be quiet! Dark Rock Pro C1 Review

Koen B. 24 december 2011, laatste update op 17 oktober 2012, 1.518 views

be quiet! Dark Rock Pro C1

Pluspunten

• zeer stil;
  • mits gepolijst ongelooflijk goede koeling;
  • mooi zwart geanodiseerd;

Minpunten

• groot, met een hoogte van 166mm past hij niet in elke behuizing;
  • ongepolijst vielen de koelprestaties ene beetje tegen.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Inleiding + Reden van aanschaf
Omdat ik steeds fanatieker begon te overklokken, moest er voor mijn computer een nieuwe cpu-koeler komen. Ik wou gelijk het beste, dus de keuze was tussen de Noctua D14 en de Be Quiet Dark Rock Pro. De Noctua kwam uit alle tests steeds net iets beter wat betreft de koeling onder load, maar de Be Quiet kwam uit alle tests net iets beter wat betreft de geluidsproductie. Mijn redenatie was als volgt: Deze twee factoren zijn natuurlijk dusdanig afhankelijk van elkaar dat dit meer iets over de fans zegt dan over de heatsink zelf. De prijs was ook om het even, dus ik heb mijn keuze op het uiterlijk af laten gaan.

Eerste indruk
Zoals hierboven gezegd ben ik door de mooie zwart geanodiseerde koelvinnen op de productfoto's verleid deze koeler te kopen, maar hoe ziet die er nou in het echt uit? Dat mijn beste lezers, zal ik u hieronder tonen:

De doos met inhoud.

Met de twee 120mm fans...

...zonder de fans. Duidelijk zichtnbaar zijn de 14 heatpipes en het massieve contactblok aan de onderkant.

Helaas was de koeler met zijn 166mm hoogte te hoog voor mijn huidige behuizing, dus moest ik voor deze upgrade ook de onlangs gereviewde (http://tweakers.net/produ...3-black-pearl-usb-30.html) Fractal Design R3 aanschaffen, want ja, bij een pianozwarte koeler hoort een pianozwarte behuizing;).

Installatie
Installeren van dit soort zware koelers (jaja, 1,6 kg!!!) is natuurlijk nooit een pretje, maar ik moet zeggen dat het mij mee viel. De twee fans worden samen op één 4pins slot geïnstalleerd, dus je hoeft de fan-snelheden niet individueel in te stellen. Onder de koeler schroef je de juiste brackets (amd am2/am3, intel 775, 1155/1156 of 1366). Deze houdt je vast terwijl je aan de achterkant van het moederboard een zwaar gedimensioneerde backplate monteert. Vervolgens schroef je het geheel vast. Zie onderstaande afbeelding.

Het monteren van de backplate.

In de Fractal Design R3, aan de bovenkant nog ruim voldoende ruimte om 2x 140mm fans te installeren, ondanks de bescheiden hoogte van de kast.
Standaard staan de fans in push-pull setup, dus met een 3e 120mm exhaust fan ontstaat er een plaatselijk zeer sterke luchtstroom, zelfs als de fans langzaam draaien.

Geluidsproductie
Helaas, ik heb geen decibel meter in huis, maar ben wel een geluidsfreak. Ik stel dus gewoon de volgende eis: je mag de fans niet boven mijn TL-balk (die onlangs vervangen is en dus al heel stil is) uit horen. Bij deze fans kwam ik uit dat ze op 1250rpm, ook zonder TL-balk aan, niet hoorbaar waren. Op deze fansnelheid verplaatsen deze fans nog steeds onverwacht veel lucht.

De superstille SilentWIngs, 120mm.

Koeling
Om de koeling te testen heb ik mijn processor 15minuten door Prime95 gehaald, in standaard en overgeclockede situatie. Omgevingstemperatuur was tussen de 19 en 20 graden Celcius. De resultaten, samen met de idle temperaturen, staan uitgezet in de onderstaande grafiek:

Zoals u kan zien heeft de Dark Rock een beetje moeite met de overgeclockede 955C2 (C2's lopen in het algemeen sowieso al een stuk warmer dna C3's) koel te houden. Op 3,2 Ghz lijkt het dik in orde, zeker als je bedenkt dat het om een onhoorbaar systeem gaat!

Wat ook opvalt is dat er onder load een groot verschil in core- en cpu-temperaturen zit. Dit betekend in mijn ervaring dat de koeler slecht contact maakt met de cpu. Aangezien ik zeker weet dat ik de koeler goed gemonteerd had, met een mooi dun laagje arctic silver en de cpu al gepolijst is, heb ik de koeler ook maar over de glasplaat met schuurpapier gehaald. Al snel zag je dat het contactoppervlakte behoorlijk hol was:

Op de glasplaat wordt duidelijk dat het contactoppervlakte hol was.

In totaal de verloren uurtjes van drie avonden verder en heel wat schuurpapier (tot 3000grit) had ik een mooi vlak glanzend contactoppervlak. Wachten was op een dag waarbij ik op hetzelfde tijdstip dezelfde kamertemperatuur had om de proef te herhalen. Vanmiddag was het tussen de 19-20 graden, dus hieronder de resultaten na het polijsten van het contactoppervlakte:

Het contactoppervlakte op de glasplaat afgevlakt en gepolijst op 3000 grit, let op de weerspiegeling van de weerspiegeling!

Zoals u kan zien is het verschil na een beetje schuurpapier enorm. Bij het polijsten van iedere cpu-koeler zal je wel prestatieverschil gaan merken, maar het verschil is nu maarliefst 18,5 (ja, achttien-en-een-halve) graad!

