Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

WD TV Live (2011) Review

tinoz 4 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 16.477 views

WD TV Live (2011)

Pluspunten

• Goed beeld
  • Goed geluid
  • Snelheid
  • Speelt alle bestanden af
  • Internet video

Minpunten

• Geen volume knoppen op afstandsbediening.
  • Hapert 2x lichtjes bij killa sample bird scene test

Geluidskwaliteit Score: 5

LG 32LB75
Sony receiver STR-DG720
2.5 inch hd
PC

Sinds een paar weken heb ik nu deze nieuwe mediaplayer, de WD TV Live. Jammer dat Western Digital de naamgeving niet heeft verduidelijkt door het cijfer 3 toe te voegen. De oude is namelijk nog steeds te koop, maak geen fout door deze te kopen!

Deze player heeft de nieuwe Sigma Designs 8670 mediaprocessor met 512 MB geheugen. Ook wifi-N (wlan) is standaard ingebouwd, in tegenstelling tot veel concurrenten. Dune heeft ook een player met dezelfde processor, alleeen zonder optische aansluiting en de helft minder geheugen, vandaar dat mijn keuze op WD is gevallen. De Popbox V8 valt af door de hogere prijs en de firmware problemen.

Hierbij mijn ervaringen:

Aansluiten was makkelijk, zoals verwacht. Enige probleem was dat ik tijdelijk het geluid via de composiete kabel en 2 boxjes liet lopen en er een hard brommend geluid uit de speakers kwam. Ik kwam er zelf achter dat als je de stekker er niet helemaal insteekt maar 3/4 mm overlaat het brommen verdwijnt en het probleem opgelost was. Op dit moment loopt alles prima via hdmi kabels.

Na connectie via wifi gemaakt te hebben stonden er 2 updates klaar, ok klikken en binnen 5 minuten alles vers geupdate. Het viel meteen op dat er extra internet kanalen waren toegevoegd.

Wat ook meteen opvalt t.o.v. mijn oude player, de Xtreamer Sidewinder: snelheid van het browsen door de menu's. This baby is fast!!

DVD's spelen bij mij goed af, zowel ISO als Video TS bestanden. Bluray files ook prima.
Waar ik heel blij mee ben: internetradio via TuneIn. Zo heb je de beschikking over duizenden radiostations, echt ideaal. Je kan gewoon verder browsen terwijl op de achtergrond de muziek klinkt.
Beeld en geluid zijn verder prima, hdmi stelt zich automatisch in.

Voor of tijdens het bekijken van een film kan je nog gegevens downloaden van internet die een beschrijving geven van de film. Ideaal als je niet weet waar de film over gaat.

Verder zijn er YouTube, Accuweather en meerdere andere kanalen. Via de WD app op mijn iPhone kan je snel text intypen om te zoeken, werkt prima.

Afstandsbediening voelt goed, ligt lekker in de hand. Helaas zijn er geen volume knoppen, maar dit wist ik al voor de aanschaf. De uit toets kort indrukken geeft een 'lichte' standby waardoor de player weer snel kan opstarten, de uit knop langer indrukken geeft een slaapstand, waardoor o.a. ook de externe hd en ethernet verbinding standby gaat.

Ook zijn er mogelijkheden om wat games te spelen, denk aan schaken, zeeslag etc. Verder niet heel belangrijk, maar toch het vermelden waard.

Al met al is dit een prima opvolger voor mijn oude Xtreamer. Voor 100,- zal je geen betere speler vinden, daarvan ben ik overtuigd.

Update 23-2-2013 We zijn een jaar verder, ik heb ondertussen mijn WDTV live verkocht en gebruik nu een Raspberry Pi met XBMC. Lees meer ophttp://tonizwart.blogspot.nl/

Heb jij ook een WD TV Live (2011)?

Dat zou fijn zijn :)

Ik had t bijvoorbeeld bij de scene waarin de dam doorbreekt, na het zwaardgevecht met het paard in de animatiefilm "Tangled" (x264).

Ik heb even geen ander voorbeeld paraat, maar t was dan ook een leuke film ;)

Sowieso vind ik dat mijn player minescuul, doch hinderlijk, stottert bij bijvoorbeeld trage doorlopende draaibewegingen van de camera. Dit is volgens een 24p probleem. Ook geen last van?

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 4 januari 2012 15:07]

De killa sample bird scene geeft inderdaad 2 kleine haperingen, zowel via het netwerk als via de usb hdd. Ik ga ervan uit dat WD dit netjes oplost in toekomstige firmware, de player is tenslotte pas een maand op de markt en de 700 Mhz chipset zou het makkelijk aan moeten kunnen (40% sneller dan de 8652 chipset volgens Sigma).

