Specificaties Tower, 1 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 310 Review

KleineJoop 28 december 2011, laatste update op 28 december 2011, 2.104 views

Cooler Master Elite 310

Pluspunten

• Uiterlijk

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Inbouwmogelijkheden
  • GEEN ruimte tussen hardeschijf/3.5" bay
  • Scherpe randen bij de voeding.

Reden van aankoop

Ik heb deze kast een tijd geleden gekocht samen met de rest van mijn computer. Aangezien het meeste van mijn budget was opgegaan aan de computer zelf was er niet veel ruimte meer over voor een behoorlijke kast. Mijn oog viel op de Cooler Master elite 310 vanwege de lage prijs, en de looks.

Vormgeving

Persoonlijk vindt ik het een mooie kast, de glanzende zwarte voorkant heeft iets weg van de Hp Pavilion serie. Dat vindt ik mooie kasten en vandaar dat ik voor deze kast ben gegaan. Tussen de silveren rand en het zwarte middengedeelte vormt zich aan de onderkant een soort van rooster wat waarschijnlijk als intake opening wordt gebruikt.
Er zitten ook twee blauwe ledjes welke de activiteit en power aangeven.

Aan de voorkant zitten twee Usb 2.0 poorten en een 3.5mm audio en 3.5mm microphone jack.
Er passen zowel ATX als m-ATX formfactor moederborden in.

Er zijn ook nog twee andere versies van de kast waar de in dit geval silver gekleurde rand blauw of oranje is.

Bouwkwaliteit

Ik ben hier echter een stuk minder over te spreken, de kast oogt solide maar het tegendeel is waar. Het sidepanel is dun en makkelijk in te drukken. Ook moet je oppassen voor de scherpe randen bij de voeding, tijdens het inbouwen heb ik me hier aan gesneden. De kast is voor de rest redelijk stevig maar de randen achter bij het sidepanel zijn bij mij licht ingedeukt na meerdere malen de kast open en dicht gemaakt te hebben. Wat wel handig is dat de sidepanels met duimschroefen zijn vast gemaakt, ook kun je ze er beide afhalen.

Koeling

de kast heeft een 120mm ventialtor meegeleverd die achterin onder de voeding is gemonteerd als outtake, ook is er in het sidepanel nog gaatjes gemaakt om eventueel twee 90 mm ventilators te monteren. Aan de voorkant van de kast zit achter het eerder genoemde zwarte rooster ook nog mountings om een 90mm intake ventilator te bevestigen.

Geluid

Ik heb in andere reviews gelezen dat mensen last hadden van resonatie van hun hardeschijven in deze kast. Ik heb hier echter geen last van, afgezien van het bekende knorren wanneer de hardeschijf aan het werk is. Wel hoorde ik een soort van suisend geluid de eerste keer dat ik de pc aanzette, na wat onderzoek binnen de kast kwam ik erachter dat het van proccesor koeler afkwam. De cooler master hyper 212 plus die ik heb heeft wat spelling tussen het koelblok en de ventilator zitten, blijkt dat de lucht schuin afbuigt en door de ventilator gaatjes van het sidepanel heen gaat. Dit probleem is echter makkelijk op te lossen door aan de binnenkant van het sidepanel de gaatjes af te plakken met wat zwart papier. De proccesor koeler past trouwens net ik heb ongveer een millimeter spelling.

Inbouwmogelijkheden

Het is een simpele kast voor een simpel prijsje, verwacht dan ook niet dat je er een SSD bracket bijgeleverd krijgt en dat er uitsparingen zijn om de radiator van je corsair H100 aan op te hangen. :P

Wel even een serieuze mededeling, er zit echt totaal GEEN ruimte tussen de hardeschijf(en) in de 3.5” bays om eventueel dempend materiaal aan te brengen. Bij mij schoof de hardeschijf met veel moeite en geschuur naar binnen. Ook moeten alle drives met schroefjes worden vastgezet.

Je krijgt waar je voor betaalt, het is een simpele toch strakke kast met beperkte mogelijkheden. Er zijn zeker wat problemen met de bouwkwaliteit en het inbouwen, maar als je een kast zoekt voor een systeem waar je niet al te vaak aan gaat sleutelen is dit een goede keuze. Als je van plant bent om regelmatig je systeem te upgraden of de kast open/dicht te maken zou ik verder kijken naar iets meer degelijkheid.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 310?