Arctic Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver) Review

KevinBel 5 september 2007, laatste update op 6 september 2007, 2.807 views

Arctic Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver)

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Mooi design
  • Goedkoop
  • Stil
  • Standaard 500W PSU

Minpunten

• Best Krap
  • Plaats van voeding
  • Airflow kan niet optimaal zijn door verkeerde CPU cooler

Kwaliteit voeding Score: 4
Waarom deze kast?
Ik heb voor deze kast gekozen, omdat hij mooi, stil, goedkoop, standaard voeding heeft en redelijk klein is (voor een miditower).

Inbouwen
Toen ik dan eindelijk mijn spullen binnen had, heb ik eerst is ff een kijkje genomen in de kast of alles wel zou passen, en ik kan je zeggen dat het er al krap uitzag.
Ook kan de rechterzijkant niet eraf.
Wel beter is dat er 2 airhoods bij zitten voor je CPU koeler, voor staande koelers, en liggende koelers.

Toen ik dus begon met men moederbord erin te zetten (CPU en RAM zaten er al op) had ik al beetje probleem om hem er "in te laten vallen", je kon bijna niet met je vingers ernaast, omdat je dan al met de kast in klemming kwam.
Dus voorzichtig bij het CPU koelblok vastgepakt, en zo laten zakken.
Toen lag het moederbord goed, vastgeschroefd, en toen maar ik de 24 pins connector aansluiten.
Die ging vrij gemakkelijk, want de standaard voeding zit aan de voor/onder kant van je kast, inplaats van achter/boven kant.
En de aansluiting op men mobo zat aan de kant van de interne bays.

Toen men DVD brander erin gezet, ging ook gemakkelijk, voorpaneel van de kast gaat er makkelijk af, en je kan hem er ook weer makkelijk opzetten.
En toen was het de beurt aan men HDD, in de kast hebben ze speciaal onder de 3.5" bays een soort "kamertje" voor je HDD, met schokabsorberende schuimrubber plankjes.
Je moest eerst een speciaal ijzeren plaatje aan je HDD schroeven, en dan de HDD erin leggen, plankjes ertegen aan leggen, en als het dan ingepakt is, moest je het met klitteband dichtmaken.
Dat ging ook vrij gemakkelijk, maar ik heb dat niet laten zittten, de absorberende planken eruit gehaald, en men HDD gewoon in de 3.5" bay gehangen.
Want het probleem was, dat als mijn videokaart er in zat (8800GTS) kon ik niet goed meer de stekker voor de videokaart aansluiten.
En ook zat men 24pins mobo stekker dan helemaal naar beneden geplet.
Daarvoor was het echt veels te krap.

Toen eindelijk alles erin zat, alle kabels aangesloten waaronder de SATA kabeltjes, men kabels weggewerkt die ik niet nodig had, die kon ik vrij gemakkelijk wegwerken tussen de rechter zijkant en de 3.5" bays, zodat je ze niet meer ziet.

Zijkant erop en klaar was ie, hier heb ik denk ik ongeveer 1uur aan beziggeweest.

Kwaliteit
De kast is van goeie kwaliteit gemaakt, van staal en aluminium, en ziet er ook keurig uit aan de buitenkant.
Ook aan de binnenkant heb ik geen scherpe randen kunnen vinden, en daar ook weer alles mooi afgewerkt.

Airflow
Deze kast heeft een bijzondere aiflow, die het best wordt benut, als je er een Arctic Freezer 7/64 Pro CPU cooler inzet, zoniet dan is de airflow niet optimaal.
Omdat de lucht wordt aangezogen wordt vanaf achteren (CPU) en vanaf onder (Vidkaart) en dat gaat bij de CPU doormiddel van een Airhood. Daarna wordt de hardware gekoeld, en de warme lucht wordt aan de onder/voor-kant doormiddel van een 12cm fan door de voeding naar buiten gezogen.
En ook aan de achter/boven-kant door 2x 8cm fans.

Geluidsproductie
De fans die in deze kast zitten, 2x Arctic Fan 8 (8cm) en 1x Arctic Fan 12 (12cm) zijn redelijk stil, en niet echt storend.
De CPU koeler komt er meestal wel bovenuit, behalve als je een hele stille hebt.
Het is dus wel hoorbaar, maar echt totaal niet storend.

Voeding
Er zit een AX-500F / AX500-F voeding, deze is gemaakt door Arctic en Seasonic.
De voeding is van goeie kwaliteit, en kan ook SLI aan.
Ook zitten er genoeg aansluitingen aan. (voor mij dan)
20 + 4 Pin Connector
12V Connector for CPU
2 x SATA HDD Connector
2 x PCIe Connector
5 x Peripheral Connector
1 x Floppy Connector

Wel een nadeel is dat de voeding aan de voor/onder-kant van de kast zit, waardoor je niet zo makkelijk kan upgraden later, als je een betere voeding in de kast wilt, omdat je dan heel je kast moet voorbouwen.