Fans op hogere snelheid
Ook heb ik de processor onovergeclocked (dus op 3,2Ghz) 1,5 uur door Prime95 gehaald op 1700rpm. De fans zijn dan duidelijk hoorbaar, maar verplaatsen ze ook extreem veel lucht. Resultaat: cpu temperatuur maximaal 41,5 graden! De omgevingstemperatuur was wel iets afgenomen tot 17-19 graden Celcius, maar alsnog, 1,5 uur Prime95 en 41,5 graden, ik denk dat menig waterkoelingsset dit niet haalt.

Al met al ben ik dus erg tevreden met deze koeler, jammer alleen dat ik er een andere behuizing voor moest kopen en dat het contactoppervlakte standaard slecht contact maakt. Echter, als je überhaupt een luchtkoeler wilt gebruiken om te overklokken, adviseer ik je sowieso wel koeler te gaan lappen, dus of dit nou zoveel over Be Quiet's product zegt vraag ik me af.

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock Pro C1?

waarmee heb je core en cpu temp. mee gemeten?
CPU ID hardware monitor
Oke bedankt, maar je hebt het hier over een core temp en een cpu temp. Word er dan met package (in CPUID hardware monitor) de cpu bedoelt?

[Reactie gewijzigd door JBee op 24 december 2011 18:42]

CPUID Hardware monitor 1.18:
- Moederboard/Temperatures/CPUTIN = CPU temperatuur;
- Processor/Temperatures/Core #X = Core temperatuur.

In open hardwaremonitor zijn de temperaturen overigens op dezelfde locatie weergegeven :)
Wat je met package bedoelt is mij niet helemaal duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Koen B. op 24 december 2011 20:10]

Persoonlijk lijkt het me interessant om te zien hoe de koeler nu in je nieuwe behuizing zit, en dan met name wat duidelijk foto's hoeveel ruimte je over houd en wellicht dat je in je review erbij kan schrijven hoeveel het precies is.

Bij de review van je kast zie je het ook niet heel duidelijk, behalve dan dat het groot is en krapjes oogt.

Verder zie ik niet of je de fans ala ''push & pull'' hebt gemonteerd in de koeler, dit lijkt me wel maar voor het geval je het niet hebt gedaan en/of vergeten bent leek het me handig dit ook even op te merken. ;)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 24 december 2011 19:06]

Commentaar verwerkt :). En ja, koeler staat uiteraard in push-pull zoals standaard uit de doos, zou geen reden inzien om dit aan te passen? Dan gaan de fans elkaar tegen werken, zo niet verpest je de airflow in je kast...
push-pull was meer als een ''check'' bedoeld ;) Dat willen sommige mensen nog wel eens vergeten of die hebben er niet eens weet van. En wellicht was je dat vergeten met het maken van alle foto's en het monteren van de fans, zodoende.

Leuk dat je wat met de feedback gedaan hebt!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 24 december 2011 23:18]

Overigens, cool&quiet was enabled. En ja ik weet ook dat als je deze feature uit zet je betere overklokprestaties krijgt :) .

[Reactie gewijzigd door Koen B. op 24 december 2011 18:38]

Mooie review :)

Wat een belachelijk groot verschil nadat de koeler gelapt is zeg! Dit zou toch niet meer moeten kunnen zoiets. Koop je een (dure) aftermarket koeler en dan staat je cpu alsnog op affikken als de fans niet voluit draaien, echt ongelooflijk. Maar het is dan wel weer zo dat het bij elke aftermarket producent wel voorkomt, wat dat betreft is waterkoeling toch echt wel beter, daar heb ik het nog nooit gehad (kleinere producenten, betere kwaliteitscontrole?).

Heb zelf dan ook waterkoeling al een aantal jaartjes en haalde met een c2 op 3.7ghz (iets boven stock voltage) max 40c voor de cpu ongeveer, maar dan was het wel 23/24c in de kamer. Nu met een unlockte c3 phenom 2 555 haal ik max 35c op 3.9ghz op 1.275v das toch wel een stuk lekkerder, echt wel een stepping sprongetje. (kan 3.7ghz op 1.2v)

Ben benieuwd naar je volgende review :)
Volgens mij is het probleem hier vooral dat de CPU al wel gelapped was maar de koeler niet.
Standaard is het nu vaak dat de CPU een beetje bol is en de heatsink een beetje hol. Dat sluit mooi op elkaar aan, als je echter het één plat maakt en het ander niet.. tjah dan heb je weer slecht contact.
Fraaie review hoor, mijn complimenten :)

Echter, 1 klein puntje:
Op de glasplaat wordt duidelijk dat het contactoppervlakte hol was.
Op de glasplaat misschien wel, maar op de foto niet :9 In ieder geval, kudos! :Y)
Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat de randen koperkleurig zijn (de binnenkant van het koelblok), terwijl in het midden de koeler nog zilverkleurig is. Daartussen in zit een overloop. Met de informatie dat ik heb met schuurpapier op de glasplaat gepolijst heb, kan je uit de foto opmaken dat er in dit stadium van het polijsten wél iets van de randen iets afgeschuurd is, maar nog niets van de binnenkant. Oftewel, het contactoppervlakte was hol :)
Hmm, ik ging er even vanuit dat het zilverkleurige op de foto gewoon koelpasta was.. Nja, dan zat ik dus fout :)
- mits gepolijst ongelooflijk goede koeling;

Maar dat geld voor 90% van alle koelingen. Lappen levert nu eenmaal veel winst op. Zo heb ik een oude Auras CT 868 gelapt en die koelt nu beter dan mijn ongelapte Mugen2. Terwijl de Auras in reviews er zeer matig word beoordeeld en de mugen, zoals bekend, een topcooler is.