MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E Review

Killer01x 23 oktober 2007, 1.823 views

MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E

Pluspunten

• prijs
  • prestaties
  • beeldkwaliteit met films
  • Component aansluiting(met verlengkabel)

Minpunten

• behoorlijk veel geluidsproductie in spellen
  • jammergenoeg geen DX10, maar dat wist ik al van tevoren.
  • groot (hij paste maar net in mijn kast)

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Ik heb deze kaart gekocht, omdat ik een geheel nieuw systeem heb gekocht. Mijn oude videokaart, de ASUS N6600GT TOP(Waar ik op zich nog wel tevreden mee was) is AGP, dus kon niet meer op mijn nieuwe moederbord.
Ik moet wel toegeven dat de prestaties van mijn oude videokaart niet in de buurt komen van de prestaties van deze kaart.

Featureset en Specs

Video kaart MSI RX1950Pro (MS-V076)
GPU Codenaam RV570
Pixel vulsnelheid 6888 MPixel/s
Texel vulsnelheid 6888 MTexel/s
Bus Type GDDR3
Bus Breedte 256 bit
Werkelijke kloksnelheid 688 Mhz (DDR) (origineel: 690 MHz)
Effectieve kloksnelheid 1376 Mhz
Bandbreedte 43.0 GB/s

In de doos zitten twee DVI to VGA converters, een RGB to S-Video kabel, een RGB to Component kabel, een handleiding en natuurlijk de videokaart.

Prestaties

De prijs/prestatieverhouding van deze kaart zijn uitstekend. Ik speel de demo van Bioshock op 1280x1024 met gemiddeld 55 fps. Ook kan ik C&C3 makkelijk op Ultra High spelen(1280x1024). Need For Speed Carbon loopt ook erg snel op 1280x1024 en alles op de hoogste instellingen. Voor de rest heb ik er nog niet echt andere spellen mee gespeeld.

In 3DMark 05 haal ik een score van 10242.

Overklokbaarheid

De kaart is redelijk over te klokken.
Ik heb de Core op 621Mhz weten te krijgen en het geheugen op 796Mhz (1592)
Hiermee haalde ik een score van 10621 in 3DMark 05.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is goed. Ook met films kijken geeft deze videokaart goed en helder beeld. Ik gebruik de DVI uitgang.

Modbaarheid

Hierover heb ik geen mening omdat ik niet van plan ben om deze kaart te gaan modden.

Drivers en ondersteuning

Ik heb nog geen problemen gehad met de drivers, zowel ingame als met films kijken geeft deze kaart goed beeld zonder bijzonderheden (Catalyst 7.8)(Windows XP).

Warmte en geluidsproductie

Deze kaart is opzich redelijk stil, behalve als je zware 3d spellen gaat spelen. Dan komt deze kaart kwa geluid boven alle koelers in mijn systeem uit. Het geluid is acceptabel(vergeleken bij mijn vorige videokaart, ASUS N6600GT TOP 128MB) en ik hoor het niet boven het geluid van mijn boxjes uit.
De kaart wordt ongeveer 60 graden full-load. (niet overgeclockt)
Als je kaart is overgeclockt dan wordt hij ongeveer 71 graden full-load.

De prijs van deze kaart is erg goed. Ik heb hem voor 114 euro bij Azerty gekocht.

Heb jij ook een MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E?

waarom zet je het dan bij negatieve eigenschappen neer? Dat van Dx 10.

Overigens nette survey :)
Nice review.
En je hebt ook een Silentium zie ik :P
Ook zie ik dat die schuimrubberlaag er nog zit, ikzelf heb die weggehaald, omdat mijn vidkaart anders niet goed paste met zen voedingsstekkertje. (8800GTS)
Is dit bij jou ook het geval? Dat het krap is?
Bij mij past de videokaart er nčt tussen. Ik denk dat er nog ongeveer 5mm over was om het voedingskabeltje doorheen te laten gaan. Ik heb wel eerst de voedingskabel op de videokaart aangesloten voordat ik deze op het moederbord plaatste, anders kreeg ik het stekkertje er niet in.
Mooie review en leuke kaart! !
Mooie koelers hebben de Ati kaarten ook altijd :)
wist je dat deze kaart ook voor 70 verkrijgbaar is bij coolprices?
Dat is de PEAK X1950PRO. Heeft een veel mindere cooler en geen temp sensor.
Verder wel wel een geweldige kaart voor dat geld!

OT:
Goede en duidelijke review. Ga zo door! ;)

[Reactie gewijzigd door Cpt.Iglo op 22 oktober 2007 20:47]

volgens mij is dit niet de PEAK X1950Pro, zie het plaatje van de doos:P
Die PEAK X1950PRO is ondertussen al weer 94/95 euro. 't Was wss een foutje van cool-prices.

Goede revieuw overigens alleen jammer dat je niet van elke game de fps hebt niet vermeld.

Heb zelf de 512mb versie 2e hands gekocht (komt uit een testsyteem bij een shop).
Als de sapphire een 1slots-koeler heeft waarom heeft deze dan een dubbelslots en vooral op die speeds? :)
Waarom behandel je geen warmte bij warmte en geluidsproductie :? |:( |:(

Ben ik namelijk erg benieuwd naar, aangezien ik een Sapphire X1950 Pro (Single Slot koeler dus ) gebruik(stock speeds) en die komt niet boven de 71 graden uit, met 41% fan.. wat de koeler onhoorbaar maakt..
Verder goede review!:)
En lism, ik denk dat jou vraag hierna, ook beandwoord is..

Offtopic: Wat een rommeltje is het trouwens in je kast! :o

[Reactie gewijzigd door Vosje267 op 22 oktober 2007 21:54]

Deze foto is ook 2 maand geleden genomen. Ik heb inmiddels de kabels in mijn kast iets netter weggewerkt.