[Reactie gewijzigd door tinoz op 4 januari 2012 18:52]

Dankje voor de test.

Jammer dat de speler toch stottert bij zo'n "benchmark" test...
Ik ben helaas niet zo positief over FW updates als jij, maar dit komt echt puur door de ontzettend slechte support vanuit AC Ryan, de makers van mijn huidige mediaspeler, die na 2 jaar nog steeds niet doet wat hij zou moeten doen.

Mijn mening is dat als deze WD een chip bezit die 40% sneller is dan de oude, WD toch op zijn minst had kunnen zorgen dat er gebruik wordt gemaakt van deze extra capaciteit en het niet laat aankomen op een eventuele toekomstige FW update...

Maar nogmaals, ik kan er volledig naast zitten met mijn mening, wellicht is WD wel een partij die haar afspraken nakomt, op mediaspeler gebied.
De uitkomst viel mij ook een beetje tegen. Bedenk wel dat dit een extreme test is (BITRATE.........: 106 Mbps!) die zich in 99% van de films niet of nauwelijks voorkomt. Maar dat e.e.a. gefinetuned moet worden is duidelijk. WD heeft wel een goede naam op het gebied van firmwares, beter dan AC Ryan i.i.g.

Overigens ben ik in het verleden zeer teleurgesteld geweest in AC Ryan en Xtreamer. Vooral door niet nagekomen beloftes. Hieraan maakt WD zich niet schuldig, voorzover ik weet.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 5 januari 2012 12:24]

Al eens op het officiele WDTV forum geweest? WDTV brengt wel veel firmwares uit maar er komt met iedere nieuwe firmware toch vaak weer voor dat nieuwe problemen (opnieuw) zich voordoen t.o.v. vorige firmwares. Zaken worden wel opgelost maar er blijven ook nog genoeg zaken open staan.

Zelf behoorlijk tevreden sinds maanden met WDTV Live Hub met vrijwel identieke features als je 'gewone' Live alleen de 2011 versie van de Live heeft wel WIFI aan bord en de Live Hub niet echter werkt dit wel prima met een WIFI USB stick.
Duidelijke review! Kort maar krachtig :)

Heb je ook al BR rips gestreamed?
Ik ben nl erg benieuwd of deze haperen bij hoge bitrate scenes... Dit heb ik nl wel op mn PlayOn!HD1. En aangezien AC Ryan een kei is in het leveren van slechte firmware en support, lijkt de WD TV Live (3) me een mooie vervanger.

Maar dit staat of valt dan wel met de snelheid van de netwerkpoort van de player ivm bovengenoemde vraag.
Ik ga de 'bird scene' z.s.m. testen, ben tot nu toe nog geen haperingen tegen gekomen.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 4 januari 2012 17:56]

Ik heb nog de eerste WD live en ik vraag me af of een update naar het laatste type in kwalitatief oogpunt zin heeft. Waar ik me nu een beetje aan stoor is dat ik eerst moet kiezen welke content ik wil bekijken/beluisteren. Ik kan dus nooit snel switchen tussen video en audio maar moet eerst helemaal terug in het menu.
Hoe werkt dat bij de nieuwste uitvoering? En dan nog een vraag; hoe is in het algemeen ervaring met het menu cq de bediening van het apparaat?
Door in het hoofdmenu pijltje omlaag te drukken kom je in een snelkies menu terecht, waarin favorieten geplaatst kunnen worden. Dat werkt handig. Daarnaast is het hoofdmenu te bereiken met 1 druk op de knop van de ab. Bediening is verder logisch en snel.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 19 januari 2012 10:02]

Hallo..

Heb ook sinds gisteren de wd tv live ...alleen ik zie alleen maar in netwerk avi en divx bestanden en geen bl ray of ntsc en x264 bestanden ..moet je nog wat openzetten in modem ( poort of zo) .voor de rest werkt het prima .

Mvg Mikey.
Is gelukt wat een gedoe zeg ..alles ziet hij nu ..gaat ren wereld voor je open alleen raar dat wd player dat niet automatisch alles ziet wat op je pc gedeeld word.??
Dat komt waarschijnlijk omdat je een TRS (3.5mm 3-ring) audio stekker gebruikt in plaats van een TRRS (3.5mm 4-ring) a/v stekker.
Met een TRS stekker zijn zowel het audio als het video signaal hoorbaar op het rechter kanaal.
Klopt! Bedankt voor je reactie.
Ik heb een vraag. Kan je deze mediaplayer via hdmi aansluiten op een pc monitor?
Natuurlijk kan dit. full hd resolutie is natuurlijk wel handig.