EVGA GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) 320-P2-E811-AR Review

Cassius 18 maart 2008, 1.181 views

EVGA GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) 320-P2-E811-AR

Pluspunten

• Wonderbaarlijk stil voor een high-end kaart
  • Lekker veel kracht in het beestje
  • Ik vind de prijs/prestatie dik in orde
  • De nieuwste features
  • Stabiliteit is hier super onder XP

Minpunten

• Tijdens load stoot het ding gewoon veel warmte uit, klaar
  • Vista gebruikers zijn niet altijd even tevreden
  • Mijn model wilde niet erg hard qua overclocken

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemeen
Over algemeen ben ik tevreden en geef ik een goed. De service van EVGA is prima, de gebruiksaanwijzing netjes en ik zie op de koeler geen enorm overmatig gebruik van koelpasta stickers. Verder is het STEPUP programma van EVGA wel degelijk een bonus en de levenslange garantie ook. Wel even je kaart op hun site registeren; kost vijf minuten.

Features
Met de hoogste waardering zit deze kaart qua features op de eerste rang met DX10 als leuke extra. Het is geen krachtpatser in DX10 hoor, maar als je de spellen zoals ik op 1280x1024 draait denk ik dat ik er nog wel een tijd mee vooruit kan. Ik ga verder niet in op de 320-bits memory bus en de hoeveelheid shaders (ik geloof 96?); die zijn allemaal dik in orde.

Ik heb bewust gekozen voor de 320MB variant, ik game op een 17" scherm en vond hem qua prijs/prestatie voor die resolutie een stuk beter als zijn 640MB broertje.

Prestaties
Ja heerlijk, ik kom van een P4 3GHz af met een 6800LE en ik ben gewoon al jaren gewend dingen op medium te spelen zonder AA en FSAA. Het is voor mij dan ook serieus raar die sliders gewoon naar rechts te trekken en te gamen ... bang dat het gaat stotteren. Maar het spint gewoon door, echt gaaf!

Spellen als Oblivion, F.E.A.R., SupCom en de Bioshock Demo draaien allemaal zeer lekker op 1280x1024 met alle ingame settings op max (AA en FSAA niet altijd op uiterste, maar dat hoeft van mij ook niet). Ik ben er enorm tevreden mee en het spelplezier is er zeker op vooruit gegaan :) . Ik vertrouw erop dat de kaart ook flink kan doorbeuken in UT3, want daar wacht ik stiekem een beetje op.

Overclockbaarheid
Hier krijgt de kaart een voldoende aangezien ik een niet zo'n super snel klokkend kaartje heb mogen ontvangen :) . Is niet zo erg hoor, normaal draait de core op 500MHz en het geheugen op 800MHz --> bij mij stond dat standaard op 513MHz en 792MHz. Ik draai nu constant op 530MHz core en 830MHz mem. De maximale benchmark settings zijn 568MHz tegenover 878MHz mem; dat is lager dan gemiddeld als overclock zijnde.

CPU stock + vga stock = 8700 3DMarks'06
CPU oc + vga oc = 9800 3DMarks'06

Beeldkwaliteit
Ja dik in orde! In games is het allemaal erg lekker en ook de desktop tovert hij zeer scherp op mijn paneel. Ik gebruik zelf ook de Digital Vibrance optie op Low omdat ik dit gewoon mooi vind. Verder ook ClearType aan wat op de een of andere manier er beter uitziet dan op mijn 6800LE, vooral rond de letters.

Hij krijgt geen zeer goed omdat ik soms tijdens het kijken van een DVD een horizontale streep van de overlapping zie; hoe leg ik dat uit. De streep is dus geen streep op zich, maar omdat de overlap tijdens een snelle beweging net niet helemaal synchroon loopt plakt hij hem dus niet lekker en zie je even die strepen. Ik zie dat trouwens ook in de laatste Graphics Test van 3DMark'06 (sneeuw spul).

Modbaarheid
Hier krijgt de kaart een voldoende. Ik ben aan het wachten op een koeler die even stil is, maar toch de warmte beter afvoert van de kaart. De stock koeler is naar mijn mening van hoge kwaliteit en daar ben ik erg blij om; maar op het moment zijn er alleen de HR03-Plus en de VF1000 als aftermarket koeler en ik wil die 60 graden gewoon niet zomaar in mijn kast gestort hebben.

Even hopen dat Arctic met een goed OTES achtig systeem komt :) .

Driverondersteuning
Ikzelf draai op Windows XP en heb hier -zero- problemen mee ondervonden. Wel moest ik voor Bioshock een nieuwe driver installeren maar deze werd gewoon aangereikt. Ik geef een goed omdat ik me er wel van bewust ben dat de nVidia community nog niet tevreden is over de driverondersteuning en compatibiliteit in Vista.

