbolt, Displayport en een CD/DVD combo waar je ook CDs en DVDs mee kan bakken. De Thunderbolt aansluitingen komen in plaats van USB 3. Gezien ik persoonlijk USB 3.0 niet nodig heb gehad (zit wel op m'n XPS) omdat ik niet zulke snelheden nodig heb gehad (30-40MB/sec voor een film gaat hard zat) is het voor mij geen gemis. De Thunderbolt harde schijven vegen de vloer aan met USB 3 wat ik zo gelezen heb, maar 500 euro voor een 1 TB schijf is de categorie 'way overpriced' al ver voorbij. Als Thunderbolt meer mainstream wordt zal hier ongetwijfeld verandering in komen. Tot die tijd kan het ontbreken USB 3 als een minpunt worden gezien door sommigen.

Het aansluiten
Het aansluiten van de iMac kan iedereen in de leeftijdscategorie van 2 tot 150 jaar. Je zet hem op je bureau neer, je steekt de stekker aan de achterkant van je iMac en in het stopcontact. Je legt je keyboard en muis op je bureau neer en je drukt op de aanknop. Voila, je bent klaar.

Het Scherm
Persoonlijk in 1 woord: Wow! Out of the box ziet het scherm er al schitterend uit. De kleuren zijn warm en mooi en de resolutie is een droom. Ik heb zelf altijd 30 verschillende vensters open en vond eigelijk 1920 x 1080 al aan de weinige kant, een van de redenen dat ik maar heel kort met mijn Vaio gewerkt heb omdat deze 1366 x 768 had en ik gewoon geen overzicht meer had. Het scherm spiegelt wel erg, meer dan menig glanzend scherm dat ik heb gezien en dat zorgt ervoor dat ik geregeld een gordijntje half dicht moet doen, zeker in zonlicht, omdat je anders teveel weerspiegeling hebt. Buiten dat is het een van de mooiste, zo niet het mooiste scherm waar ik ooit achter gezeten heb, alhoewel ik meestal achter laptops heb gewerkt en de monitor die ik thuis had op mijn i7 Windows systeem een oudere LCD 24" Iiyama was van een jaar of 5-6 oud.
Het betreft een IPS scherm op de 27" en iets anders dan 'het is haarscherp' kan ik er niet van maken.

Toetsenbord en Muis
Apple levert standaard het Wireless Keyboard en Magic Mouse mee, alhoewel je ook kan kiezen voor een Trackpad op de site. De Trackpad is voor gaming voor mij niet handig, dus liet ik de standaardkeuzes gewoon intact. Hier komen we eigenlijk meteen aan op een van de weinige minpunten welke ik tegengekomen ben. Het toetsenbord typt fijn en, in tegenstelling tot andere draadloze sets welke ik heb gehad, er zit geen enkele vorm van input lag in ondanks dat het via Bluetooth loopt maar het grootste gemis is dat er geen numeriek toetsenbord bijzit. Ook geen delete, home, end en dergelijke en dat waren onder Windows nou juist veelgebruikte toetsen voor mij. Deze zijn als extra te koop (ook draadloos) welke je aan je toetsenbord kan klikken maar de 49 euro welke ik daarvoor neer moest tellen vond ik een beetje teveel van het goede. CMD+links/rechts werkt met end en home goed genoeg voor nu.
De Magic Mouse daarentegen vind ik persoonlijk een heerlijke muis. Het is even wennen omdat hij anders in de hand ligt dan de logitech muizen die ik altijd gewend ben maar het touch oppervlak is heerlijk. De gestures welke je kan gebruiken maken het een fijne ervaring om te surfen bijvoorbeeld. Links en rechts swipen met 1 vinger is back/forward. Met 2 vingers 2x tappen is meteen mission control starten (soort van iOS desktop waar je al je geinstalleerde apps ziet staan). Voor mij ook weer een kleine timesaver, niet dramatisch, maar wel weer wat. Er zit geen wieltje op, maar scrollen doe je door je vinger omhoog/omlaag of links/rechts te bewegen op een site.