Ik ben opzich wel blij met men keuze, alleen straks later upgraden zal wat moeilijker gaan.

*UPDATE*
Ik heb zelf nu een Arctic Freezer 64 Pro, en men temperaturen zijn echt heel goed gedaald, ook is men airflow al stukken beter.
( Met mijn AMD Athlon 64 X2 5600+ had ik met de boxed cooler Idle ~40C, Stress ~60C.
En nu met de Freezer 64 Pro is dit gezakt naar Idle ~30C en Stress ~45C. )

Heb jij ook een Arctic Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver)?

Yep Qaatloz ik heb hier psies hetzelfde probleem. Ook de 10 MicroF 400V condensator geklapt die in de voeding op het 'zijplaatje' zit.

De reviewer had het al goed gezien
Er zit een AX-500F / AX500-F voeding, deze is gemaakt door Arctic en Seasonic.
<knip>
Ik ben nou aan het kijken of ik een vervangende voeding kan vinden (zeer rare constructie, standaard voeding maar dan zonder beschermkap) of de kast proberen te verbouwen en er een standaard PSU in zetten.

Ik heb deze computer niet zelf gebouwd maar mag um wel repareren. Al met al vind ik het een kast die raar ingedeelde is en een vreemde constructie heeft.
Ik heb zelf kort erna een nieuwe (budget) kast met een fatsoenlijke standaardvoeding aangeschaft. Ben er niet aan begonnen om de voeding om te bouwen. Heb wel een aansturingsschakeling voor die stille fan's overgenomen.(was ff puzzelen met die draadjes, maar goed.) Schakeling helaas ook overleden doordat een kortstondige kortsluiting de chip op die schakeling heeft opgeblazen. ;)
Vandaag is de voeding van mijn kast ontploft. Een 10 MicroF 400V condensator is geklapt met veel blauwe rook en stoppen uit de meterkast. Ik heb met veel plezier 2,5 jaar deze kast gebruikt, maar helaas.
Fijne review, met wat nieuwe dingen die ik nog niet had gelezen in andere reviews (zoals over PSU en bepaalde dingen over de ruimte van binnen).

Deze kast ga ik ook kopen (de T1pro dan) dus ben erg ge´nteresseerd in andermans bevindingen.
Ik heb deze kast (T1 pro (review) ook gebruikt, maar probleem met je PCIe kaart is wel vreemd. Bij mijn board (P5B dlx) kwam de videokaart precies op de voeding/12mm fan uit. Dat past ook allemaal maar net. Als het goed is moet jou kaart op precies dezelfde plek uitkomen, anders kom je aan de andere kant in de kast niet uit.
Inderdaad wordt de 24p connector geplet, maar dat gaat verder prima.

Ik weet niet hoe je erbij komt dat de voeding van seasonic is. Ik heb AC ooit gemaild met de vraag wie de voeding heeft gemaakt en daar wilden ze toen niet op ingaan. Bij de vorige versie van de kast was het inderdaad een seasonic voeding, maar als dat hier ook zo was stond dat er heus wel op!

Dat de voeding op de verkeerd plek zit lijkt me trouwens ook een verkeerde conclusie; als de voeding ergens anders had gezeten was vervangen door een ander model ook lastig geweest, het gaat er juist om dat ze zich niet hebben laten beperken door het standaardontwerp van de voeding. Het nadeel is dus dat je de voeding niet kunt vervangen, de locatie van de voeding is verder juist heel slim.

Let er trouwens op dat wanneer je een AC Freezer 7/64 gebruikt, je wel em andersom op je moederbord moet plaatsen dan je gewend bent. Hij moet de lucht ipv naar buiten blazen, juist naar binnen zuigen. Afvoeren gebeurt door de 2 8mm fans erboven. Staat overigens ook in het boekje.

[Reactie gewijzigd door .Johnny op 5 september 2007 22:29]

Inderdaad wordt de 24p connector geplet, maar dat gaat verder prima.
Ja klopt, hij zat eerst ook best wel krap, maar ik heb het draad naar de PCIe stekker gewoon bovenlangs de fan laten lopen, waardoor ie er niet in komt.
Ik heb dat ergens gelezen op een site, alleen die kan ik niet meer vinden.
Maar het kan ook goed zijn dat dit niet waar is, kan het niet bewijzen namelijk.
Ja dat wist ik al :9
Ik moet ook nog ff men nieuwe foto's van men kast erbij zetten, want die heb ik gister gemaakt, maar ze zijn nog te groot :P
Moet ze dus eerst wat verkleinen, en dan zet ik ze er nog ff bij. :)
Hmz, je bent wel rijk... Je hoeft niet te pochen hoor mannetje! :)
Hiermee doe ik op de flappen die op tavel liggen...

[Reactie gewijzigd door Henk3 op 21 oktober 2007 05:52]