Warmte en geluid
Deze krijgt een acceptabel. Het is jammer dat ik de fan settings in mijn ATi Tool niet tevoorschijn getovert krijg. Standaard in idle is de kaart echt heerlijk stil en hij draait dat op ongeveer 58 graden. Tijdens heavy load hoor je de fan wat meer; maar nog steeds ben ik onder de indruk van het lage geluidsniveau! De koeler maakt een nog aangenamer geluid dan de 7900GTX en deze was al erg goed in my opinion :) .

Waarom dan toch de acceptabel? Nou het klinkt stom; maar die kaart verwarmt en vermuft mijn studenten kamer helemaal! Als ik 2 uur aan het gamen ben, even naar beneden ga voor een hapje en drankje en daarna mijn kamer weer inloop ... dan merk ik het pas. Het ruikt muf, droog en het is stevig warm. Maar ja, wat wil je dan ook met een continue uitstroom van 73 graden warme lucht aan de achterkant van je kast :) .

Krijgt een verdiende goed in mijn mening. Ik twijfelde tussen de X1950XT (die nu voor zeer weinig geld te krijgen is en super prestaties levert) of deze. Natuurlijk is deze kaart sneller, maar ook duurder. Het argument waardoor ik overstag ging was de stock koeler. Deze is bij een 8800, zeker onder load, echt een stuk stiller :) .

Heb jij ook een EVGA GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) 320-P2-E811-AR?

nette survey,
alleen vraag ik me af wat de rest van je systeemspecs zijn, ik zie alleen dat je die P4 hebt, maar kan je dan wel zo`n 3dMark06 score hebben?
Dat was mijn oude processor, ik heb nu een Core 2 Duo E6750 die op het moment staat te spinnen op 3,2GHz met 2GB Corsair op een Asus P5K :) .

[Reactie gewijzigd door Cassius op 23 augustus 2007 11:54]

Goede survey :)

Dat probleem dat je kamer zo warm word heb ik ook. Het word zeer benauwd in m'n slaapkamer. Loopt 's avonds op tot 26 graden, en idd ik ruik ook die muffe lucht. Ik heb m'n computer nu achter het dak gezet ( zoals ik het noem) gewoon achter een kast met schuifdeuren. En nu hoor ik m'n computer haast niet meer en heb ik ook geen last van de hitte ( m'n computer wel maar de temps zijn nog steeds zeer in orde, hulde aan een 250 mm fan _/-\o_ ) Miss ook wat voor jou. De temps van jou 8800 zijn iig dik in orde vergeleken met andere. Verder hoor ik het geluid niet van de fan afkomen doordat de CPU al zo luid is. toch maar is een artic 64 kopen :P
De airflow in een Centurion werkt goed, ook zit er in het zijpaneel precies bij de 8800 luchtinlaat een roosteropening. De 8800 trekt dus ook lucht van buiten aan en wordt daardoor niet enorm warm :) .

Ik heb helaas niet zo'n schot ... toch jammer want ik vind het niet prettig. Nu kan het raam wel open omdat het lekker fris is buiten; maar in de zomer krijg ik hier dan een muggen attaque :/ .
hey... leuk om een review van mijn eigen kaart te lezen... ik ben ook wat aan het proberen met clocken, en de mijne draait inmiddles prima op 600mhz GPU :) Ik heb ook de evga en ik heb ook een gewone (niet KO).

mem zit (nog) op 830... en ik gebruik TDU om te testen :P meer spellen doe ik op het moment eigenlijk niet ;) temp komt niet boven de 70 vooralsnog en zit idle zelfs 3 graden lager bij OC (56 bij OC, idle... 59 bij stock idle).

Ik heb een coolermaster mystique 632s....
Erg apart dat je OC temp idle lager is, heb je een andere 2D of 3D low load fan speed of clocks ingesteld in ATi Tool ofzo :/ ?

Ik speel nu ook BioShock op alles max, Team Fortress 2 en binnenkort World in Conflict :) !

Maar waar ik echt op wacht ... UT3 :D !
Jajaja, de demo van UT3 is er en de 8800GTS320 hapt er perfect doorheen. Gewoon 60FPS overal.

Kan in de demo nog geen hele hoge textures / details zetten, maar ziet er nu al 2 keer zo goed uit als UT2K4 :D !
Ik heb als het goed is vanavond de kaart in m'n bezit, zal morgen een review plaatsen en vanavond uitvoerig gaan testen in games, benchmarks etc..
Heb je review gelezen, maar zoals je ziet is mijn airflow wat beter geregeld, mijn kaart idled op 57 graden namelijk en topped load op 73 :) .

Ik switch naar de nieuwe 8800GTS G92 512MB als deze uit is, ik laat die single slot 8800GT zeker zitten. Maakt meer lawaai @ load en dumpt de warmte in mijn kast, nee dank je.
Review 8800 aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS, betrouwbaarheid en foto. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.