De geluidsproductie
Het systeem is werkelijkwaar superstil. Het geluid van mijn externe harde schijf komt er altijd overheen. Op gewoon de desktop is het systeem niet hoorbaar en ook de interne harde schijf hoor je nauwelijks. Tijdens het gamen is het systeem nog steeds fluisterstil. Ik heb mij laten informeren dat we aan ong. 35db als het systeem zwaar belast wordt. Zelf heb ik dit niet gemeten gezien ik daar de apparatuur niet voor heb. Maar ik heb nog nooit een systeem gehad dat zo stil is, laptops inclusief.

Energieverbruik
Het systeem trekt lekker wat stroom uit het stopcontact, mede door het 27" scherm natuurlijk. De teller in normale desktopmodus kwam uit op een gemiddelde van ong. 90-100W. Als je een film gaat kijken loopt dit op richting de 120W. Mijn display staat op ongeveer 75% brightness. Als we zwaar aan het gamen waren tikte het systeem de 230W ook nog wel geregeld aan.

De Software
En daar zit je dan. Je gloednieuwe Mac net uitgepakt en aangezet en wat kan je er allemaal mee. Eerst maar eens rondneuzen in de dock (shortcut balk naar applicaties) naar wat er allemaal opstaat. Standaard krijg je een aantal dingen meegeleverd om meteen aan de slag te kunnen. Te beginnen met Mail. Eigenlijk een prima mail client voor dagelijks gebruik welke ik gebruik om mijn prive mail (eigen domein + gmail) mee te checken. Voor de meeste mensen een prima mail app, makkelijk en overzichtelijk in gebruik en grotendeels gelijk aan de iOS app. Ondersteunt alleen via een omweg HTML signatures wat ik wel een kleine tekortkoming vind vandaar dat ik maar meteen Office met Outlook 2011 heb gekocht. Dat maakte de overstap voor mij net wat kleiner en is allemaal net even beter geintegreerd in mijn zakelijke omgeving, wat overigens niet wil zeggen dat Mail een slecht programma is.
Daarnaast krijg je de iLife '11 suite, voorzien van iPhoto, GarageBand en iMovie. iPhoto is een fotobeheerprogramma. Ik ben er nog niet achter of ik het een heel prettig programma vind of niet, gezien het niet met een folderstructuur werkt maar met zogeheten 'events'. Hierdoor ben je, afhankelijk van je aantal foto's, een lange tijd bezig om alles te reorganiseren. iPhoto slaat alles op in 1 soort van database bestand waardoor je foto's ook dubbel op je PC pardon, Mac hebt staan. Zelf moet ik er nog even rustig voor gaan zitten. Het voordeel voor mij is wel is dat alle Photostream foto's (gemaakt op iOS devices en geupload naar de Photostream) in het programma kunnen worden ingeladen. Zo heb je toch alles meteen op je systeem.
Garageband was voor mij iets waar ik meteen mee aan de slag wilde. Vanwege het vele recorden dat ik in mijn vrije tijd met een vriend van me doe, wilde ik het programma een beetje leren doorgronden. Het is op de Apple manier weer doodsimpel en vrijwel alles wijst zich vanzelf. Het is natuurlijk beperkter dan een programma als Cubase of ProTools, maar ik ga waarschijnlijk snel de overstap naar Logic Pro maken welke naadloos aansluit op Garageband. Het is simpel om er in op te nemen of MIDI instrumenten te maken welke je met behulp van de editor zowel met je muis kan maken (lang werkje) of uiteraard via een MIDI keyboard. Dit laatste heb ik meteen bij de iMac aangeschaft (M-Audio Keyrig 49) en dit was Plug en Play. Meteen herkend en spelen maar. Inmiddels al wat dingetjes opgenomen en we gaan snel verder prutsen, to be continued.
iMovie heb ik nog geen enkele keer naar gekeken dus hierover heb ik weinig te melden.
Het alom bekende iTunes staat er uiteraard direct ook op. Gezien ik dit al veel op de PC gebruikte wist ik mijn weg hier al prima in. Het werkt naadloos samen met mijn AIrport Express en Apple TV 2 dus mijn huis is nog steeds net zo multimediaal als dat het was.
In verband met het kopen van Office, heb ik weinig naar iCal en het adresboek gekeken omdat ik deze verder niet nodig heb. Wel een leuk detail, ik heb op mijn iPhone 4S iCloud aanstaan en zodra ik geconnect was stonden al mijn contacten en afspraken in de agenda/het adresboek.
Het installeren van programma's was voor mij overigens wel een nieuw concept. De applicatie naar de map 'applicaties' slepen en het is geinstalleerd. Da's weer eens wat anders dan de install files op windows.

