Neato Robotics XV-15 Review

Q 27 december 2011, laatste update op 20 maart 2012, 8.007 views

Neato Robotics XV-15

Pluspunten

• maakt goed schoon
  • maakt snel schoon
  • botst niet zo veel en doet dit zachtjes
  • vraagt weinig onderhoud

Minpunten

• dure stofzuiger
  • maakt heel veel lawaai

Een stofzuiger robot blijft een beetje een speeltje. Maar ik moet zeggen dat de Neato XV-15 (aangekocht bij snellwebshop) zijn werk wel goed doet.

Het grote verschil met de roomba robots is het feit dat het apparaat zich bewust is van de omgeving en niet random door de ruimte zeilt maar systematisch je huis schoon maakt. Je ziet de robot ook echt baantjes trekken door je huis. De robot heeft een ingebouwde laser waarmee objecten worden waargenomen zodat de robot ook niet continue overal tegenaan botst. Het is gewoon bijna fascinerend om te zien hoe de robot zijn weg vind door het huis. Mocht het nodig zijn dan zal de robot gewoon tussentijds even terug rijden naar de basis om te 'tanken', om daarna de klus af te maken vanaf het punt waar de robot de klus had afgebroken. erg netjes. Je hebt ook geen 'lighthouses' nodig zoals bij de Roombas. De robot navigeert zelfstandig door het hele huis.

De robot heeft een rubberen borstel die redelijk schoon blijft. Na een sessie hoef je alleen even het opvangbakje te legen. Dit bakje is heel makkelijk toegankelijk en het filter heb je binnen 30 seconden schoon. Verder heeft de robot vrijwel geen onderhoud nodig. Zo nu en dan zul je misschien de borstel even moeten kuisen, maar vooralsnog is dat niet nodig geweest. Een veel gelezen klacht over Roomba's is dat ze veel onderhoud vragen en dat je continue bezig bent vastzittende haren uit borstels enzo te verwijderen. Dat is tot nu toe geen issue met de Neato.

Het grootste nadeel is het geluid. De stofzuiger doet goed zijn werk maar maakt daarbij echt veel lawaai. De zuigmotor maakt opzich al behoorlijk geluid, maar de roterende rubber borstel maakt het echt fors. Je kunt de robot dus beter schoon laten maken als je niet thuis bent.

Verder geen klachten over de robot. Met een USB kabel kun je via Windows de machine van de nieuwste firmware voorzien, wat prima ging. Apple en Linux gebruikers moeten helaas toch ergens even toegang regelen tot een windows computer of Windows in een VMware omgeving draaien (wat ik heb gedaan).

Het is nogal een bedrag voor een stofzuiger, maar vergeleken met de andere stofzuigers, zoals de Roomba, vind ik de prijs redelijk. Eindelijk serieuze concurrentie voor de redelijk effectieve maar 'domme' Roomba's.

Met twee katten vind ik het prettig dat er meer dan 1x per week wordt schoongemaakt. Daarom ben ik er erg blij mee. Ik verwacht niet dat ik mijn Dyson echter de deur uit kan gooien. Maar die wordt zeker minder ingezet.

Mijn Engelstalige review is hier te vinden:

Update Maart 2012: oude robot ging stuk. Batterij raakte heel snel leeg. Nieuwe robot ontvangen.
Update April 2013: heb de nieuwe nog steeds en die doet het prima. Ik ben eigenlijk wel onder de indruk en ik heb nog 500 betaald, dat ding kost nu 350.

Heb jij ook een Neato Robotics XV-15?

als blije roomba bezitter ben je altijd geintresseerd in de concurrentie. Tenslotte zijn ook robots aan een snelle evolutie bezig.
Ik herken je klachten over de roomba trouwens totaal niet. Is dat eigen ervaring of gewoon verhalen aan de tap?
De nieuwe Roombas hebben een veel intelligenter algoritme en betere sensoren. Geen problemen daar dus. Ik heb vergeleken met de Nieuwere Neato 21 pet editie en de Roomba 780. De Roomba was hier wat schoonmaken betreft de betere keuze. Wel duurde het proces een stuk langer maar dat is nauwelijks interessant als je toch niet thuis bent ;)
Maar veel succes met je Neato. Tip: er is een nieuwe firmware versie uit de bepaalde klachten verhelpt en de bot slimmer maakt. versie 2.6.

Als ik tijd heb zal ik een review van de inmiddels aangeschafte Roomba plaatsen.
Geen verhalen aan de tap. Vriend van mij had ook roomba en was in plaats van aan het stofzuigen tijd kwijt aan het schoonmaken van zijn roomba en nu ligt ie in de kast.

Waarom je de Roomba 780 een betere keuze voor je is ten opzichte van de Neato 21 geef je niet aan, dus niemand heeft wat aan zo'n opmerking, zonder motivatie. Beter is om dat toe te lichten of zelf een roomba review te schrijven met motivatie waarom je dat ding hebt gekocht.

[Reactie gewijzigd door Q op 4 juni 2012 01:15]

Beter laat dan nooit: hoe reageren je katten op je Neato?
Ik heb ook twee katten rondlopen. Ze zijn redelijk bang voor de normale stofzuiger. Eerst een hoge rug opzetten en dan halsoverkop wegvluchten. Wat ik wil voorkomen is dat ze in blinde paniek door het huis gaan jagen, omdat die robot ze maar telkens opzoekt...
Zal van de katten afhangen maar die van mij (2) zijn hooguit een beetje nieuwschierig.
Mooie review! We zijn ondertussen ongeveer een jaar verder, maar hoop dat je deze review nog steeds in je bookmarks hebt staan voor een reactie ;)

Hoe bevalt hij na al die tijd? Wij hebben thuis een ±5mm hoge aluminium drempel (geen platte, maar een boogje), en een tapijt van ±1,2cm hoog buiten een verder 100% vlakke laminaat vloer. Weet je toevallig hoe de Neato om gaat met dit soort obstakels?
Hij doet het nog goed. Ik overweeg om een 2e beneden neer te zetten.

5mm drempel lukt denk ik wel en hij zou ook tegen een tapijt moeten kunnen (heb ik niet).
Aan deze info kan geen rechten worden ontleend. :)
Bedankt! :) Had ondertussen zoveel goede reviews gelezen van ook andere merken, dat ik zelf ook zo'n robot stofzuiger heb gekocht… geen Neato, maar wel nú al heel erg tevreden. Zeker met 2 katten was 't al een verademing dat je dat ding z'n gang kan laten gaan en dat 't huis voor ruim 90% gestofzuigd is.

Wel 3x moeten legen, maar dat komt deels ook omdat we toen anderhalve week niet gestofzuigd hadden (tja…). Maar hij is lekker stil vergeleken met een normale stofzuiger, en werkt verbazingwekkend goed voor zo'n klein apparaat. :)
Blij om te horen dat je veel lol hebt van zo'n robot stofzuiger.
Dat zeg je precies goed… 't is ook echt lol hebben :) Dat ding gewoon z'n gang zien gaan, boodschappen doen, en dan als je thuis komt is hij zonder klagen naar z'n "honk" gegaan en is de vloer schoon. Dat kan toch alleen maar een glimlach op je gezicht toveren :D