Specificaties Rad. HD2600 XT, 256MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD2600XT (11110-00-20R) Review

jerrymcburg 22 augustus 2007, 2.916 views

Sapphire HD2600XT (11110-00-20R)

Pluspunten

• scherp beeld
  • redelijk goede prestaties
  • directx 10
  • heel goed geprijsd

Minpunten

• geen beeld tijdens boot
  • problemen met de vista driver
  • niet voor de die hard gamer

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Ik heb een beetje een gemixt gevoel bij deze kaart. Allereerst zijn de prestaties opzich prima voor de gemiddelde gebruiker. Zeer scherp beeld in Windows, de meeste games draaien prima in 1400x 1050 (behalve dan Collin mcrae Dirt) en de video decoder werkt zeer goed met laag CPU gebruik.

De prijs is helemaal perfect ik betaalde 93 euro, dat is toch wel erg weinig voor zoveel prestatie. De 8600GT en zeker de 8600GTS zijn toch wel een stuk duurder.

Wel heb ik een aantal problemen met de kaart, allereerst krijg ik geen beeld tijdens booten met DVI aangesloten. Dit schijnt de oorzaak te vinden in de VBIOS die de biosresolutie niet ondersteund. Dit komt ook vaker voor bij andere kaarten. Dit is opzich geen ramp, als je de bios in wilt gebruik je analoog, anders heb je gewoon een tijdje zwart beeld en zodra de windows drivers overneemt krijg je beeld. Ik heb het getest op twee systemen, een gigabyte p35 DS4 en een gigabyte P965 ds3P beide geven zelfde probleem.

Het tweede probleem speelt met DVI en vista, als ik de computer opstart met de DVI kabel erin hangt vista tijdens bootup. Start ik vista met analoog en prik ik daarna de DVI kabel erin doet hij het wel. Met de slaapmodus van vista is dit probleem dus ook geen drama behalve als je de computer geheel opnieuw moet opstarten. (ook getest op twee systemen) . Dit lijkt echt een vista driver probleem want het speelt niet in windows XP. Support van ATI is niet denderend by the way.

Overclocken kan met de ATI overclock Utility, die hing bij mij al heel snel 830 mhz ipv 800 mhz. Dit gaf in company of heroes geen extra FPS. Op overclock gebied is deze kaart dan ook geen held (zie ook andere reviews op internet).

De kaart wordt netjes geleverd met een DVI naar analoog en DVI naar HDMI converter. Die eerste heb ik door al mijn problemen dan ook hard nodig.

Conclusie, een super kaart voor de gemiddelde computer gebruiker met nog wat kinderziektes in VISTA.

Heb jij ook een Sapphire HD2600XT (11110-00-20R)?

Ik herken niets van jou problemen.
Heb de kaart nu 6 weken en alles liep vanaf het begin als een zonnetje via DVI en ook met de HDMI converter.
ik draai op Vista, ook met XP heb ik nooit problemen ondervonden tijdens het booten.

inmiddels ben ik nu 2 driver upgrades verder, beiden updates hebben voor mij niets toegevoegd, alles liep immers perfekt.
De kaart geeft idd een enorm scherp beeld en een HD DVD word bij mij afgespeeld met een CPU belasting van slechts 6 %.

PS, mijn kaart is van Club.
Probeer je kaart eens om te ruilen om zodoende te weten te komen of kaart niet defect vis.
Ook hier geen problemen. In mijn PC zit een 2600XT kaart van MSI. Geen enkel probleem met DVI, niet bij BIOS, niet bij Vista (64 bit in mijn geval).
Dan komt het of door sapphire of ik heb gewoon een slechte kaart. Thanks for the reply. Zal is nadenken over een omruil.
Hier een Sapphire HD2600 xt.

één opmerking voor mensen met CRT schermen, de analoge beeldkwaliteit is droevig.
Voor de rest geen gekkigheid zoals vermeld in de review.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 5 september 2007 16:45]

Ik heb ook de Sapphire HD2600XT (ddr4 versie).
Ik heb ook gewoon beeld (op DVI) tijdens het booten.

Op zicht is het ook vreemd dat je met de DVI naar VGA converter wel beeld hebt tijdens het booten. Het DVI signaal is dus wel aanwezig.
Ik heb zelf een Sapphire HD2600XT 256 GDDR3 gekocht voor de 2e PC. Ik kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe teleurgesteld ben in de prestaties en in de warmte productie/afdracht.

Wat betreft de warmte kan ik alleen oordelen over de stock koeler, wel heb ik inmiddels de pasta vervangen voor Arctic Silver 5 wat het enigszins wat verbeterd maar niet meer dan 2 à 3 graden. Wat me vooral opviel was dat de koeler niet aansluit op de geheugenmodules op het pcb wat word opgelost met (hele) dikke thermale tape. Lijkt me geen ideale oplossing, wellicht het overdenken waard er een 3rd party cooler op te zetten, een Zalman VF700 oid.

De prestaties van de kaart zijn niet leuk meer, maar ik krijg wel de indruk dat het vooral te maken heeft met de warmteontwikkeling. In FarCry, toch een ietwat verouderde game zou ik alle settings toch wel wat hoger moeten kunnen zetten dan 1280x1024 met gemiddelde settings, AA uit en AF op bilineair. De kaart draait op een Pentium D940 met 2GB Kinston op 533MHz, een P5WD2 E Premium moederbord en een Zalman 400Watt. Die laastste zou ook een oorzaak van het falen/slecht presteren kunnen zijn uiteraard, maar daar zal ik dan eerst de HD2600XT voor in het 1e rig moeten zetten voor meer uitgebreid testen. Verder wel voorzien van laatste drivers (Cat. 7.9) en ruim voldoende koeling in de kast.

Vooralsnog ben ik niet echt tevreden, ik heb echter geen survey ingevuld om de bovenstaande redenen, het (eventueel) achterlopen van specs op de 2e rig. Wel ben ik van mening dat juist het koelergedeelte beter voorzien had moeten zijn, dat is met het blote oog te zien en deed me erg onprofessioneel aan, een beetje goeiekoop zogezegd.