De Appstore
Wat, zeker als beginnende Mac gebruiker, erg makkelijk is, is de AppStore. Voor smartphone gebruikers is dit een bekend concept maar op de computer is dit nog wat minder ingeburgerd. Uiteraard ben ik meteen eens gaan rondkijken en heb er een aantal programma's uitgehaald welke ik erg nuttig achtte. Onder andere iDrum (drum creator ala BeatCraft), Blu-Ray speler, VLC en NZBVortex heb ik op deze manier gekocht en het scheelde mij zo een hoop zoekwerk naar de juiste tools. De AppStore moet je uiteraard wel een account voor hebben en deze had ik overigens al vanwege mijn iOS accounts.

De Prestaties
Het algehele gevoel op dit systeem is gewoon ronduit snel. Nou mag dat natuurlijk ook wel met de hardware die erin zit. Iets dat mij vooral ook opviel is het kopieren van bestanden, zowel via het netwerk als intern. Dit gaat in een noodvaart, waar ik bij Windows altijd lang moest wachten. Waar het precies aan ligt ben ik nog niet achter maar snel is het in elk geval wel.
De i7 met 4 echte en 4 virtuele cores doet z'n werk goed. Er is weinig wachttijd en ook het converteren van DVDs in HandBrake naar Apple TV formaat doet hij in een minuutje of 10, soms 15, afhankelijk van de lengte van de film. De FPS bij het encoden schommelt tussen de 130 en 190 per seconde. Op mijn XPS ging hier rustig nog een half uur overheen, ondanks dat daar ook een i7 in zat.
De 8GB geheugen is tot op heden nog eigenlijk niet vol geweest, maar ik doe dan ook niet met bijv. Photoshop dus een enthusiast zal het ongetwijfel met gemak vol krijgen.
Voor de gaming is natuurlijk de Radeon 6970 het ideaalste punt voor benchmarks. Inmiddels een aantal spellen gespeeld en Civ IV & V en Counter-Strike lopen op de hoogste resoluties zonder ook maar te stotteren. In Counter-Strike had ik VSync aanstaan en waar dan ook in welke map dan ook kwam ik nooit onder de 60FPS.
Een aantal verdere benchmarks, allen gemiddelde framerate op de native resolutie van 2560 x 1440:

Portal 2: 83 FPS
Left 4 Dead 2: 47 FPS
Starcraft 2: 70 FPS
World of Warcraft: 75 FPS

Misschien niet genoeg voor de die-hard gamer, maar voor een casual gamer bijna overkill. Overigens zijn de prestaties naar ik begreep onder Windows 7, welke je via BootCamp als dual boot kan gebruiken, nog hoger. De 6970M schijnt qua performance ongeveer gelijk te zijn aan de Desktop variant van de Radeon 6850.

Als overstapper loop je altijd tegen dingen aan die anders werken. De meeste dingen zitten wel op plaatsen waar je het verwacht, sommige dingen is enorm zoeken maar online kom je toch eigenlijk alles tegen als je iets nodig hebt qua vragen. Mijn eerste indruk van het systeem is geweldig. Het scherm is top, bediening is goed en eigenlijk alle software welke ik gebruik is beschikbaar voor Mac OS of er is een equivalent voor te vinden. Software werkt out of the box en dankzij de appstore kan je eigenlijk alles direct vinden wat je nodig hebt zonder urenlange zoektochten naar alternatieven. Natuurlijk heb ik het systeem pas een week in bezit en zal ik nog vast tegen dingen aanlopen na 18 jaar windowsgebruik maar tot op heden ben ik nog tegen niets onoverkomelijks opgelopen. Het is een bloedsnel systeem welke nog sneller zou kunnen met een SSD, maar de prijzen die Apple rekent vind ik buiten alle proportie, dus mogelijk dat ik dat later zelf nog ga doen. Het scherm is een genot, de resolutie is een genot en het systeem is echt superstabiel.
Ik heb nog geen greintje spijt gehad dat ik er 2.150 euro voor heb neergeteld wat het voor mij de duurste computer ooit maakt. De kans is ook erg groot dat ik er nog een MacBook bij ga halen om het werk in de Oekraine (waar ik voor development geregeld zit) ook op Mac OS te kunnen doen, mede vanwege de heerlijke compatibiliteit tussen Apple producten. De overstap van Windows naar Mac is kleiner dan ooit en ik denk niet dat mensen er uberhaupt spijt van zullen krijgen. Maargoed, mocht mijn mening over een aantal maanden bijgesteld zijn, dan zal ik dat hier laten weten uiteraard. Op dit moment ben ik zeer enthousiast.

Kleine update 8 maanden verder:

Inmiddels alweer 8 maanden verder sinds de aanschaf van mijn iMac. Tot op heden ben ik er eigenlijk alleen nog maar positiever over geworden. De Windows-denkwijze is er een beetje uit en ik leer nog geregeld bij over andere/nieuwe dingen in het systeem waardoor het werken prettiger wordt. Intussen heb ik ook mijn Windows laptop vervangen door een MBP 15" 2012 model omdat ik toch geregeld buiten de deur werk intussen, mede door mijn verhuizing. Windows 7 op mijn oude laptop is een prima besturingssysteem maar de handigheidjes in Mac OS X, de snelheid van de Mac die blijft itt de langzaamaan steeds trager wordende Windows systemen plus de compatibiliteit van de Macs icm de Apple hardware die ik al bezat waren voor mij meer dan voldoende redenen om afscheid te nemen van Windows. Alleen voor Civilization 4 met mods die de zogeheten gamecore.dll nodig hebben draai ik nog een VMmetje met Windows 7. Wat mij betreft is het een geweldige stap vooruit geweest en ben ik nog steeds blij met mijn iMac avontuur.

Mijn negatieve eigenschappen van toendertijd: Ik denk dat ik in totaal 2x de optische drive gebruikt heb, en Blu-ray mis ik al helemaal niet eigenlijk. Onder windows maakte ik veel meer gebruik van de optische drive maar waar het aan ligt ben ik nog niet geheel achter.
Het numerieke deel v/h toestenbord blijft makkelijk om te hebben. Helaas vind ik de prijs van deze extra wat aan de hoge kant als ik hem als bluetooth ernaast wil hebben.
Het iets te glanzende scherm ervaar ik ook inmiddels niet meer als storend, denk dat het een kwestie van gewenning is, alhoewel dat natuurlijk persoonlijk blijft.

Het enige punt dat ik wel gemerkt heb is dat ik mijn externe HDD als Mac OS Journaled+ heb geformatteerd en Windows kan niet hiermee uit de voeten. Net zo min als dat Mac OS X out of the box met NTFS overweg kan als je een externe HDD eraan hangt. Dit maakte gegevensoverdracht tussen mij en wat vrienden (we maken muziek en nemen dat vaak op) soms wat lastiger maar met alternatieven zoals NTFS for Mac en HFSExplorer was dit wel op te lossen. Wat mij betreft gaan ze ook over op Mac OS X :)

Heb jij ook een Apple iMac 27" 3.4 GHz (Core i7 2600) (mei 2011)?

Verhaal geschreven met veel emotie, leuk om te lezen.

Lijkt mij heel moeilijk. De overstap naar iMac. Zelf gebruik ik nu al 15 jaar een PC (vanaf mijn 14e) en voor 2000euro kan ik aardig wat keren upgraden...

Maar goed, je geeft het al aan. Je gebruikt het ook veel voor muziek. Daar is de iMac goed geschikt voor.

De gamers onder ons, die vooral media downloaden van Usenet en games spelen, is deze overstap niet een optie.

Dat scherm is wel onwijs gaaf trouwens en ook los (voor 900eu) te koop. Zeker de cinema 30" van Apple :9~ #onbetaalbaar

Goede review, zeker handig voor de mensen die twijfelen of dit nu wel de volgende stap moet zijn gaat het van pas komen.
Helemaal waar dat je voor 2.000 euro een hoop kan upgraden. Heb zelf ook (zoals te lezen is) echt een tijdje getwijfeld. Maar gezien mijn werkzaamheden kan het op alle systemen en juist de kleine dingetjes maken je het leven makkelijker.
Daarnaast moet ik zeggen heb ik voor mijn desktop wat upgrades gedaan (meer geheugen, snellere CPU, andere videokaart) en moet ik zeggen dat de verschillen bijna te verwaarlozen zijn, op wat specifieke dingen in bijv. games na. Dat geldt dan wel voor mijn gebruik uiteraard. De stappen zijn niet meer van Pentium 100 naar Pentium 200 MMX of S3 Virge 2MB naar Monster 3D 8MB gaat waarin je echt zo'n vreselijke wereld van verschil merkt. Daarom is deze overstap voor mijzelf ook daarin te rechtvaardigen omdat ik toch wel weet dat ik hier 2-3-4 jaar mee ga doen. En misschien ook wel voor een beetje het oude gevoel van upgraden. ECHT wat nieuws en snellers :)

De hard-core gamer is natuurlijk geen Mac gebruiker. Overigens zou dat wel kunnen met Bootcamp draaien voor een W7 setup, maar dan zit je niet op een GeForce 590 of Radeon 7890 te gamen natuurlijk. Als je puur spelletjes wil spelen dan is een Mac gewoon minder, ondanks dat het aanbod mij niet tegenvalt. Mijn persoonlijke klassiekers werken allemaal.

Usenet media downloaden gaat net zo goed op een Mac als op een PC. Heb inmiddels mijn Usenetaccount al weer even gebruikt dus daarin is weinig verschil te merken :).

De review was voor mij ook meer als opzet om als verstokte windowsgebruiker het Macgevoel proberen een beetje weer te geven als je de overstap wil maken. Droge benchmarks, HDD programma's etc zijn er heel veel van te lezen en bovendien heb ik ze nog 1-2-3 niet gevonden voor een Mac om alles uitgebreid qua performance te testen. Maar van de snelste iMac (m.u.v. SSD dan) mag je toch wel goede performance verwachten zou je zeggen :). De videokaart met gaming op 2560x1440 valt me totaal niet tegen moet ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door ankhie op 29 december 2011 14:45]

Vwb Usernet heb je inderdaad helemaal gelijk. Het is weliswaar iets omslachtiger (meerdere programma's nodig, waar je in Windows enkel Spotnet gebruikt).

"De review was voor mij ook meer als opzet om als verstokte windowsgebruiker het Macgevoel proberen een beetje weer te geven als je de overstap wil maken"

Dat lees ik er ook erg in af, dat is ook goed geslaagd. Je review is dan ook erg welkom denk ik zo :)

Ben benieuwd hoe je er over 1 jaar over denkt en terugkijkt op je PC-verleden. =)
Met SABnzbd kan ik prima uit de voeten hoor i.c.m spotlite of www.spotplanet.org!
Inmiddels is Spotnet als SpotLite beschikbaar gekomen. De tussenstap inmiddels ook geelimineerd :P
Voor de meeste, zeker gangbare, programma's zijn eigenlijk allemaal alternatieven beschikbaar. Je moet het alleen maar zien te vinden. Dat maakt het soms iets omslachtiger maar het valt me op dat voor bijna alles echt een (goed) alternatief is.
Overigens zijn Unison en NZBVortex ook alternatieven waarmee (zo te zien) prima te werken valt.

Ja, ben ik ook erg benieuwd naar. Daarstraks weer even achter mijn windows laptop gezeten maar toch maar weer snel terug naar m'n iMac. Maargoed, 17" vs 27" is toch wel weer een hele andere manier van werken haha. Sowieso post ik over 1,5 - 2 maanden wel een update over hoe alles nog steeds gaat :)
Nice man. Veel plezier ermee. Ik snap alleen niet helemaal waarom je een muismat gebruikt, dat is toch alleen maar irritant? 8)7
Omdat mijn bureau te glimmend is en de muis het niet goed pakt helaas. Ik wil nog wel een andere muismat maar dat komt nog wel. Het plezier ermee gaat wel lukken :).
Leuke review. Een aantal mensen in mijn eigen omgeving die overstapt zijn op een Mac hebben louter goede ervaringen. Voor een aantal is het een soort angst voor het onbekende, voordat zij de overstap hebben gemaakt. Het is natuurlijk een groot aankoopbedrag waarvan niet iedereen (lees: veelal Windows gebruikers) van tevoren van zijn overtuigd, heel logisch.

Overigens noemde je nog een stukje over HFS+ en NTFS. Out of the box kan Mac OSX NTFS lezen maar niet schrijven. Wil je dat zowel Windows als Mac OSX kunnen lezen/schrijven, dan is FAT vereist. Dat is echter alleen handig voor USB sticks etc. + de stomme limiet van 4GB per file.

[Reactie gewijzigd door Stef42 op 13 augustus 2012 15:17]

Tegenwoordig lezen zowel OSX als Windows (>XP SP3) het ExFAT formaat, wat niet de 4 GiB limiet heeft.
Mooi uitgebreid review. Ik vroeg me alleen af wat je bedoelt met
Als iemand die een jaar of 6 geleden is over gestapt kan ik me ook helemaal vinden in de kleinigheidjes die je beschrijft die het systeem zo aangenaam maken.

Wat betreft het toetsenbord, voor anderen die een aankoop overwegen is het wellicht fijn om te weten dat het toetsenbord wat wel een numeriek gedeelte heeft een configuratie optie is als je een Mac koopt. Kost niks extra's, maar dat toetsenbord heeft wel een draad (en 2 USB poorten).

Verder een kleine tip over iPhoto; dat werkt eigenlijk vergelijkbaar als Picasa (of als iTunes). Het principe is dat als je een camera aansluit iPhoto vanzelf opent en je foto's van de camera in iPhoto gaan staan. Op die manier krijg je ook geen dubbele foto's op je machine. Het grote voordeel van iPhoto-achtige applicaties (waar Aperture en Lightroom m.i. ook onder vallen) is het gebruik van een interne database. Foto's zijn op die manier veel makkelijker terug te vinden dan in een losse mappen-structuur op een harde schijf. Zeker als je heel veel foto's hebt. voorbeeldje: "Ik zoek die ene foto van ons in Frankrijk in de Ardeche, maar in welk jaar waren we daar ook al weer?". Met Places & Faces in iPhoto heb je hem binnen twee tellen gevonden. Als je al je foto's op jaar sorteert op je HD ben je nog wel even aan het zoeken.
Wat ik bedoelde met het tekenen van contracten is eigenlijk gewoon in Preview mijn handtekening fotograferen en gewoon pasten onder elk document waar ik het mee eens ben :). Out of the box werkt dat gewoon heerlijk.

Klopt inderdaad dat je wel een variant met draad hebt, maar juist het draadloze vind ik enorm prettig.
Ik moest 'm even googlen, maar da's een feature die zelfs voor mij nieuw is. Goed review dus, nogmaals.
Ik heb het model uit 2010, dus met een 5850M (geadverteerd als 5750 desktop variant) en ik game regelmatig op mijn iMac (enige reden voor Bootcamp) en vond het toen met mijn games echt goed werken. Medieval 2, Bad company 2, Portal. Shogun 2 haalde betere performance dan Medieval omdat vooral de CPU gebruikt wordt denk ik maar met BF3 heb ik mijn kaart overclocked met 20% en daar kan ik perfect vloeiend op 1080p medium/high op spelen wat voldoende is voor mij. Wel opletten dan dat je een FanControl hebt ivm met temperatuur, zo kom ik nooit boven de 60 graden uit met mijn kaart.
Leuk review ben zelf ook aan het denken om de overstap te maken van een pc naar een mac.
Wat betreft de prijs valt het ook wel mee als ik alles bij elkaar optel en een totaal nieuwe pc bouw met een 27 inch scherm wat dezelfde resolutie heeft als een mac.
Dan zit er toch maar weinig prijs verschil tussen een pc en een mac.
Heb nu via vMware workstation mac os op mijn pc draaien om te testen of een mac wat voor mij is.
En ik moet zeggen het bevalt me eigenlijk best goed wel even wennen omdat het net iets anders werkt als win 7.
Maar denk dat ik de overstap ook ga maken.
Leuk dat ik jou review nu lees en jij ook geen spijt hebt gehad.